Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Castrol
« skrivet: 16 mars 2010, 18:59:57 »

sparat sisådär 40000 kr på 3 år så är helnöjd

Håller med FRJO, sen är det nog så att många som är på detta forum tycker att det är roligt och  "anstränger sig" lite extra för att hitta precis allt som VP kan ge i besparing. Vill man kan man köra på med mycket el-spets, och då ha ett mer "följsamt" inomhusklimat, men då kanske slösar 10% mer El på året.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 14 mars 2010, 23:31:37 »

Hej !!! Tycker ni verkar ha mycket strul med era pumpar. Är det ingen som vet hur mycket enargi "kwa" som värmen och tappvattnet har tagit typ feb. eller per dygn.Så man kan räkna ut om det är värt alla problem. ::) Taksam för svar!

Om du själv kan räkna ut....

hur mycket el-energi (kWh) som värmen och varmvattnet tagit i ditt hus under februari utan värmepump. Så kanske jag+andra kan uppskatta hur mycket du skulle kunnat spara med olika sorters värmepumpar.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 14 mars 2010, 10:57:02 »

sparat sisådär 40000 kr på 3 år så är helnöjd
Skrivet av: Georg _L
« skrivet: 24 februari 2010, 18:00:11 »

Hej,

Vi fick prosessorstat lågtryck fel i fredags och igår var en service man ute och tittade på det. Tydligen är det ett väldigt vanligt fel hos CTC just nu. Larmet löser ut fast det inte är något fel. Han gjorde massa tester, ringde CTC och deras rekommendation var att koppla ett relä och ta bort larmet(något sånt...) När dom har ett nytt chip/prom/uppdatering eller vad det heter skickar dom ut det. Nästan alla som är köpta för ca två år sedan, som min september 2008 verkar ha det problemet sa teknikern.
Han uppgav mitt s/n och fick direkt svaret att koppla på ett relä, så CTC visste direkt vad det var tror jag. Jag själv har inte pratat med CTC.

Frågan varför det händer just nu? Visst har det varit kallt, men mitt larm kom när det vara ca -3 och har gått helt fel fritt sen installation.
Men men nu jobbar den på som vanligt och trycker ut härliga 44 grader när det är -5 ute.

Hälsar, Peter



Man kan tycka att CTC borde upplysa sina kunder med det infot och skicka ut en uppdatering.
Skönt att det "bara" var det som behövdes för att få ordning på din pump.

// G
Skrivet av: Fastlandsguten
« skrivet: 24 februari 2010, 08:29:35 »

Hej,

Vi fick prosessorstat lågtryck fel i fredags och igår var en service man ute och tittade på det. Tydligen är det ett väldigt vanligt fel hos CTC just nu. Larmet löser ut fast det inte är något fel. Han gjorde massa tester, ringde CTC och deras rekommendation var att koppla ett relä och ta bort larmet(något sånt...) När dom har ett nytt chip/prom/uppdatering eller vad det heter skickar dom ut det. Nästan alla som är köpta för ca två år sedan, som min september 2008 verkar ha det problemet sa teknikern.
Han uppgav mitt s/n och fick direkt svaret att koppla på ett relä, så CTC visste direkt vad det var tror jag. Jag själv har inte pratat med CTC.

Frågan varför det händer just nu? Visst har det varit kallt, men mitt larm kom när det vara ca -3 och har gått helt fel fritt sen installation.
Men men nu jobbar den på som vanligt och trycker ut härliga 44 grader när det är -5 ute.

Hälsar, Peter

Skrivet av: Rover
« skrivet: 23 februari 2010, 22:15:09 »

Hei
For første gang (med VP i orden) har VP stengt av grunnet utetemp under -15 ºC, grunnet 230V her i Norge ser jeg at varmepatronen i nedre del er bare 4,7 kW :o, og den greier såvidt det er å varme opp nedre del til 55 ºC, som jeg har satt nedre del til. Det viser kanskje hvor bra EcoAir (107 V2) fungerer ned til -15 ºC Thumbsup. Men jeg har mye tilskuddsel  huvuddunk for å holde temp i huset, også til vanlig; har maks 46 ºC på turvannet med en blanding av radiatorer og viftekonvektorer.

mvh
Rover
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 21 februari 2010, 12:34:11 »

Hej,
Anläggnignen som jag själv har installerat fungerar helt perfekt, har inte haft något problem förutom placeringen av rumsgivare då L/L inte skall störa den stora anläggningen.
Igår med temperatur på -12 hade jag 8 starter/dygn, dvs även 55 graders körningar blir klara vid dessa låga temperaturer. *roflmao*
Mvh Gigja
Skrivet av: Guten
« skrivet: 08 februari 2010, 20:42:06 »

Jo att det är nåt som är fel förstår ju jag oxå... annars skulle den väl inte lösa ut för lp.. Eller hög hetgas... Har läst mig till och tyckt mig förstå att det skulle kunna bero på ett läckage.. Rätta mig gärna den som känner sig manad..

Enertechs svar att det var en ny mjukvara på gång som skulle fördröja stängningen av kompressorn vid en tillfällig "dip" tror jag inte så mkt på... Jag hade kunnat köpa resonemanget om det inte varit för A: det har varit, mig veterligen, samma programvara som sedan den installerades och det har aldrig förr inträffat.. B: Helt plötsligt börjar den, efter LP-larmen, larma för hög hetgas.. Och detta gör den alltså utan pardon, rakt upp från noll till +130grader.. Givetvis på den stund det tar för den att komma upp i de temperaturerna... Det har den heller aldrig gjort förr.. Märk väl att nu hinner den inte larma för LP.. C: Mina kunskaper inom programmering är visserligen tämligen låga, rent av direkt dåliga.. men att lägga in en 30sek fördröjning på en signal in/signal ut låter ju faktiskt inte som nån raketforskning, så det tycker jag att man borde kunnat lösa ganska snabbt...
//TobbeNylander

P.s det här kanske mest blev Spy-galla... men det är väl lite så det känns just nu D.s

Hej Tobbe,jag tycker det låter som din expventil slutat reglera,kontakta en riktig kyltekniker.

Tycker som du strunta i den nya mjukvaran. *vinkar*
Skrivet av: TobbeNylander
« skrivet: 08 februari 2010, 20:02:05 »

Jo att det är nåt som är fel förstår ju jag oxå... annars skulle den väl inte lösa ut för lp.. Eller hög hetgas... Har läst mig till och tyckt mig förstå att det skulle kunna bero på ett läckage.. Rätta mig gärna den som känner sig manad..

