Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konvertera till vattenbutet!  (läst 19610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2006, 08:38:23 »
Hej alla!

Fick idag första offerten och den lyder som följer ge gärna åsikter:

Konvertering av hus 21st radiatorer samt demontering av gamla el raddar = 101000kr

Kolla om du verkligen behöver 21 radiatorer, en kompis till mig konverterade en 160 m2 kåk och stoppade in 13 st konvektorradiatorer varav en del är rätt långa och feta, han kom undan med ca 60 ksek.

Citera
Nibe 1230-8kw, 2*10m isolerad kollektorslang, 186m borrhål och elanslutning av pump = 130000kr

Nibe 1230-8kw 2*5m isoleradslang, 580m kollektorslang, 200L Bioterm samt elanslutning av pump = 89000kr.

Pelletsanläggning från värmebaronen komplett = 69000kr.

Ã…sikter om dessa anbud!

MVH
Daniel

Sen tror jag inte en 1230-8 klarar av ditt värmebehov om du tänker skippa vedeldningen, du borde ha en 1230-10 och 700 meter slang (2x350).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2006, 08:45:37 »
Hej .Har du tillräcklig tomtyta för att lägga ner slang så är det inget att fundera på. Enda anledningen till att borra är att man inte har tillräckligt stor tomt.
Jag är inne på min tredja fastighet med VP och dom två första var med mark kolektor.
Få ett bra pris på en 1215 och försök att lägga ner lite extra slang i backen om det är möjligt.
Min förra var en 1210-8,5 och typ lika förutsättningar som dig, jag grävde ner 2x300 meter slang.
Elementen bör vara pc22 storlek.
mvh mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2006, 10:30:32 »
Ser att många tycker att det är en för liten pump så jag tog upp detta med firman som hitills verkat bäst. Sa helt enkelt att med den lilla prisskillnaden så ville jag ha den större pumpen (10kw) oc att det inte spelade någon roll att den var 2000kr dyrare. Men det avrådde han med det bestämdaste, ville jag få en pump som var oekonomisk och jag ville ha sönder skulle jag köpa en för stor pump då slitage på dessa pumpar är flera ggr högre än en som går i låååånga perioder. Alltså en för stor pump startar och stannar hela tiden och på så sätt sliter man ut dom (enligt han).

Finns det någonting på energibräkningen/kalkylen jag skall vara extra uppmärksam på typ täckningsgrad, effekt m.m m.m jag som rookie fattar ju inte allt på den.
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2006, 12:18:53 »
Kolla hur låg temp VP:n klarar utan tillskott och se till att få detta inskrivet i kontraktet (om du är nöjd med denna temp).

Men är bara radiatorerna rätt dimensionerade efter VP:n kan man enkelt parametrera om VP:n så att gångtiderna blir längre med en större VP. Det finns mycket skrivet i detta forum om detta.

Tyvärr tycks de flesta installatörer tro att dom fortfarande installerar gamla värmepumpar som inte går att ställa om.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #19 skrivet: 20 januari 2006, 12:32:05 »
Hej

Detta är uppgifterna som står:
Ã…rsmedel temp : +2
Dimensionerande utetemperatur (DUT) : -33
Inomhus temp : +21
Sol och personvärme täcker från ca +17
Framledningstemp vid DUT : +55
Retur vid DUT +45
Energitäckningsgrad 94%
Effekt täckningsgrad 48%
Värmepumpen täcker till ca -11
Årsvärmefaktor 3,6

Ã…sikter???


MVH
Daniel
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #20 skrivet: 20 januari 2006, 12:40:46 »
-11 i PiteÃ¥ är för klent, kolla bar hur ofta det är under -11 i vinter, ta en annan installatör om han vägrar sälja en 10 kW VP till dig.  knUp

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #21 skrivet: 20 januari 2006, 22:00:07 »
Nu kommer en fråga som kan tyckas vara djävligt dum men......om man beställer ett borrhål t.ex det jag fått offert på (186m) och det tillstöter någontin på resan gång tex dom når inte djupet, energin i hålet håller inte kalkylen, dom träffar en spricka eller vad som helst som inte ingår i planerna, vem står då för kostnaden för arbetet som hittills blivit gjort och kan man få en någorlunda exakt uppgift hur långt det är till berget då det i kalkylen står 15m allt utöver det debiteras 500kr/m. Vore ju tråkigt om det vore 70m....27500kr i extra kostnad!?!

