Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ecodan 112 VS Nibe split  (läst 6897 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Skj

  • Gäst
Fredrik Skj
Ecodan 112 VS Nibe split
« skrivet: 08 februari 2012, 17:50:16 »
Hur skulle ni råda att välj mellan dessa, börjar bli snurrig av alla broschyrer.

Tacksam för svar

Fredrik Skj

  • Gäst
Fredrik Skj
SV: Ecodan 112 VS Nibe split
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2012, 19:25:22 »
Erfarenheter, för nackdelar, någon?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ecodan 112 VS Nibe split
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2012, 19:36:52 »
Förutsättningar? Vart i Sverige? Storlek/ålder på hus? Nuvarande uppvärmning? Tidigare energiförbrukning? Har du fått några offerter/kalkyler?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Fredrik Skj

  • Gäst
Fredrik Skj
SV: Ecodan 112 VS Nibe split
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2012, 20:41:37 »
Slätten utanför Trelleborg, nuvarande förbrukning ca 35900 kWh, huset byggt -36 men nya fönster och tilläggsisolerad vind. Har fått offerter men det handlar om 1000-1500:- i skillnad så priset är ej avgörande. Bill veta att jag får bra grejor som funkar och är lätta att sköta.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ecodan 112 VS Nibe split
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2012, 10:43:48 »
Som vanligt så är installatören den viktigaste faktorn... Hur värmer du huset i dag? Har installatörerna varit på plats och gått igenom ditt nuvarande system, eller har dom bara lämnat en offert på stående fot?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan 112 VS Nibe split
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2012, 11:48:21 »
Hej

ECODAN 112 har effekt span mellan ca 3.5kW till 16kW, med bibehållen nominell effekt 11.2kW ner till -15gr C. Den går dessutom bra ner till -25Gr C.
NIBE split bygger på en MHI (Mitsubishi Heavy Industries) som INTE är samma som Mitsubishi Electric. NIBE klarar dessutom bara -20gr C.
jag har för mig att Electric också dominerar på luft-luft sidan jmf med MHI

Jämför man dessa två av erfarenhet samt kyl branschen generellt i världen så är den som att jämföra en Volvo mot BMW, där Electric är BMW.
Ifall priset inte diffar för mycket skulle jag köra en BMW.

mvh
KompressorExperten

Fredrik Skj

  • Gäst
Fredrik Skj
SV: Ecodan 112 VS Nibe split
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2012, 19:17:56 »
Fattar ditt resonemang precis som den biltok jag är. Tack för synpunkterna alla involverade.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan 112 VS Nibe split
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2012, 14:50:01 »
Förstod inte i heller resonemanget.
Köp BMW för att liksom volvon så klarar den också av att köra i 110km/h men har dyrare reservdelar, service och är en känsligare produkt.
Inte direkt ett försäljningsargument till en spekulant av dyra uppvärmningssystem är intresserad av.
Sen är det inte exakt samma produkt men de delar många komponenter.
Med det sagt så håller jag electrics produkter högt, men att det skulle vara helt olika produkter är osannolikt.
Både split och electrics produkter för normalvillan har 1 fas twin rotary kompressorer, och det skulle förvåna mig mycket om det inte är exakt samma kompressor.
Tror även det skulle förvåna ekonomerna på Mitsubishi om så inte var fallet.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan 112 VS Nibe split
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2012, 15:00:22 »
Förstod inte i heller resonemanget.
Köp BMW för att liksom volvon så klarar den också av att köra i 110km/h men har dyrare reservdelar, service och är en känsligare produkt.
Inte direkt ett försäljningsargument till en spekulant av dyra uppvärmningssystem är intresserad av.
Sen är det inte exakt samma produkt men de delar många komponenter.
Med det sagt så håller jag electrics produkter högt, men att det skulle vara helt olika produkter är osannolikt.
Både split och electrics produkter för normalvillan har 1 fas twin rotary kompressorer, och det skulle förvåna mig mycket om det inte är exakt samma kompressor.
Tror även det skulle förvåna ekonomerna på Mitsubishi om så inte var fallet.

