Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nymonterad VP "kall källare"  (läst 22763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pelle gustafsson

  • Gäst
Pelle gustafsson
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #15 skrivet: 28 oktober 2004, 10:39:29 »
Svar till KP.

Jag har inga termostater på elementen. Har blivit avrådd. Därför inomhusgivare, allt enligt säljaren.
MVH
Pelle


Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #16 skrivet: 28 oktober 2004, 10:54:33 »
Generellt skall duINTE ha några termostater, men i bland måste man kompromissa om du inte vill bygga om ditt vämesystem ( mao lägga till fler/större element/alt golvvärme).

Mitt förslag PÃ… med termostaterna pÃ¥ övervÃ¥ningen(framförallt om du har en varmare sida av huset (solsidan).  koppla UR inne givaren (Jo, jag vet att den är att föredra, men den sabbar upplägget). höj kurvarn lite pÃ¥ VP'n om du behöver (sÃ¥ du fÃ¥r varmare vatten pÃ¥ radiatorerna.

Du kan ställa in termostaterna lite högre än vad du vil ha. Tex i källaren vill du ha 20,5 (inga termost här) och uppe 21 grader ställ då in tempen 21,5 i rummen på övervåningen. Du får mer start och stopp, till rickards förtret :)

Om du inte kommer upp i 20,5 grader i källaren så testa att öka ett snäpp på värmekurvan.

Ja, det ger inte en optimal drifts situation, men ett drägligare klimat i källaren (och förhoppningsvis uppe)

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #17 skrivet: 28 oktober 2004, 14:57:15 »

Citera
Generellt skall duINTE ha några termostater, men i bland måste man kompromissa om du inte vill bygga om ditt vämesystem ( mao lägga till fler/större element/alt golvvärme).

En liten undring.
Säger du att man inte skall köpa sådana vi nybygge eller att man t o m skall ta bort dem vid konvertering till VP?

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad KP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #18 skrivet: 28 oktober 2004, 15:41:18 »
Vad är det för nackdel mad termostater??? Jag har väldigt svårt att se att EN inomhusgivare skulle klara så det blir exakt den komforten man vill ha i alla rum, ens i ett plan. Uppenbarligen så klarar den ju deffenitivt inte två plan om man kollar inläggen ovan. Nya bra termostater måste ju vara till en stor fördel så att inte raddarna går i onödan på tex solsidan...
Tycker dom flesta att man i huvudtaget skall ha inomhusgivare??? Det räcker ju ganska bra med utomhusgivare och termostater. (Om man möjligtvis inte har väldigt stora och bra fönster i söderläge.
MVH
Krille

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #19 skrivet: 28 oktober 2004, 17:22:00 »
Systemet blir aningen "handikappat" om man slopar termostater på varje element...
Tror oxå att det är näst intill omöjligt för en givare att fixa komfort över allt, speciellt om man har solsidor(det har väl alla... ;) ) och braskaminer som rubbar den teoretiska balansen...
Hur löser man olika önskemål för olika rum, svalt i Sovrum och varmt i Badrum med en givare ???

Jag har startat min CTC idag och försöker nog blåsa på tills det blir bra i källaren och sedan finjustera elementen på övervåningen....

/Heat?
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #20 skrivet: 28 oktober 2004, 21:42:08 »
jag har inte en enda termostet! ( eller jag har alla på max)

om man har termostater så stänger dom när värmen blir för hög, tilexempen när värmepumpen arbetar upp dom sista graderna för att hålla tempratur så länge som möjligt innan den skall starta igen.
om nu termostaterna stänger så värmer du bara vattnet i rörena & det är inte många liter. När det blir kallare & termostaterna öppnar så sjunker tempraturen fort & pumpen startar. Du får alftå en massa start o stopp i onödan.

stryp ned cirkulationen i de varma rumena istället så att vattnet cirkulerar saktare i desa radiatoren, då blir dom kallare.
Om det fortfarande är för stor skilnad mellan kalla o varma rum bör du byta radiatorer i de kalla rumena till större radiatorer.
en för liten radiator kräver varmare vatten för att kunna ge samma tempratur i rummet.
Varmt vatten = mycke tillskottsel

Jag har ingen källare men jag har en övervåning & där har jag radiatorerna MAX strypta, det är inte optimalt, men det är bättre än att ha termostater!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #21 skrivet: 28 oktober 2004, 22:13:58 »
Det blev mycket på en gång :) men det är som CarMan säger.

Man vill ha så LÅGA temperatur på Utgående Radiatorvattnen som möjligt, då det ger bättre effekt.

Det innebär att ALLA Radiatorer och jag menar alla skall vara utan/allt fullt öppna termostater.

Till skillnad från från CarMan (tror jag ) så anser jag att rum där värmen kan på verkas av externa källor typ SOL, Braskamin skall HA termostater. MEN &så hus där du kräver en viss "sommar" värme skall ha termostater på vissa vånings plan, tex enplans hus med källare /och sutteränghus ...

