Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp oss välja offert  (läst 2563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eline

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp oss välja offert
« skrivet: 04 september 2011, 22:15:24 »
Vi har nyligen flyttat till ett äldre hus med pelletsvärme (ombyggd 50-talspanna). Årskostnaden har legat runt 30 000 bara för värme och varmvatten för tre personer så vi har därför börjat kika på bergvärme istället.

Har i dagarna fÃ¥tt tre offerter och vi känner att vi kan alldeles för lite för att avgöra vad som är bättre än nÃ¥got annat. SÃ¥ synpunkter mottages tacksamt! Det är rena grekiskan trots att vi verkligen försöker läsa pÃ¥.  ::)

Huset:
Huset är från 1860 med timmerstomme utan tilläggsisolering. 220 kvm + hel källare (110 kvm). Mycket element och bra sådana, alla har varit nöjda med dessa och endast velat komplettera med fläktkonvektor/er i källare.
Pool finns (27m2).
Självdrag och dåligt med tilluft. Braskamin och vedspis finns.
Ligger i Söderhamn, Södra Norrland. Grannar har borrat och haft 9-12 m till berg.
Källaren behöver inte värmas speciellt mycket, men vi tvättar och hänger tvätt där samt har poolpumpar och sånt där nere.
Enligt energidelkarationen drar huset 57600 kWh. 11 500 i el.

De offerter vi fått är:

Nibe 1145 - 15 kW med 300/500 l vv-beredare.
Poolstyrning
Borrhål 2x160 m
Foderrör 2x9 m
2 fläktkonvektorer till källare 3,67 kW
Pris 267 000

Thermia Diplomat 12 kW
Borrhål 2x140 m
Foderrör 2x6 m
2 fläktkonvektorer Thermia aermec UL26
Pris 220 000

IVT PremiumLine X15
Borrhål 2x200 m (räknar extra djup pga poolen)
Foderrör 2x15 m
Poolstyrning
Fläktelement NM30
Pris 299 000

IVT Greenline HE E14
Övrigt samma som ovan
Pris 289 000

Känns som att Thermia underdimensionerar? Den offerten är lite orättvis mot de andra eftersom han inte tyckte att vi skulle lägga poolen på bergvärmen utan skaffa ett separat system till den.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hjälp oss välja offert
« Svar #1 skrivet: 04 september 2011, 22:46:51 »
Låter som en enorm energiförbukning för 220 m2!
Kan ni inte göra något åt isolering eller otätheter först och välja en mindre vp?
Borde kosta lika men bli billigare i längden.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Eline

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp oss välja offert
« Svar #2 skrivet: 05 september 2011, 06:59:09 »
Låter som en enorm energiförbukning för 220 m2!
Kan ni inte göra något åt isolering eller otätheter först och välja en mindre vp?
Borde kosta lika men bli billigare i längden.

Vi har inte bott här mer än tre månader, men det vi märkt är att pannan är otroligt ineffektiv. Det går fruktansvärt med pellets nu på sommaren bara för att värma varmvattnet. Samt att poolen drar massor när den är igång också. Förra ägaren har haft 22 grader inne och tillskottseldat minimalt. Tror inte det är något större fel på isoleringen faktiskt.

Ett alternativ är ju att bo här ett år först och kolla upp förbrukningen innan vi väljer vp, men frågan är ju om man vill elda upp en massa pengar i onödan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp oss välja offert
« Svar #3 skrivet: 05 september 2011, 07:49:19 »
Mitt timmerhus på ca 100m2 energideklarerades när det bara hade en våning inredd och skulle då behöva 28000kWh för värme och varmvatten, så lägger man till mer yta och en källarvåning så blir det en hel del...

Jag antar att poolvärmen inte är inkluderad i energideklarationens 57600kWh, utan bara själva huset?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp oss välja offert
« Svar #4 skrivet: 05 september 2011, 09:12:05 »
Gammal källare på 110 m2 kan dra rejält med energi om den ska hållas varm.
Jag tror nog siffrorna kan stämma och ni bör nog överväga en storlek större VP om källaren ska fullvärmas.
Med lite svalare källare (ca 10 ºC)  sÃ¥ kan en 15 kW VP räcka.

2x200 m borra med tanke pÃ¥ poolen är ocksÃ¥ en bra idé, men jag har för mig om att IVT X15 inte kan spetsa med elpatron.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hjälp oss välja offert
« Svar #5 skrivet: 05 september 2011, 10:25:53 »
Gammal källare på 110 m2 kan dra rejält med energi om den ska hållas varm.
Jag tror nog siffrorna kan stämma och ni bör nog överväga en storlek större VP om källaren ska fullvärmas.
Med lite svalare källare (ca 10 ºC)  sÃ¥ kan en 15 kW VP räcka.

2x200 m borra med tanke pÃ¥ poolen är ocksÃ¥ en bra idé, men jag har för mig om att IVT X15 inte kan spetsa med elpatron.  Sc:,h

OK, men vad pratar vi för fönster tex?
Dåligt med tilluft? Läcker allt in genom otäta fönster så kan man ju rätt billigt spara 10000 KWh eller så på att bara sätta bra tätningslister där..alternativt uppgradera de sämsta fönstren som kanske ändå måstge bytas.
Varför var pelletspannan ineffektiv? Dålig dragreglering?
Hur ser shuntlösningen ut? En shuntautomatik kan spara massor jfrt med manuell shunt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Eline

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp oss välja offert
« Svar #6 skrivet: 05 september 2011, 12:40:39 »
Poolvärmen är inkluderad i siffrorna eftersom den går på pelletsförbrukningen.
Vi har räknat på 10 grader i källaren ungefär, den behöver inte vara uppvärmd fullt ut.

Stämmer att IVT X15 inte spetsas med elpatron, men det ska tydligen gÃ¥ bra ändÃ¥.  Sc:,h

Fönster är 50-tal och ska bytas men vi måste ta det lite i taget eftersom det är 26 stycken + dörrar... vi ska täta om det som behövs innan vintern.

Pannan har dÃ¥lig isolering och var nog bättre som vedpanna än pelletspanna säger de som vet. NÃ¥gon säger att det är det dÃ¥liga självdraget pÃ¥ sommaren som gör att förbrukningen är sÃ¥ stor. Jag har ingen aning, men det har varit flera och kikat pÃ¥ den och som säger att den gÃ¥r som den ska. Hur som helst sÃ¥ vill vi inte fortsätta med pellets för priserna stiger ju där ocksÃ¥ och vi vill komma ifrÃ¥n hanteringen. 

Ingen som har någon idé om vilket märke som är att föredra? Eller är de ganska jämlika?

Är det vanligt att man förhandlar om priset eller ska man bara gilla läget tycker ni? 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp oss välja offert
« Svar #7 skrivet: 05 september 2011, 12:54:10 »
Det brukar vara lite lättare att förhandla till sig mer borra eller liknande, men försök gärna pruta.
Jag är lite skeptiskt till att en IVT X15 grejar värmen dÃ¥ det är riktigt kallt ute utan epatron.   :-\
Märket spelar annars inte så stor roll, viktigare att du får en bra installatör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hjälp oss välja offert
« Svar #8 skrivet: 29 september 2011, 05:34:14 »
Vad blev det för pump till slut?
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!