Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpt hus med thermia villa classic 105 mÃ¥nga funderingar...  (läst 16770 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, har nyligen köpt svärföräldrarnas hus och har några frågor kring bergvärmen där. Har tidigare haft ett hus med en nibe bergvärmepump som fungerade otroligt bra efter att ha fått hjälp här, då lyckades jag efter bergvärme installationen gå från 26000kwh till 8800kwh per år inklusive hushållsel.

Har kollat igenom menyerna i pumpen (thermia villa classic 105) och allt verkar vara fabriksinställt förutom rumsbör som var satt på 21grader, har nu ändrat till 20grader. kurvan är satt på 38.
Huset är ett mexitegelhus i suträng med totalt 230kvm uppvärmd yta, nya 3glasfönster. (planerar att tillläggsisolera vinden)
Huset förbrukar ungefär 25000kwh år ink hushållsel. målet är att sänka detta.
Det är radiatorer i hela huset (17st) förutom i hallen där det är värme i golvet, troligtvis ingen riktig golvvärmeslang.. Plattan är oisolerad och alla ledningar till radiatorerna  i markplan och källardel är dragna i den oisolerade plattan, ser dock ut att vara prisolrör överallt.. sen ser det ut att överlag vara lite för smÃ¥ radiatorer och nästan alla är av model enkelpanel. verkar vara separata ledningar till olika delar i huset dÃ¥ det finns 7 avstängningskranar pÃ¥ framledningarna i pannrummet. dock sÃ¥ är ledningarna därifrÃ¥n ganska smÃ¥.
Har även ett rum brevid garaget på ca 15kvm som värms upp med 2 st el element, där tänkte jag montera 2 st vattenburna radiatorer då ledningar är framdraget dit. (garaget är ihopbyggt med huset)

Har under några kvällar kollat gången på pumpen och den går i snitt 13-14 timmar när snitt tempen legat på 4grader mellan 5-8 oktober. Har ca 9grader skillnad på fram tep och retur temp när pumpen går. (i förra huset var 6-7grader skillnad mest ekonomiskt) pumpenens gångtid kl 21:00 var endast i 20min så jag har ändrat inergralvärdet från -60 till -99. hittar inte här på forumet hur man kommer in i menyn för att se antalet starer?

Ska även renovera köket och montera golvvärme där totalt 50kvm där det idag sitter 5st radiatorer. hela köket kommer även tillläggsissoleras 4,5cm i väggar. Alla verkar säga olika om hur man ska styra golvvärmen när man har bergvärme men vad blir bäst?

Värdena för kb in och ut är 79 och 76 så nått är galet där med...

 




Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Thermia har ingen meny för antalet starter men man kan trenda framledningskruvan och räkna antal hack, tror man kan ändra loggtiden till nått vettigt värde (tror det är 13 eller 14 minuter) så ser man ett dygn i displayen (efter ett dygn).
Prova att öka CP ett snäpp och se om du får lite lägre :dt:, detta gör att antalet starter minskar lite med.

Ska du ha 50 m2 golvvärme så behöver du en shuntgrupp med egen CP för detta, man kan styra golvvärmen med en egen termostat men snyggast är om man kan styra med en shunt, tror det finns extra kort till din värmepump så den kan styra shunten på en egen kurva i så fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Värdena för kb in och ut är 79 och 76 så nått är galet där med...
Klassiskt fel, fukt har gjort att det har blivit mer eller mindre kortslutning i dem. Utegivare och köldbärargivare kan drabbas av det, det är de enda givarna som sitter i en miljö där det kan bli kondens.

DeltaT på 9 grader är för högt om det är R404 som köldmedium, är inte helt säker på att det är det. Ner mot fem grader vore bättre.

Kontrollera att det är en märkbar temperaturskillnad mellan fram och retur på radiatorerna. Som det är kopplat låter det som en klar risk att några radiatorer kortsluter värmebärarflödet, dvs vattnet passerar radiatorn utan att kylas av nämnvärt. Det medför att pumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur.

Det borde gå att värma huset + varmvatten med 12000 kWh/år tycker jag fast det är ju en fråga om inomhustemperatur också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar, ska testa och öka farten på CP, har dock inte kollat var den står i för läge nu.
ska läsa på lite mer om styrning av golvvärmen men låter ju smidigast att styra den med egen termostat även om jag uppfattar det som att det inte är lika effektivt? sen kommer sjuntgruppen och separat CP monteras brevid bergvärmepumpen så slipper man oroa sig för eventuella vattenläckage i köket.

Får ta och byta ut givarna för kb in och ut framöver då man verkligen vill se om borrhålet klarar en större pump i framtiden eller om man ligger på gränsen redan nu..
Alla radiatorer känns bra utom en som är kall, ska ta med mig en ir mätare och kolla tempen på radiatorerna i helgen.

