Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: StefanP
« skrivet: 22 september 2010, 19:31:50 »

Hur blev det?  *vinkar*
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 07 december 2009, 23:26:37 »

Hej igen savoy,

Det verkar bara vara jag som skriver i denna tråden så det är bäst jag fortsätter... Lite underligt, normalt brukar det vara många olika åsikter om vad som är rätt och fel.

Citera
Du föreslog ju en separat acktank för värmen och en för varmvattnet, är det för att golvvärmen är lågtempererad i förhållande till vv och därför svårt att kombinera i samma tank?
Det går att kombinera i samma tank, jag har själv en sån lösning. Nackdelen med en tank är att det krävs två växelventiler och mer avancerad tank. VV kapaciteten blir lägre än med två tankar. Nackdelen med två tankar är att det kräver större utrymme.

Citera
Om man modifierar din systemlösning till att köra vv i en tank med en inbyggd vvberedare/volym och en omgivande mantelvolym, har man inte då möjliggjort tillgången till en bra högtempradiatorkälla (manteln) också (om jag nu måste ha det)?
Ja, det går förstås, men det är bättre att ha en helt igenom lågtemp-lösning för värmen.

Citera
Jag tror ju numera också det är bra att ha någorlunda separat styrning på de olika våningarna/rummen. Kan man säga att man skapar två separata grupper av reglersystem mha av bufferten som acktanken utgör och på så sätt undviker styrproblem? Kommer det fungera bra på detta sätt med flytande kondensering mot utetempen? Eller finns det risk att börvärdet blir för lågt i förhållande till vad någon del av systemet behöver eller är det bara en intrimmningsfråga?
Exakt så, man skiljer på systemen för värmedistribution och värmeproduktion med hjälp av ackumulatortanken. Det gör att man lättare kan byta ut värmepumpen mot någon annan värmekälla i framtiden.
Det kommer att fungera bra med flytande kondensering mot utetemperatur, det är bara en intrimningsfråga. Ev kan man dessutom styra den kallaste våningen mot inomhusgivare (brukar finnas stöd för en givare i styrningen).

Jag vet att Nibe och CTC har enklare VP på sitt program, vet inte hur det är med IVT/Thermia. Finns säker någon på forumet som kan det bättre. Nibe och CTC brukar ligga bra till i pris.

/ErikB
Skrivet av: savoy
« skrivet: 06 december 2009, 23:37:49 »

Hej,

Jag förstår vad du menar och du ska ju inte övertyga mig om att jag ska ha en flexibel lösning när jag själv efterfrågade den....   ;D

Du föreslog ju en separat acktank för värmen och en för varmvattnet, är det för att golvvärmen är lågtempererad i förhållande till vv och därför svårt att kombinera i samma tank?
Om man modifierar din systemlösning till att köra vv i en tank med en inbyggd vvberedare/volym och en omgivande mantelvolym, har man inte då möjliggjort tillgången till en bra högtempradiatorkälla (manteln) också (om jag nu måste ha det)?

Jag tror ju numera också det är bra att ha någorlunda separat styrning på de olika våningarna/rummen. Kan man säga att man skapar två separata grupper av reglersystem mha av bufferten som acktanken utgör och på så sätt undviker styrproblem? Kommer det fungera bra på detta sätt med flytande kondensering mot utetempen? Eller finns det risk att börvärdet blir för lågt i förhållande till vad någon del av systemet behöver eller är det bara en intrimmningsfråga?

Kommer en Niberepresentant på tisdag och tittar och ska offerera, bra att man vet lite mer om hur man bör systemera det nu... Ska kolla med Thermia, CTC och kanske Bosch också. Ur systemperspektiv finns det väl ingen speciell fördel eller nackdel med något av dessa fabrikat då det nu lutar åt någon "enklare" VP?
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 05 december 2009, 22:55:02 »

Hej!

