Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Platta pÃ¥ mark, var placera rören för inkommande jord/bergvärme?  (läst 2371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
Har letat ett tag på forumet nu, men vet inte vad jag ska söka på för något...

Gäller nybygge...  (har oxÃ¥ viss fundering pÃ¥ att installera frikyla, antagligen med en värmeväxlare pÃ¥ köldbäraren)

tänkte ha Nibe värmepump typ 1235 (eller liknande), och köldbärarna har dÃ¥ anslutning pÃ¥ sidan, jag har av ritningarna http://www.nibeonline.com/pdf/031107-6.pdf  inte lyckats begripa om köldbäraranslutning in eller ut är närmast baksidan av pumpen? (se sid 11,48 och 50) Den ena är alltsÃ¥ 180mm frÃ¥n baksidan.

Antagligen ska man ha någon påfyllnadssats typ http://www.nibeonline.com/pdf/639188-3.pdf på utgående köldbärare och den är ju 233 mm lång

Har sett lite förslag pÃ¥ placering av rör i plattan Hos IVT http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_IVT495TWIN_Inst_sv1.0.pdf  sid 15 , men nibe har ju lite annan placering av köldbärare in och ut än vad ivt har...

Jag skulle väl vilja ha länkar till lämpliga trådar, och gärna där det finns bilder på befintliga installationer, eller om svar saknas i forumet sen tidigare (eller om ni vill så svara i tråden här :) )

F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu har jag ju mina prylar i källaren och då känns det naturligt att ha alla anslutningar på ovansidan och i min tankevärld känns det nästan som att jag skulle fördra det annars också om möjligt för att få rena sidor på utrustningen så man kan ställa andra saker vid sidan om. På ena sidan står i mitt fall vvb och på andra sidan en diskbänk nästan dikt mot.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
Ok, jag har sett att på ivt kan man välja om man vill ansluta på ovansidan eller på sidan, det kan man inte på nibe, man får välja höger eller vänster sida...
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Köldbärare in (4) sitter närmast baksidan enligt sid 50. Bilden längst ner på sid 50 är snett framifrån.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
Tackar, gÃ¥r ju faktiskt att se pÃ¥ skissen, men var lätt att villa bort sig utan att ha nÃ¥gon pump att titta pÃ¥...        Hittade en bild, lite lÃ¥ngt ifrÃ¥n och ganska mörk, samt att köldbärarna inte kopplats in ännu...   http://bp2.blogger.com/_1pAtPni9xSI/R4AqjTuHbHI/AAAAAAAAAbA/E5xjYgLRkg0/s1600-h/IMG_3375.jpg
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!