Enertechs svar att det var en ny mjukvara på gång som skulle fördröja stängningen av kompressorn vid en tillfällig "dip" tror jag inte så mkt på... Jag hade kunnat köpa resonemanget om det inte varit för A: det har varit, mig veterligen, samma programvara som sedan den installerades och det har aldrig förr inträffat.. B: Helt plötsligt börjar den, efter LP-larmen, larma för hög hetgas.. Och detta gör den alltså utan pardon, rakt upp från noll till +130grader.. Givetvis på den stund det tar för den att komma upp i de temperaturerna... Det har den heller aldrig gjort förr.. Märk väl att nu hinner den inte larma för LP.. C: Mina kunskaper inom programmering är visserligen tämligen låga, rent av direkt dåliga.. men att lägga in en 30sek fördröjning på en signal in/signal ut låter ju faktiskt inte som nån raketforskning, så det tycker jag att man borde kunnat lösa ganska snabbt...

Anläggningen är ganska precis 2år gammal (precis under, vi talar veckor alltså), därför envisas jag med att gå genom Åsnorna som levererat/installerat den. Tyvärr så bor jag/vi rätt avsides så det vimlar inte direkt av kunniga kyl/värmepumps-folk. Därför så är den installerad av en "Elfirma" med hjälp av nån "skuttare" till rörmokare...

Intressant av Enertech att låta vilken jäkla klåpare som helst sälja och montera deras produkter.. Jag menar, gå in på vilken Sibylla som helst så dräller det av diplom från diverse sibylla-kurser i korvkokning och hamburger-vändning..

Leverantören talade med Enertech på mån förra veckan (sa han) som skulle ge en arbetsorder till ett (vad jag tror) kompetent serviceföretag. Dessvärre så har jag efter en vecka inte hört ett knyst från dom... fiR: fiR:...

Får väl slå en signal till Ljungby imorgon för att lyssna om det tänkte dyka upp nån...

Tack Ronnie för svaret  ang. laddpumpen,, då ska det ju inte kunna frysa sönder iaf..

Angående det dåliga varmvattnet så blir det väl så då Strömvakterna begränsar effekten till pannan vid för hög förbrukning.. Har man kört spis+tvättmaskin och en massa annat så bli det väl inte så mkt kvar till pannan på en 16A säkring..

//TobbeNylander

P.s det här kanske mest blev Spy-galla... men det är väl lite så det känns just nu D.s
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 februari 2010, 19:55:09 »

Om du spärrar EcoAir i menyn, kommer laddpumpen fortfarande att gå, så länge utetemperaturen ligger under +2º.

//Ronnie
Skrivet av: Georg _L
« skrivet: 04 februari 2010, 19:49:58 »

Hallå där.
Att pumpen stannar på lågtryck är en säkerhetsåtgärd för att
något är fel i systemet, Det hänger ihop med hög hetgastemp.
Lågtryck kan bero på
1. Expansionsventilen.
2. Läckage.
3. Igensatt torkfilter.

Om inte lågtryckspressostaten skulle lösa ut så
skulle du får en "Burnout" i kompressorn vilket gör
att oljan koksar ihop och att kompressorn skär ihop.
Mycket dyrt då det inte bara räcker med kompressorbyte utan
att även ett burnoutfilter måste lödas in i köldmediekretsen.

Se till att få felen åtgärdade så pumpen kan göra sitt jobb.

// G
Skrivet av: TobbeNylander
« skrivet: 03 februari 2010, 20:52:49 »

Hurra!! Nu slipper vi ju varmvattnet oxå... Nu har jag återkallat fabriksinställningarna utan bättre resultat, jag har ställt ned gränsen för när Pumpen ska stänga till -8 c.. läste här på forumet att nån lyckats med det för att få stopp på larmen om "hetgas".. Min anläggning går 14-15 min sen är hetgasen på 130 och larmet kommer som ett brev på posten.

Mina inställningar är följande, om nån skulle vilja se dem och ta sig en funderare..

Ute                       -4
rum            21,9(21,0)
Panna C           33(51)
Framledning      33(44)
Panna (nedre)   34(49)
Hetgas                  79 (sjunkande från 130)
Kompr                 från
Fläkt                   från
Laddpump              till
VP In/ut            31/32
Ute VP                  -3
Radiatorpump         till
Eleffekt            6,0+0

Att Vp´n stängt ner pga Hög hetgas förstår jag ju, men är det bättre att spärra VP´n i menyn och låta elpatronen i den nedre pannan jobba isf att värma den övre som i sin tur ska värma den nedre, i väntan på att få hit nån som begriper sig på det här?

Om jag spärrar VP´n så går ju laddpumpen iaf.. Ingen risk att det fryser sönder i ute-delen va?.. Å på den punkten vill jag gärna bli rättad om jag har fel..

Tacksam för tips

//TobbeNylander
Skrivet av: TobbeNylander
« skrivet: 31 januari 2010, 14:56:08 »

 >:(
Min anläggning, en EcoAir 109+EcoEl 1550 installerad Feb -08,funkar inte särskilt bra i kylan. Tidigare i vinter fick jag kalla hit odågan som levererat anläggningen. Ett fruktansvärt oväsen från fläkten, isbildning tänkte jag och kollade in vid fläktbladen, tyvärr så hittade jag ingen is. Jag snurrade runt fläkten för hand men kunde inte höra att det tog i nånstans. När installatören kom hit och kollade på grejerna så har det naturligtvis tystnat.. Nåja, det var väl bra då.. Sedan på nyår så löste den ut på LågtrycksPressostaten, enkelt bara att återställa den. Efterhand så löser den ut oftare och oftare. Nu på senaste tiden ungefär varannan dag... Irriterande värre. Installatören fick åka hit igen och kolla, då ringer han CTC och får besked att det finns flera som drabbats av detta fenomen och att lösningen på detta håller man på att ta fram på CTC. Ett kretskort(!?) som ska fördröja att pumpen stannar vid larm från LP. Så det var bara att återställa larmet och vänta på deras lösning. Nu i helgen så börjar den larma för "Hög hetgastemp". Den har idag (sön) larmat mer än 5 ggr, så nu senast så tyckte jag det var lika bra att stänga ner eländet. Ska försöka få installatörn att kolla imorgon, känns ju som att nåt är väldigt galet.
Skrivet av: petepete
« skrivet: 26 januari 2010, 19:56:43 »

Vet inte om jag skrivit det tidigare men vår 107:a ger oss 55 grader i övre pannan och 40+ i nedre vid åtminstone -12 ute helt utan el tillskott. Fick nya programvaran installerad 18/12-09 och då nollades allt och efter det har det gått åt 85kwh till patronen vilket var 2 dagar med ner till -19 ute.

Vi kan duscha alla 4 personer utan att den går över på el och vi har varmt på våra 300kvm.