Merkostnaden för en ackumulatortank är inte så stor, tror att man kan kvitta den mot besparingen man gör genom att man kan välja en enklare värmepump. Som exempel CTC 8,5kW, priser från Rinkaby.
CTC ecoheat 50100 sek
CTC ecopart + ecologic + ackumulatortank med vv-slingor = 34000+7000+10300= 51300 sek

Sen tillkommer lite extra rör och ventiler mm för acktanklösningen. Du får dock ett mycket mer flexibelt system.

Man ska helst undvika att köra en värmepump direkt mot termostater eftersom värmebärarflödet genom värmepumpen förändras och kan försämra styrningen av vp'n. Med en ackumulatortank mellan huset och vp'n så påverkas inte värmepumpen av husregleringen.

Den enklaste lösningen för dig är naturligtvis att välja en "paketlösning" som har allt inbyggt. Men det var väl inte det du frågade efter med tanke på:
Citera
Flexibel systemlösning för mitt hus
;)

/ErikB
Skrivet av: savoy
« skrivet: 03 december 2009, 22:12:14 »

Hej igen,

Du skrev tidigare "Jag tror inte det är möjligt att köra VP direkt mot GV och radiatorer och strypa in till rätt temperatur för varje våning, det blir för komplext."
Denna utsaga avgör ju att man ska ha en acktank för värmen. (Då bortser jag från ev. cop-vinst för vv-produktion och flexibilitet att kunna koppla in fler värmetillskott.)

Detta är dock tekniskt väldigt intressant att reda ut. Men framförallt för att merkostnaden för systemet blir betydande om man av reglertekniska skäl måste investera i en acktank.
Varför tror du det blir för komplext, tror du inte termostaterna kommer kunna reglera bra mot en flytande kondensering? Eller tänker du kanske på att det blir många på/av för vp:n när den inte jobbar mot en trög tank (all golvvärme ligger trots allt ingjuten, dvs stor trög massa...)?
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 01 december 2009, 21:54:36 »

Hej igen savoy!
Det här med fast och flytande kondensering är inte raketforskning precis. Skillnaden är bara att i flytande kondensering så startar och stoppar man VP'n mot varierande temperaturer (som styrs av ex utetemperatur). Fast kondensering startar och stoppar mot samma temperatur oberoende av behov. Sök på forumet så finns hyllmetrar skrivna.
Citera
Men hur fungerar tredje steget, då varmvattnet får den riktigt höga temperaturen? Måste inte då VPn gå över till fast kondensering en stund för att få vv (60°C?)? Är det i så fall standard att en VP kan styras att gå mellan två olika driftlägen (lågtemp flytande kond <-> högtemp fast kond)? Eller spetsvärmer man med elpatron den sista tempökningen?
När VP växlar till varmvatten  ändras börvärdet samtidigt som växelventilen slår om till varmvattentanken. Detta behöver du inte oroa dig för. Funktionen finns inbyggd i styrningen.
Citera
Hur tänker du dig är det bästa sättet att reglera tempen på de olika planen? Använda en utegivare för att styra framledningstempen och sedan termostater att strypa tillflödet till de olika planen med (eller varvtalsstyrda cirk.pumpar kanske?)? Behöver inte framledningstempen också styras av innetempen (ytterligare en givare förutom utegivaren?)? Blir det problem att ha komfortvärme i badrum under sommarhalvåret?
Om du väljer att låta VP'n gå mot en ackumulatortank så kan du lösa rumsregleringen på enklast möjligt sätt, med tex termostater eller det som golvvärmeleverantören förordar. Termostaterna kommer inte att störa värmepumpen. Det blir nog svårt att styra värmepumpen mot innegivare eftersom du har tre våningsplan. Varvtalsreglerade cirkpumpar känns lite overkill.
Inga problem att ha komfortvärme i något rum, stäng bara övriga slingor.
Citera
Vad avgör hur stor ack.tanken ska vara? Hur ska slingorna väljas?
Välj en standartank, ex 500l med slingor monterade, tex http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1372 du behöver knappast större 500l ev kan du välja en 300l om du har brist på utrymme.

