Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil  (läst 29583 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Det kan ju tänkas se annorlunda ut om t ex VAG ställer som garantivillkor att uppdateringen görs, eller om försäkringsbolagen kräver att uppdateringen är gjord för att maskinskadeförsäkringen ska gälla.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Tror inte att VAG bryr sig om vi kommer in eller inte, förmodligen är dom gladare om vi inte kommer in eftersom det bara kostar dom pengar dontknow

Maskinskadeförsäkringen har nog redan gått ut på antal körda mil, polaren har även chippat bilen.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #17 skrivet: 16 oktober 2015, 20:16:16 »
De lär komma med en lösning som tillfredsställer myndigheterna, men som gör att bilägarna inte vill göra den.
Se kommer de att vara "tillmötesgående" mot sina kunder och låta bli att göra några förändringar.
Troligen kommer enda skillnaden att bli att de får betala böter - utsläppen kommer inte att minska i alla fall - inte på de befintliga bilarna.
Tror jag i alla fall.
Men visst, det finns ett litet fåtal dåligt informerade ägare som kommer att "uppgradera" sina motorer.
De bilarna kommer att få ett sämre andrahandsvärde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #18 skrivet: 16 oktober 2015, 22:51:59 »
Fast om man kollar videon tycker jag att skillnaden i både förbrukning och acceleration var mindre än jag hade förväntat mig.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #19 skrivet: 16 oktober 2015, 23:09:35 »
Rimligen borde väl alla berörda bilar behöva modifieras för att få köras i trafik. Så kommer att ske i Tyskland:
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3938982.ece
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #20 skrivet: 17 oktober 2015, 06:09:44 »
Vår ena firmabil är berörd av detta fusk.

Man kan ju undra vilka som kommer åka till verkstaden för att få en slöare bil med högre förbrukning, vi hoppar den där gratis uppdateringen.

Men i alla fall i vissa EU-länder kommer det att bli lagkrav på uppdateringen respektive kommer man att bli tvungen att åtgärda bilen. Gör man inte den kommer transportstyrelsen eller motsvarande myndigheter att dra in skyltarna och bilen får ej längre användas i trafiken. Har du läst detta? Har du funderat på om det kommer att bli samma krav i Sverige?

http://www.dn.se/ekonomi/vw-tvingas-aterkalla-85-miljoner-bilar-inom-eu/
« Senast ändrad: 17 oktober 2015, 06:19:36 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #21 skrivet: 17 oktober 2015, 06:14:18 »
För mig en bra affär men SEB har nu då förlorat 1% i ränta sen dagen då jag köpte min miljöbil.

Är din bil nu en miljöbil även med de utsläpp som den har i praktiken? Har du undersökt detta? Vilka gränsvärden gäller i Sverige ör miljöbilar? Hur kommer SEB att reagera? Har de möjligheten att kräva Volkswagen koncernen på skadetillstånd om det visar sig att vissa bilar inte uppfyller de kraven som ställs på miljöbilar? Skulle du som kund stämma Volkswagen?
« Senast ändrad: 17 oktober 2015, 08:17:35 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #22 skrivet: 17 oktober 2015, 07:38:09 »
För att förtydliga problemet:

http://m.welt.de/wirtschaft/article146978324/Wer-seinen-VW-nicht-drosselt-gefaehrdet-Zulassung.html

In Deutschland müssen 2,8 Millionen Autos mit Dieselmotoren nachgerüstet werden. Gelingt das nicht oder ignorieren die Halter entsprechende Aufforderungen von VW, wird am Ende die Zulassung entzogen.

Sollte Volkswagen diesen Plan nicht liefern und auch keine akzeptable Lösung präsentieren, würde die "letzte Konsequenz", die das KBA angekündigt hat, die Besitzer der betroffenen Autos ebenso treffen wie den VW-Konzern: Denn dann würde das Bundesamt den Fahrzeugen die Zulassung entziehen. Die Pkw mit Dieselmotoren dürften dann weder bewegt noch verkauft werden.

I artikeln står att om Volkswagen inte kan leverera en lösning eller om kunde inte låter åtgärda bilen kan det leda till att bilen ej längre får användas elle säjas.

Även kuderna har ett mycket stort problem enligt det vad som står i artikeln.