Nu har vi medvetet låtit bli att elda för attt hålla koll på systemet och med en temp på mellan -4 & -9 ute så går det åt ca 65-85kwh/dygn totalt i både hushåll och vatten/värme
Vad har du för version? V2 eller V3? När fick du den installerad? Jag har problem att värma mitt förvisso dåligt isolerade hus om 165 m2 utan tillskott när det blir kallare än -4. Man kan säga att ca 100m2 är dåligt isolerat, resten är väl isolerat (165mm i väggar, ca 300mm stenull i tak).
Skrivet av: cbr900
« skrivet: 25 januari 2010, 19:01:07 »

Eller också har du världens mest isolerade hus :)
Skrivet av: Nick
« skrivet: 25 januari 2010, 18:32:25 »

Vet inte om jag skrivit det tidigare men vår 107:a ger oss 55 grader i övre pannan och 40+ i nedre vid åtminstone -12 ute helt utan el tillskott. Fick nya programvaran installerad 18/12-09 och då nollades allt och efter det har det gått åt 85kwh till patronen vilket var 2 dagar med ner till -19 ute.

Vi kan duscha alla 4 personer utan att den går över på el och vi har varmt på våra 300kvm.

Nu har vi medvetet låtit bli att elda för attt hålla koll på systemet och med en temp på mellan -4 & -9 ute så går det åt ca 65-85kwh/dygn totalt i både hushåll och vatten/värme

Det låter som en omöjlighet, Sylle!
Jag säger som Ronnie... Hur tusan kan du få högre temp i övre pannan än i den nedre (till och med 55 grader i den övre!) - utan hjälp av elpatronen? I min värld är detta inte möjligt. Har CTC dopat din VP :)?

/Nickan
Skrivet av: erp
« skrivet: 25 januari 2010, 18:10:12 »

Hur kan du få 55º i övre pannan utan eltillskott?
Jag kör normalt med patronen urkopplad och har inga problem med att få 55º i nedre pannan, men i övre har jag aldrig haft mer än 52º, inte ens på sommaren får jag 55º.

Pumpen stannar ju när undre pannan är 55º, och då har inte övre blivit mer än max 53º, om inget annat än undre pannans vatten står för värmen.

//Ronnie
Skrivet av: SylleS
« skrivet: 25 januari 2010, 17:57:33 »

Vet inte om jag skrivit det tidigare men vår 107:a ger oss 55 grader i övre pannan och 40+ i nedre vid åtminstone -12 ute helt utan el tillskott. Fick nya programvaran installerad 18/12-09 och då nollades allt och efter det har det gått åt 85kwh till patronen vilket var 2 dagar med ner till -19 ute.

Vi kan duscha alla 4 personer utan att den går över på el och vi har varmt på våra 300kvm.

Nu har vi medvetet låtit bli att elda för attt hålla koll på systemet och med en temp på mellan -4 & -9 ute så går det åt ca 65-85kwh/dygn totalt i både hushåll och vatten/värme
Skrivet av: larryd
« skrivet: 25 januari 2010, 12:13:14 »


Korrekt. Tänk om installatörer kunde fatta detta och inte rekommendera för små pumpar som inte räcker till vid låga temperaturer. När de också måste producera varmvatten. El-tillskott är slöseri.

Man kan egentligen undra...
leverantören's uppgift borde ju vara att göra kunden nöjd.

En L/V räcker ju egentligen aldrig, det är en fråga om att rekommendera en pumpstorlek där kunden sparar maximalt med pengar i förhållande till pumpens inköpskostnad.

För att vara på den säkra sidan (och dessutom tjäna litet mer pengar) så borde ju leverantören rekommendera minst ett nummer för stor pump. Tycker man!

Men kunden är naturligtvis snål och jämför priser/offerter från flera leverantörer för att få lägsta pris. Dessutom tror jag att kunden ofta över- eller underskattar sitt behov av värme-energi.

Dom som överskattar ser vi som: "pumpen sparar inte så mycket som jag hoppades."

Dom som underskattar ser vi som: "pumpen räcker inte till när det blir kallt"

Men väldigt få har satt in en extra elmätare och mätt ordentligt innan dom köpte pumpen.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 25 januari 2010, 10:21:17 »

Jag pratar om husets effektbehov av värme, man kan inte påverka husets effektbehov genom att modifiera värmesystemet.

Husets effektkrav när det gäller värmen styrs enbart av hur huset är isolerat mot yttervärlden. Om det exempelvis krävs 5kW för att hålla 20º inne vid -5º ute, så spelar det ingen roll hur man värmer upp huset, eller om man fördubblar antalet radiatorer eller byter ut alla radiatorer mot större. Det kommer fortfarande att krävas 5kW för att hålla 20º inne vid -5º ute.

//Ronnie

Korrekt. Tänk om installatörer kunde fatta detta och inte rekommendera för små pumpar som inte räcker till vid låga temperaturer. När de också måste producera varmvatten. El-tillskott är slöseri.
Skrivet av: erp
« skrivet: 24 januari 2010, 21:46:47 »

Jag pratar om husets effektbehov av värme, man kan inte påverka husets effektbehov genom att modifiera värmesystemet.

Husets effektkrav när det gäller värmen styrs enbart av hur huset är isolerat mot yttervärlden. Om det exempelvis krävs 5kW för att hålla 20º inne vid -5º ute, så spelar det ingen roll hur man värmer upp huset, eller om man fördubblar antalet radiatorer eller byter ut alla radiatorer mot större. Det kommer fortfarande att krävas 5kW för att hålla 20º inne vid -5º ute.

//Ronnie
Skrivet av: Jeppson
« skrivet: 24 januari 2010, 21:05:48 »

Det handlar väl om att samma framledningstemp kan ge olika rumstemperaturer vi samma förutsättningar?

Om man byter en gammal enkelpanel mot en tre raders i samma storlek lär ju rumstemperaturen öka
med samma temp. på framl. tuill radiatorn.

Själv är jag inte imponerad av min 105:a som endast ger 32°C från VP vid -12 ute.
Kollade idag vid -4°C ute så ger den blott 38°C från VP

Detta passar inte mitt hus alls då det är byggt för Oljepanna med höga temperauter vid -20°C.
Vinden har 150mm isolering och fönstren är gamla 2-glas.

Det jag blev mest irrieterad över efteråt var hur bra det skulle bli med VP och att jag skulle
få en besparing på omkring 60% av elförbrukningen....knappast med de förutsättningar jag har. Bra försäljare iallafall. :'(

Nej, det handlar inte om att samma framledningstemp kan ge olika rumstemperaturer vid samma förutsättningar!

Det handlar om att vid en viss temperaturskillnad mellan ute och inne, exempelvis 20º, så fordras en viss effekt för att hålla temperaturen inne konstant, och den effekten ändras inte om jag byter radiatorer eller sätter in fläktkonvektorer eller vidtar vilken annan åtgärd som helst.

