Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ndagsexemplar eller för höga förväntningar (290AW Optima 700)?  (läst 13967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elof16

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har sedan oktober en Bosch LV VP, gällande förbrukningen så har vi halverat antal förbrukade kwh jämfört med förra året - trots denna kalla vintern!

Däremot har jag haft andra problem med min utedel, har haft besök av servicetekniker 4 ggr, efter sista gången har problemen försvunnit!

Dock är IVT/Bosch kundbemötande från centralt håll ett stort skämt... Leif Levin (serviceansvarig) och Lars-Göran Appelberg (Bosch VP ansvarig) lovar att återkomma men det händer inget...

Bor i ett trähus på 90 + 63 kvm från 1944 i Enskede, december gick det 2000 kvh och januari 3000 kwh.

//Elof

Utloggad kojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
4ggr för att hitta ett fel, jag hoppas verkligen inte att du betalt för annat än det sista besöket?
IVT 290 A/W 13,75Kw, Optima 700. FTX-system Systemair VR400DC. 1-plans villa 210kvm, byggnadsår 1970.

Utloggad Elof16

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kojak --> Håller med, det är galet...

Jag betalar inte för nåt av besöken!

Utloggad lindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Angående högtryckspressostaten så körde jag över natten på el, och sen kvitterade jag på morgonen och nu har den kört nåt dygn igen utan att ha löst ut. Tänkte att systemet bara behövde stabiliseras. Men nu så var det kört igen.

Vad är det för elände man har åkt på? Så fort jag kvitterat så går det nån minut, sen löser den ut igen. Nu tänker jag vänta ett par timmar, så systemet hinner börja köra på el igen, innan jag kvitterar, så får vi se vad som händer. Blir väl att ringa service på måndag och förlora ett par tusenlappar igen. (Hoppas du inte misstycker att jag använder din tråd för vidare klagan flodoj)

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Efter att ha läst den här trÃ¥den kan man bara konstatera att det finns mÃ¥nga värmepumpägare med bristfällig kunskap och en övertro pÃ¥ vad värmepumpen kan leverera i effekt och värme i gamla dragiga hus. Detta utnyttjar nog en del i branschen, tyvärr. Jag tillhör dom som är nöjd med min pump och jag har ocksÃ¥ sparat mycket pengar under de tre Ã¥r jag har haft min optima 700. Jag försöker ocksÃ¥ lära mig sÃ¥ mycket jag kan om min värmepump och kan dÃ¥ lättare kommunicera med en ev servicemontör. Detta gäller inte bara värmepumpen utan även min bil och dator mm. SÃ¥  :,v(

Mikael

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
Instämmer Mikael.
Verkar som just värmepumpar är något man litar blint till reklam och försäljare. Gör man samma sak när man köper ny TV, bil eller andra tekniska prylar?
Om man gick till en bilförsäljare och fick veta att denna bil minsann har 250hk/400Nm packar in 7 pers med full packning och drar endast 0.1l/mil stadskörning. Köper man det rakt av då och jublar "En sådan tar vi"...!?

Många verkar kunna dra värmepumpar över en kant, luft/luft som luft/vatten som berg/mark/sjö.
Att man sedan ska försöka utvinna värme ur -20 gradig luft av de två förstnämnda verkar gå många passé.

Vet man vad man har, och hur principen är uppbyggd kan man nog både ställa bättre frågor och förstå svaren bättre. Generellt!
Sen finns det alltid folk som tar chansen att tjäna pengar, oberoende om det handlar om värmepumpsservice, bilservice, dataservice...
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad lindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Jag skulle tro att man har mer eller mindre stort intresse av att veta hur saker och ting fungerar. För min del är jag nöjd om pumpen (eller bilen) fungerar, det är när det börjat krångla som jag känner mig tvungen att söka mer kunskap. Då är det suveränt att det finns ett forum som detta, med, som det verkar, stor kompetens som man är villig att dela med sig av.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Angående högtryckspressostaten så körde jag över natten på el, och sen kvitterade jag på morgonen och nu har den kört nåt dygn igen utan att ha löst ut. Tänkte att systemet bara behövde stabiliseras. Men nu så var det kört igen.

Vad är det för elände man har åkt på? Så fort jag kvitterat så går det nån minut, sen löser den ut igen. Nu tänker jag vänta ett par timmar, så systemet hinner börja köra på el igen, innan jag kvitterar, så får vi se vad som händer. Blir väl att ringa service på måndag och förlora ett par tusenlappar igen. (Hoppas du inte misstycker att jag använder din tråd för vidare klagan flodoj)

Nej han misstycker nog inte, men skapa en ny trÃ¥d med dina funderingar och problem, du har problem med hp och kojak har mer problem med inkompetenta service-gubbar (enl kojak  ;)) sÃ¥ blir det lättare för oss att se vilket bekymmer som hör till vem och vilket svar som hör till rätt frÃ¥ga, kan bli snurror pÃ¥ trÃ¥den annars.  *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Lindvall.

Vilken hastighet har cirkulationspumpen mellan utedelen och innedelen?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad lindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
rocas: Hur kollar man det? Jag är som sagt novis... Jag vet dock att det är två grejer som står på III, dvs 3, som man flippar på manuellt. Inget jag ändrat på displayen.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Högtryckspressostaten kan lösa ut, om cirkulationspumpen går för sakta. Dert gäller ju inte i ditt fall.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
rocas: Hur kollar man det? Jag är som sagt novis... Jag vet dock att det är två grejer som står på III, dvs 3, som man flippar på manuellt. Inget jag ändrat på displayen.

Du har båda cirkulationspumparna på max med andra ord, det tjuter inte i elementen hos dig?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!