Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldbärare -- porlar och nivÃ¥ som varierar mycket  (läst 6617 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Albinsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hörde ett porlande ljud på min NIBE 1215 (bergvärme) och såg att nivån i nivåkärlet för köldbärare var låg (syntes nästan inte). Jag vred på säkerhetsventilen och det pös som katten och vips så var nivån hög igen. Ett tag senare såg jag dock att nivån sjunkit igen. Testade att vrida igen med samma resultat.

Vad ska jag göra?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köldbärare -- porlar och nivå som varierar mycket
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2012, 00:23:07 »
Du har säkert luft i KB slingan måste försöka jaka ut det på något sätt, finns det avluftningar längst upp
och hur sitter nivåkärlet om luften har möjlighet att nå dit?

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Är det nyinstallerat?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Albinsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärare -- porlar och nivå som varierar mycket
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2012, 00:57:38 »
Tack för svar.

Kärlet sitter ganska långt ner nära golvet mot väggen där rören kommer in. Rören kommer in genom väggen under kärlet. Rören är täckta med svart tejpaktigt material och jag kan inte se några luftningsventiler. Kanske dum fråga men när man vrider på säkerhetsventilen så försvinner ju luft ut?

Det är installerat 03 (förra ägaren).


Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köldbärare -- porlar och nivå som varierar mycket
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2012, 01:56:24 »
Om köldbäraren kommer in på det röret som nivåkärlet sitter så borde den egentligen vara rakt över
det inkommande röret. Men jag tycker det ser ut som partikelfiltret och påfyllnad sitter i det andra röret.
SvÃ¥rt att avgöra vilken som är in och ut om man inte följer röret där inne var dom gÃ¥r. 
« Senast ändrad: 22 januari 2012, 01:59:44 av Remo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köldbärare -- porlar och nivå som varierar mycket
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2012, 08:36:56 »
NivÃ¥kärlet sitter pÃ¥ KB-ut, jag är rätt säker pÃ¥ detta, annars skulle rören vara korsade inne i VP:n.  :'(
Jag skulle tippa på att det finns en del luft på KB-in, sen ska du absolut inte släppa på trycket om VP:n går, då skapar du undertryck i systemet.

Du får skala av isoleringen på inkommande KB (andra röret) och kolla om det finns nån luftning eller ventil där?
Finns det så kan du stoppa VP:n, fylla på i burken (helst med etanolblandning 30%) och lufta på KB-in.
Nivån kommer alltid variera beroende på om VP:n går eller inte.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Albinsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärare -- porlar och nivå som varierar mycket
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2012, 07:42:56 »
Tack för tipset. Jag har ringt servicefirma som ska komma och provtrycka idag.

Utloggad Albinsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärare -- porlar och nivå som varierar mycket
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2012, 17:22:06 »
Det var en mutter ovanför smutsfiltret som spruckit samt ett litet läckage i fastsättningen av nivåkärlet.

De pumpade runt ett bra tag för att få bort luft. Dock porlade det ändå efter allt var klart och bubblor bubblade upp i kärlet vilket de tyckte var konstigt. Dock ligger nivån rätt nu så vi får se.

Edit: Nivån har sjunkit till väldigt lågt igen och en pöl som luktar alkohol på golvet. Vred på säkerhetsventilen och nivån gick upp igen. För att sen sjunka efter ett tag igen. :(
« Senast ändrad: 24 januari 2012, 18:10:51 av Albinsson »

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Köldbärare -- porlar och nivå som varierar mycket
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2012, 17:56:47 »
Vad pumpade dom med? Var det den inbyggda cpn så räcker inte det. Måste till mer flöde för att få bort all luft. Men det vet dom väl säkert.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Albinsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärare -- porlar och nivå som varierar mycket
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2012, 18:12:20 »
Det var en rejäl doning de hade för att pumpa så den kan inte ha varit för klen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Porlar det fortfarande har dom helt enkelt inte pumpat runt nog länge med nog bra pump. Ge dom bakläxa, anlitar man yrkesmän ska man kräva att dom utför ett korrekt arbete. Att nivån "pendlar" brukar vara ett tecken på att det är luft i systemet. Dom måste ha en tunna och en kraftig pump och köra minst en halvtimme.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Albinsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärare -- porlar och nivå som varierar mycket
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2012, 14:59:32 »
De var här och körde runt etanolen i nästan en timme. Nu verkar det funka.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!