Husets effektkrav beror enbart på hur det är värmeisolerat från omvärden, och enda sättet att ändra husets energikrav, är att ändra husets värmeläckage.

När det gäller din 105:a, så kan du väl inte förvänta dig att den ska värma vattnet mer än vad den gör, när du tydligen har ett hus som tar mer än vad pumpen ger.
En 105:a ger knappt 5kW vid 0º ute, och mindre än 4kW vid -10º ute. Sätter man in den i ett hus som kräver betydligt mer, finns det väl ingen anledning att oja sig över pumpen.

Det som inte imponerar, är väl i så fall den som dimensionerat anläggningen och satt in en 105:a, om man nu tänkt sig att den skulle ge värme ner till -12º.
Tar huset mer värme än vad pumpen är avsedd att ge, kan inte pumpen öka vattentemperaturen i pannan.

//Ronnie
Man tycker ju att leverantörer av VP borde vara måna om att deras återförsäljare tar reda på alla fakta innan de säljer en VP.

Sedan begriper inte jag hur du menar, i ditt exempel kan jag likaväl låta röret passera på väggen igenom rummet såväl som att ha en radiator?
Med bibehållen rumstemperatur vid samma utetemp och samma flöde/temp på röret fram...?
Skrivet av: larryd
« skrivet: 24 januari 2010, 17:14:32 »

Morning
Kollade nu på morgonen
-10gr ute
framl.temp 40gr
vp in-vp ut 33-38  noll start/dygn

igår eftr.middag
-2gr ute
framl.temp 37gr
vp in - ut 33-38   noll start/dygn

har jag bara snöat in och fastnat?men borde inte pumpen klara mera vid -2 iallafall.
Det är ju inga onaturliga framl.temperaturer.
Jag kan fatta att pumpen inte orkar till 50-55 vid -10 ute när man behöver 40gr till huset
men att den inte orkar upp vid 0gr till -2gr ute vid en framl.temp på 37gr är inte acceptabelt
Thommy

Mja...

om pumpen har rätt flöde på radiatorvattnet genom VP (minst 1000l/h för Ecoair 105) så är 5 ºC temphöjning bra och vad en 105'a förmår.
Det kan vara så att du  har någon igensättning/smuts och då har du för lågt flöde och alltså får ut mindre effekt.
Om VP inte kommer upp till 55 ºC, när du inte har något energiuttag (CP stängd och inget VV tapp) så är det något fel, tex internt läckage kompressor. Vad är hetgastempen då?
Skrivet av: erp
« skrivet: 24 januari 2010, 16:16:53 »

Det handlar väl om att samma framledningstemp kan ge olika rumstemperaturer vi samma förutsättningar?

Om man byter en gammal enkelpanel mot en tre raders i samma storlek lär ju rumstemperaturen öka
med samma temp. på framl. tuill radiatorn.

Själv är jag inte imponerad av min 105:a som endast ger 32°C från VP vid -12 ute.
Kollade idag vid -4°C ute så ger den blott 38°C från VP

Detta passar inte mitt hus alls då det är byggt för Oljepanna med höga temperauter vid -20°C.
Vinden har 150mm isolering och fönstren är gamla 2-glas.

Det jag blev mest irrieterad över efteråt var hur bra det skulle bli med VP och att jag skulle
få en besparing på omkring 60% av elförbrukningen....knappast med de förutsättningar jag har. Bra försäljare iallafall. :'(

Nej, det handlar inte om att samma framledningstemp kan ge olika rumstemperaturer vid samma förutsättningar!

Det handlar om att vid en viss temperaturskillnad mellan ute och inne, exempelvis 20º, så fordras en viss effekt för att hålla temperaturen inne konstant, och den effekten ändras inte om jag byter radiatorer eller sätter in fläktkonvektorer eller vidtar vilken annan åtgärd som helst.

Husets effektkrav beror enbart på hur det är värmeisolerat från omvärden, och enda sättet att ändra husets energikrav, är att ändra husets värmeläckage.

När det gäller din 105:a, så kan du väl inte förvänta dig att den ska värma vattnet mer än vad den gör, när du tydligen har ett hus som tar mer än vad pumpen ger.
En 105:a ger knappt 5kW vid 0º ute, och mindre än 4kW vid -10º ute. Sätter man in den i ett hus som kräver betydligt mer, finns det väl ingen anledning att oja sig över pumpen.

Det som inte imponerar, är väl i så fall den som dimensionerat anläggningen och satt in en 105:a, om man nu tänkt sig att den skulle ge värme ner till -12º.
Tar huset mer värme än vad pumpen är avsedd att ge, kan inte pumpen öka vattentemperaturen i pannan.

//Ronnie
Skrivet av: Jeppson
« skrivet: 24 januari 2010, 14:08:46 »

Det handlar väl om att samma framledningstemp kan ge olika rumstemperaturer vi samma förutsättningar?

Om man byter en gammal enkelpanel mot en tre raders i samma storlek lär ju rumstemperaturen öka
med samma temp. på framl. tuill radiatorn.

Själv är jag inte imponerad av min 105:a som endast ger 32°C från VP vid -12 ute.
Kollade idag vid -4°C ute så ger den blott 38°C från VP

Detta passar inte mitt hus alls då det är byggt för Oljepanna med höga temperauter vid -20°C.
Vinden har 150mm isolering och fönstren är gamla 2-glas.

Det jag blev mest irrieterad över efteråt var hur bra det skulle bli med VP och att jag skulle
få en besparing på omkring 60% av elförbrukningen....knappast med de förutsättningar jag har. Bra försäljare iallafall. :'(
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 24 januari 2010, 13:04:01 »

Kollade nu på morgonen
-10gr ute
framl.temp 40gr
vp in-vp ut 33-38  noll start/dygn

igår eftr.middag
-2gr ute
framl.temp 37gr
vp in - ut 33-38   noll start/dygn

har jag bara snöat in och fastnat?men borde inte pumpen klara mera vid -2 iallafall.
Det är ju inga onaturliga framl.temperaturer.

På morgonen hade du kanske stöd av övre elparonen och shunten var öppen? Framledningstempen är ju högre än vad VP presterar.
På eftermiddagen kanske du inte fick stöd av övre pannan?

Dina siffror ser konstiga ut annars  Sc:,h

Jag tycker också det är konstigt att din pump inte kommer upp i 52-55 grader med cirk. pumpen avstängd. Om inget drar energin den tillför borde det inte vara något problem.
Skrivet av: erp
« skrivet: 24 januari 2010, 11:09:39 »

Nej.........precis.
Fläktkonvektorer kan inte påverka husets värmebehov, åtminstonne inte positivt.
Huset läcker väl ut lika mycket värme, om du monterar fläktkonvektorer. De skulle möjligen kunna öka värmeläckaget, kan de öka värmeavgivningen från radiatorerna genom att öka luftflödet kring dom, så kan de förmodligen även öka värmeavgivningen från huset också.

