Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã¥tervinning av avloppsvatten  (läst 16993 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
Ã¥tervinning av avloppsvatten
« skrivet: 28 januari 2009, 22:10:18 »
Har inte läst så mkt om detta ämne förrän jag fick tips i tråd på www.byggahus.se/forum/
Finns bl a kopparslinga som går runtom avloppsröret och förvärmer kallvattnet på ngt sätt.
60% verkningsgrad tydligen.
Bra översikt på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_water_heat_recycling
TYdligen är det stort i Kanada, Nederländerna (20% av nya hus har detta) och UK. kanske också Tyskland i deras passivhus.
Här i Växjö byggs nu ett passivhus i trä med 64 lägenheter. Det ska ha avloppsvärmeåtervinning men jag vet inte med vilken teknik. Tekniken verkar f ö mkt enkel och besparingen anges vara god med payoff på 4-8 år el likn.
Reklamen hävdar att det betalar sig fortare än solfångare.
Ngn med erfarenhet?
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: återvinning av avloppsvatten
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2009, 00:07:16 »
titta på www.oso.no dom har en i rostfritt, klart at man får tillbaka lite energie . men effektivare en ett bra solsystem nja det tror jag inte.
c-c
om man får tro reklamen sparar den in 2500 kwh årligen / familj 4-5 pers vilket är mkt bra. Pris är ca 10 000 SEK.
Hade jag vetat detta innan vi byggde... Nu är det inte så kul att bila upp betongen och riskera golvvärmeslang mm.
Ångrar att vi inte byggde Lågenergihus med sol och återvinning av avloppsvatten och frånluft. Då hade vi ej behövt golvvärme och dyr värmekälla i form av VP. Stödvärme i form av braskamin + elpatron i nödfall. Nu blir det en kompromiss vilket visserligen inte är fel men ändå.
Jag är övertygad om att lågenergihus kommer ta över marknaden (om förnuftet får råda). I min hemstad Växjö planerar man nytt bostadsområde med 1000 bostäder och i planerna ingår att husen ska vara passivhus + solvärme.
Här byggs nu Sveriges största flerfamiljs passivhus i trä - 64 lägenheter. Återvinning av avlopp, 53 cm tjocka väggar och ftx förstås.
« Senast ändrad: 29 januari 2009, 00:11:30 av sjönära »
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: återvinning av avloppsvatten
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2009, 22:47:47 »
Hur tror Ni att skulle bli i avloppsrören om alla skulle ta till vara värmen från vattnet,,,,
skulle bli stopp i dom ganska fort med bara kallvatten i dom så det är inget bra förslag.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: återvinning av avloppsvatten
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2009, 00:29:06 »
Hur tror Ni att skulle bli i avloppsrören om alla skulle ta till vara värmen från vattnet,,,,
skulle bli stopp i dom ganska fort med bara kallvatten i dom så det är inget bra förslag.
hur menar du? varför mer stopp om man tar tillvara spillvärmen?
och isåfall får man väl lösa det på annat sätt.
det finns ju ocksÃ¥ olika lösningar för värmeÃ¥tervinning av avloppsvatten - i passivhusprojekt  portvakten i växjö är det ny uppfinning som konstruerats för att lösa just värmeÃ¥tervinning av avloppet till ett hyreshus med 32 lägenheter! se annan trÃ¥d
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: återvinning av avloppsvatten
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2009, 11:10:55 »

Finns bl a kopparslinga som går runtom avloppsröret och förvärmer kallvattnet på ngt sätt.
60% verkningsgrad tydligen.

Upp mot 60 % verkningsgrad stod det. Jag tror det i praktiken blir betydligt lägre i konstruktion som den pÃ¥ bilden i Wikipedia. Det varma vattnet faller snabbt förbi sektionen med slingan. Det blir inte mycket värme som överförs. Den norska varianten verkar betydligt bättre ur den synpunkten. 

Risken för stopp vad gäller hushållsavlopp handlar om fett som stelnar i rören.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: återvinning av avloppsvatten
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2009, 15:11:47 »
Klart det inte är bra när det kommer lite värme ut i avloppsrören, är en hel del värme som finns i alla avloppsrör och det hjälper till att dom fungerar så tror inte det kommer att fungera i längden om man kyler ner dom.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: återvinning av avloppsvatten
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2009, 17:59:02 »
Avloppsvärmeväxlare har funnits i många år i badhus och tvätterier.

http://www.powerproductseurope.se/


PerJ

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: återvinning av avloppsvatten
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2009, 20:08:20 »
PerJ, det kanadensiska systemet är nog avsevärt billigare för små installationer , antagligen även i kommerciella fastigheter.