//Daniel
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #22 skrivet: 20 januari 2006, 23:42:23 »
Dom får borra tills dom kommer rätt! 15m fritt var ju bra jag hade bara 6m.
Hos mig gick det åt he... det första hålet rasade när dom fått ner 60m slang som varken gick att dra upp eller få ner.
Borraren försökte allt men utan resultat.
Så det blev till att borra ett nytt hål.
Det kostade inget extra han blev av med 12m rör till ingen nytta.
« Senast ändrad: 20 januari 2006, 23:44:30 av mrbeach »
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #23 skrivet: 21 januari 2006, 10:25:53 »
Kunde inte låta bli att räkna lite på antalet starter för alternativen 8 eller 10 kW. Förutsättningen är ett radiatorsystem med 170 L vatten och 5 graders skillnad mellan pumpens start och stopptemperatur. Med 170 L vatten går det åt 1 kWh för höja temperaturen 5 grader, en rund och bra siffra.

Sommartid gör pumparna bara varmvatten. Den större pumpen kommer att få lite fler starter då det är en tröghet i värmeöverföringen mellan manteln och beredaren. Vattnet i beredaren hinner inte värmas upp lika mycket innan pumpen slår ifrån. Då antalet starter förmodligen inte är fler än 5 per dygn kommer blir det förmodligen inte ens en extra start per dygn.

Höst och vår när radiatorerna avger 4 kW. Jag bortser här från varmvattnet för enkelhetens skull. För 8 kW pumpen, som i snitt kommer att gå halva tiden, blir det 4 kW över för att höja temperaturen på radiatorvattnet. Radiatorer tar ju 4 kW kontinuerligt. Det tar 15 minuter att tillföra 1 kWh. Pumpen kommer att gå 15 minuter, sedan stå still 15 minuter. 48 starter/dygn.

För 10 kW-pumpen blir det 6 kW över. Det tar 10 minuter att höja temperaturen 5 grader. Sen står pumpen still i 15 minuter medan radiatorvattnet svalnar. Total cykeltid 25 minuter = 58 starter per dygn.

Vintertid när radiatorerna avger 7 kW. 8 kW-pumpen, med 1 kW överskottseffekt, går i en timme. Står sedan still i 9 minuter. Cykeltid 69 minuter = 21 starter/dygn.

För 10 kW-pumpen blir det 3 kW över. Det tar 20 minuter att höja temperaturen 5 grader. Sen står den still i 9 minuter. Cykeltid 29 minuter = 49 starter/dygn.
Visst blir det skillnad i antal starter men frågan är om det kommer att avgöra livslängden. Den större pumpen kommer att få 20 % kortare gångtid. Det är en faktor som borde bidra till ökad livslängd.

Några avslutande kommentarer: Vattenvolymen i exemplet är lite för liten, man brukar rekommendera minst 20 L vatten/kW installerad effekt.

Pumpar som arbetar med gradminutreglering går att ställa om så att de får längre gångtider. IVT:s sätt att reglera är inte lika lämpligt för det.   

En större pump kan ge lägre COP än en mindre, i synnerhet om man vill hålla nere antalet starter. För samma djup på borrhålet kommer det att belastas hårdare när pumpen går. Det blir förmodligen då lite lägre temperatur på ingående köldbärare. För samma storlek på varmvattenberedaren blir det också större temperaturskillnader där. Totalekonomin är mer är än skillnaden i inköpspris för pumpen och förmodat antal tillsatstimmar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #24 skrivet: 24 januari 2006, 12:14:54 »
Jaha

Idag kom anbud nummer 2 och installations kostnaden sjönk rejält mellan det 1:a anbudet och detta (30000kr billigare) dock måste jag då måla rören >:(. Men det stora frågetecknet är att även denna firma säger att jag ska ha VP 1230-8 och att jag kommer att klara mig med denna, så nu är min tveksamhet ännu större om jag skall lita på min installatör eller mina vänner på detta forum. Måste dock säga att jag är lite tveksam att en så liten pump skall hålla mitt hus men tänker samtidigt att ett så stor och väl rekommenderat företag som Nibe måste väl ändå veta vad dom håller på med!?!. Priset för pump, markslang, vätska coh armatur 81.800kr ink moms. Åsikter!??

