Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: BeslutsÃ¥ngest inför val av ny pump..  (läst 32456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #120 skrivet: 09 mars 2013, 13:05:26 »

Hm... ok.. så du har en VV tank och en separat før værme systemet...
Du værmer vattnet i tanken varifrån vattnet cirkulerar i værmesystemet. Start/stopp diffen... alltså diffen på max tem instællningen och temp fallet...
Sæg du har stællt in temp på 55 °C ut ... pumpen går... cirkulationen går och huset værms upp... tills du uppnår ønskad temp inne... eller?
VP'n stannar och drar igång igen nær temp i tanken sjunker med diverse temp 5,6 eller 7 C, eller har du ingen rums styrning alls och
justerar in max temp ut och start/stopp diffen så du får den temp du ønskar hemma? Alltså prøvar dig fram ...
Kan  :dt: in & ut stællas in eller blir den var den blir med hænsyn till temp instællningarna?

Højer till 7*C sommar tid? PÃ¥ sommaren ær det væll bara VV?  ???
Kanske dumma frågor men on/off ær fræmmande før mig... så jag ær nyfiken... sjælv har jag ju ingen annan tank æn før VV.
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #121 skrivet: 09 mars 2013, 14:08:06 »
Nja, nästan rätt... :)

Det är en tank som är kopplad dels till värmesystemet och dels till värmepumpen. Värmepumpen värmer tanken till (för mig) 6 grader över framledning till radiatorerna. Sen stannar den, väntar tills temperaturen sjunkit sÃ¥ temperaturen i tanken är lika med framledningen, och dÃ¥ startar den igen. Framledningen styrs av huskurvan och inomhustempgivaren och har en egen cirkulationspump, sÃ¥ inomhustemperaturen brukar ligga väldigt stilla. 

VV värms i en genomströmningsslinga, så det finns ingen VV-tank.

Jag lägger med en bild på dels EcoEl i genomskärning, och dels ungefär hur mitt system är kopplat (fast med skillnaden att jag har en vedpanna istället för EcoSol).

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Beslutsångest inför val av ny pump..
« Svar #122 skrivet: 09 mars 2013, 16:00:32 »
Okej, men sådär är inte mitt system uppbyggt. Jag har ingen tank på radiatorkretsen utan kör direkt mot radiatorerna. VV bereds i en separat beredare. Man kan emellertid koppla på en volymförstorare om man att finner radiatokretsen håller för liten volym och därmed orsakar problem med för många starter.
Har fö ingen rumstermostat i nuläget utan skall först försöka få till det så långt det går med huskurvan. Givetvis gjorde installatören en grundinställning men sen måste man ju själv stå för finliret.
Tänker att en rumstermostat skall kopplas in så småningom.. Men bara om det behövs.
« Senast ändrad: 09 mars 2013, 16:34:31 av njitnjau »
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!