Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar  (läst 10087 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Inställningar
« skrivet: 06 december 2010, 23:01:44 »
Hej!

Jag skulle vara mycket tacksam för bedömning av vår energiförbrukning och inställningar på vår värmepump.

Fakta: 2-plans villa, 187kvm, Huddinge, utanför Stockholm. Nedre plan byggt 1965 1-rörssystem på elementen.Ingen källare, torpargrund. Övre plan byggt 1975 2-rörssystem på elementen.
         Kök och badrum golvvärme(el). L/L pump, braskamin. Innan installationen hade vi en Ã¥rsförbrukning pÃ¥ ca22 000kWh.

Trots LuftVatten(CTC EcAir 107 och EcoEl) pump installerad(2010-11-15) har vi en förbrukning på ca 1800kWh de senaste två veckorna dvs 3600kWh för en månad.
Jag är medveten om att L/V pumpen inte kan spara de utlovade 60% nu under vintern  men det känns som att ha installerat bara en elpanna!  :(

Fakta från pannan (2010-12-06):

Aktuell driftinfo:

Ute c  -1
Rum c  21.9(1.5)
Panna c  55(2)
Framledn c  42(42)
Panna nedre c  43(47)
Hetgas c  39
Kompr från
Fläkt från
Laddpump till
VP in/ut  c  -1
Radiatorpump till
Eleffekt  0.0

Aktuell driftinfo:

Strömuttag 0(20)
Shuntventil
Fördr. shunt 10
progr datum 10-08-16

Historisk driftinfo
Total drifttid 506
Elvärme kWh  1169
Högsta framl c  49

Kompressor
total drift h 216
Drifttid/24h  16:20
Starter/24h  st  32

Jättetacksam för synpunkter på om vi kan göra några eneribesparande inställningar! Tack!!

/Ã…ke



         

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar
« Svar #1 skrivet: 06 december 2010, 23:53:12 »
Verifiera nedanstående:

Rum c  21.9(1.5)
Panna c  55(2)

VP in/ut  c  -1
Radiatorpump till
Eleffekt  0.0

Strömuttag 0(20)
Shuntventil
Fördr. shunt 10



Lägg även till dina husparametrar samt med vilka max elspets du tillåter för övre pannan.
Hur känns varmvattnet?


Utloggad Alrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar
« Svar #2 skrivet: 07 december 2010, 08:56:10 »
Hej igen!

Tack för påpekandet - det ska vara:

Rum c 21.9 (21.5)

Panna c 55 (52)

Övrigt stämmer. Varmvattnet är OK.

/Hälsningar Åke

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Inställningar
« Svar #3 skrivet: 07 december 2010, 08:56:19 »
22000 kWh, var det din totala förbrukning eller bara i uppvärmning? Om det är totalt låter 1800 kWh kanske lite högt men du fick väl värma upp allt vatten i systemet när du gjorde installationen, kanske har du höjt tempen inomhus en grad?

För att spara lite kan du dra ner tempen i övre pannan från 55 till 42-43 grader och kolla om duschvattnet är tillräckligt varmt.
Du kan också öka start/stopp diffen till 7 grader nu när du har 32 starter/dygn vid -1 grad

Jag förbrukade 1488 under samma period men "bara" kanske 350 kWh i elspets, du har drygt 1100? det är lite märkligt dock.
Ser nu att din pump bara gått ca 40% av totala kalendertiden (216/506 timmar) Kan det vara så att du har "min utetemp" satt till -10 grader så att pumpen stänger av sig när det är som kallast?
« Senast ändrad: 07 december 2010, 12:09:09 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar
« Svar #4 skrivet: 07 december 2010, 09:28:50 »
+ inkörningstiden på VPn

Utloggad Alrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar
« Svar #5 skrivet: 07 december 2010, 09:50:38 »
Hej!

I och för sig har du rätt med att vattnet ska värmas upp efter installationen. Men dygnsförbrukningen ligger ungefär på samma kWh som innan installationen.
22 000kWh/år är den totala förbrukningen. Tilläggas kan att vi är 4 personer i hushållet varav två tonårsdöttrar.
Var hittar jag inställningen för "start/stopp diffen" ?

Vad är lämplig "min utetemp"?

/Hälsningar Åke

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Inställningar
« Svar #6 skrivet: 07 december 2010, 10:08:04 »
Start/Stopp diffen sätter du under den kodskyddade menyn. 372 är koden

Min utetemp kan du nog sätta till -14. Det viktiga är att VP-IN värdet vid den valda tempen inte blir för högt så att ecoair stannar pga av det och inte av "min temp". Vid -15 får VP-IN inte vara mer än 43 grader och vid -7 48 grader


Vad har du värde på VP-IN/UT? c -1 är knappast rätt?

Prova att stänga av elpatronen i övre pannan och se vad som händer med förbrukningen och kolla att "reservvärmetermostaten" inte är felaktigt inställd, dvs står på för högt värde- Se ecoel manualen sid 43
« Senast ändrad: 07 december 2010, 10:13:32 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Alrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar
« Svar #7 skrivet: 07 december 2010, 10:52:33 »
Hej!