MVH
Daniel
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #25 skrivet: 24 januari 2006, 13:47:08 »
Jaha

Idag kom anbud nummer 2 och installations kostnaden sjönk rejält mellan det 1:a anbudet och detta (30000kr billigare) dock måste jag då måla rören >:(. Men det stora frågetecknet är att även denna firma säger att jag ska ha VP 1230-8 och att jag kommer att klara mig med denna, så nu är min tveksamhet ännu större om jag skall lita på min installatör eller mina vänner på detta forum.

Det är branchstandard att dimensionera för ca 50% av toppeffekten. Anledningen är att om man kör VP:n med fabriksinställningarna så blir det fler start/stopp om man dimensionerar upp VP:n.

Citera
Måste dock säga att jag är lite tveksam att en så liten pump skall hålla mitt hus men tänker samtidigt att ett så stor och väl rekommenderat företag som Nibe måste väl ändå veta vad dom håller på med!?!. Priset för pump, markslang, vätska coh armatur 81.800kr ink moms. Åsikter!??

MVH
Daniel

Priset verkar helt OK. Är det lika mycket kollektorslang i detta anbud?

En sak till, jag har stött på många som klagar över underdimensionerade värmepumpar men ingen som klagar över överdimensionerad. Det finns flera på forumet som har väl tilltagna värmepumpar och de har fixat till det där med antal starter genom att parametrera om VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #26 skrivet: 24 januari 2006, 14:12:49 »
Jag har en Nibe 1230-8 som värmer ca 140 m2. Innan jag bestämde mig för vilken storlek jag skulle ha så pratade jag med Nibe och de sa tveklöst att det räckte med en 1230-6.  Sc:,h

Nu med facit i hand så blev det helt rätt val.  Har 13 starter / dygn och 25-28 kWh förbrukning.
Innomhustemp 21 ºC. Kör på kurva 4. -250 grm (max)
Har inte varit i närheten av någon TS trots -20 ºC.

Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #27 skrivet: 24 januari 2006, 19:58:13 »
Jajemen det är lika mycket slang med i detta anbud till och med 20m extra. Problemet är att jag tror inte jag rymmer ens i närheten denna slang längd. Pratade med en kille här i närheten och han tyckte att jag som bor så nära en älv med lätthet kunde lägga slangen på bara 50 c/c och gräva ner den djupare så jag la den i vattnet typ 1,5-2m djup?? Åsikter.

MVH
Daniel
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #28 skrivet: 24 januari 2006, 20:53:26 »
Det fantastiskt vad alla är rädda för mÃ¥nga kompressor starter med dagens moderna kompressorer och därtill de flesta med mjukstart sÃ¥ är inte antalet starter nÃ¥got jag skulle oroa mig särskilt mycket för. Om du tycker att det känns klent med en 8 sÃ¥ ta  en 10 kw!
Angående antalet radiarorer så anser jag nog att det är samma där som med antalet borrade meter jag har häldre en för mycket och lite högre komfort typ en under varje fönster dock skulle jag väl kanske inte komma på iden att sätta en mitt på väggen bara för att få en extra. Om man ändå ska konvertera så är några extra radiatorer inte särskilt dyrt i sammanhanget.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Konvertera till vattenbutet!
« Svar #29 skrivet: 24 januari 2006, 21:43:46 »
Hej ,i en sjö är det alltid plusgrader på botten. I en strömmande älv uppe i norrland kan det vara minus grader på botten + att det kan vara svårt att förankra på ett säkert sätt. /Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!