Hej

Mitsubishi Electric (ME) samt Mitsubishi Heavy Industries (MHI) är två helt skilda bolag, endast Mitsubishi namnet är samma. För att göra en lång historia kort så delades Mitsubishi upp 1945 till enskilda bolag som i sin tur har vuxit. Det förekommer även konkurrens mellan de olika Mitsubishi bolagen, exempelvis ovan två. Det är absolut inte samma kompressorer i dessa två fabrikat. Båda ha sina egna finesser och utvecklings divisioner. Däremot kan man säga att inom ME så är denna typ av produkter en större del av den totala verksamheten medan för MHI så är detta en mindre del av deras verksamhet. MHI kärna ligger som namnet på tung industri... inte på konsument produkter.

I en HW112 sitter en DC Scroll, medan NIBE (MHI) Split använder en twin rotary.
En twin rotary klarar inte samma tryckuppsättning som en scroll när det är kallt utomhus, dvs ge hög framlednings temp. Detta är en av de stora skillnaderna. Dock så är inte en Twin Rotary dålig för det.
ME använder även twin rotary i vissa mindre produkter,framförallt Luft-Luft VP.

mvh
KompressorExperten

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecodan 112 VS Nibe split
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2012, 15:38:18 »
Hur många pumpar av de olika fabrikaten säljs årligen i Sverige - Nibe, CTC, Thermi, Mitsubishi, osv?
Det vore intressant att veta, för att kunna relatera till exv Folksams statistik över försäkringsärenden med de olika fabrikaten.

Liknelsen med bilmärken är rätt slående. Du får aldrig en inbiten Citroen-ägare att erkänna att en Volvo skulle kunna vara bra, eller en Volvo-ägare att erkänna att en Volkswagen eller Audi kan vara ett bra köp. Det verkar vara samma sak här. Var och en pläderar stenhårt för "sitt eget" fabrikat.

Skiljer det i dokumenterad livslängd mellan de olika fabrikaten? Eller i problem som kräver reparation?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan 112 VS Nibe split
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2012, 15:38:34 »
Citera
Hej

Mitsubishi Electric (ME) samt Mitsubishi Heavy Industries (MHI) är två helt skilda bolag, endast Mitsubishi namnet är samma. För att göra en lång historia kort så delades Mitsubishi upp 1945 till enskilda bolag som i sin tur har vuxit. Det förekommer även konkurrens mellan de olika Mitsubishi bolagen, exempelvis ovan två. Det är absolut inte samma kompressorer i dessa två fabrikat. Båda ha sina egna finesser och utvecklings divisioner. Däremot kan man säga att inom ME så är denna typ av produkter en större del av den totala verksamheten medan för MHI så är detta en mindre del av deras verksamhet. MHI kärna ligger som namnet på tung industri... inte på konsument produkter.

I en HW112 sitter en DC Scroll, medan NIBE (MHI) Split använder en twin rotary.
En twin rotary klarar inte samma tryckuppsättning som en scroll när det är kallt utomhus, dvs ge hög framlednings temp. Detta är en av de stora skillnaderna. Dock så är inte en Twin Rotary dålig för det.
ME använder även twin rotary i vissa mindre produkter,framförallt Luft-Luft VP.

mvh
KompressorExperten

Då är jag förvånad! ;)
Märkligt sett att bedriva företag på, men det förklarar varför det står Mitsubishi på allt från rymdraketer till platt TV. ;D

Ok, därav den något lägre temperaturen på electrics system.

Då kommer en rad frågor som du förhoppningsvis kan svara på.
Vilken kompressor skulle man kunna anta ha längst livslängd om man tittar på principen och inte dessa två märken i sig.
Hur länge har MHI använt sina kompressorer och hur har de hållt ihop?