ErikB
Skrivet av: savoy
« skrivet: 30 november 2009, 22:48:27 »

Hej ErikB,

Citera
Skillnaden mellan fast och flytande kondensering är enkel, med flytande kondensering producerar man så hög temperatur på framledningen som huset behöver just nu. Det finns många trådar som beskriver hur det fungerar. Styrningen för fast eller flytande kondensering ingår i de flesta värmepumpar.

Försök bygga så att du inte har några högtempradiatorer. Ett genuint lågtemperatursystem är mycket bättre. Då kan du dessutom använda dig av en värmepumpens standardreglering och får högt COP.
Svar 1:
Två slingor är en standardlösning för att att värma varmvattnet med så lågtempererad värme som möjligt. I skissen jag gav dig värms varmvattnet i tre steg. Först med returvärme, sen med framledning och till sist i varmvatten tanken. Ger bra COP.
Svar 2.
Växelventilen ändrar siktning på flödet, man växlar mellan att producera mot värmetank eller mot varmvattentank. Växelventilen styrs från värmepumpens styrdator (finns förberett i de flesta värmepumpar).
Svar 3.
Se ovan.

Men hur fungerar tredje steget, då varmvattnet får den riktigt höga temperaturen? Måste inte då VPn gå över till fast kondensering en stund för att få vv (60°C?)? Är det i så fall standard att en VP kan styras att gå mellan två olika driftlägen (lågtemp flytande kond <-> högtemp fast kond)? Eller spetsvärmer man med elpatron den sista tempökningen?

Hur tänker du dig är det bästa sättet att reglera tempen på de olika planen? Använda en utegivare för att styra framledningstempen och sedan termostater att strypa tillflödet till de olika planen med (eller varvtalsstyrda cirk.pumpar kanske?)? Behöver inte framledningstempen också styras av innetempen (ytterligare en givare förutom utegivaren?)? Blir det problem att ha komfortvärme i badrum under sommarhalvåret?

Vad avgör hur stor ack.tanken ska vara? Hur ska slingorna väljas?

Massa frågor igen, men mycket börjar ju klarna nu och det är ju positivt....    ::)
Skrivet av: larryd
« skrivet: 30 november 2009, 22:09:30 »

Hej igen savoy,

Jag ska försöka svara och förklara så gott jag kan.

Citera
Citat
Behövs inte om du har ett bra ftx aggregat, välj gärna en roterande så får du minst problem med defrostning.
Har tänkt mig roterande Systemair (VR 700). Att det inte behövs, är det rent ekonomiskt du tänker då?
Jag har inget värmebatteri före eller efter ftx. Som lägst är tilluften drygt 10°C (vid -25°C ute). Man upplever inget drag eller kallras från tilluftsdonen. Jämför med spaltventiler där tilluften då är -25°C.
Citera
Citat
Kostar mer än det smakar, kyleffekten via ventilationen är för låg, risk för kondensproblem mm. Välj hellre "riktiga" kylaggregat som du förser med kyla från borran.
Tanken är egentligen inte direkt kylning av inomhusklimatet, snarare att bibehålla rumstemperaturen i tilluften så att inte temperaturen ökar pga av varma sommardagar, som lätt blir fallet i ett ftx-system på sommaren.
Stäng bara av rotationen på vvx så får du in "ren" uteluft. Markiser är långt mer effektiva för att hålla svalt inne än vad tilluftskyla är.
Citera
Citat
Här kan kostnaden och komplexiteten skena iväg, besparingen blir minimal. Fundera om detta verkligen är nödvändigt.
Absolut inte nödvändigt, men man får väl åtminstone inkopplingsmöjligheten om man väljer rätt systemtank? Dvs man borde väl välja många anslutningar om man kan (borde väl inte vara så mkt dyrare)
Jag har själv valt en flexibel lösning med solslinga i botten mm, men jag känner att det nog inte bli aktuellt att investera i något sådant eftersom VP är så effektiv och sparar så mycket att fortsatt jobb helt enkelt inte ger något.

Jag har bifogat skiss på en systemlösning.

/ErikB

Jo..

