Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperaturförändring framledning  (läst 2072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Temperaturförändring framledning
« skrivet: 03 mars 2016, 23:25:56 »
Hej!

Jag övervakar framledningstemperaturen på min stam var 10:e minut och loggar till en databas. Men det verkar som att det skiljer ca 10 grader mellan varje mätning. Kan det verkligen vara korrekt att det ska vara så?

Läser jag av temp-sensorn 10 gånger på raken så stämmer värdet bra överens, det är alltså inte troligt att differensen beror på fel i sensorn.

IVT Optima 700 har jag som pump.

Edit: fasiken, missade att lägga posten i IVT-delen igen :(

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Temperaturförändring framledning
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2016, 06:37:48 »
Det är väl en on/off-värmepump?
I så fall är det helt normalt, den skall ju starta/stanna med jämna mellanrum så att den genomsnittliga framledningen blir = börvärde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temperaturförändring framledning
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2016, 06:59:16 »
Hej!

Ja det kan nog stämma bra att det är så - sen gör väl kanske den något snåla volymen (165L i systemet) att det blir lite fler start och stopp än vad som kanske är önskvärt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Temperaturförändring framledning
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2016, 10:10:03 »
Kanske lagom att logga en gång per minut för att bättre kunna följa förloppet i värmepumpen!? Många av de dygnsloggar som läggs upp här för analys brukar vara 1 gång/minut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Temperaturförändring framledning
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2016, 08:46:19 »
Kanske lagom att logga en gång per minut för att bättre kunna följa förloppet i värmepumpen!? Många av de dygnsloggar som läggs upp här för analys brukar vara 1 gång/minut.

Ja - det gör dem, men jag ser för tillfället ingen jättestor anledning till varför man ska göra det egentligen. Men jag är så klart öppen för förslag med belägg :-)
Jag tycker väl att en diff på >10 grader på 10min är mycket också.

Nu kommer vi till nästa fråga gällande framledningstemperatur!

Jag tyckte att slingorna var alldeles för ojämnt varma på returen och att Delta-T egentligen var för hög. Så jag var nere och kollade in cirk-pumpen, tyckte inte den lät riktigt som den skulle, var alldeles för tyst. Så jag ökade hastigheten ett snäpp och då hörde man riktigt stor skillnad. Tog ner den till samma steg som den stod på innan och tyckte även då att det lät som att den pumpade betydligt mer.
Men för sakens skull så ökade jag den och har låtit den gå på högsta hastighet under natten.

Men vad är att föredra gällande Delta-T, spann på 5-16 grader som det var förut, eller spann på 0-5 grader som det är nu? Verkar ju till och med få negativt delta-T tre gånger.
Se bifogad bild.

« Senast ändrad: 07 mars 2016, 08:51:55 av marcussjogren »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!