Förstår inte hur du kan tro att fläktkonvektorer kan minska ditt värmebehov. Det beror bara på husets värmeisolering mot omvärden. Fläktkonvektorer tillför ingen värme, de ser bara till att öka radiatorernas värmeavgivning, vilket i sin tur ökar värmebehovet från pump och panna. Stäng av pannan och pumpen och kolla hur mycket värme konvektorerna ger under ett dygn. All värme du tat ut av radiatorerna med eller utan konvektorer, måste komma från pump och panna.

Jag tycker du har fastnat lite i det här med vad pumpen klarar vid några minusgrader. Det har ingen betydelse vilken temperatur det är ute, det är vad huset drar vid en viss utetemperatur som avgör vad pumpen klarar.
Om huset drar mer än vad pumpen ger vid exempelvis 7-8 plusgrader, klarar inte pumpen att värma upp vattnet i pannan, eftersom huset hela tiden tappar av mer än vad pumpen ger.

//Ronnie
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 24 januari 2010, 10:16:13 »

Effektbehovet i ditt hus bestäms av hur mycket värme som läcker ut vid en viss temperaturskillnad mellan utetemperatur och rumstemperatur. Skiljer det exempelvis 30º mellan ute- och innetemperaturen så läcker det ut en viss värmemängd, sen spelar det ingen roll hur du värmer upp huset.
Lika mycket värme som läcker ut, måste du tillföra för att rumstemperaturen ska hållas konstant.

Hur du tillför värmen eller med vilka medel, har ingen som helst inverkan på husets effektbehov, det enda sättet att ändra husets effektbehov är att ändra värmeläckaget genom att isolera, täta springor eller andra åtgärder.

Du kan inte ändra effektbehovet genom att ändra eller byta värmekällorna.


//Ronnie
hej
en uträkning på mitt hus toppeffektbehov:
Byggnadsarea: 22m långt 10m brett=bredd x längd = 220
isödra sverige enl.bygg ama räknar vi med 65w/kvm yta på äldre trähus
220 x 65 =14,3kw i topp effekt(ska mitt hus ha)
efter min modifiering med fläktkonvektorer så ligger jag på 9kw på årets kallaste dag
frågan är nu hur vi ska förklara varför toppeffekten sjunkit,om vi nu inte kan ändra den genom att modifiera värmesystemet??
nu är transmissionsberäkningen utelämnad
Thommy


ja nu får du förklara.......  Sc:,h   går inte......
ja hade jag haft en förklaring så hade jag väl inte frågat;)

ja men det är inte så att du räknat på en schablon siffra 65w/kvm. utan husets förbrukning är 41w/kvm? om du nu fått fram att huset behöver 9kW vid DUT.
för du kan inte minska effekt behovet  på huset ,med att byta till  fläktkonvektorer.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 24 januari 2010, 10:08:35 »

Hej Ronnie!

Det var glädjande att höra, att jag hade "bra" siffror. Det värmde faktiskt lite!  studs

Visserligen är källaren kallare än 20°, men där är man ju inte så ofta. Sedan skall jag ju låta firman installera 2 element i källaren.

Funderar på att slänga in en kamin i källaren, eller skall man satsa på en L/L-pump?

Men jag hade ju oxo en liten fråga ang. storleken på radiatorerna. Hur stor roll det spelar på "årsbasis" (skillnad), kanske svårt att säga visserligen, men det bör ju vara någon skillnad eller är den försummbar, eller gäller det från hus till hus (isolering m.m).

Nu längtar man till sin nya panna+"105:a", vad jag tror att det blir.



Nya panna+107:a låter bättre än 105:a.. ;)

Hejsan! Varför skulle en 107:a vara bättre än en 105:a??? Motivera gärna.

CTC själva sa en 105:a till mig när jag ringde dem.

Enkelt lite högre effekt och därmed mindre eltillskott och det till inte så mycket högre pris. Vad Ctc säger till dig ska du skita i och lyssna på oss istället. :)
Vet vad Nibe sa till mig, två helt olika besked de två ggr jag ringde.....
Forumet här gav mycket bättre besked... studs

Jag valde Nibe pga klarar ner till minus 20 vilket inte Ctc gör.....synd annars hade det blivit en Ctc. Så länge de berömda givarna håller måttet så är jag supernöjd. Ingen eltillskott vid minus 17gr.... studs
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 24 januari 2010, 09:59:27 »

Effektbehovet i ditt hus bestäms av hur mycket värme som läcker ut vid en viss temperaturskillnad mellan utetemperatur och rumstemperatur. Skiljer det exempelvis 30º mellan ute- och innetemperaturen så läcker det ut en viss värmemängd, sen spelar det ingen roll hur du värmer upp huset.
Lika mycket värme som läcker ut, måste du tillföra för att rumstemperaturen ska hållas konstant.

Hur du tillför värmen eller med vilka medel, har ingen som helst inverkan på husets effektbehov, det enda sättet att ändra husets effektbehov är att ändra värmeläckaget genom att isolera, täta springor eller andra åtgärder.

Du kan inte ändra effektbehovet genom att ändra eller byta värmekällorna.


//Ronnie
hej
en uträkning på mitt hus toppeffektbehov:
Byggnadsarea: 22m långt 10m brett=bredd x längd = 220
isödra sverige enl.bygg ama räknar vi med 65w/kvm yta på äldre trähus
220 x 65 =14,3kw i topp effekt(ska mitt hus ha)
efter min modifiering med fläktkonvektorer så ligger jag på 9kw på årets kallaste dag
frågan är nu hur vi ska förklara varför toppeffekten sjunkit,om vi nu inte kan ändra den genom att modifiera värmesystemet??
nu är transmissionsberäkningen utelämnad
Thommy


ja nu får du förklara.......  Sc:,h   går inte......
ja hade jag haft en förklaring så hade jag väl inte frågat;)
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 24 januari 2010, 09:55:34 »


har jag bara snöat in och fastnat?men borde inte pumpen klara mera vid -2 iallafall.
Det är ju inga onaturliga framl.temperaturer.
Jag kan fatta att pumpen inte orkar till 50-55 vid -10 ute när man behöver 40gr till huset
men att den inte orkar upp vid 0gr till -2gr ute vid en framl.temp på 37gr är inte acceptabelt

Thommy


Du skriver att huset behöver runt 9k vid -20º, det innebär ju runt 7kW vid 0º och det är ju vad din pump klarar, med andra ord verkar det ju som om pumpen går som den ska.
Den verkar nå jämvikt med husets behov någonstans kring 0º.

