Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dÃ¥ligt?  (läst 11609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« skrivet: 15 december 2016, 15:58:03 »
Hej,

Jag har en ny FH35 i mitt hus, nu när det har blivit lite kallare ute märker jag att jag måste ställa upp börvärdet på pumpen för att det inte ska bli för kallt i rummet pumpen sitter.
Betyder det att jag har en bra värmespridning i huset eller att det kan vara något som är galet?

Det känns som att pumpen tror att det är varmare i rummet än det är.
Ungefär såhär har jag justerat temperaturen för att ha ca 22°C i vardagsrummet
Jag har pumpen inställd på Heat, fläkt 3/4, vänstra vingen ställd rakt ut och den högra swingande upp/ner. Samt swing från höger/vänster på wide vane

Utetemp---------- Börvärde på fjärrkontrollen
Över +5°C-------- 24°C
+5° till -5°C-------26°C
Under -5°C--------30°C

Jag tycker att värmespridningen är ganska god i huset får upp mycket värme till den övre hallen och sovrummet närmast trappen. I de andra två sovrummen är elementen ofta ganska svala men går ibland. I allrummet är elementen alltid varma men det beror såklart på många fönster samt långt ifrån pumpen.



Önskvärt hade varit att kunna styra börvärdet beroende på utetemp men det går väl knappast förutom att den inbyggda styrningen ska sköta det automatiskt vilket inte fungerar så bra i mitt fall.

Finns det något jag kan göra så jag slipper ställa om börvärdet hela tiden vi växlande utetemp?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #1 skrivet: 15 december 2016, 16:07:23 »
Om pumpen tror att det är varmare än det är så är det antingen fel på nån tempgivare, eller så mäter den på fel ställe. Är det temperaturen vid fjärren, eller vid innedelen som styr? Om det är fjärren som styr så kan det väl vara så enkelt att VP'n blåser varmluft på den och i och med det blir det 'varmt' så att den varvar ner?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #2 skrivet: 15 december 2016, 23:28:07 »
Fjärren har ingen givare.
Men mäter du med "ögat" eller den interna givaren,
Använder du närvarofunkitionen?

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #3 skrivet: 15 december 2016, 23:35:59 »
Prova med att ställa bägge vingarna rakt ut, rakt fram och inget sving samt absolut högsta fläkthastighet och se om det gör någon skillnad.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #4 skrivet: 16 december 2016, 08:38:53 »
Fjärren har ingen givare.
Men mäter du med "ögat" eller den interna givaren,
Använder du närvarofunkitionen?
Förstår inte riktigt vad du menar med det fetmarkerade?
Nej, jag använder inte närvarofunktionen om det är "Human sensor" du menar?

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2016, 08:43:02 »
Prova med att ställa bägge vingarna rakt ut, rakt fram och inget sving samt absolut högsta fläkthastighet och se om det gör någon skillnad.

Ja ska prova det, min tanke med mina inställningar är att få ut lite värme mot köket samt att inte all varmluft ska gå upp i trappen, det blir varmare i trapphuset och hallen uppe än det blir i vardagsrummet.
Ska prova med högsta fläktläge och se om det blir någon skillnad, men tycker att ljudet blir för högt för att alltid köra i det läget....

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2016, 11:27:29 »
Ställ båda vingarna 45 grader ner och maximalt åt höger mot v-rum.
Fläkt 3 el 4.

Prova detta så blir det nog bra.

Mvh
Daikin

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2016, 13:07:37 »
Prova med att ställa bägge vingarna rakt ut, rakt fram och inget sving samt absolut högsta fläkthastighet och se om det gör någon skillnad.
tummenupp
Jag hade testat samma sak och sen som jag skriver under.
Prova med att ställa bägge vingarna rakt ut och svinga vänster-höger.

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #8 skrivet: 24 december 2016, 01:32:48 »
Är det inte normalt att man måste höja börvärdet när tempen ute sjunker?
Det måste iaf jag göra med min FH35. Varierar mellan 20-26 grader +8 till -8 har det varit.

