0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Blir ställd nu :-[ det där fattar jag inte.. den är inte för varmavttenberedning??Antingen kopplar man tanken med 2 rör men då kopplas stigen från vp till acken osså vidare till stigen på radiatorkretsen.Eller så ansluter man med 4 rör... stig och retur från rad krets och värmepump ansluts på acken upptill för stigen och nedtill för returen...Obs att anslutningarna kan va i toppen på acken då finns det rörö på returen ned till botten....Med din koppling väljer vattnet vilken väg det ska gå själv!??Hur körs cirkpumpen den inbyggda och den externa?? hela tiden eller "med" kompressorn??Jag har en kompis med en liknande koppling på fast kondensering, men då har acken en inbyggd varmvattenberedare. det funkar inget vidare viss mängd går alltid genom acken och vänder till kompressorn utan avkylning (kortslutning med andra ord)
Blir ställd nu :-[ det där fattar jag inte..
PerM:Du har igentligen ingen cirkulation i din tank heller i värmedrift förutsatt att radiatorflödet och värmepumpens flöde är samma.Principen med blixtgo:s tank är densamma, fast rördragningen förvillar lite.Det är när flödet över radiatorerna är lägre än värmepumpens som tanken laddas.
Per, jag bifogar en skiss. Jag har normalt mellan 5-6 grader C diff mellan GT8-GT9 (Vb ut-Vb in) när kompressorn är på. Under de dagarna då jag fick ett GT9 larm varje gång kompressorn var på, var det 9,5 C diff.Carl, om jag jämför retur rad temp (GT1) med Vb in (GT9), Vb in brukar vara ca 2 grader högre. Vid några tillfällen vid kallt väder har Vb in varit så mycket som 6 grader högre än retur rad temp. Menar du att detta påvisar ett problem?/Billhoppas skissen visas jag ser den inte vid förhandsgranskningen
Min tolkning av Rolands inlägg: Bypasstank ska inte ha flöde när alla radiatorer är vidöppna därför att flödet skulle försämra COP. Och även: Man ska sträva efter att ha samma flöde i radiatorerna som i VPens interna krets, så att bypasstanken normalt inte kommer med i bilden.
Men då, den dagen jag stryper hälften av radiatorerna, och det börjar bli flöde i bypasstanken, vad händer då? Är det inte då som bypasstanken (= volymtanken) ska se till att VPen jobbar mot en större volym än bara de kvarvarande radiatorerna. OK, då kommer, säg, hälften av flödet från VP att gå igenom radiatorerna och hälften igenom bypasstanken. Är detta syftet med det hela??
Sen bör du, som Jocke montör skriver, flytta GT1 till mitten av 3-rörskorsningen så att den känner av returtemp även om flödet går baklänges genom acktanken (fast detta bör undvikas).
Vad har du nu för tempdiff mellan GT8 och GT9 när kompressorn går?
Flödet går nog sakta från stigare till retur på acktanken men det är ingen större fara med det. Tvärtom så laddar detta tanken då kompressorn går vilket nog är det installatören tänkt eftersom det sitter en klenare cirkpump externt än internt. Detta vatten värmer sen radiatorerna en liten stund då kompressorns stannat.