Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärmeslang  (läst 5091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adolfsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nordannälden
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jordvärmeslang
« skrivet: 11 april 2007, 09:04:08 »
Hej!

Är ny på detta forum. Har följt er lite på håll men har nu blivit medlem.
Jag har fått många tips och råd på min kommande jordvärmeinstallation. Men nu har jag några frågor kvar.
Och eftersom jag får nya svar för varje person jag frågar så vänder jag mig till er istället.

Jag har köpt en 10kW Nibe 1230, med beredare. Tänkte gräva ner 800m slang för att in snåla.
Jag pratade med en konsult inom värmepumpinstallationer, angående jordvärmeslang.
Denna kille föreslog att jag skulle dela upp slingorna i 4. Alltså 4st á 200m /st (=800m). Och dra in ett samlingsrör istället. Han menade att jag fick mindre tryckfall på så sätt. Låter rimligt...
Nästa rekomendation var att gräva ner "dubbellindad" slang som används vid bergvärme.(?!?!)
Vad är dubbellindad? Varför ska jag använda den? Fördelar och nackdelar?


För info är huset:
1 1/2 plan med källare
115kvm + källare på ca 70kvm
Tilläggsisolerat med renoverade fönster i markplan, och nya uppe.

Vet att 10kW värmepump är stort, har gjort så medvetet. Ska värma ett garage på ca70kvm.
Vedpanna finns och använd idag. Har gjort av med ca 20m3 ved på ett år. (har inte bott där längre)
Förra ägaren körd på elpatronerna som sitter i vedpannan. Förbrukade 32.000kW på 2+2 personer.

Tacksam för svar!

1 1/2 plan med källare + garage.
Nibe 1230-10

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmeslang
« Svar #1 skrivet: 11 april 2007, 09:13:46 »
Jag anser att två slingor räcker, två slingor på 400 meter ger mycket lägre flödesmotstånd än en slinga på 400 meter som är mer normalt, 4 slingor på 200 meter anser jag ökar risken för flödesproblem i enskilda slingor.

Min visst, flödesmotståndet minskar ytterligare.

Nackdelarna med "onödigt" många slingor är:

Dyrt att koppla ihop dem, samlingsrör och ventiler är inte gratis.
Ökad risk för flödesskillnader då difftrycket i systemet blir väldigt lågt, har du lite kvarvarande luft i en slinga så kan flödet helt stanna.
Om du har koll på tempen från de enskilda slingorna och har satt in instrypningsventiler på varje slinga så är det inga större problem, men det kostar.

Dubbellindad slang har jag aldrig hört talas om, så där kan jag inte hjälpa dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Jordvärmeslang
« Svar #2 skrivet: 11 april 2007, 10:04:10 »
Hej
2 slingor räcker mycket väl , man kan ha upp till 1600m slang vid 2 slingor och upp till 400m vid 1 slinga.
Detta är pga att flödeshastigheten sjunker/slinga vid konstant flöde.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärmeslang
« Svar #3 skrivet: 11 april 2007, 20:33:12 »
Dubbel slang används till borrhål och inte till jordvärme, det ska vara enkel slang till jordvärme. I övrigt håller jag med föregående om att 2 x 400 m blir bäst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Jordvärmeslang
« Svar #4 skrivet: 11 april 2007, 20:43:24 »
Det blir inte kul att lufta 4x200 meter slang om man inte tänker lägga åtskilliga tusenlappar på på fyllnadskoppel och strypventiler osv.
Håller själv på att av lufta två slingor, en på 440 meter och den andra på 200 meter.
Rekommenderar starkt två lika långa slingor. Det lär vara bra mycket enklare att av lufta än två olika långa med stor skillnad på flödesmotstånd.
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Lingan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmeslang
« Svar #5 skrivet: 11 april 2007, 20:55:09 »
Hej Adolfsson, jag tycker att det man skall fundera över är pÃ¥ vilket djup man skall lägga slangen pÃ¥? Om du har grannar som har jordvärme sÃ¥ kolla vad de har för köldbörar temp. Jag tror att man, där det är dÃ¥liga markförhÃ¥llanden och lite/sen snö,  skall lägga slangen djupare. Bara en tanke, vet inte var du bor eller vad det är för jord, kan inte se nÃ¥gon nackdel med att lägga slangen djupare (lite mer grävning) kansk lägre temp pÃ¥ sommaren , men du skall väl ha frikyla!

Utloggad Adolfsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nordannälden
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmeslang
« Svar #6 skrivet: 13 april 2007, 07:33:39 »
Hej

Jag bor i 3mil utanför Östersund, Jämtland.
2 sista åren har snön kommit sent. Men i år har vi ingen tjäle i backen alls. Pga ovädret i oktober antar jag.
Då det kom 0,5m snö.
Jag var ute och kollade igår hur det ska grävas för att bli bra. Jag får plats med 800m på 2st slingor. Så den lösningen blir det. Det var så jag hade tänkt från början, skönt att höra flera som är inne på det.

Jag har en skoterled som går rakt över odlingen som jag ska gräva på. Vill undvika den så myclet som möjligt. Kan inte ha så stor inverkan om man lägger slangen rakt över? Då handlar det om totalt 50-60m av 800 som kanske ligger i djupare tjäle. Eller är jag fel ute? Har det stor eller liten inverkan med skoterled?

Är det bättre att gräva ner slang där det blir snöfritt tidigt, eller där snön ligger kvar längre?

De första 50m på varje slinga ligger i en slänt med sol större delen av dagen. Resten av sträckan ligger i lite blötare mark.
Dom jag pratat med i omgivningen med lägger slangen på mellan 70-100cm djup, en del 50. Och de har bra temp säger de, har inte frågat med ingående. Ska undersöka det lite.

Vill tacka för bra och snabba svar.
Ha det bra!
1 1/2 plan med källare + garage.
Nibe 1230-10

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmeslang
« Svar #7 skrivet: 13 april 2007, 07:41:56 »
Jag har också min kollektor under en skoterled, vi grävde tidigt på våren innan tjälen gått och jag såg att tjälen gick ned till ca 120 cm när vi grävde, vet inte om den varit djupare tidigare under året men tror inte det, mitt tips är alltså att gräva lite djupare just där leden går, kanske 150 cm?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Adolfsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nordannälden
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmeslang
« Svar #8 skrivet: 13 april 2007, 11:50:36 »
Det borde funka!
Det medför inga problem att göra en dal på slingan mitt under skoterleden? Kanske endast vi luftning av systemet?
1 1/2 plan med källare + garage.
Nibe 1230-10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärmeslang
« Svar #9 skrivet: 13 april 2007, 12:09:01 »
Är det bättre att gräva ner slang där det blir snöfritt tidigt, eller där snön ligger kvar längre?

Om det beror på soligt läge så är det nog bra ställe för jordvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmeslang
« Svar #10 skrivet: 13 april 2007, 17:07:11 »
Det borde funka!
Det medför inga problem att göra en dal på slingan mitt under skoterleden? Kanske endast vi luftning av systemet?


Alla höjdskillnader innebär en risk att luft ansamlas om inte avluftning skett på ett riktigt sätt, men visa mig den markslinga som inte har höjdpunkter och dalar... De är nog rätt lätträknade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!