Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fastighetens energibehov - olika uppgifter  (läst 728 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fastighetens energibehov - olika uppgifter
« skrivet: 04 mars 2009, 22:03:21 »
Har fått tre offerter, som visar något olika energibehov för fastigheten, 24997, 22015, 24919 kwh/år. Dessutom så har de antagit olika w/m2, 50, 45, 51 w/m2. Gäller 2-vån trähus byggt -84.

Den jag fått mest förtroende för är den som angivit MINST energibehov (vilket inte har med energibehovskalkylen att göra...). Nu är jag orolig för om han räknat ett för lågt värde. När jag pratar med den som det lutar åt säger han att han tagit i ordentligt.

Vad kan det få för konsekvenser? Hur hade ni gjort?

104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fastighetens energibehov - olika uppgifter
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2009, 08:37:57 »
Har fått tre offerter, som visar något olika energibehov för fastigheten, 24997, 22015, 24919 kwh/år. Dessutom så har de antagit olika w/m2, 50, 45, 51 w/m2. Gäller 2-vån trähus byggt -84.

Den jag fått mest förtroende för är den som angivit MINST energibehov (vilket inte har med energibehovskalkylen att göra...). Nu är jag orolig för om han räknat ett för lågt värde. När jag pratar med den som det lutar åt säger han att han tagit i ordentligt.

Vad kan det få för konsekvenser? Hur hade ni gjort?

Jag skulle inte ha samma förtroende för en installatör som inte vill lyssna på en kund.

Konsekvenserna uppstår väl om han tagit en storlek mindre pump eller mindre kollektor än de andra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 299
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!