Lite smått genialiskt att komma på att man kan utnyttja virveleffekten som uppstår i det vertikala röret .
Undrar bara när vi får se dom här ..
Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: återvinning av avloppsvatten
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2009, 23:16:44 »
Avloppsvärmeväxlare har funnits i många år i badhus och tvätterier.

http://www.powerproductseurope.se/


PerJ


konstigt att det inte används mer i nyproduktion av flerfamiljshus - med den paybacken (1,5-3 år) låter det orimligt dumt att inte investera i sådana anläggningar
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: återvinning av avloppsvatten
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2009, 13:37:26 »
Bra grej! Jag har förberett mitt hus för att kunna återvinna allt utom toavattnet. Men frågan för mig är vilket som är smartast? Att utnyttja energin till att förvärma inkommande ventilationsluft eller inkommande vatten? Det lutar åt inkommande luft....

Utloggad bmos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: återvinning av avloppsvatten
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2009, 15:39:16 »
Hej mr frost!

Förvärmning av ventilationsluften gör du nog effektivast och smartast med en markslinga. Har sett flera varianter på nätet där man gräver ner grova plaströr i 20-30 m långa slingor, trixar med avrinning och filtrering och voila! Förvärmd ventilationsluft att köra in i FTX-aggregatet. Så kommer jag nog göra nån gång i framtiden. Har man inget FTX-aggregat kan man göra en lite grövre kulvert där lufthastigheten sjunker en aning. Det ger ytterligare några plusgrader varm luft att driva in i kåken och det funkar bra på skolor och liknande. Då behövs inget dyrt FTX-agg heller. Läste någonstans att 9000-12000 kWh ventileras bort i ett vanligt hus varje år. Spara hälften av det blir ju 5000 kWh att använda till annat.

Avloppsvärmen blir ju så att säga väldigt svår att växla in kontinuerligt till inneluften. Luften byts ju kontinuerligt och nyttja varmvatten gör man ju bara korta stunder om man inte har tonåringar. :)
Det effektivaste är nog som jag såg ett holländskt företag håller på med, att växla värmen ur avloppet till ingående på beredaren samtidigt som det går till blandarens kallvatteninlopp. [url]http://www.hei-tech.nl/english.html] heter företagets engelska sida. Klicka på dukomentation för Recoh-vert. Virveleffekten är lätt att uppnå med ett par rörkrökar. Behöver man säga att det verkar billigt och enkelt att göra själv? Säg att man sparar 1500 kWh på det årligen. Känns som att plötsligt blir dessa saker tillsammans en hel del ändå.

Eldar man som jag med ved, blir det ju nån kubikmeter mindre att kapa/klyva/elda. Tillsammans med solslinga och tappvattenautomat kanske det tom blir riktigt skoj med mindre förluster i ackar etc.
Eldar man pellets blir det ju mindre åtgång = mindre pengar att skyffla iväg.
Eldar man fjärrvärme, el eller värmepump borde det väl också synas i plånboken. fast kanske lite längre bort i tid räknat. Vad vet jag? Men jag ska pröva i alla fall. Har ju ett gammalt hus som ändå ska renoveras.




Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: återvinning av avloppsvatten
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2009, 18:23:03 »

Det effektivaste är nog som jag såg ett holländskt företag håller på med, att växla värmen ur avloppet till ingående på beredaren samtidigt som det går till blandarens kallvatteninlopp. [url]http://www.hei-tech.nl/english.html] heter företagets engelska sida. Klicka på dukomentation för Recoh-vert. Virveleffekten är lätt att uppnå med ett par rörkrökar. Behöver man säga att det verkar billigt och enkelt att göra själv? Säg att man sparar 1500 kWh på det årligen. Känns som att plötsligt blir dessa saker tillsammans en hel del ändå.