« Senast ändrad: 17 oktober 2015, 07:50:29 av Ewald »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Undrar om det är ett specifikt tyskt fenomen, det här med att myndigheterna kan sätta försäljningsförbud i efterhand på begagnade produkter?
Omkring 1960 var det i Tyskland förbjudet att sälja en begagnad radio eller tv om den inte uppfyllde samma störningsskyddsföreskrifter som då gällde för nytillverkade apparater, och tillverkarna gav ut många servicemeddelanden om hur äldre apparater skulle byggas om för att uppfylla kraven.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #24 skrivet: 17 oktober 2015, 08:47:09 »
Undrar om det är ett specifikt tyskt fenomen, det här med att myndigheterna kan sätta försäljningsförbud i efterhand på begagnade produkter?
Omkring 1960 var det i Tyskland förbjudet att sälja en begagnad radio eller tv om den inte uppfyllde samma störningsskyddsföreskrifter som då gällde för nytillverkade apparater, och tillverkarna gav ut många servicemeddelanden om hur äldre apparater skulle byggas om för att uppfylla kraven.

Det med försäljningen hänger troligtvis också ihop med att det väl kan anses som bedrägeri om man säljer en bil som inte längre får användas i trafiken. Ingen aning.

Kanske skulle det vara möjligt attsälja bilen utför Tyskland/ EU som exportbil. Men vem skulle vilja göra det för att man väl förlorar en hel del pengar på affären.

Undrar om det skulle var möjlig att säla sÃ¥dana bilar till Sverige? Eller skule svenskar kunna Ã¥ka till Tyskland och köpa sÃ¥dana bilar där jättbilligt? ...och registrera dem i Sverige sen? Hmmm .... bilar som ej längre fÃ¥r användas i ett annat EU land ...  Sc:,h

Många frågor ....
« Senast ändrad: 17 oktober 2015, 09:04:40 av Ewald »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #25 skrivet: 17 oktober 2015, 09:03:04 »
Ska VW lösa detta på ett nöjaktigt sätt måste bilarna byggas om för säkert 20000:- med adblu-system och dessutom erbjuda gratis adblu bilens livslängd ut.
En omprogrammering får konsekvenser, skulle det fungera hade de inte behövt fuska från början!
Omprogrammering kommer att leda till högre förbrukning och högre utsläpp av CO2 så det innebär stämningar från både bilägare och många länder som givit rabatt på bilar med lågt CO2.

Detta kommer att bli oerhört dyrt för VW.

Nu utreds dessutom ett nytt eventuellt fusk på NYA VW som innebär att NOx-fällan upphettas extra snabbt om bilen upptäcker att den testas, det betyder i så falla att det i stort inte finns en enda VW dieselbil efter 2008 som uppfyller reglerna.

Som om inte det är nog så har de fuskat med olycksfallsstatistik i USA, de uppger en tiondel så många döda och skadade i VW mot genomsnittet.
Honda som uppgav en femtedel har redan fått böta 600 miljoner.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #26 skrivet: 17 oktober 2015, 09:05:30 »
Rent krasst borde de dessutom stämmas av konkurrenterna eftersom det varit osund konkurrens.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #27 skrivet: 17 oktober 2015, 09:07:15 »
Rent krasst borde de gå i konkurs.
Fast i praktiken - i verklig trafik - så är de ju bevisligen inte mycket skitigare än andra - så frågan är om det alls skall bli några böter?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #28 skrivet: 17 oktober 2015, 09:12:46 »
Vet inte om du följt allt som skrivits men de är faktiskt rejält mycket skitigare än andra även om andra också släpper ut mer än de borde.
Det är enbart VW som har ertappats med mjukvara för fusk, ingen annan ännu och högst troligt är det ingen annan heller.
Att man optimerar för körcykel vid test är ju inom reglerna under förutsättning att man får samma resultat vid en exakt likadan körcykel i verkligheten, det stämmer för de allra flesta eftersom de inte har ett program som upptäcker test. Om man däremot kör som folk mest så kan de säkert släppa ut upp till 5 ggr mer i verkligheten men inte 10-40ggr mer!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #29 skrivet: 17 oktober 2015, 09:29:13 »
Volkswagen vill dessutom öka (!!) priserna på sina bilar i framtiden.

Men vem skulle vilja betala mer för en Volkswagen med hänsyn till det som har hänt. Dessutom kommer väl en hel del bilister byta bilmärket vilket betyder mindre försäljning för Volkswagen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!