De flesta som har kombinationen VP+Solvärme är nog av den åsikten, att det inte lönar sig, men att man gör en insats för miljön.

En annan variant, som kanske lönar sig är att koppla en luftsolvärmare till friskluftsintaget på FTX'n. Tänkte själv prova det i sommar. Kostnaden är mycket måttlig men inte bidragsberättigad.
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 30 november 2009, 21:58:56 »

Hej savoy.

Citera
Är det normalt/standard på de flesta värmepumpar att man kan få ut olika temperaturer/kondenseringar? Är det en inställning i VPn eller måste denna reglerlogik byggas utanför?
Värmetanken som du föreslog, är det bara lågtempererat vatten där eller får man ”radiatortemp” i toppen, hur går det till i så fall om man nu ska eftersträva högt cop för majoriteten av uppvärmningen (gv)? Eller kan skiktningen skapa högre temp i toppen än man tillför...jag förstår inte detta riktigt...  Huh

Skillnaden mellan fast och flytande kondensering är enkel, med flytande kondensering producerar man så hög temperatur på framledningen som huset behöver just nu. Det finns många trådar som beskriver hur det fungerar. Styrningen för fast eller flytande kondensering ingår i de flesta värmepumpar.

Skiktning i en tank kan aldrig skapa högre temperatur än vad den laddas med så det kommer inte att finnas varmare vatten högre upp i tanken än vad VP har producerat. Däremot kommer övre delen av tanken att bli varm först och kall sist eftersom det varmare vattnet stiger uppåt.

Du skall eftersträva så lika temperaturer till ditt värmesystem som möjligt. Det är den del som kräver den högsta temperaturen som kommer att bestämma hur varmt vatten som värmepumpen måste producera.
Exempel, du har golvvärme i huset som klarar DUT med 40°C, jättebra du får mycket effektiv VP. Men om du dessutom har i detta system har några radiatorer som kräver 60°C så måste värmepumpen värma ackumulatortanken till 60° vilket medför att du får usel COP.
Citera
Förstår att det är det bästa ur COP-hänseende, men för varmvatten och eventuella högtempradiatorer har jag ju inget val och måste ändå producera hög tempererat vatten...
Tänkte på din föreslagna systemlösning, har några frågor:
1.   Varför går kallvattnet via två slingor i ack.tanken? För att få upp tempen halvvägs med högre cop eller?
2.   Hur styrs växelventilen (vet inte ens hur en sån funkar)?
3.   Elementet är kopplat till golvvärmen/lågtempen, det fungerar inte eftersom jag troligen måste ha högre temp i min parallella golvslinga/radiator för att kunna få en kallrasmotverkande effekt (enligt vad jag skrev tidigare).  Vad tror du om att istället ha en tank (med inbyggd vv-tank) som bara är avsedd för högtempererat radiatorvatten och tappvatten och sedan kanske helt ta bort acktanken? Eller vilket syfte har egentligen acktanken om man inte inledningsvis behöver ansluta fler värmekällor? Den dagen man vill komplettera med fler värmekällor (solvärme t.ex.), då kanske man kompletterar med en tank, eller så köper man redan från början en VP med solvärmeanslutning... Iofs, om man vill ha lite golvvärme i badrum etc på sommaren så kanske det blir väldigt många starter utan en tank... Är det för flexibiliteten eller för regleringen man bör köra golvvärmen via en tank?

Försök bygga så att du inte har några högtempradiatorer. Ett genuint lågtemperatursystem är mycket bättre. Då kan du dessutom använda dig av en värmepumpens standardreglering och får högt COP.
Svar 1:
Två slingor är en standardlösning för att att värma varmvattnet med så lågtempererad värme som möjligt. I skissen jag gav dig värms varmvattnet i tre steg. Först med returvärme, sen med framledning och till sist i varmvatten tanken. Ger bra COP.
Svar 2.
Växelventilen ändrar siktning på flödet, man växlar mellan att producera mot värmetank eller mot varmvattentank. Växelventilen styrs från värmepumpens styrdator (finns förberett i de flesta värmepumpar).
Svar 3.
Se ovan.