//Ronnie

Ja detta kan jag köpa,jag får vara glad att jag kunnat plocka ner behovet ifrån 14kwh till 9kwh(hur nu det gick till)skratt..
och enl.ctc när vi gjorde beräkningarna så är ju pumpen vara byggd för att gå
men ändå nja det är något som jag inte riktigt kan sätta fingret på
jag tycker att den borde gå högre i temp vid 37gr uttag ändå,cirkpumpen till huset körs på lägsta varv
värme pumpen borde klara nedre panna till 40-45gr anser jag(det är inte så mycket vatten ifråga där)
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 24 januari 2010, 09:45:47 »

Effektbehovet i ditt hus bestäms av hur mycket värme som läcker ut vid en viss temperaturskillnad mellan utetemperatur och rumstemperatur. Skiljer det exempelvis 30º mellan ute- och innetemperaturen så läcker det ut en viss värmemängd, sen spelar det ingen roll hur du värmer upp huset.
Lika mycket värme som läcker ut, måste du tillföra för att rumstemperaturen ska hållas konstant.

Hur du tillför värmen eller med vilka medel, har ingen som helst inverkan på husets effektbehov, det enda sättet att ändra husets effektbehov är att ändra värmeläckaget genom att isolera, täta springor eller andra åtgärder.

Du kan inte ändra effektbehovet genom att ändra eller byta värmekällorna.


//Ronnie
hej
en uträkning på mitt hus toppeffektbehov:
Byggnadsarea: 22m långt 10m brett=bredd x längd = 220
isödra sverige enl.bygg ama räknar vi med 65w/kvm yta på äldre trähus
220 x 65 =14,3kw i topp effekt(ska mitt hus ha)
efter min modifiering med fläktkonvektorer så ligger jag på 9kw på årets kallaste dag
frågan är nu hur vi ska förklara varför toppeffekten sjunkit,om vi nu inte kan ändra den genom att modifiera värmesystemet??
nu är transmissionsberäkningen utelämnad
Thommy


ja nu får du förklara.......  Sc:,h   går inte......
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 24 januari 2010, 09:39:53 »

Effektbehovet i ditt hus bestäms av hur mycket värme som läcker ut vid en viss temperaturskillnad mellan utetemperatur och rumstemperatur. Skiljer det exempelvis 30º mellan ute- och innetemperaturen så läcker det ut en viss värmemängd, sen spelar det ingen roll hur du värmer upp huset.
Lika mycket värme som läcker ut, måste du tillföra för att rumstemperaturen ska hållas konstant.

Hur du tillför värmen eller med vilka medel, har ingen som helst inverkan på husets effektbehov, det enda sättet att ändra husets effektbehov är att ändra värmeläckaget genom att isolera, täta springor eller andra åtgärder.

Du kan inte ändra effektbehovet genom att ändra eller byta värmekällorna.

//Ronnie
hej
en uträkning på mitt hus toppeffektbehov:
Byggnadsarea: 22m långt 10m brett=bredd x längd = 220
isödra sverige enl.bygg ama räknar vi med 65w/kvm yta på äldre trähus
220 x 65 =14,3kw i topp effekt(ska mitt hus ha)
efter min modifiering med fläktkonvektorer så ligger jag på 9kw på årets kallaste dag
frågan är nu hur vi ska förklara varför toppeffekten sjunkit,om vi nu inte kan ändra den genom att modifiera värmesystemet??
nu är transmissionsberäkningen utelämnad
Thommy
Skrivet av: erp
« skrivet: 24 januari 2010, 09:16:32 »


har jag bara snöat in och fastnat?men borde inte pumpen klara mera vid -2 iallafall.
Det är ju inga onaturliga framl.temperaturer.
Jag kan fatta att pumpen inte orkar till 50-55 vid -10 ute när man behöver 40gr till huset
men att den inte orkar upp vid 0gr till -2gr ute vid en framl.temp på 37gr är inte acceptabelt

Thommy

Hur många grader du behöver till huset har väl inget med pumpens kapacitet att göra. Jag behöver 50º vid några minusgrader ute, och min pump kör ledigt till 55º då.Det är fråga om hur mycket energi du behöver och inte om hur hög temperatur.
Om pumpen ger mer energi än vad huset tar, så stiger temperaturen i pannan så länge pumpen går. Och då klarar den också att köra till 55º.
Du skriver att huset behöver runt 9k vid -20º, det innebär ju runt 7kW vid 0º och det är ju vad din pump klarar, med andra ord verkar det ju som om pumpen går som den ska.
Den verkar nå jämvikt med husets behov någonstans kring 0º.

//Ronnie
Skrivet av: vpbacken
« skrivet: 24 januari 2010, 09:11:56 »

Hej på Er

Jag funderar på om det finns någon som kört med pellets innan ni satte in VP. För nu när det är kallt så verkar det som om ni är förvånade över att huset drar 80-160 kwh.

Jag eldar pellets idag och har en förbrukning på 2,5 påsar x 16 kg x 4,8 kw/kg per dygn. Nu är min panna inte purfärsk så förbrukningen kunde säkert vara lägre. Men min tanke är att jag kommer att elda pellets när det är -15 och där under ev. -10.

När ni väl satt in VP så är det bara isolering som gäller om ni ska få ner energikostnaden om anläggningen är i övrigt optimerad.
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 24 januari 2010, 09:01:35 »

Morning
Kollade nu på morgonen
-10gr ute
framl.temp 40gr
vp in-vp ut 33-38  noll start/dygn

igår eftr.middag
-2gr ute
framl.temp 37gr
vp in - ut 33-38   noll start/dygn

har jag bara snöat in och fastnat?men borde inte pumpen klara mera vid -2 iallafall.
Det är ju inga onaturliga framl.temperaturer.
Jag kan fatta att pumpen inte orkar till 50-55 vid -10 ute när man behöver 40gr till huset
men att den inte orkar upp vid 0gr till -2gr ute vid en framl.temp på 37gr är inte acceptabelt

Thommy
Skrivet av: erp
« skrivet: 24 januari 2010, 09:00:29 »

Effektbehovet i ditt hus bestäms av hur mycket värme som läcker ut vid en viss temperaturskillnad mellan utetemperatur och rumstemperatur. Skiljer det exempelvis 30º mellan ute- och innetemperaturen så läcker det ut en viss värmemängd, sen spelar det ingen roll hur du värmer upp huset.
Lika mycket värme som läcker ut, måste du tillföra för att rumstemperaturen ska hållas konstant.

Hur du tillför värmen eller med vilka medel, har ingen som helst inverkan på husets effektbehov, det enda sättet att ändra husets effektbehov är att ändra värmeläckaget genom att isolera, täta springor eller andra åtgärder.

Du kan inte ändra effektbehovet genom att ändra eller byta värmekällorna.