Virveleffekten i röret var smart, utan den skulle det inte fungera bra. I och med att det är kopparrör bör det inte bli påväxt på ytan som skulle bromsa virveln. Men det kräver att "kallvattnet" till duschen också matas med värmeväxlat vatten, det blir obalans på flödena annars.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: återvinning av avloppsvatten
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2009, 22:31:06 »
hej
intressant har även kollat på detta fanns nån som byggt en rejäl Mega stor kolonkylare
i stället för avloppsröret ...funkade visst jädrigt fint

minns inte riktigt men jag tycker mig minnas att 70-80 % av energin i varmvattnet spolas rakt ut i avloppet lägg sen till disk och tvättmaskin ...
jag tror det finns pengar att spara på avloppet..avloppet + ventilationen tror jag e dom största energi tjyvarna i ett normat hushåll...

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: återvinning av avloppsvatten
« Svar #13 skrivet: 06 februari 2009, 16:05:03 »
Hej mr frost!

Förvärmning av ventilationsluften gör du nog effektivast och smartast med en markslinga. Har sett flera varianter på nätet där man gräver ner grova plaströr i 20-30 m långa slingor, trixar med avrinning och filtrering och voila! Förvärmd ventilationsluft att köra in i FTX-aggregatet. Så kommer jag nog göra nån gång i framtiden. Har man inget FTX-aggregat kan man göra en lite grövre kulvert där lufthastigheten sjunker en aning. Det ger ytterligare några plusgrader varm luft att driva in i kåken och det funkar bra på skolor och liknande. Då behövs inget dyrt FTX-agg heller. Läste någonstans att 9000-12000 kWh ventileras bort i ett vanligt hus varje år. Spara hälften av det blir ju 5000 kWh att använda till annat.

Avloppsvärmen blir ju så att säga väldigt svår att växla in kontinuerligt till inneluften. Luften byts ju kontinuerligt och nyttja varmvatten gör man ju bara korta stunder om man inte har tonåringar. :)
Det effektivaste är nog som jag såg ett holländskt företag håller på med, att växla värmen ur avloppet till ingående på beredaren samtidigt som det går till blandarens kallvatteninlopp. [url]http://www.hei-tech.nl/english.html] heter företagets engelska sida. Klicka på dukomentation för Recoh-vert. Virveleffekten är lätt att uppnå med ett par rörkrökar. Behöver man säga att det verkar billigt och enkelt att göra själv? Säg att man sparar 1500 kWh på det årligen. Känns som att plötsligt blir dessa saker tillsammans en hel del ändå.

Eldar man som jag med ved, blir det ju nån kubikmeter mindre att kapa/klyva/elda. Tillsammans med solslinga och tappvattenautomat kanske det tom blir riktigt skoj med mindre förluster i ackar etc.
Eldar man pellets blir det ju mindre åtgång = mindre pengar att skyffla iväg.
Eldar man fjärrvärme, el eller värmepump borde det väl också synas i plånboken. fast kanske lite längre bort i tid räknat. Vad vet jag? Men jag ska pröva i alla fall. Har ju ett gammalt hus som ändå ska renoveras.





Jo det är nog bäst att förvärma inkommande luft via markslinga i stället. signaturen GLX här pÃ¥  forumet har ett sÃ¥nt system som funkar bra.  Blir svÃ¥rare för mig som bor pÃ¥ berg runt om tyvärr. Den där hollänska sidan funkade inte i min dator??? Hur menar du Roland, att förvärma bÃ¥de kallvatten och varmvatten till duschen? Man förvärmer väl kallvatten in i beredaren eller?  mvh John

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: återvinning av avloppsvatten
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2009, 17:02:16 »
Vill man ha hög verkningsgrad måste man förvärma både kallvattnet och varmvattnet till duschen. Antag att ingående kallvatten är 10 grader, att man vill duscha vid 35 grader med 10 liter i minutan och att vattnet i beredaren är 60 grader. Termstatblandaren kommer då att blanda 5 L/min varmvatten och 5 L/min kallvatten. Ut i avloppet rinner 10 L /min 35 gradigt vatten.

Förvärmer man enbart vattnet som går till varmvattenberedaren blir flödet av kallt vatten genom värmeväxlaren 5 L/min som kan värmas till högst 35 grader. Det kommer att rinna ut i avloppet från värmeväxlaren 10 L/min vatten som är ca 25 grader varmt. Vattnet kan inte kylas till lägre temperatur därför att flödet av inkommande vatten är så lågt att det inte kan ta upp mer värme. Det måste ju finnas ett temperaturfall för att värme skall kunna överföras.

Förvärmer man dessutom vattnet till termostatblandarens kallvattensida har man ett ingående flöde på 10 L/min och då kan duschvattnet kylas ner till lägre temperatur. Det är balans i flödena.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!