/ErikB
Skrivet av: savoy
« skrivet: 29 november 2009, 23:05:27 »

Hej ErikB,

Tack för engagemanget och systemskissen!

Citera
Du kan använda flytande kondensering om du skiljer på värme och varmvatten, antingen med två olika tankar (tar större plats) eller i en och samma tank med hjälp av dubbla växelventiler. Du som har så stort hus kan kanske kosta på dig dubbla tankar. Temperaturen i värmetanken styr du via ex utetemperaturgivare, dvs flytande kondensering.
För att lättare få jämn temperatur på varje våningsplan kan du ha tre shuntgrupper eller termostater på några av golvvärmeslingorna.
Är det normalt/standard på de flesta värmepumpar att man kan få ut olika temperaturer/kondenseringar? Är det en inställning i VPn eller måste denna reglerlogik byggas utanför?
Värmetanken som du föreslog, är det bara lågtempererat vatten där eller får man ”radiatortemp” i toppen, hur går det till i så fall om man nu ska eftersträva högt cop för majoriteten av uppvärmningen (gv)? Eller kan skiktningen skapa högre temp i toppen än man tillför...jag förstår inte detta riktigt...  ???
 
Citera
Tänkte egentligen inte ha en traditionell radiator, har istället lagt en extra golvslinga som jag i så fall tänkte köra "radiatorvatten" i. På så sätt slipper jag en synlig radiator (kommer ha stengolv på denna plats som alltså klarar högre temp).
Citera
Då kommer du att tvingas till högre framledning än med radiatorer, sämre COP. Eftersträva istället att ha så låg framledning som möjligt.
Förstår att det är det bästa ur COP-hänseende, men för varmvatten och eventuella högtempradiatorer har jag ju inget val och måste ändå producera hög tempererat vatten...
Tänkte på din föreslagna systemlösning, har några frågor:
1.   Varför går kallvattnet via två slingor i ack.tanken? För att få upp tempen halvvägs med högre cop eller?
2.   Hur styrs växelventilen (vet inte ens hur en sån funkar)?
3.   Elementet är kopplat till golvvärmen/lågtempen, det fungerar inte eftersom jag troligen måste ha högre temp i min parallella golvslinga/radiator för att kunna få en kallrasmotverkande effekt (enligt vad jag skrev tidigare).  Vad tror du om att istället ha en tank (med inbyggd vv-tank) som bara är avsedd för högtempererat radiatorvatten och tappvatten och sedan kanske helt ta bort acktanken? Eller vilket syfte har egentligen acktanken om man inte inledningsvis behöver ansluta fler värmekällor? Den dagen man vill komplettera med fler värmekällor (solvärme t.ex.), då kanske man kompletterar med en tank, eller så köper man redan från början en VP med solvärmeanslutning... Iofs, om man vill ha lite golvvärme i badrum etc på sommaren så kanske det blir väldigt många starter utan en tank... Är det för flexibiliteten eller för regleringen man bör köra golvvärmen via en tank?
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 27 november 2009, 14:11:00 »

Hej igen savoy,

Jag ska försöka svara och förklara så gott jag kan.
Citera
Citat
Jag tycker att du är inne på rätt linje. Med tre våningsplan och golvvärme blandat med radiatorer bör du ha en systemtank som Vp producerar värme mot. Sen kan du styra varje våningsplan individuellt med termostater om så önskas. OBS! detta kan åstadkommas utan fast kondensering.

