Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lite skämt och lite allvar om forum  (läst 3896 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ortendahl

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite skämt och lite allvar om forum
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2005, 17:22:53 »
Tur att man har bredband  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ortendahl

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite skämt och lite allvar om forum
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2005, 18:30:19 »
Tur att man har bredband ;)

Skulle nog ha varnat för det. Man blir bortskämd.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite skämt och lite allvar om forum
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2005, 22:35:25 »
Det fanns en hel del matnyttig info i din länk, borde översättat och implementeras i detta forum.

Nån som är sugen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nordlund

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg/ Voorburg,NL
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Halva pumpen utomhus.....
SV: Lite skämt och lite allvar om forum
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2005, 23:09:50 »
Går det att skicka den adressen till alla oss nybörjare?
Så att vi vet hur man skall bete sig.
Fakta och struktur är alltid bra för problemlösning.
2,5 plans hus byggt 1870, 220kvm+källare 30kvm, 22 radiatorer, 198m aktiv borra,  VP ca 15 kW platsbyggd (Lars Steier)
med förångare+kompressor utomhus samt kondensorer för vvb och rad-kretsen inne i gamla pannrummet. Även en underkylnings fläktradiator på returen för att värma källare och krypgrund.

Utloggad ortendahl

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite skämt och lite allvar om forum
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2005, 10:15:49 »
Det fanns en hel del matnyttig info i din länk, borde översättat och implementeras i detta forum.

Nån som är sugen?

Jag gör ett försök! Och lägger till egna åsikter också...

Värmepumpsforum har högre i tak än många forum jag har varit medlem i. Det är härligt att få svamla och skoja lite lagom, och det tycker jag vi ska fortsätta med. Det är också skönt att allas åsikter verkar respekteras och att vi sällan blir gnälliga och osakliga. Den lilla film jag länkade till ovan har en ganska kaxig attityd mot nykomlingar i forum och det tycker jag inte passar oss så bra: här är alla välkomna och inga frågor är dumma!

Men det är en bra idé att inte kasta sig över knappen ”Nytt ämne” det första man gör som nykomling på forumet!

Har du just registrerat dig och vill starta ett nytt ämne (en ny ”tråd”)? Vänta en lite stund!

Har ämnet förekommit förut? Gör en sökning! Det är enkelt! Din fråga kanske redan är besvarad? Din åsikt kanske redan delas av alla på forumet?

Om du har en fråga: ge all tänkbar information. Om du inte vet vilken sorts information som behövs: läs tidigare frågor och svar så får du fort en bild av vad man behöver veta.

Fortfarande sugen på att starta en ny tråd? Det är nästan alltid bättre att posta ett inlägg i en existerande tråd än att starta en ny. Men undvik de maratonlånga trådarna som har lätt att glida iväg från ursprungsämnet. Väck en gammal tråd till liv, kanske?

När du postar i en existerande tråd: läs de tidigare inläggen först så att du inte bara upprepar något som redan sagts.

När du gör inlägg i en tråd: försök motstå frestelsen att skriva: ”Håller inte med”, ”Helt rätt” eller andra kortkorta inlägg. Sådana repliker för inte diskussionen framåt och gör bara att det tar längre tid att följa en diskussion. Om du kommer med en åsikt: motivera den!

Kolla alltid de översta inläggen i varje underforum (deltavla) – de ”fastklistrade” ämnena. Där finns många av de vanligaste frågorna besvarade!

Kolla var ditt nya inlägg passar bäst så att moderatorn slipper flytta tråden till rätt plats. Lägg ner lite tid på att förstå vilka avdelningar som finns i forumet.

När du så småningom med stor förväntan trycker på knappen ”Nytt ämne”, lägg ner en stund på att döpa ämnet till något som lockar folk att läsa det du skrivit! Rubriken ”En liten fråga” är inte så talande och fler lockas säkert om du istället skriver ”Hur ska jag böja flexslangarna?”

Och vårda språket i ditt inlägg! Svenska är viktigaste ämnet i skolan, brukade alltid min mattelärare säga. Felstavnignar kan ingen riktigt rå för, och medför sällan någon risk för missuppfattningar, men läs igenom ditt inlägg en extra gång innan du trycker på ”Posta” så att du är säker på att ditt inlägg är begripligt!


Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Lite skämt och lite allvar om forum
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2005, 12:20:58 »
Bra och kloka åsikter.

 Jag tycker att detta forum skall vara seriöst av den syn vinkeln att "alla"
synpunkter skall godtas och vid kommntarer svara på vettigt sätt.

Men skämt, och vissa sarkastiska inlägg godtas också. Bara det ej går utför att trycka ner vissa synpunkter. Många olika personer,  med olika syn och sätt har ólika syn på saker och ting.

Vi håller flaggan högt i topp. Kan vi lära varandra om inställningar, driftproblem, olika installationsproblem är det bra. En viktig sak inga firmor eller personer bör man smutskasta utan att på fint sätt säga med synpunkter säga dess brister och fördelar.



« Senast ändrad: 26 mars 2005, 08:03:42 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!