Utloggad Perpååsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SöderÃ¥sen, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd som av vissa anses skadad ;)
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #9 skrivet: 26 december 2016, 12:40:08 »
Svar på ursprungliga frågan i denna tråd:

Att behöva justera börvärdet är nog inte så konstigt. Dels beroende på hur mycket värme som kyls bort av huset (hur välisolerat huset är) och dels hur långt bort värmen skall nå, så måste temperaturen höjas på utluften från innedelen för att nå önskad temperatur längst bort när utomhustemperaturen sjunker. Det enda FH35 vet är ju temperaturen på den luft som sugs in i inomhusdelen och denna har du förmodligen konstant.

Själv har jag ett hyfsat välisolerat Modulenthus från 2001, 2 plan om tot 169 kvm med öppen planlösning och kör en FH35 på varje våning, och ser bara mycket liten variation i hela huset och även marginell påverkan av varierad utomhustemperatur.

Sett ur ett ingenjörsperpektiv ger den öppna planlösningen en låg impedans för värmespridningen. Ett välisolerat hus ger en hög impedans mot den kalla luften utanför huset. Då inser man att dessa två impedanser seriekopplade gör att vi får små skillnader inne i huset och att temperaturvariationer utomhus spelar mindre roll. (Amplituddelning mellan 2 impedanser).

Grundproblemet är att man har temperaturgivaren i inomhusdelen. Den sitter där och mäter inkommande luft som sugs in från taket. Jag vet inte om det är möjligt att sätta en extern givare på denna. Tror inte det. Det hade ju varit idealet att sätta givaren ute nånstans längre bort i rummet förstås. Det kommer i och för sig att innebära att närmast inomhusdelen kommer temperaturen att stiga kallare vinterdagar, men man borde kunna hitta en bättre kompromiss. Ett annat sätt vore om man, som du skrev, hade en värmekurva i logiken som beroende på uteluftens temperatur justerar börvärdet: Kallare ute höjer börvärdet enligt en definierad kurva. Borde inte vara så svårt att för användaren att ha en extra meny för att öka eller minska ett kompenseringsvärde. Eller en idé ytterligare till tillverkarna: Sätt en IR-termometer på inomhusdelen och låt den vara justerbar för användaren så att man kan välja att rikta den mot en vägg eller något annat föremål, där man vill hålla konstant temperatur... Ja, önska sig kan man ju alltid göra.. :)

Men vad göra med det man nu ändå sitter med?
Har man inte en öppen planlösning kan man förbättra situationen med någon golvfläkt som går på minimal hastighet. Minimal fart blir tystare och räcker mer än väl för att flytta runt luften mellan rummen. Testa på något strategiskt ställe för att nå rummen längst bort.

Tänk också på att varm luft stiger så för att slippa att värmen bara lägger sig uppe vid taket, rikta luftstrålen från inomhusdelen ganska brant nedåt så att luftströmmen når golvet så slipper man kalla golv. Vi gör ju tvärtom på sommaren. Detta kan man se att FH35:s logik gör om man låter "L-R-Vane" gå på automatik: Luften rakt ut på sommaren som AC, och på vintern skickas varmluften ner mot golvet. Just här kanske man kan låta automatiken jobba? Men inte med fläkthastigheten. Den ska ju vara så hög som man kan stå ut med förstås: Näst högsta läget brukar det nog bli. Då vinner man dessutom lite högre COP-värde eftersom utblåsande luftens temperatur blir lägre. Vi vill ju även "vispa om" luften i huset så bra som möjligt, så att vi får bättre fördelning av värmen. Automatiken optimerar ju annars mot buller och det går ju inte hand i hand med verkningsgraden, så detta måste bli en kompromiss.

Ja, så tänker jag i alla fall.

God fortsättning på helgen!