Jag är nöjd med att det sitter Mitsubishi komponenter i spliten och inte Nibe komponenter.
Tyvärr, men japaner har alltid en förmåga att producera tillförlitliga kvalitetsprodukter.
Om det även gäller kylprodukter vet jag dock inte, men jag lever i den tron. :D
Har betydligt större tilltro till Mitsubishi oavsett vilket av företagen som tillverkat dem.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan 112 VS Nibe split
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2012, 15:47:42 »
Citera
Liknelsen med bilmärken är rätt slående. Du får aldrig en inbiten Citroen-ägare att erkänna att en Volvo skulle kunna vara bra, eller en Volvo-ägare att erkänna att en Volkswagen eller Audi kan vara ett bra köp. Det verkar vara samma sak här. Var och en pläderar stenhårt för "sitt eget" fabrikat.

Jo så är det tyvärr och det är mycket svårt för personer som vill köpa en VP att bilda sig en uppfattning om för/nackdelar mellan de olika märkena.

Själv är jag nästan helt likgiltig mellan de olika märkena.
Skulle kunna köpa maskin av de flesta fabrikaten.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan 112 VS Nibe split
« Svar #12 skrivet: 08 mars 2012, 18:06:31 »
Citera
I en HW112 sitter en DC Scroll, medan NIBE (MHI) Split använder en twin rotary.
Jag är inte så insatt i electronics utbud, men tittar man på HW112 så är det enligt deras broschyr inte en split utan ett enhetsaggregat.
De fyra Splitar avsedda för normalhuset (under 14 Kw) har alla 1 fas "dubbel rotations" kompressor och max -20 grader.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan 112 VS Nibe split
« Svar #13 skrivet: 09 mars 2012, 14:18:23 »
Då är jag förvånad! ;)
Märkligt sett att bedriva företag på, men det förklarar varför det står Mitsubishi på allt från rymdraketer till platt TV. ;D

Ok, därav den något lägre temperaturen på electrics system.

Då kommer en rad frågor som du förhoppningsvis kan svara på.
Vilken kompressor skulle man kunna anta ha längst livslängd om man tittar på principen och inte dessa två märken i sig.
Hur länge har MHI använt sina kompressorer och hur har de hållt ihop?

Jag är nöjd med att det sitter Mitsubishi komponenter i spliten och inte Nibe komponenter.
Tyvärr, men japaner har alltid en förmåga att producera tillförlitliga kvalitetsprodukter.
Om det även gäller kylprodukter vet jag dock inte, men jag lever i den tron. :D
Har betydligt större tilltro till Mitsubishi oavsett vilket av företagen som tillverkat dem.


Båda dessa kompressor typer har snarlik livslängd. Många tror att en Scroll håller längre, men så är inte fallet. Om båda används på rätt sätt med en bra kylkrets har du en livslängd uppemot 20år i bästa fall. MHI har haft kompressorer länge, ca 50år precis som ME. Däremot rankas ME bättre i globala HVAC (Heat, Ventilation, Air Cond) sammanhang, framförallt tekniskt samt prestanda mässigt. Det sitter även ME kompressorer i vissa egna MHI aggregat, fast inte tvärtom. ME är en större tillverkare än MHI med ca 15milj årligen.

mvh
KompressorExperten

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan 112 VS Nibe split
« Svar #14 skrivet: 09 mars 2012, 14:23:00 »
Jag är inte så insatt i electronics utbud, men tittar man på HW112 så är det enligt deras broschyr inte en split utan ett enhetsaggregat.
De fyra Splitar avsedda för normalhuset (under 14 Kw) har alla 1 fas "dubbel rotations" kompressor och max -20 grader.

Hej

ME har både split, ca 8-9 modeller för luft-vatten, samt 3-4 modeller som enhetsaggregat (monoblock).
Det används både Twin rotation samt scroll, likaså med enfas resp. trefas.
Jag tror att man kan nå ända ner till -25grC med vissa av ME aggregat medan MHI går ner till -20grC.
Det beror förmodligen på ”injection” kompressorer (insprutning), då de använder R410a

mvh
KompressorExperten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!