VB diff VP är en funktion som tvångsstartar eller tvångsstoppar värmepumpen om skillnaden mellan börvärde och ärvärde på framledningstempen är större än det värde du ställer in där.
OM man ökar graminutvärdet så kommer även temperaturvariationerna i systemet att öka, och man riskerar att värmepumpen börjar startat/stoppas av VB diff VP istället för av gradminutregulatorn.
I princip finns det ingen "formel" för vad detta värde skall ställas in på, utan jag anser att värdet skall vara så högt ställt att det aldrig triggas.
VP intervall = kortaste tid mellan två starter, ett skyddsvärde som skall förhindra extremt täta start och stopp om det blir nåt fel på värmepumpen, denna funktion skall normalt (i en anläggning som ställts in rätt) aldrig komma till användning, så det kan du lämna därhän.
Vad i mitt resonemang håller du inte med om, och på vilket sätt?
Hej Rickard!
Eftersom VP diff VP åsidosätter gradminutregulatorn anser jag att det bara är en "säkerhetsfunktion" som griper in i dåligt intrimmade system - t.ex. i system där installatör/ägare låter alla termostater stänga t.ex. vid solinstrålning på våren vilket gör att värmepumpen arbetar mot väldigt små vattenvolymer - och temperaturen börjar pendla både snabbt och kraftigt.
Hej Rickard!
Jag håller med dig i huvudsak ang. funktion 9.2.2., men inte med dina generella uttalanden angående hur funktionens påverkan på uppvärmningen, eftersom du enbart beskriver den från perspektivet 2-rörs system.
Som du kanske har märkt så tar jag numera alla chanser att pennitrera funktionens inverkan på 1-rörs system. Jag har därför tagit på mig den självpåtagna uppgiften att försöka lotsa folk rätt vid dylika system. Du har säkert helt rätt i hur den fungerar i ett 2-rörs system, men vid 1-rörs system gäller helt andra förutsättningar.
Jag har observerat att innan jag började rekommendera ändringar av värdet i 9.2.2. så har aldrig någon här på forumet tidigare diskuterat funktionen, och
hur intimt förknippad den är med gradminuterna. Därför är jag glad för att du tar upp den till diskussion. Jag kan hoppas att det är jag som inspirerat dig.
Förra året efter det att jag kopplat in en 150l volymtank fick jag anledning att grubbla över varför, min anläggning trots att jag ställt in den efter råd och anvisningar här på forumet, inte uppförde sig på det viset som så ofta beskrevs som idealiska förhållanden.
-Jag kunde inte begripa:
-Varför fick inte jag något mätbart delta på VB?
- Varför blev det kallt och praktiskt taget omöjligt att få en jämn och behaglig värme vid utetemp kring +/-0 och varmare?
-Varför sköt temperaturerna så högt över börvärdet när det sedan blev kallare?
-Varför sköt gradminuterna i höjden?Jag tycker det är självklart att vi alla här på forumet borde fråga de som är nya och inte har en profil inlagd, om de har 1 eller 2-rörssystem inan de ger några handfasta råd.
Min konklusion över ett 1- rörssystem är följande:1) Man måste ha god speed på vattnet, och ett rikligt flöde.
2) Det är inte av vikt att kunna avläsa ett delta-T, som vid 2- rörssystem.
Delta-T kan man på 1- rörssystem avläsa vid uppvärmningsperiodens slut sedan
sjunker det logaritmiskt varefter värmeperioden fortgår.
3) Ett 1-rörssystem fungerar oftast förträffligt vid låga ute temperaturer, på några minusgrader
eller kallare, men, vid temperaturer kring +/-0 ºCoch över, då låg temperatur på framlednings
vattnet erfordras kan det bli lite svajigt med inomhustemperaturen, om man tillåter temperaturen
på vattnet att pendla för mycket kring den teoretiska värme behovet. (bör värdet).
4)
Det krävs lite "finlir " för att få det att fungera vid temperaturer kring +/- 0.
Detta kan man komma till rätta med genom att i servicemenyn under driftinställningar
ställa ner värdet i 9.2.2 . Förinställt värde är 13 grader. Jag har ställt ner värdet till 8
grader. På så sätt tillåter jag inte temperaturen sjunka allt för mycket innan nästa värme
period startar. Jag kommer då också ifrån problematiken med onödigt höga framlednings
temperaturer som renderar i ett dåligt COP, som blir följden av att endast reglera
med gradminuter. Vad jag kan förstå, så är det med ledning av det här värdet som
processorn räknar fram start och stop av gradminuterna.5) Dessutom är det viktigt att försöka ha en så låg värmekurva som möjligt, för att uppnå ett jämt och homogen flöde.
(Jag har min värmekurva inställd på 7 fast Nibe rekommenderar kurva 10 i Stockholmstrakten. Jag har ej heller ställt om gradminuterna till ett högre värde)
Slutledningsvis:
I ett 1-rörssystem måste radiatorerna, allt efter som de ligger i kedjan, dela på radiator vatten som passerat genom tidigare raddar, och som vid höga ute-temperaturer då man har börvärden kring 35-40 grader, blir temperaturen på radiatorvattnet i ett 1-rorssystem, som en droppe i havet. Värmen räcker då inte till. Framförallt i slutet av slingan. Man försöker då oftast att kompensera med att höja framlednings temperaturen för att få bättre värme. och hamnar då oftast på temperaturer som ligger över respektive under börvärdet med ca 10-15 grader. Alltså uppåt 50-55 grader vid 40 graders börvärde. Men det är inte lösningen på problemet, utan lösningen är att få så låga svängningar i framlednings temperaturen som möjligt, så att ingen radiator i slingan får börja om från scratch vid den nya värmeperiodens start.
Jag säger inte att jag har rätt i allt vad jag säger, men det är vad jag kommit fram till efter att grundligt analyserat funktionerna och hur de verkar. Men diskuterar gärna med lika sinnade hur man optimerar 1-rörs system.
-
Därför Rickard, Ge oss en undertavlor för 1-rörs system respektive 2-rörs system. Dinstinktiopnen mellan de bägge systemen bör vara tydlig.Mvh//Jarlen