|
Ämnessammanfattning
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 20 november 2010, 18:18:17 »
Ökad temeratur ger ökad förbrukning? Kan någon förklara varför?
Jag ser istället att startströmen på ex 35A, mot vanlig körning på 5A gör att det blir mest ekonomi i länga körningar och så få starter som möjligt!
Allt onödigt kompressorarbete vill du undvika för att få så bra COP som möjligt, eftersom kompressorn drar kwh. För att få ut en högre temp behöver kompressorn jobba upp ett högre tryck (än vid en lägre temp på varma sidan) I ditt fall är detta onödigt arbete som kompressorn utför (eftersom det inte behövs för vv eller radiatorer). Det är detta som är "besparingen" med flytande kondensering istället för att alltid köra till 55 ºC
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 20 november 2010, 18:08:58 »
beklagar att det inte är så lätt att se den inlästa statistiken, men tjöt = tot, hann inte med när stavningsprogramet rättade de ev stavfelen, när inlägget är så långt så ser man inte längre sin text utan allt hoppar bara till, beror nog på alla finna animerade smijlisen ovan.
MVH Gigja
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 20 november 2010, 18:06:22 »
För att få lite klarhet i detta så tog jag tiden för de olika intervalleran, vattnet fick inte cirkulera i radiatorerna, utan gick direkt tillbaks till VP.
från till in ut Delta T min ske tjöt sekunder tjöt sekunder differens från medel 41 42 34 41 7 1 25 85 85 11% 42 43 35 42 7 0 55 55 55 -28% 43 44 36 43 7 0 32 32 44 45 37 44 7 0 55 55 55 -28% 45 46 38 45 7 1 31 91 91 19% 46 47 39 46 7 0 55 55 55 -28% 47 48 40 48 8 1 10 70 70 -8% 48 49 41 47 6 1 6 66 66 -14% 49 50 41 48 7 1 9 69 69 -10% 50 51 42 49 7 1 11 71 71 -7% 51 52 43 50 7 1 12 72 72 -6% 52 53 44 51 7 1 50 110 53 54 45 52 7 1 20 80 80 5% 54 55 46 53 7 1 17 77 77 1% 55 56 47 54 7 1 21 81 81 6% 56 57 48 56 8 1 27 87 87 14% 57 58 49 55 6 1 32 92 92 20% 58 59 50 58 8 1 34 94 94 23% 59 60 1 40 100 100 31% standaravvikelse 18,65742252 14,07621064 snitt 75,89473684 76,47058824 min 32 55 max 110 100
Beklagat att formateringen kanske är det lättaste att överblicka, men min slutsats är att jag nu kör till 57 grader som max.
MVH Gigja
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 november 2010, 06:27:04 »
Ökad temeratur ger ökad förbrukning? Kan någon förklara varför?
Jag ser istället att startströmen på ex 35A, mot vanlig körning på 5A gör att det blir mest ekonomi i länga körningar och så få starter som möjligt!
Den strömmen drar kompressorn nån tiondels sekund, så den är inte mätbar i den totala energiförbrukningen. Dock sker det ju ett visst slitage på motor och andra prylar vid varje start, men det är svårt att värdera det i pengar för att jämföra med den lägre verkningsgraden vid högre temp. Dessutom sliter den högre temperaturen i sig också lite hårdare på VP'n...
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 14 november 2010, 22:16:39 »
Ökad temeratur ger ökad förbrukning? Kan någon förklara varför?
Jag ser istället att startströmen på ex 35A, mot vanlig körning på 5A gör att det blir mest ekonomi i länga körningar och så få starter som möjligt!
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 14 november 2010, 22:14:02 »
om verkningsgraden kan sjunka så måste det väl ändå finnas ett maximim också. Om det är så låg frammatningstemperatur som möjligt, så måste det finnas en temperatur på hetgasen som gör att kompressorn får bra med smörj, kan väl liknas en bilmotor!