//Ronnie
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 24 januari 2010, 08:41:19 »

 

[/quote]
Sc:,h  Nu hängde jag inte riktigt med...."Alltså mindre mängd energi för uppvärmning av samma antal kvm/yta"

Effektbehovet hos ditt hus är obereoende av, och har inget med att göra hur energin distribueras eller avges. Du måste tillföra exakt lika mycket energi till radiatorsystemet oavsett typ av system. Det du kan vinna med konvektorelement är att framledningstempen kan hållas lägre, dvs pumpen behöver inte värma vattnet lika högt upp i temperatur. Lägre temp ger lite bättre COP, det är din vinst. Du kan uppnå samma sak med golvvärme eller stoooora radiaorer. Hur mycket vatten du har i systemet spelar ingen roll.
[/quote]

Okey,,såhär då:
Ex. Innan modifiering av värme system 370kwh för att värma upp 260kvm
Efter modifiering av värmesystem 210kwh för att för att värma upp 260kvm
(detta är inte exakt lika mycket energi tillfört till systemet)
Detta kallar jag för "mindre mängd energi för uppvärmning av samma antal kvm/yta"
Om man tilläggs isolerar sitt hus så blir det energisnålare därmed ett minskat effektbehov.
Istället för att isolera kan man kapa bort mängden massa i uppvärmningssystemet,så att pannor odyl får mindre mängd vatten att värma upp,men med förhoppningsvis samma verkningsgrad som innan
alltså så går det åt mindre mängd energi för att värma upp vattnet som ska värma upp samma yta som innan,då har man gjort sin energibesparing som samtidigt bör minska effektbehovet.
Nej min pump klarar inte att komma upp till 55gr med cirkpump avstängd,kollade genom att stänga av cirkpump 5-6ggr för att inte missa den "4:e"körningen.
Mitt effekt behov på årets kallaste dag mätt på -20 är 9kw/tim,så vårat hus är absolut inte ett draghål,(tycker jag i allafall med tanke på ant.kvm.
Thommy
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 24 januari 2010, 07:40:12 »

Klart att jag vet att dom inte genererar värme,men distrubieringen av den genererade värmen är helt annan än i vanliga radiatorer
Effektbehovet kan påverkas genom i mitt fall ha mindre mängd massa att värma upp,men ändå upprätthålla
distrubieringen av värmen som den var innan med större mängd uppvärmd massa.
Alltså mindre mängd energi för uppvärmning av samma antal kvm/yta,detta bör indirekt påverka effektbehovet,vilket bör bli lägre.

Sc:,h  Nu hängde jag inte riktigt med...."Alltså mindre mängd energi för uppvärmning av samma antal kvm/yta"

Effektbehovet hos ditt hus är obereoende av, och har inget med att göra hur energin distribueras eller avges. Du måste tillföra exakt lika mycket energi till radiatorsystemet oavsett typ av system. Det du kan vinna med konvektorelement är att framledningstempen kan hållas lägre, dvs pumpen behöver inte värma vattnet lika högt upp i temperatur. Lägre temp ger lite bättre COP, det är din vinst. Du kan uppnå samma sak med golvvärme eller stoooora radiaorer. Hur mycket vatten du har i systemet spelar ingen roll.
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 24 januari 2010, 07:30:38 »


Det är väl klart att tempen stiger om jag stänger av cirk-pumpen,det går väl inte att konstatera saker för att jag stänger av den.

Menar du att vi kan konstatera att mina konvek.som avger ca 4kw st x 4 = 16kw är likamed vad pumpen genererar? ???


Meningen med att stänga cirk pumpen är bara för att kolla att pumpen är frisk, dvs den kan köra upp till 55-grader när inget plockar ut energi ur systemet. Självklart kan man inte mäta hur mycket energi dina konvektorer avger på detta sätt.

Kör du med elpatronen på och shunen spärrad? Kan du inte lägga ut dina siffror så blir det lättare för oss
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 24 januari 2010, 07:06:53 »

gör som erp föreslog och stäng av vp, mät snittförb under 10 timmar så har du svart på vitt vad huset tar
i kväll vet du
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 24 januari 2010, 00:59:04 »

Det enda som genererar energi är ju pumpen och eventuella elpatroner. Radiatorer och konvektorer och andra prylar generar ingen energi, de överför bara det som pumpen genererar.
Din värmekälla är pump och patroner, de andra grejorna distribuerar bara det som pumpen genererar.
Husets effektbehov påverkas inte av några fläktkonvektorer. En fläktkonvektor alstrar ingen energi, den ser bara till att radiatorn kan sno lite mer från pumpen.

//Ronnie
Klart att jag vet att dom inte genererar värme,men distrubieringen av den genererade värmen är helt annan än i vanliga radiatorer
Effektbehovet kan påverkas genom i mitt fall ha mindre mängd massa att värma upp,men ändå upprätthålla
distrubieringen av värmen som den var innan med större mängd uppvärmd massa.
Alltså mindre mängd energi för uppvärmning av samma antal kvm/yta,detta bör indirekt påverka effektbehovet,vilket bör bli lägre.

Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 23 januari 2010, 23:38:20 »


Pumpen verkar ju göra vad den kan. Prova att stänga av cirkulationspumpen ett tag och kolla om värdena ökar. Gör dom det så kan vi konstatera att dina radiatorer avger lika mycket effekt som pumpen genererar. Du kanske skulle ha haft en lite större pump.  ::) 37 grader vid -3 ute, då kan det inte vara roligt att duscha? När måste du slå på elpatronen för att klara dusch?
[/quote]

Hallå
Det är väl klart att tempen stiger om jag stänger av cirk-pumpen,det går väl inte att konstatera saker för att jag stänger av den.
Har vi ett hus 400kvm ifrån 2010 med en 105:a i så stiger antagligen tempen om man stänger av cirk-pumpen,det säger inte mej ett svatt.
menar du att vi kan konstatera att mina konvek.som avger ca 4kw st x 4 = 16kw är likamed vad pumpen genererar? ???
i såfall har jag en guld-pump som genererar 16kw/tim skulle jag inte klara mej på det,så vet jag inte vad jag skulle klara huset med.
Vet inte om det är så du menar??
Inga problem med duschandet,där finns åtminstone 45gr duschvatten
Panna undre 37gr
panna övre 50-52gr
I fredags förra veckan kopplade jag in en Nordic Air som jag kommit över gratis(ville kolla om den funkade)
Just nu när det är -3gr här står den för värmen på 120kvm,den sprutar ut 40gr värme på högsta fläkthastighet.
om vi nu säger att konvektorerna ligger på runt 4-5 kw och sprutar ut 37gr och att jag kör med 2st på 120kvm,så får
ctc pumpen jobba som ett djur dygnet runt.
medans nordicen jobbar och tillomed slår av ibland,vad ger den 3-4kwh?
känns som att ctc pumpen räcker till vv.
Kan inte köpa era förslag ännu,håller nog fast vid att något måste vara crazy med pumpen...
sen är det som jag skrev förrut att den blivit sämre och sämre,vi har haft kallare än nu och då var den bättre
men den har aldrig varit jättebra,har alltid tyckt att det är något som inte stämmer med den.
fattar inte redigt...
Skrivet av: erp
« skrivet: 23 januari 2010, 22:18:28 »

Eller ..............
Spärra pumpen och kör på elpatronerna 10-15 timmar kväll till morgon och ha så mycket som möjligt av all annan el avstängd.
Om du mäter förbrukningen och dividerar med timmarna får du ett hum om vilken effekt huset kräver vid den aktuella temperaturen ute.
Kyl och frys och liknande kan du räkna in, de funkar ju som värmekällor.

