Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompromisslös VP  (läst 7725 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henke1122

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Kompromisslös VP
« Svar #15 skrivet: 01 januari 2011, 16:40:25 »
PÃ¥ Viessmann kan man se alla tryck och temp i kylkretsen, samt ändra dom via menyn pga. den elektroniska exp. ventilen 
Cop mätning och inbyggd elmätare

Så den kompromisslösa vp'n finns redan. =D

Vad kostar en sån Sc:,h

ca 10tkr mer än dom vanliga nibe,ctc,ivt
Villa 250m2 i NV Skåne
Viessmann Vitocal 300G 10,3KW, 2x130m borror, Viessmann 390l VVB laddas med slinga för bra cop.
Viessmann 200liters arbetstank med Wilo stratos 1-8 cirkpump
Vattenburen golvvärme med nya LK ICS styrningen
Frikyla Carrier 42DW Fläktbatteri kopplat till 3 väggventiler Wilo pico cirkpump.
4,4 i Ã…rsverkningsgrad

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompromisslös VP
« Svar #16 skrivet: 04 januari 2011, 00:10:59 »
Jag byggde min pump själv och jag la till två saker jag inte sett på marknaden.
1. en underkylare som kyls av rumsluften
2. en extra slinga på sugröret som värms av rumsluften, som värmer sugledningen ca. 3 gr, före bulben, vilket gör att förångningen ligger på samma temperatur som köldbäraren (idag kan nog en elektronisk expansionsventil göra samma sak)
Ingen av dessa åtgärder är speciellt dyra.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Lennart99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Blivande VP-ägare
SV: Kompromisslös VP
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2011, 20:50:43 »
Jag byggde min pump själv och jag la till två saker jag inte sett på marknaden.
1. en underkylare som kyls av rumsluften
2. en extra slinga på sugröret som värms av rumsluften, som värmer sugledningen ca. 3 gr, före bulben, vilket gör att förångningen ligger på samma temperatur som köldbäraren (idag kan nog en elektronisk expansionsventil göra samma sak)
Ingen av dessa åtgärder är speciellt dyra.

Jag har funderat på NIBE 1250 (4-16 kW @20-99Hz) men den är nog lite överdimensionerad för mina behov. Ett alternativ skulle vara NIBE 1245-12 och komplettera med varvtalsstyrning (10-50 Hz). Kan det funka? Styr du även cp för optimering av tempdiffarna? Vad gör en elektronisk expansionsventil som en mekanisk inte gör?
Jag ska välja värmepump till min parvilla i Bromma byggd 1926, tilläggsisolerad och tillbyggd med modern isolering, uppvärmd yta ungefär 220 kvm. Borrat energibrunn på 240 m. Funderar på varvtalsstyrd kompressor.

Utloggad Lennart99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Blivande VP-ägare
SV: Kompromisslös VP
« Svar #18 skrivet: 10 januari 2011, 19:01:05 »
PÃ¥ Viessmann kan man se alla tryck och temp i kylkretsen, samt ändra dom via menyn pga. den elektroniska exp. ventilen 
Cop mätning och inbyggd elmätare


Jag ringde till Viessmann för att höra om de har någon VP med varvtalsstyrd kompressor. Säljaren sa att de inte har varvtalsstyrning därför att det inte behövs när man har elektronisk (styrbar) expansionsventil. Stämmer det? Kan man styra effekten med expansionsventilen?
Jag ska välja värmepump till min parvilla i Bromma byggd 1926, tilläggsisolerad och tillbyggd med modern isolering, uppvärmd yta ungefär 220 kvm. Borrat energibrunn på 240 m. Funderar på varvtalsstyrd kompressor.

Utloggad Topp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Kompromisslös VP
« Svar #19 skrivet: 10 januari 2011, 22:17:07 »
PÃ¥ Viessmann kan man se alla tryck och temp i kylkretsen, samt ändra dom via menyn pga. den elektroniska exp. ventilen 
Cop mätning och inbyggd elmätare


Jag ringde till Viessmann för att höra om de har någon VP med varvtalsstyrd kompressor. Säljaren sa att de inte har varvtalsstyrning därför att det inte behövs när man har elektronisk (styrbar) expansionsventil. Stämmer det? Kan man styra effekten med expansionsventilen?
Nej
När expansionsventilen stänger sjunker sugtrycket och kompressorn stoppar