Men är det inte detta som är problemet? Dvs att köra med fast kondensering/hög temp ut från VPn innebär väl att verkningsgraden minskar? Eller menar du att man kör ut låg temp (golvärmetemperarat) från VPn till ack.tanken (=systemtank?) nederst och på så sätt klarar hög verkningsgrad? Kommer det då verkligen bli en skiktning som åstadkommer högre temp i toppen för radiatorer/tappvatten (inbyggd vvb?) trots att tillförd temp är lågtemp? Funkar det så eller missförstår jag kanske?
Du kan använda flytande kondensering om du skiljer på värme och varmvatten, antingen med två olika tankar (tar större plats) eller i en och samma tank med hjälp av dubbla växelventiler. Du som har så stort hus kan kanske kosta på dig dubbla tankar. Temperaturen i värmetanken styr du via ex utetemperaturgivare, dvs flytande kondensering.
För att lättare få jämn temperatur på varje våningsplan kan du ha tre shuntgrupper eller termostater på några av golvvärmeslingorna.
Citera
Citat
Se till att radiatorn är (över)dimensionerad för samma temperatur som golvärmen.
Tänkte egentligen inte ha en traditionell radiator, har istället lagt en extra golvslinga som jag i så fall tänkte köra "radiatorvatten" i. På så sätt slipper jag en synlig radiator (kommer ha stengolv på denna plats som alltså klarar högre temp).
Då kommer du att tvingas till högre framledning än med radiatorer, sämre COP. Eftersträva istället att ha så låg framledning som möjligt.
Citera
Citat
Behövs inte om du har ett bra ftx aggregat, välj gärna en roterande så får du minst problem med defrostning.
Har tänkt mig roterande Systemair (VR 700). Att det inte behövs, är det rent ekonomiskt du tänker då?
Jag har inget värmebatteri före eller efter ftx. Som lägst är tilluften drygt 10°C (vid -25°C ute). Man upplever inget drag eller kallras från tilluftsdonen. Jämför med spaltventiler där tilluften då är -25°C.
Citera
Citat
Kostar mer än det smakar, kyleffekten via ventilationen är för låg, risk för kondensproblem mm. Välj hellre "riktiga" kylaggregat som du förser med kyla från borran.
Tanken är egentligen inte direkt kylning av inomhusklimatet, snarare att bibehålla rumstemperaturen i tilluften så att inte temperaturen ökar pga av varma sommardagar, som lätt blir fallet i ett ftx-system på sommaren.
Stäng bara av rotationen på vvx så får du in "ren" uteluft. Markiser är långt mer effektiva för att hålla svalt inne än vad tilluftskyla är.
Citera
Citat
Här kan kostnaden och komplexiteten skena iväg, besparingen blir minimal. Fundera om detta verkligen är nödvändigt.
Absolut inte nödvändigt, men man får väl åtminstone inkopplingsmöjligheten om man väljer rätt systemtank? Dvs man borde väl välja många anslutningar om man kan (borde väl inte vara så mkt dyrare)
Jag har själv valt en flexibel lösning med solslinga i botten mm, men jag känner att det nog inte bli aktuellt att investera i något sådant eftersom VP är så effektiv och sparar så mycket att fortsatt jobb helt enkelt inte ger något.

Jag har bifogat skiss på en systemlösning.

/ErikB
Skrivet av: savoy
« skrivet: 25 november 2009, 23:17:07 »

Tack för era synpunkter, det är verkligen välkommet, har ju ingen annan som man kan "bolla" idéer med...  :)

Citera
Jag tycker att du är inne på rätt linje. Med tre våningsplan och golvvärme blandat med radiatorer bör du ha en systemtank som Vp producerar värme mot. Sen kan du styra varje våningsplan individuellt med termostater om så önskas. OBS! detta kan åstadkommas utan fast kondensering.

Men är det inte detta som är problemet? Dvs att köra med fast kondensering/hög temp ut från VPn innebär väl att verkningsgraden minskar? Eller menar du att man kör ut låg temp (golvärmetemperarat) från VPn till ack.tanken (=systemtank?) nederst och på så sätt klarar hög verkningsgrad? Kommer det då verkligen bli en skiktning som åstadkommer högre temp i toppen för radiatorer/tappvatten (inbyggd vvb?) trots att tillförd temp är lågtemp? Funkar det så eller missförstår jag kanske?
Varför ska man ha termostater på varje våning? kan man inte justera in detta manuellt och sedan använda sig av en centralt placerad givare inne och en ute som styr shunten ut till golvvärmesystemet? Förresten hur styrs detta? Har man en separat styrning (värmepumpen kommer ju inte vara direkt inblandad)? Är kanske EcoZenith lösningen? (Se: s.16 i http://www.ctcvarme.se/enertech/p224/files/CTC_V_rmepumpar_broschyr_26okt.pdf)

Citera
Kräver kanske en separat varmvattentank.
Finns det enligt dig en lämplig ack.tank/systemtank som har det inbyggt?