//Ronnie
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 23 januari 2010, 22:09:33 »

Men jag menar ändå att jag har kvar ca 330l i mitt system som pumpen ska värma upp(inkl.elpannans volym)
du kör ju ut 45-50gr vid -2gr och jag ca 10gr mindre och kan hålla tempen inne ändå.
Även om jag behöver 37gr,så borde pumpen klara att köra upp till 50-55gr.
Har även strypt 2 av 4 fläktkonvektorer och kör fortfarande ut 37gr men pumpen hinner ändå inte med att värma itakt med åtgång.
Jag menar 2st konvektorer simulerar ju en villa på ca 140kvm,jag kör ut 37gr,,,du kör ut 45-50gr
Dessa 2 konvektorer sitter ca 5m ifrån elpannan och rymmer ca 1,5l st,något måste ju vara fel....
eller vad är det som jag missar i mitt egna system?
Thommy

Pumpen verkar ju göra vad den kan. Prova att stänga av cirkulationspumpen ett tag och kolla om värdena ökar. Gör dom det så kan vi konstatera att dina radiatorer avger lika mycket effekt som pumpen genererar. Du kanske skulle ha haft en lite större pump.  ::) 37 grader vid -3 ute, då kan det inte vara roligt att duscha? När måste du slå på elpatronen för att klara dusch?
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 23 januari 2010, 22:04:35 »

allt hänger på hur mycket effekt radiatorerna avger om du får upp tempen. En fläktkonvektor kan ensam ge 5kw vet inte vad du har för någon men det borde väl stå i bruksanvisningen hur mycket de avger vid vissa temp.
Skrivet av: erp
« skrivet: 23 januari 2010, 22:03:38 »

Det enda som genererar energi är ju pumpen och eventuella elpatroner. Radiatorer och konvektorer och andra prylar generar ingen energi, de överför bara det som pumpen genererar.
Din värmekälla är pump och patroner, de andra grejorna distribuerar bara det som pumpen genererar.
Husets effektbehov påverkas inte av några fläktkonvektorer. En fläktkonvektor alstrar ingen energi, den ser bara till att radiatorn kan sno lite mer från pumpen.

//Ronnie
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 23 januari 2010, 21:43:19 »


Nu gör den inte så, men den går ju konstant och ökar vattentemperaturen 5º precis som den ska ( VP in/ut = 33/38). Eftersom den tydligen aldrig kommer till sitt stoppvärde, innebär det bara att huset gör av med mer energi än vad pumpen klarar av att tillföra. Om inte huset (eller något annat) tar hand om all värme som pumpen tillför, skulle pannan hela tiden bli varmare, så länge pumpen går.

Det verkar alltså, som om pumpen är helt ok, den värmer ju vattnet över laddpumpen 5º, precis som den ska vid den utetempen, och har du rätt flöde över laddpumpen bör det ju vara rätt effekt också.

//Ronnie

[/quote]
Hallå
Men jag menar ändå att jag har kvar ca 330l i mitt system som pumpen ska värma upp(inkl.elpannans volym)
du kör ju ut 45-50gr vid -2gr och jag ca 10gr mindre och kan hålla tempen inne ändå.
Även om jag behöver 37gr,så borde pumpen klara att köra upp till 50-55gr.
Har även strypt 2 av 4 fläktkonvektorer och kör fortfarande ut 37gr men pumpen hinner ändå inte med att värma itakt med åtgång.
Jag menar 2st konvektorer simulerar ju en villa på ca 140kvm,jag kör ut 37gr,,,du kör ut 45-50gr
Dessa 2 konvektorer sitter ca 5m ifrån elpannan och rymmer ca 1,5l st,något måste ju vara fel....
eller vad är det som jag missar i mitt egna system?
Thommy
Skrivet av: Poggan
« skrivet: 23 januari 2010, 16:03:10 »

Hej Ronnie!

Det var glädjande att höra, att jag hade "bra" siffror. Det värmde faktiskt lite!  studs

Visserligen är källaren kallare än 20°, men där är man ju inte så ofta. Sedan skall jag ju låta firman installera 2 element i källaren.

Funderar på att slänga in en kamin i källaren, eller skall man satsa på en L/L-pump?

Men jag hade ju oxo en liten fråga ang. storleken på radiatorerna. Hur stor roll det spelar på "årsbasis" (skillnad), kanske svårt att säga visserligen, men det bör ju vara någon skillnad eller är den försummbar, eller gäller det från hus till hus (isolering m.m).

Nu längtar man till sin nya panna+"105:a", vad jag tror att det blir.



Nya panna+107:a låter bättre än 105:a.. ;)

Hejsan! Varför skulle en 107:a vara bättre än en 105:a??? Motivera gärna.

CTC själva sa en 105:a till mig när jag ringde dem.
Skrivet av: erp
« skrivet: 23 januari 2010, 15:36:05 »

Kör du ut 37º på framledningen, och det är ditt börvärde, ska pumpen starta vid 37º och värma undre pannan till 42º och stanna där. Dessutom ska den köra till 55º var fjärde start.

Nu gör den inte så, men den går ju konstant och ökar vattentemperaturen 5º precis som den ska ( VP in/ut = 33/38). Eftersom den tydligen aldrig kommer till sitt stoppvärde, innebär det bara att huset gör av med mer energi än vad pumpen klarar av att tillföra. Om inte huset (eller något annat) tar hand om all värme som pumpen tillför, skulle pannan hela tiden bli varmare, så länge pumpen går.

Det verkar alltså, som om pumpen är helt ok, den värmer ju vattnet över laddpumpen 5º, precis som den ska vid den utetempen, och har du rätt flöde över laddpumpen bör det ju vara rätt effekt också.

Det är ju ganska hyfsad storlek på huset, så det verkar väl inte orimligt att gränsen för pumpen ligger någonstans kring 2-3 minusgrader.

//Ronnie


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!