Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjare som lurar pÃ¥ luft/vatten-pump  (läst 5352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DrZnook

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Nybörjare som lurar på luft/vatten-pump
« skrivet: 07 april 2006, 20:57:54 »
Hej

Sitter med ett enplanshus i vinkel på 137 kvm, platta på mark, byggt -78, med elburen vattenvärme. Ny Nibe-panna för tappvatten o radiatorer installerad 2004.

Årsförbrukning totalt 25000 kWh.

Har en öppen braskamin mitt i huset (utan värmekassett alltså).

Lurar på olika sätt att minska energiförbrukningen, alltifrån byta till ny braskamin/värmekassett,
luft/luft till luft/vatten. Tror att det bästa är att nyttja bef vattenradiatorer, och installera
en luft/vatten-pump som i min värld borde kunna samverka med den ganska nya pannan. Typ.

Några idéer från er som varit med ett tag, är själv nybörjare i dessa sammanhang..

Tackar ödmjukast för allehanda råd!

/ Micke
           KolmÃ¥rden (Östergötland)

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nybörjare som lurar på luft/vatten-pump
« Svar #1 skrivet: 07 april 2006, 21:00:38 »
Satsa på en luft/vatten med växlare inomhus!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjare som lurar på luft/vatten-pump
« Svar #2 skrivet: 07 april 2006, 21:05:46 »
Satsa på en luft/vatten med växlare inomhus!

Kan Du vara snäll, å räkna upp dom Du känner till, tack?

mvh humlan.

Utloggad DrZnook

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare som lurar på luft/vatten-pump
« Svar #3 skrivet: 07 april 2006, 21:09:54 »
Citera
Satsa på en luft/vatten med växlare inomhus!

Mmm, går det att specificera lite mer hur det skulle funka? Rent praktiskt alltså...
Kostnader ...?

/ Micke

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjare som lurar på luft/vatten-pump
« Svar #4 skrivet: 07 april 2006, 21:33:04 »
Citera
Satsa på en luft/vatten med växlare inomhus!

Mmm, går det att specificera lite mer hur det skulle funka? Rent praktiskt alltså...
Kostnader ...?

/ Micke

Så här, väldigt förenklat: http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/18/kullaforsab/w.jpg

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nybörjare som lurar på luft/vatten-pump
« Svar #5 skrivet: 07 april 2006, 22:46:59 »
Airwell, daikin, kullafors, aquainverter, Finns säkert fler och vill man inte ha en pump som kräver kyltekniker skulle jag nog gå på thermias atria med brine i utedelen.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjare som lurar på luft/vatten-pump
« Svar #6 skrivet: 07 april 2006, 22:59:49 »
Airwell, daikin, kullafors, aquainverter, Finns säkert fler och vill man inte ha en pump som kräver kyltekniker skulle jag nog gå på thermias atria med brine i utedelen.

Ok.., samma som jag "hittat", å då blir Airwell å Kullafors kvar för mig, som inte vill ha fler burkar i källaren...

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nybörjare som lurar på luft/vatten-pump
« Svar #7 skrivet: 07 april 2006, 23:03:10 »
Fördelen med airwell är att det bara blir en utedel oavsett storlek och den är trefas kullafors har flera utedelar och enfas.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nybörjare som lurar på luft/vatten-pump
« Svar #8 skrivet: 08 april 2006, 19:21:29 »
Citera
Satsa på en luft/vatten med växlare inomhus!

Mmm, går det att specificera lite mer hur det skulle funka? Rent praktiskt alltså...
Kostnader ...?

/ Micke

Hur ska monteringen göras.....
Själv helt/delvis eller köpa allt färdigt monterat?

mvh Rickard

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Nybörjare som lurar på luft/vatten-pump
« Svar #9 skrivet: 08 april 2006, 23:04:07 »
Hej

Sitter med ett enplanshus i vinkel på 137 kvm, platta på mark, byggt -78, med elburen vattenvärme. Ny Nibe-panna för tappvatten o radiatorer installerad 2004.

Årsförbrukning totalt 25000 kWh.

Har en öppen braskamin mitt i huset (utan värmekassett alltså).

Lurar på olika sätt att minska energiförbrukningen, alltifrån byta till ny braskamin/värmekassett,
luft/luft till luft/vatten. Tror att det bästa är att nyttja bef vattenradiatorer, och installera
en luft/vatten-pump som i min värld borde kunna samverka med den ganska nya pannan. Typ.

Några idéer från er som varit med ett tag, är själv nybörjare i dessa sammanhang..

Tackar ödmjukast för allehanda råd!

/ Micke
           KolmÃ¥rden (Östergötland)

Jag skulle ha satsat på luft/vatten dockad till den i princip nya Nibepannan du har.
Du har väl betalat en del för den när du installerade den, som blir bortkastat i stort sett om du byter den också.

Annars gör du som mig, kompletterar det vattenburna med en luft/luft, inte så tokigt med separata oberoende värmekällor, samt att du får lite skön AC på sommaren.
Klart billigast också förresten.

Lycka till!
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad hedis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare som lurar på luft/vatten-pump
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2006, 11:11:10 »


Tjena, jag undrar om ngn kan ge mig ett råd: Jag bygger en fjällkåk uppe i Jämtland.
 Kommer att ha golvvärme i platta. Vad skall man dÃ¥ för komplett system gällande värmepump samt växlare? vad är bäst

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjare som lurar på luft/vatten-pump
« Svar #11 skrivet: 06 maj 2006, 11:22:09 »
En jord eller bervärmepump med inbyggd beredare skulle jag satsa på. Eller en ComfortZone CE 50 frånluftsvärmepump.
Sedan hänger det ju mycket på vilken storlek du tankt bygga, och om du har möjlighet att förlägga ytjordvärme, eller hur långt du har till berggrunden.

Kom gärna med mer info.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nybörjare som lurar på luft/vatten-pump
« Svar #12 skrivet: 06 maj 2006, 11:29:49 »
Det som fungerar bäst är en berg/mark värmepump och då någon som man har möjlighet att fjärrstyra. Luft/vatten fungerar väl sådär, det är tyvär lite för kallt lite för ofta för att dom ska bli riktigt konkurenskraftiga, så utan att ha räknat på det är övertygad att på en 10 år har du minst lika bra ekonomi på en bergvärme och efter ytterligare några år betydligt bättre ekonomi på bergvärme.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!