/Per

« Senast ändrad: 26 december 2016, 13:08:27 av Perpååsen »
2 st Mitsubishi FH35 (en pÃ¥ varje vÃ¥ning) 4,3 kW x 2 = 8,6 kW vid -15 grader räcker fint för 169 kvm.  För att inte tala om komforten med AC pÃ¥ bägge vÃ¥ningarna pÃ¥ sommaren. Gamla NIBE 310P med 2 ggr havererad kompressor fÃ¥r vara i reserv med sina elpatroner.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #10 skrivet: 26 december 2016, 14:02:32 »
Att behöva justera börvärdet är nog inte sÃ¥ konstigt. 
Tänk ocksÃ¥ pÃ¥ att varm luft stiger sÃ¥ för att slippa att värmen bara lägger sig uppe vid taket, rikta luftstrÃ¥len frÃ¥n inomhusdelen ganska brant nedÃ¥t sÃ¥ att luftströmmen nÃ¥r golvet sÃ¥ slipper man kalla golv. Vi gör ju tvärtom pÃ¥ sommaren. Detta kan man se att FH35:s logik gör om man lÃ¥ter "L-R-Vane" gÃ¥ pÃ¥ automatik: Luften rakt ut pÃ¥ sommaren som AC, och pÃ¥ vintern skickas varmluften ner mot golvet. 

Justera börvärdet ska aldrig behöva göras med anledning av att utetempen ändrar sig, däremot så kan man justera börvärdet om man önskar ändra innetempen i huset.
Sen är det en allmänt utspridd missuppfattning att vingen skall vara ställd nedåt mot golvet på en luftvärmepump (pga att värme stiger). Nej en vinge skall alltid vara ställd rakt ut eller ivf nästan rakt ut och i kombination gärna då med högsta fläkthastighet för att man skall få bästa och längsta värmespridningen i huset. Denna inställning gör också att den svalare/kallare luften lättare kan cirkulera tillbaka till innerdelen vid golvnivå för att värmas upp i nästkommande utblåsrundor av innerdelen. Har man vingen riktad ned mot golvet så har den svalare luften svårare att ta sg tillbaka till innerdelen via golvnivån och det bildas ofta ett s.k värmelock, dvs det kan då bli alldeles för varmt i innerdelens närhet och pumpen stegar ned alt går helt i off-läge. Så man värmer alltså upp inneluften i huset från taknivån och succesivt nedåt mot golvet med en luftvärmepump. Så alltid vingen rakt ut eller nästan rakt ut oavsett om man värmer eller kyler i huset, och vid värmning gärna högsta fläkthastighet eller ivf så hög som man står ut med för bästa och längsta värmespridning i huset.
     

Utloggad Perpååsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SöderÃ¥sen, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd som av vissa anses skadad ;)
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #11 skrivet: 26 december 2016, 14:47:24 »

Justera börvärdet ska aldrig behöva göras med anledning av att utetempen ändrar sig, däremot så kan man justera börvärdet om man önskar ändra innetempen i huset.
Sen är det en allmänt utspridd missuppfattning att vingen skall vara ställd nedåt mot golvet på en luftvärmepump (pga att värme stiger). Nej en vinge skall alltid vara ställd rakt ut eller ivf nästan rakt ut och i kombination gärna då med högsta fläkthastighet för att man skall få bästa och längsta värmespridningen i huset. Denna inställning gör också att den svalare/kallare luften lättare kan cirkulera tillbaka till innerdelen vid golvnivå för att värmas upp i nästkommande utblåsrundor av innerdelen. Har man vingen riktad ned mot golvet så har den svalare luften svårare att ta sg tillbaka till innerdelen via golvnivån och det bildas ofta ett s.k värmelock, dvs det kan då bli alldeles för varmt i innerdelens närhet och pumpen stegar ned alt går helt i off-läge. Så man värmer alltså upp inneluften i huset från taknivån och succesivt nedåt mot golvet med en luftvärmepump. Så alltid vingen rakt ut eller nästan rakt ut oavsett om man värmer eller kyler i huset, och vid värmning gärna högsta fläkthastighet eller ivf så hög som man står ut med för bästa och längsta värmespridning i huset.
   

Jaha...
Då menar du att både jag och Mitsubishis utvecklingsavdelning har fel? Du kanske trodde jag menade rakt ned? Med "ganska brant" menar jag neråt tillräckligt så luften vid golvet blir berörd men ändå skickas bort från enheten. Absolut inte rakt ut. Det håller jag inte med om. Och så är automatläget i enheten inte heller programmerat.

