Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med VV Thermia duo 10  (läst 921 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Hjälp med VV Thermia duo 10
« skrivet: 22 januari 2016, 07:31:31 »
Hej, har inte hunnit lära mig hur pumpen funkar än så jag behöver tips..

Igår natt tappade vi en fas på elen och pumpen stannade. På morgonkvisten fick vi hit elgubbarna som rättade till problemet. Efter det startade pumpen upp (som den skulle antar jag, för jag har inte fått nått larm) och värmen började produceras till huset..

Nu till problemet (funderingen).. Varmvattnet, jag kollar på "thermiaonline" och den säger att VV är 44 grader.. Och det låter lite lågt i mina öron?

Om man klickar upp grafen kan man se att runt 20 igår var det 51 grader - efter det har den sjunkit hela tiden (ungefär samma sak under dan)

Hur lågt ner ska den sjunka? Och kan inställningarna ha ändrats vid avbrottet? (Inte uppfattat så låg temp innan)

IOM avbrottet bangade va-pumpen också (om det kan vara relevant, den är nu påslagen igen)

Hur varmt ska man ha det?
Med vänlig hälsning, Sandra
« Senast ändrad: 22 januari 2016, 07:39:47 av wikstroms »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med VV Thermia duo 10
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2016, 13:33:50 »
Hej!
Koll först vad som står i parantesen vid VARMVATTEN under TEMPERATUR?
Sen finns ju nån risk att nån inställning har blivit återställd till default i servicemenyn eller om växelventilen inte vill funka längre?
Men detta går att kolla via servicemenyn, man håller in vänsterknappen minst 5 sek och bläddrar fram till SERVICE > VARMVATTEN och läser av vad som står på samtliga parametrar där? (ändra inget, man kan ställa till det om man ändrar på grejerna här).
I undermeny MANUELL TEST så kan man testköra VXV VARMVATTEN fram och tillbaka för att se om växelventilen funkar som den ska?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!