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kompromisslös VP
« Svar #20 skrivet: 11 januari 2011, 00:15:37 »
Varför svarar säljarna när de inte vet vad de snackar om?  huvuddunk
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompromisslös VP
« Svar #21 skrivet: 13 januari 2011, 17:11:40 »
En elektronisk expansionsventil kan reglera med lägre temperaturskillnader, vilket ger högre förångning. En mekanisk expansionsventil måste ha minst sex gr. skillnad mellan förångning och sugtemperatur för att ha kraft nog för att stänga (det är bara temperaturskillnaden som ger stängningskraft) I praktiken är skillnaden större ändå.
En elektronisk kan reglera på en grad, men man brukar sätta 3 -4 gr. ifall någon givare visar fel.
Jag varvtalsstyr inte CP, däremot kompressorn (en shroll mellan 35 och 70 hz) Styr omformaren med en utegivare, men jag kan inte påstå att det är en kioskvältare, mest en kul grej.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Lennart99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Blivande VP-ägare
SV: Kompromisslös VP
« Svar #22 skrivet: 15 januari 2011, 18:24:22 »
Varför svarar säljarna när de inte vet vad de snackar om?  huvuddunk

Jag har inte själv tillräckliga kunskaper i "VP-teori" för att ställa honom mot väggen. Finns det någon bok eller dokument som du kan hänvisa till så att man kan lära sig mer om detaljerna i en VP, speciellt tryck/temp-förhållanden i kompressorkretsen och kopplingen till ett entalpidiagram (överhettning, underkylning.....).
Jag ska välja värmepump till min parvilla i Bromma byggd 1926, tilläggsisolerad och tillbyggd med modern isolering, uppvärmd yta ungefär 220 kvm. Borrat energibrunn på 240 m. Funderar på varvtalsstyrd kompressor.

Utloggad Lennart99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Blivande VP-ägare
SV: Kompromisslös VP
« Svar #23 skrivet: 15 januari 2011, 18:49:34 »

Jag varvtalsstyr inte CP, däremot kompressorn (en shroll mellan 35 och 70 hz) Styr omformaren med en utegivare, men jag kan inte påstå att det är en kioskvältare, mest en kul grej.

Men du får väl längre gångtider vid lågt effektuttag eller är skillnaden så liten att det inte betyder så mycket? Nibe styr sin 1250 mellan 30 och 120 Hz vilket är en faktor 4 mellan högsta och lägsta varvtal/effekt. Då kanske skillnaden i gångtider märks mer. Jag hoppas ju det annars är det ju bortkastade pengar. Jag tror jag har läst någonstans att IVT styr mellan 20 och 100 Hz.
Jag ska välja värmepump till min parvilla i Bromma byggd 1926, tilläggsisolerad och tillbyggd med modern isolering, uppvärmd yta ungefär 220 kvm. Borrat energibrunn på 240 m. Funderar på varvtalsstyrd kompressor.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kompromisslös VP
« Svar #24 skrivet: 15 januari 2011, 20:11:14 »
Du tänker fel :)
En vvs installation som möjlig gör lÃ¥nga gÃ¥ngtider och en eventuell fulleffekt dimensionerad VP är den rätta vägen.  Om ditt distributions nät inte kan tillgodo göra sig effekten sÃ¥ spelar det ingen roll om du har en frekvensstyrd VP.   Dem kommer inte att fungera sÃ¥ bra vid vissa drift tillfällen. Dessutom är det väl sÃ¥ vitt man hör fortfarande typ 10% förluster pÃ¥ dem gentemot en vanlig.  *vinkar*

Utloggad sundrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kompromisslös VP
« Svar #25 skrivet: 16 januari 2011, 19:38:36 »
Jag byggde min pump själv ...

Hur bygger man en VP själv? Finns det hemsidor om detta?

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Kompromisslös VP
« Svar #26 skrivet: 16 januari 2011, 20:17:11 »
Jag byggde min pump själv ...

Hur bygger man en VP själv? Finns det hemsidor om detta?
Böcker har funnits ivart fall...

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompromisslös VP
« Svar #27 skrivet: 17 januari 2011, 16:09:02 »
En svårighet med att bygga själv är att det behövs lite specialverktyg som vacuumpump, manometerställ, gassvets som gör vinsten lite mindre. Men det finns ju gott om begagnade pumpar på blocket man kan sätta kapen i. Något för tv3 kanske, "pimp my Thermia" :-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!