Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa pÃ¥??  (läst 5363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Browning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« skrivet: 27 februari 2011, 10:14:58 »
Hej.
Vänder mig till forumets experter för tips och råd.

Jag blir tvungen att investera i en ny värmeanläggning ( har idag en Luft / vatten som är 3 år och 3 mån gammal, se min tidigare tråd, nonchalans ).

 Har nu fÃ¥tt domen ( frÃ¥n 3 oberoende experter ) om att där är sÃ¥ mÃ¥nga kostbara fel (ingen garanti, konstigt men sant enligt tillverkaren ) att det INTE är lönt att reparera  :(, sÃ¥ därför mÃ¥ste jag investera i en ny anläggning.
Ett av fabrikaten som dök upp var något som hette Weissmann ( någon som vet ).

Så den stora frågan vad skall jag välja för anläggning? ( har inte råd att byta var tredje år!! ).

Lite info om hur jag bor.

1-plans hus med uppvärmd källare, ca 200 kvadrat, byggt -68, ligger i Nv-skåne, nya 3-glas på vissa ställe, övriga 2-glas isoler, nya ytterdörrar.

Tack på förhand!!.
« Senast ändrad: 27 februari 2011, 10:16:29 av Browning »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2011, 10:21:21 »
Du menar Viessman :)   Kolla även Thermia Atria, har flera stycken som inte behöver spets vid - 15 grader( beror ju pÃ¥ dimensioneing)  Ecozon har jag bara goda erfarenheter av.  Och jag har bara hört gott om Viessman.
Lycka Till med pump nr 2 *vinkar*

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2011, 19:29:08 »
Hej
Varför inte Mitsubishi?
Dom har väldigt bra värmepumpar,har satt flera stycken som går till -20 till -22 utan tillskott.(beroende på huskvalite')
//T.J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2011, 09:34:05 »
Kanske...

är det lika viktigt att hitta en installatör som du känner förtroende för och kan lita på. Referenser, referenser...

Och ta ett fabrikat som han rekommenderar.

Tillagt 28/2. Ett gott råd till när jag läser alla förslag du fått nedan:

-Räkna igenom en ordentlig investeringskalkyl, så att du är säker på att pumpen betalar tillbaka sig i historisk tid. Annars har du bara valt att göda VP tillverkarna istället för elbolagen.
« Senast ändrad: 28 februari 2011, 22:54:24 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Browning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2011, 11:41:12 »
Tack för tipsen, men fortsätt gärna komma med fler.
 
Skall ev se om man hinner åka ner till Hem & Villa mässan i Malmö i helgen för där skall vara en del utställare.

Jag har kommit fram till ( är kanske helt fel ute?? ) att jag måste ha en anläggning med en " kylgas " mellan ute o inne del ( pga att jag bor sådant att strömmen går ibland med risk för sönderfrysning ).

Hur stor anläggning i kw rekommenderar ni till mitt hus?. Kommer ev att behålla min 300lit varmvatten beredare ( om det går ).

Har ni några bra tips på seriösa och kunniga montörer/installatörer som är serviceinriktade och som håller till i NV-Skåne med omnejd?.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2011, 19:03:32 »
Du har ju fått ett telnr av mig. Ring o kolla, firman är välrenommerad pch de är duktiga. Vi hörs av, ska du till Malmö så hör av dig så fikar vi.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2011, 19:12:49 »
En split maskin som Altherma funkar ju då, men även Qvantum och Thermia Atria, de kör brine ut till en fläkt och resten står inne i värmen. *vinkar*

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2011, 20:41:25 »
En split maskin som Altherma funkar ju då, men även Qvantum och Thermia Atria, de kör brine ut till en fläkt och resten står inne i värmen. *vinkar*

Tror ju inte att Altherma är ngt alternativ här, tyvärr.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2011, 20:43:26 »
Det var det TS hade innan vad :-X :-X

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2011, 20:45:06 »
En split maskin som Altherma funkar ju då, men även Qvantum och Thermia Atria, de kör brine ut till en fläkt och resten står inne i värmen. *vinkar*

Tror ju inte att Altherma är ngt alternativ här, tyvärr.

Nähh precis och var det inte så att du satt på ett hus som kräver högtemp?
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2011, 20:46:13 »
Det var det TS hade innan vad :-X :-X
/

Japp, det är, var det.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2011, 20:48:10 »
Hej.
Vänder mig till forumets experter för tips och råd.

Jag blir tvungen att investera i en ny värmeanläggning ( har idag en Luft / vatten som är 3 år och 3 mån gammal, se min tidigare tråd, nonchalans ).

 Har nu fÃ¥tt domen ( frÃ¥n 3 oberoende experter ) om att där är sÃ¥ mÃ¥nga kostbara fel (ingen garanti, konstigt men sant enligt tillverkaren ) att det INTE är lönt att reparera  :(, sÃ¥ därför mÃ¥ste jag investera i en ny anläggning.
Ett av fabrikaten som dök upp var något som hette Weissmann ( någon som vet ).

Så den stora frågan vad skall jag välja för anläggning? ( har inte råd att byta var tredje år!! ).

Lite info om hur jag bor.

1-plans hus med uppvärmd källare, ca 200 kvadrat, byggt -68, ligger i Nv-skåne, nya 3-glas på vissa ställe, övriga 2-glas isoler, nya ytterdörrar.

Tack på förhand!!.

I detta fallet så borde du ju få ut det mesta från hemförsäkringen,,,,,,, lr?
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Browning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2011, 09:41:21 »
Hej och tack för tipsen.


Blaser, jag har varit i kontakt med den personen du uppgav och han skulle ta kontakt med mig igen men som du vet är detta en infekterad historia som jag med detta beslut att " bita i det sura äpplet " och kolla på möjligheter till att investera i en ny anläggning och skrota det jag har idag, lägga bakom mig.

 Skall även kolla pÃ¥ möjligheterna med hemförsäkring.

 Tar tacksamt emot fler tips och rÃ¥d sÃ¥ fÃ¥r man se vart man landar för värme mÃ¥ste man ha ( räcker ju inte bara med ett gott humör  :) fast det svider " lite " med en sÃ¥dan " smäll " ).

Inga tips på hur " stor anläggning " i kw jag behöver till mitt hus??.
« Senast ändrad: 01 mars 2011, 16:43:29 av Browning »

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2011, 10:08:51 »
TS= TrådSkaparen och i denna tråd är Browning trådskapare så i denna tråd är du samma som TS

För övrigt håller jag med i det som larryd Skrev
Ta referenser och begär in offerter från många företag och på många lösningar

Av dessa offerter väljer du ut ett antal som du tycker låter bäst för ditt hus och som har bra ekonomiska förutsättningar
Lås inte in dig på ett märke eftersom de flesta har snarliknande lösningar

Med din storlek på huset skulle jag inte välja en pump under 10kw (snarare mellan 12-14kW)

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Browning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Vilket fabrikat ( L/V ?) skall man satsa på??
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2011, 16:48:12 »
Svar till Lmf.

Ber om ursäkt för förväxlingen och missförstånd och har redigerat i mitt inlägg.
Är inte sÃ¥ bevandrad i sprÃ¥k och förkortningar pÃ¥ forumet men man lär sig ju nÃ¥got nytt hela tiden, och det är väl meningen med ett forum  ;).

Ja jag kommer att se vad där är för några anläggningar och sedan begära in offerter så får man se.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!