Du kanske får ringa Mitsubishis utvecklingsavdelning och berätta för dem att de har fel... :D
« Senast ändrad: 26 december 2016, 14:58:07 av Perpååsen »
2 st Mitsubishi FH35 (en pÃ¥ varje vÃ¥ning) 4,3 kW x 2 = 8,6 kW vid -15 grader räcker fint för 169 kvm.  För att inte tala om komforten med AC pÃ¥ bägge vÃ¥ningarna pÃ¥ sommaren. Gamla NIBE 310P med 2 ggr havererad kompressor fÃ¥r vara i reserv med sina elpatroner.

Utloggad Perpååsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SöderÃ¥sen, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd som av vissa anses skadad ;)
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #12 skrivet: 26 december 2016, 14:55:27 »

Justera börvärdet ska aldrig behöva göras med anledning av att utetempen ändrar sig, däremot så kan man justera börvärdet om man önskar ändra innetempen i huset.

Också FEL. Detta beror helt och hållet på enligt den naturlag med värmeimpedanser som jag nämnde. Har du bra isolerat hus och öppen planlösning blir det jämnare och mer jämt och följsamt. Det enda enheten vet är ju temperaturen närmast densamma.
2 st Mitsubishi FH35 (en pÃ¥ varje vÃ¥ning) 4,3 kW x 2 = 8,6 kW vid -15 grader räcker fint för 169 kvm.  För att inte tala om komforten med AC pÃ¥ bägge vÃ¥ningarna pÃ¥ sommaren. Gamla NIBE 310P med 2 ggr havererad kompressor fÃ¥r vara i reserv med sina elpatroner.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #13 skrivet: 26 december 2016, 15:15:37 »
Jaha...
Då menar du att både jag och Mitsubishis utvecklingsavdelning har fel? Du kanske trodde jag menade rakt ned? Med "ganska brant" menar jag neråt tillräckligt så luften vid golvet blir berörd men ändå skickas bort från enheten. Absolut inte rakt ut. Det håller jag inte med om. Och så är automatläget i enheten inte heller programmerat.
Du kanske får ringa Mitsubishis utvecklingsavdelning och berätta för dem att de har fel... :D
Ja jag menar att både du och Mitsubishis utvecklingsavdelning har helt fel. En del pumpfabrikat har ibland programmerat in en del inställningar som är helt felaktiga sett till det verkliga livet här uppe hos oss i norden. De menar säkert väl men det blir fel och de förstår antagligen inte bättre. De har väl försökt tänka lite logiskt att värme stiger = vinge ned mot golvet, alt kyla sjunker = vinge rakt ut. Men så enkelt är det inte i det verkliga livet om man nu vill ha ett så stort utbyte som möjligt av pumparna vill säga, för då är det de intällningar som jag redogjorde för som gäller.
Ringa till dem det fÃ¥r du väl göra själv om du har lust, om du ringer dem sÃ¥ vet de antagligen redan om att de här inställningarna som jag uppgav egentligen är de helt rätta. 

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 - Börvärde 30°C, bra eller dåligt?
« Svar #14 skrivet: 26 december 2016, 15:24:06 »
Också FEL. Detta beror helt och hållet på enligt den naturlag med värmeimpedanser som jag nämnde. Har du bra isolerat hus och öppen planlösning blir det jämnare och mer jämt och följsamt. Det enda enheten vet är ju temperaturen närmast densamma.
Ja jag har ivf aldrig varit med om att man på en riktig luftvärmepump har behövt höja börvärdet om det skulle bli kallare väderlek ute, däremot så förekommer det att man kan få sänka börvärdet med någon grad när det blir kallare ute eftersom det alltid brukar bli varmare inne då. Däremot kan det förekomma att man kan få höja börvärdet med någon grad när det slår om från kallare till mildare väderlek eftersom man då kan uppleva att det plötsligt blir svalare inne då.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!