Tack för informationen. Thumbsup Ska kolla mina inställningar när jag kommit hem.

/Hälsningar Åke

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar
« Svar #8 skrivet: 07 december 2010, 11:48:29 »
Din förbrukning beror delvis på inkörningsperioden, men också på att du har övre pannan ställd på 55º som det vekar i driftinfon.
Sedan har du en del märkliga värden, bla en del börvärden som måste vara galna.

Börja med att kolla att reservvärmetermostaten är rätt ställd, det finns anvisningar i slutet av pannans manual under "FÖRSTA START" hur det ska vara ställt. Sätt sedan pannan till 40º i inställningarn, och blir det dåligt med varmvatten, höj någon grad i sänder tills det blir bättre.
Skriv sedan in alla inställningar här och driftvärden när pumpen är igång och har gått en stund.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Alrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar
« Svar #9 skrivet: 07 december 2010, 12:40:13 »
Hej & tack för svar!

När du skriver ´pannan till 40 grader´ menar du då den övre pannan?

Tilläggas kan att vi har en innegivare. Övre plan med 2-rörs sytem på elementen är varmare än de på nedre plan med 1-rörs system på elemnten. Förmodar att det är något man får leva med. Önskvärt vore att få det varmare på nedre våningen.På övre plan finns det i det största rummet 3 element med termostat. De är nu helt öppna. Jag har fått den uppfattningen att det är bättre (mer energibesparande) att ha full värme på elementen och sedan dra ned på pannan.

/Hälsningar Åke

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Inställningar
« Svar #10 skrivet: 07 december 2010, 12:55:06 »
Med pannan menas övre pannan, den nedre kan man inte ställa värdet på eftersom det sätts efter framledningstemperaturen.

Alla radiatorer ska stå helt öppna för att hålla framledningstemperaturen så låg som möjligt. Har du provat att ställa cirkulationspumpen på maxfart, det kanske kan bidra till bättre värme på nedre plan.



Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Alrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar
« Svar #11 skrivet: 07 december 2010, 14:04:11 »
Hej & tack för svar!

Cirkulationspumpen går på maxfart nu. Det är ok med värmen på nedre plan men det är varmare på det övre. Önskvärt skulle vara om det var tvärtom :)
Med pannan på 40 grader ger det även 40 grader på varmvattnet? Låter lite kyligt att duscha i :)

/Hälsningar Åke

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar
« Svar #12 skrivet: 07 december 2010, 15:06:11 »
Nedre pannan värms av pumpen till 5º över framledningens börvärde, sedan stannar pumpen. Var fjärde start går dock pumpen tills den värmt nedre pannan till 55º. Det här gör att övre pannan håller ofta mellan 45-50 grader utan hjälp av elpatronen. På de senaste versionerna kan man välja bort "varmvattenhöjning", då uteblir 55º-körningen och pumpen kör 5º över framlednings börvärde varje start.

Elpatronen värmer övre pannan och har två börvärden. Dels ett som man själv anger i inställningarna "Elpanna ºC" och ett som sätts av systemet till 7º över framledningens börvärde. Det högsta av dessa två värden gäller och patronen tänds vid aktuellt börvärde och värmer 3º varefter den släcks. Börvärdet som har med framledningen att göra är till för att säkerställa att övre pannan kan hjälpa till me värmen om det behövs, värdet som man själv sätter är till för att man ska ha tillgång till varmvatten.

Övre pannan fungerar som en form av varmvattenberedare och som spets för värmen vid behov, medan undre pannan jobbar mot radiatorsystemet och levererar värme till huset, dessutom förvärms ju varmvattnet i undre pannan.

Det gäller att sätta elpannan till en så låg temperatur som möjligt utan att det blir problem med varmvatten, någonstans mellan 40 och 45 grader brukar klara sig. Det har lite med framledningstemperaturen att göra, hur man klarar varmvattnet utan hjälp av elpatronen. Har man låg framledningstemperatur, kan man behöva sätta upp tempen i övre pannan, men å andra sidan har man då billig värme. Har man ett system som kräver högre framledningstemp, får man samtidigt bättre med varmvatten, men får betala detta med lite högre uppvärmningskostnad.

//Ronnie
« Senast ändrad: 07 december 2010, 15:23:12 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Alrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar
« Svar #13 skrivet: 07 december 2010, 15:42:07 »
Hej!

Tack för utförligt svar Ronnie och ni andra. Nu har jag lite fakta att jobba med!  :)

/Hälsningar Åke

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar
« Svar #14 skrivet: 07 december 2010, 16:58:58 »
CTC är inte alls lika känslig för hur man hanterar termostaterna, som en anläggning med växelventil är. EcoEl shuntar ju ut vatten till radiatorerna och pumpen jobbar hela tiden mot pannan, medan ett system med växelventil jobbar antingen med varmvattensystemet eller med radiatorsystemet.

Därför är det nog inga problem med att använda termostaterna på övervåningen, jag stryper värmen på två sovrum med termostat.
Du kan ju alltid prova om det blir bättre, om du sätter ner värmen lite med termostaterna.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!