Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur koppla in kopplingsur?  (läst 4966 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur koppla in kopplingsur?
« skrivet: 20 april 2006, 17:28:33 »
Hej,

Ett av mina nya uppslag för värmepumpsoptimering är att utnyttja min tidstariff. Jag har 50% lägre el-taxa 22.00-06.00 än den övriga tiden pÃ¥ dygnet. Jag skulle pÃ¥ min Thermia kunna göra en sänkning av temperaturen valda delar av dagen och brassa pÃ¥ under natten! Detta eftersom värmetrögheten pÃ¥ huset är stor, och detta skall man ju utnyttja! 

Jag vet att forat är motstÃ¥ndare till nattsänkning... men denna natthöjning borde vara lönsam!  Vad säger ni?

Nu är frågan. Hur kopplar jag in ett kopplingsur till min Thermia DUO 16?
Jag har forskat lite, men Thermia lämnar ju inte ut installationsanvisningarna... 
Jag tror att man skall kortsluta 2 ingångar på pumpen med uret (då aktiveras sänkningen). Men vilka ingångar?

Hälsningar,

O
« Senast ändrad: 25 april 2006, 12:56:47 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur koppla in kopplingsur?
« Svar #1 skrivet: 20 april 2006, 17:51:31 »
på diplomat ska ett 10 kohm motsånd kopplas in på plint 307 - 308 för att få rumssänkning, hur stor sänkningen ska bli ställer man i VÄRMEKURVA - SÄNKNING värdet är 1 till 10ºC fabriksinställning 3ºC. Funktionen är betecknad EVU
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur koppla in kopplingsur?
« Svar #2 skrivet: 21 april 2006, 09:19:31 »

Tackar! Tänk att det alltid finns svar i forumet  :)

Jo, jag trodde att det var 307-308. Men jag var inte säker på vad EVU stod för...? Någon som vet?
Det är alltså inte sluten kontakt som gäller?
Skall det vara ett 10kohms motstånd i serie med kopplingsuret? Det finns ju inget inbyggt ur i pumpen...

Är det någon som har erfarenhet av att köra med kopplingsur/sänkning?

Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur koppla in kopplingsur?
« Svar #3 skrivet: 21 april 2006, 10:36:31 »
Koppla motståndet i serie med den slutande kontakten så får du sänkningen när uret sluter kontakten.
Och angående nattsänkning är det ju tabu, men nått undantag kan väl göras.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur koppla in kopplingsur?
« Svar #4 skrivet: 21 april 2006, 15:09:47 »

Tackar och bockar! DÃ¥ vet jag hur man skall koppla in uret.

Jag tycker att det är konstigt att nattsänkning skall vara sÃ¥n tabu i forat...  Sc:,h
Allt annat skall ju optimeras!  :)
Rätt använt med en bra dimensionerad pump borde det fungera fint!
Det enda man behöver se upp med är ju en höjning senare med hjälp av tillsats-el på patron.
Vad jag vet så använder man ofta tidsstyrning i större anläggningar.

I mitt fall är det något omvänt. Med min tidstariff (ca 50% lägre el-taxa på natten) tänkte jag brassa mer värme nattetid och sänka värmen morgon/kväll.
Morgon/kväll går ändå pumpen som hårdast då varmvatten produktionen är som störst (frugan och barnen duschar) och ute temperaturen är som lägst i gryningen (ute-givaren mäter).
Så en sänkning av värmen dessa tider, ger gynnsammare fördelning av pumptid under dygnet, och med husets egen värmetröghet så borde det inte märkas komfortmässigt. Bara att brassa när elpriset är som lägst!
Tilläggas, att jag under vintern ligger på 60-80% gångtid under dygnet. Inget tillskott förutom Legionella körningarna.

Jag vet att i Thermia Eko Classic har man ingångar för tariff, varmvatten och sänkning. Då kan man köra varmvatten, tillskott, Legionella under lågtariff tid.
Finns dessa ingångar på Duo/Diplomat också? Jag har inte hittat dem...


« Senast ändrad: 21 april 2006, 15:16:43 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!