Överlag tycker jag att 13-14 timmar gångtid per dygn nu är lite mycket?
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det beror pÃ¥ var i landet huset ligger om 13-14 timmar per dygn är mycket när det är +4 i snitt ute. I och med att installationen gjordes 2001 kan det vara lite snÃ¥l dimensionering. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan konstatera att CP står i läge 3 så kört där :( Många, långa, klena ledningar är väll anledningen. Men det borde väll bli bättre när jag bygger bort 5 radiatorer och monterar golvvärme med extra cirkulationspump? Jag har ju en avstängningsknapp för värmen till köket så man kanske ska testa å stänga för skoj skull å se om det blir någon skillnad
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Först nu såg jag att det är i Sundsvallstrakten huset ligger och då är pumpen underdimensionerad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Glömde ir mätaren på jobbet så har ej kunnat mäta i helgen.
Har förstÃ¥t själv att  pumpen är underdimensionerad... men det borde gÃ¥ att optimera hela systemet sÃ¥ det fungerar bättre. När det var -1 ute gick pumpen i 21min innan den slog av, retur tempen var dÃ¥ 4 grader under börvärdet för framledning temp vilket gör att den börjar räkna ner gradmin rätt fort sÃ¥ att fÃ¥ till bättre flöde i systemet mÃ¥ste göra rätt mycket?

För 25min gångtid som längsta sammanhängade gångtid och totalt 13 timmar gångtid på 1 dygn känns som en dålig ekvation! och så har pumpen gått sen 2001..... hade varit kul att se antalet starter sen pumpen togs i drift.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har under kvällen loggat hur pumpen jobbar dÃ¥ temperaturen legat stabilt pÃ¥ +1 grad ute.. 
Vp går i 29-30 min under dom 4 körningar jag satt där och efter varje körning så står sedan Vp i 14 min innan den startar igen.
Börsvärdet för framlednings temp var 40grader, när Vp stannade hade den nått 44grader. Retur tempen var då 35grader. När Vp sedan startar ligger fram och returtemp på 31grader...

Känns som att när jag ändrade integralen frÃ¥n -60 till -100 sÃ¥ var det mest driftstiderna som ändrades, ska ändra tillbaka till -60 och mäta när tempen är +1 ute igen. Känns som det underlättar om man köper en datalogger. 

Kan även konstatera att jag har 5st framledningar och 5 stycken returledningar som gÃ¥r till olika ställen i huset. (Inte  7 som jag tidigare nämt) När Vp gÃ¥r sÃ¥ är alla 5 rören ( framledningar förgreningarna) varma men pÃ¥ retursidan är det 2st retur ledningar som inte blir nÃ¥gra varmare medans pumpen kör... Dom resterande 3 returledningarna blir ju varma. Dom är heller inte märkta vart dom gÃ¥r sÃ¥ det blir Ã¥ göra framöver.

Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
Det låter som att pumpen är ganska väl avpassad - till värmesystemet. Vad kan framledningen bli när pumpen går kontinuerligt, runt 50 °C?
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Börja med att se varför de olika slingorna inte har lika bra flöde, det kan lösa en del problem med driftstiderna och stilleståndstiderna.

Som jag ser det behöver man normalt ingen shunt till golvvärmen, det finns ju en trimventil på returen från pushgruppen där du kan ställa "shuntningen" mellan radiatorer och golvvärme.
Ju mer du stryper på den desto kallare får du i golvvärmen.
Den del av flödet som cirkpumpen för golvvärmen inte "får" från värmepumpen tar den via bypass i golvvärmekretsen, den rundpumpar alltså lokalt i golvvärmefördelaren, och det varma vattnet från värmepumpen släpps bara in i kretsen i samma omfattning som du släpper tillbaks till värmepumpen via trimventilen på pushgruppens retur.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Börja med att se varför de olika slingorna inte har lika bra flöde, det kan lösa en del problem med driftstiderna och stilleståndstiderna.

Som jag ser det behöver man normalt ingen shunt till golvvärmen, det finns ju en trimventil på returen från pushgruppen där du kan ställa "shuntningen" mellan radiatorer och golvvärme.
Ju mer du stryper på den desto kallare får du i golvvärmen.
Den del av flödet som cirkpumpen för golvvärmen inte "får" från värmepumpen tar den via bypass i golvvärmekretsen, den rundpumpar alltså lokalt i golvvärmefördelaren, och det varma vattnet från värmepumpen släpps bara in i kretsen i samma omfattning som du släpper tillbaks till värmepumpen via trimventilen på pushgruppens retur.
         
Har läst om att styra golvvärmen så, får fundera vad som blir lättast och mest ekonomiskt att köra på..
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nu testat att stänga av kranen för övervåningen och kranen för mellan plan. Totalt är det 10 radiatorer som nu stängts av.
Vp klarade nu körningen pÃ¥ 17min mot tidigare 29min, men det konstiga är att delta T nu är 11 mot tidigare trots att jag nu stängt 50% av värmesystemet .. ska fortsätta kolla imorgon men börjar fundera om den oisolerade markplattan kan kyla ledningarna för mycket?  Ska se om jag kan lägga in en bild pÃ¥ alla  kopplingarna i morgon
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köpt hus med thermia villa classic 105 många funderingar...
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2015, 19:48:59 »
Det är fullt naturligt att deltaT stiger när man stänger av ett antal radiatorer. Värmebärarflödet minskar då strömningsmotståndet ökar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är fullt naturligt att deltaT stiger när man stänger av ett antal radiatorer. Värmebärarflödet minskar då strömningsmotståndet ökar.

Förstår hur du menar men då fattar jag inte hur jag ska kunna få ett lägre delta T ? Vill ju ha ner delta T till 7.

Tror även att jag har ett 1 rörs system och att det är därför jag har så många värmeledningar från källaren, i snitt så är det 4 radiatorer på varje slinga. Bilder kommer strax.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!