Vilken temperatur arbetar en komperessor bäst i? (hetgastemperaturen)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 november 2010, 21:54:17 »
intressant, vad är dess arbetstemeratur, hittar inget på internet, larmar gör vp vid 130 ºC, landar på 101 ºC när den är klar med 60 ºC, vilket är långt ifrån larmtemp. Vilken temeratur är opimal? //Gigja
Optimal för vaddå? VP'ns optimala temperatur är så låg som möjligt. Optimal temp i varmvattenberedaren är då varmvattnet räcker precis.
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 14 november 2010, 21:50:13 »
intressant, vad är dess arbetstemeratur, hittar inget på internet, larmar gör vp vid 130 ºC, landar på 101 ºC när den är klar med 60 ºC, vilket är långt ifrån larmtemp. Vilken temeratur är opimal? //Gigja
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 14 november 2010, 20:02:17 »
kör 60 ºC om du vill....men är inte att rekommendera. högre temperaturer= ökad förbrukning och slitage. men så länge den inte larmar så fungerar de.
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 14 november 2010, 18:18:20 »
mitt problem grundar sig i att jag har en för stor pump för huset, pumpen värmer huset ner till -8/-10 grader utan större problem, vid denna temperaturer så fungerar allt bra, men just nu vill jag få ner gångtiderna, och därför testar jag 60 grader, men en annan effekt blir bättre kapacitet på varmvattnet, och bättre prestanda innan elpatronen går in. Jag har märker inte att det är ansträngt för pumpen att ge 60 grader, Delta T är konstant över hela registret. MVH Gigja
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 november 2010, 18:16:45 »
Jag är ju ingen expert på det här, men har det inte snarare med köldmediets egenskaper att göra?
//Ronnie
Nja... Jag är inte heller nån expert, men du har nog rätt i att problemet primärt sitter i köldmediet. Olika köldmedier är olika bra vid olika temperaturer, men alla 'normala' sorter blir väl sämre vid de temperaturer som räknas som höga i VP-sammanhang? Det finns säkert köldmedier som ör gjorda för att vara som bäst vid 60 grader, men dom används nog inte i värmepumpar...
Skrivet av: erp
« skrivet: 13 november 2010, 17:10:50 »
Jag är ju ingen expert på det här, men har det inte snarare med köldmediets egenskaper att göra?
//Ronnie
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 november 2010, 16:55:45 »
Det har med VP'ns konstuktion/funktion att göra. Lägre temp ger högre verkningsgrad.
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 13 november 2010, 16:41:25 »
varför? enkelt, vill ha långa körningar.
varför sjunker verkningsgraden? jag har samma Delta T? //Gigja
Skrivet av: 109an
« skrivet: 13 november 2010, 06:56:37 »
Ja en tanke har jag, varför?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 november 2010, 20:01:48 »
Värmepumpens verkningsgrad sjunker med ökad temperatur. Det bästa är att värma till så låg temp som möjligt utan att komforten blir lidande.
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 12 november 2010, 18:45:25 »
De blev visst fel, 60 ºC istället för 55 ºC //David
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 12 november 2010, 18:44:23 »
Hej, jag har i natt provat att köra mot 55 ºC istället för fabriks inställda 50 ºC, hetgas-temperaturen gick upp till 101 grader, larmet ligger på 130 ºC så det känns ju lugnt. annars 96 ºC för 50 ºC. utetemperatur +4 ºC.
Delta t är 6 ºC på hela intervallen. Ligger på 9-11h drift och 20-22 starter de senaste 4 dagarna.
Misstänker att det finns personer med tankar och erfarenheter här på forumet som har ett och annat att säga om detta, jag vill gärna ha lite feedback.
MVH David
hej ecoair och ecoel har väl fabriksinställning 55 ºC. stoppar på vb retur 48 ºC
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 12 november 2010, 18:37:25 »
Hej, jag har i natt provat att köra mot 55 ºC istället för fabriks inställda 50 ºC, hetgas-temperaturen gick upp till 101 grader, larmet ligger på 130 ºC så det känns ju lugnt. annars 96 ºC för 50 ºC. utetemperatur +4 ºC.
Delta t är 6 ºC på hela intervallen. Ligger på 9-11h drift och 20-22 starter de senaste 4 dagarna.
Misstänker att det finns personer med tankar och erfarenheter här på forumet som har ett och annat att säga om detta, jag vill gärna ha lite feedback.
MVH David
|
|
|