 
 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

pelle gustafsson

  • Gäst
pelle gustafsson
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #22 skrivet: 28 oktober 2004, 23:32:29 »
Svar:
Jag börjar att svänga i min uppfattning om termostat styrda element, har sett en del innlägg om nödvändigheten av en innegivare. men det gäller nog endast enplanshus. Så det är väl att bita i det sura äpplet och montera ner innegivaren. Vad kostar 20st termostater??? eller?
MVH
pelle

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #23 skrivet: 29 oktober 2004, 08:33:59 »
termostater mellean 150kr och 200kr på Rinkabyrör

Det är inte enkelt  ett hus där värmen är väl blanserad  Ã¤r innomhusgivare att föredra, detta gäller noginte bara enplans hus. men det är bara min enkla upp fattning och jag är bara amatör (sÃ¥ du vet).

Man har dock fått labba lite och ÄNDÅ inte fått till det ordentligt :) bara acceptabelt. Skall titta mer på problemet i vinter.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #24 skrivet: 29 oktober 2004, 08:55:06 »
PÃ¥ www.eBay.de sÃ¥ kan du oftast hitta nya termostater för 1-2 euro.  Lönar sig definitivt om man skall ha 20 st.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #25 skrivet: 29 oktober 2004, 09:45:52 »
och Frakt med trcking nummer brukar gå lös på ca 16-17 euro (var ett tag sedan jag handlade i tyskland, via ebay)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #26 skrivet: 29 oktober 2004, 10:02:31 »
Japp, frakt mellan 2-5 kg inkl försäkring kostar runt 16 Euro.  20 st termostater med ett pris pÃ¥ 2 Euro st, sÃ¥ blir totaltpriset inkl. frakt 56 Euro, dvs ungefär 515 svenska kronor, dvs 26:- per termostat.  Rinkabyrör tar 138:- för sin billigaste termostat och tar dessutom 128:- i "frakt" (de kallar det expeditionsavgift) vilket inte är nÃ¥gon större skillnad mot vad frakten frÃ¥n tyskland kostar .

Så via eBay 26:-/termostat inkl. frakt och via Rinkabyrör 144:-/termostat.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad KP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #27 skrivet: 29 oktober 2004, 10:08:57 »
Vad menar Car man???? Pratar samma språk fast tvärt om. Du har ju precis samma problem som Pelle. Skillnaden är att du har övervåning och Pelle källare. Värmen stiger ju som bekant och därför blir det ju kallt i Pelles källare när han har rumsregleringen på övervåningen. I Car mans fall är det ju precis samma sak, med skillnaden att det blir för varmt på övervåningen. Pelle skulle troligtvis uppleva samma sak om han placerade Rumsgivaren i källaren. En sak till. Rätta mig om jag har fel. Termostaterna stryper ju i
första hand och stänger helt först när det blir för varmt.
Car man är orolig att pumpen skulle få mer start/stop tid vilket jag inte förstår. I hans exempel skulle man ju få en värmetop i huset när vp arbetar upp dom sista graderna för att kunna klara sig längre till nästa start. Hm låter som öppen brasa. Nej har man problem med för lite vatten och mycket start/stop är det väl acktank som gäller. Dessutom säger ju Car man att han har en övervåning med raddarna max strypta....(Vart tog logiken med för lite vatten vägen).
Ps. Hoppas du inte tar kritiken personligt Car man. Det är argumenten jag kritiserar.

MVH
Krille

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #28 skrivet: 29 oktober 2004, 14:25:42 »
Det Carman gör genom att strypa till max är samma sak som att ha termostater, enligt mig. skillnaden är att termostater är flexiblare :)

Och är det inte så att MAX strypta är det nästan stopp på tillflödet??



CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Nymonterad VP "kall källare"
« Svar #29 skrivet: 29 oktober 2004, 16:38:40 »
om man som i mitt fall, jag har ökat gradmenutrarna från 60 till 190 så blir det större tempraturväxling i radiatorerna.
Om jag har ett börvärde på 32 grader så kommer radiatorvattnet att vara 42 grader innan pumpen ätit upp alla gradminuter, detta gör att man riskerar att termostaterna stänger (nånstans vid 38 grader eller nått)
Då har jag 38 gradit stillastående vatten i radiatorerna & 42 gradit vatten i rörena.
radiatorerna kyls ned & termostaterna öppnar, nu kommer det 42 gradiga vattnet att kylas av mycket snabt & mina 190 gradminuter tickar iväg mycket snabt.

Om du kör utan termostater andvänder du radiatorerna som en ack tank & slipper att investera i en sådan.

i mitt fall så har jag förstora radiatorer på övervåningen, med mindra radiatorer så behöver jag inte strypa så mycke & kan då få änubättre verkningsgrad.

I mitt hus klarar mitt systtem av att värma upp huset till 21 grader vis +2 gradet ute med ett börvärde på 31 grader :D
& då gör pumpen 14 starter på ett dygn
« Senast ändrad: 29 oktober 2004, 16:47:25 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 602
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!