Citera
Se till att radiatorn är (över)dimensionerad för samma temperatur som golvärmen.
Tänkte egentligen inte ha en traditionell radiator, har istället lagt en extra golvslinga som jag i så fall tänkte köra "radiatorvatten" i. På så sätt slipper jag en synlig radiator (kommer ha stengolv på denna plats som alltså klarar högre temp).

Citera
Behövs inte om du har ett bra ftx aggregat, välj gärna en roterande så får du minst problem med defrostning.
Har tänkt mig roterande Systemair (VR 700). Att det inte behövs, är det rent ekonomiskt du tänker då?

Citera
Kostar mer än det smakar, kyleffekten via ventilationen är för låg, risk för kondensproblem mm. Välj hellre "riktiga" kylaggregat som du förser med kyla från borran.
Tanken är egentligen inte direkt kylning av inomhusklimatet, snarare att bibehålla rumstemperaturen i tilluften så att inte temperaturen ökar pga av varma sommardagar, som lätt blir fallet i ett ftx-system på sommaren.


Citera
Här kan kostnaden och komplexiteten skena iväg, besparingen blir minimal. Fundera om detta verkligen är nödvändigt.
Absolut inte nödvändigt, men man får väl åtminstone inkopplingsmöjligheten om man väljer rätt systemtank? Dvs man borde väl välja många anslutningar om man kan (borde väl inte vara så mkt dyrare)?


Citera
Ovanstående kan lösas med VP + systemtank + varmvattentank+ växelventil. Shuntat ut till golvvärme och radiatorer (som kan ha separata termostater för varje vångningsplan).
Enkel och billig värmepump, ex CTC Ecopart + Ecologic eller kanke någon av de enklare NIBE modellerna. Flytande kondensering mot ex utetemperatur.


Finns det någon systemskiss tillgänglig på ett passande system, har ni sett någon sådan?

(Är det bara jag som har problem med scrollfönstret när man skriver ett inlägg, man ser ju inte vad man skriver...?)
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 25 november 2009, 09:16:37 »

Hej Savoj!

Jag tycker att du är inne på rätt linje. Med tre våningsplan och golvvärme blandat med radiatorer bör du ha en systemtank som Vp producerar värme mot. Sen kan du styra varje våningsplan individuellt med termostater om så önskas. OBS! detta kan åstadkommas utan fast kondensering.

Jag delar med mig av mina erfarenheter:
Citera
- Värma huset via golvvärmeanläggningen
Inga problem, golvvärme = låg framledning.
Citera
- Möjlighet att tappa stora mängder varmvatten för bubbelbad et.c
Kräver kanske en separat varmvattentank.
Citera
- Kunna driva en extra radiator under ett stort fönsterparti
Se till att radiatorn är (över)dimensionerad för samma temperatur som golvärmen.
Citera
- Kunna tillverka tillskottsvärme till FTX-aggregatet (istf. eltillskott vid kall väderlek/tilluft)
Behövs inte om du har ett bra ftx aggregat, välj gärna en roterande så får du minst problem med defrostning.
Citera
- Kunna koppla borrhålskyla till FTX-aggregatet
Kostar mer än det smakar, kyleffekten via ventilationen är för låg, risk för kondensproblem mm. Välj hellre "riktiga" kylaggregat som du förser med kyla från borran.
Citera
- Kunna koppla framtida värmetillskott till anläggningen (vattenmantlad braskamin, solvärme...). Troligen väldigt dyrt i förhållande till investeringskostnaden (men kul om man har möjligheten).
Här kan kostnaden och komplexiteten skena iväg, besparingen blir minimal. Fundera om detta verkligen är nödvändigt.

Ovanstående kan lösas med VP + systemtank + varmvattentank+ växelventil. Shuntat ut till golvvärme och radiatorer (som kan ha separata termostater för varje vångningsplan).

Enkel och billig värmepump, ex CTC Ecopart + Ecologic eller kanke någon av de enklare NIBE modellerna. Flytande kondensering mot ex utetemperatur.

Jag tror inte det är möjligt att köra VP direkt mot GV och radiatorer och strypa in till rätt temperatur för varje våning, det blir för komplext.

/ErikB
Skrivet av: savoy
« skrivet: 24 november 2009, 23:38:12 »

Hej, skriver mitt första inlägg här nu även om jag varit nyfiken medlem ett par år redan...

Ska snart skicka ut lite offertförfrågningar på en lämplig anläggning till huset jag har byggt. Tre våningar (320kvm) och helt i betong och ganska välisolerat, förutom ett par stora fönsterpartier. Satsat på golvvärmesystem och FTX-ventilation. Borrhål på 200m finns redan. Förutom golvvärmeuppvärmningen och tappvattenuppvärmningen, har jag vissa idéer på extra funktioner som jag skulle vilja realisera eller åtminstone ha möjlighet att realisera i tänkta anläggning. Jag listar alla självklara och extra funktioner:

 - Värma huset via golvvärmeanläggningen
 - Möjlighet att tappa stora mängder varmvatten för bubbelbad et.c.
 - Kunna driva en varmvattencirkulation (huset är högt och utbrett), troligtvis kopplad till handukstorkar också.
 - Kunna driva en extra radiator under ett stort fönsterparti
 - Kunna tillverka tillskottsvärme till FTX-aggregatet (istf. eltillskott vid kall väderlek/tilluft)
 - Kunna värma en (välisolerad) utomhusjacuzzi från systemet
 - Kunna koppla borrhålskyla till FTX-aggregatet
 - Kunna koppla framtida värmetillskott till anläggningen (vattenmantlad braskamin, solvärme...). Troligen väldigt dyrt i förhållande till investeringskostnaden (men kul om man har möjligheten).
 - ...

Jag trodde mig vara säker på att jag skulle ha en ackumulatortank som bas i värmeanläggningen. Till acktanken tänkte jag sedan koppla alla värmekällor och värmeuttag som krävs. CTC är tydligen på gång med en ackumulatortank (EcoZenith) som har intelligent styrning/prioritering på ingångarna (som är många) och ser ut att ha den flexibilitet jag eftersöker. Till denna acktank skulle jag kunna koppla mina olika värmekällor som främst ska utgöras av en värmepump. Ur acktanken kan jag sedan mata ut de temperaturer jag vill (pga skiktningen). Värmepumpen skulle kunna vara av mycket "enkel" modell (och kanske billig) då den bara behöver jobba i ett enda driftläge (eller?).
Men då jag fick möjlighet att prata med en Thermiaförsäljare insåg jag att jag kanske är fel ute. Han dömde ut systemlösningen (och CTCs tank) och lönsamheten med det enkla argumentet att en VP har högre verkningsgrad för lågtempererade system (dvs min golvvärme) än om man tvingar pumpen att skapa varmare vatten då verkningsgraden är lägre. Min tanke var ju att VPn skulle mata tanken med högtempererat vatten i toppen och sedan skulle man kunna plocka ut det man ville, dvs lågtempererat i botten... Men det bästa är att utan onödig värmeväxling driva golvvärmen direkt från VPn.

Till detta argument kan man alltid resonera kring om inte önskemål om flexibilitet är för dyra för att det någonsin skulle kunna betala sig i ett lämpligt system, men jag vill inte ge upp idén ändå och efterfrågar därför era synpunkter.

Vad har ni för idéer och tankar om hur man skulle kunna lösa mitt värmesystem? Håller ni med om att jag skjuter mig i foten eller är idén värd att utveckla?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!