Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 april 2013, 13:24:01 »

Skaffa en 300 liters arbetstank så får vp flöde fast du bara kör mot 1 radiator och så får du ordning på start stoppen tummenupp
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 13 april 2013, 09:52:02 »

hur många kvadratmeter är det som skall värmas? är det sektionsradiatorer?  öppna alla ventiler på elementen och sänk framledningen  alltså stäng shunten, så mycket det går efter hand ohc se vad du får för tempratur och vad framledningen är, alltså du börjar med det du har idag öppnar alla ventiler och sänker sedan så du har en framledning  som ligger på typ 35-40  grader vid 0 grader  låter det vara så i  1-33 dygn och noterar väderförhållande, utetemperatur etc.  Blir det för kallt direkt får du öka framledningen.   gör ett diagram för utetemp etc.
Nu är säkerligen cirkpump etc  dålig också så det blir inte optimalt men kan ge en  fingervisning.   Som någon skriver har det varit en installatör där så bör någon av dem  reagerat om det varit för dåligt. Komplettera med en fläktkonvektor någonstans  i huset är lätt och aldrig fel.  Jag kunde säkna min kurva 3 snäpp sedan jag  satte in min i källaren. Nu var det källaren som var undermålig och inte övervåningen. resultatet är att jaghar 22-23 där uppe och 21-22 i källaren då har jag stängt i sovrummen uppe, fullt övet på toa, när våren kommer försöker jag stänga i tvrummet, men tja, flödet ska den ju ha, så. Nu har jag  lite för stor pump för mitt hus så jag meckar med gradminuterna på  våren för att den skall slippa starta var 20_e minut. Tänkte sätta en luft/luft i källaren för att slippa köra min 10 kw på sommaren. 

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 april 2013, 21:28:27 »

Om det nu skulle vara så illa att huset kräver hög framledning får man helt enkelt fixa det efter att ha provat 1 vinter det finns ju faktiskt inte så mycket annat än vp att välja på om man vill ha en hyffsat billig uppvärmning utan att behöva sköta om anläggningen. Har det varit kunniga installatörer på platsen ska dom se om det kommer att bli problem med tex framledning eller flöde och har ingen av dom sagt nått bör det funka bra.
Skrivet av: HDS
« skrivet: 10 april 2013, 21:37:50 »

Jag skulle inte vänta 1 år kostar säkert 20000 kr extra att köra 1 år på olja. Antar att det sitter nån typ av shunt styrning på pannan i dag kolla om det går att se nått om framlednings tempen ?

Jag känner inte heller att jag vill "testa" hur dyrt det är att värma upp huset under ett år.
Jag vet inte om jag läser av pannan rätt men på framledningsröret sitter en tempmätare som visar 30 grader. Panntermometern står på 50 grader, drifttermostaten är ställd på ca 70 grader och elboxen (som driver pannan idag) är ställd på 65 grader. Dessa inställningar kanske inte de optimala för huset har stått tomt och uppvärmt efter det.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 april 2013, 17:10:23 »

Jag skulle inte vänta 1 år kostar säkert 20000 kr extra att köra 1 år på olja. Antar att det sitter nån typ av shunt styrning på pannan i dag kolla om det går att se nått om framlednings tempen ?
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 10 april 2013, 09:51:33 »

Nu börjar det bli för sent, värmen ska ju komma nu, men en bra och mycket enkel sak att göra är att helt enkelt mäta vilken radiatorvattentemperatur som huset kräver en riktigt kall och gärna blåsig dag. Den siffran säger en del om vad den blivande värmepumpen måste prestera.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 april 2013, 08:10:18 »

Om man räknar på 3 kbm olja så ska en 8 kW värmepump räcka, men vill du vara säker så vänta ett år och kolla själv hur mycket det går åt då du bor där?
Om pannan funkar idag så behöver du inte ha jättebråttom att byta ut grejerna.
Skrivet av: HDS
« skrivet: 10 april 2013, 07:41:04 »

Om höjden är 197 cm även där tanken står så är det inga problem att få dit en 1245a. Varför vill ni ha en fläktkonvektor till pannrummet ska ni ha det till nått annat än pannrum ? Har ingen av installatörerna pratat om nån typ av tank ev oisolerad så det blir lite värme spill i pannrummet.

Han på Nibe trodde också att det skulle gå men de ville väl gardera sig från ev. felmätningar.
I pannrummet står även tvättmaskinen och i rummet som ansluter till pannrummet är det tvättlinor för upphängning av tvätt. Detta är anledningen till att vi fått för oss att vi vill ha någon form av uppvärmning (fläktkonvektor) i pannrummet och rummet för tvätten.
Vi hade inte tänkt att ha någon extra tank.
Utan fläktkonvektor avgår 8500:- på IVT offerten och 5300:- från Thermia.

Hur stor skillnad är det på Greenline HA och 1245 i effekt?

Jag förstår inte så mycket av det här utan vill väl ha gjort den bästa investeringen efter 20 när pumpen skall bytas.

Mvh
Daniel
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 april 2013, 19:25:32 »

Om höjden är 197 cm även där tanken står så är det inga problem att få dit en 1245a. Varför vill ni ha en fläktkonvektor till pannrummet ska ni ha det till nått annat än pannrum ? Har ingen av installatörerna pratat om nån typ av tank ev oisolerad så det blir lite värme spill i pannrummet.
Skrivet av: HDS
« skrivet: 09 april 2013, 19:21:37 »

Huset ligger strax utanför Karlstad och damen (96 år) förbrukade ca 3 kubik olja om året.

Takhöjden i pannrummet är ca 197 cm och där vi vill att värmepumpen ska stå är oljetanken idag. Det är därför Nibe, som varit där och tittat, skriver att de kanske måste montera den lägre modellen.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 april 2013, 17:53:29 »

Istället för 500 meter i en enkel slinga skulle jag se till att få dubbla slingor och gärna lite längre om det finns plats eftersom grävning brukar vara billigt.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 09 april 2013, 17:18:51 »

Hej, det står vid låg takhöjd, väljs 1145, har de inte varit där och tittat?
Ivt:n känns ganska prisvärd, men Thermian också.
Är det som jag har fått uppfattningen om  när det gäller Niben, att de inte varit där, så  känns det inte seriöst.
gammalt hus  torpargrund, det är inte skånelänga?
var finns huset någonstans?
Eva
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 april 2013, 16:23:32 »

Hej!
Har du nån siffra på husets värmebehov samt geografiskt läge?
Om det behövs en 10 kW VP så borde det vara uppåt 2 x 300 (totalt 600) m jordvärmeslang.
Och det är relativt billigt att gräva ner slang så det är dumt att snåla där.
Vad är takhöjden i källaren?

Annars känns IVT-offerten OK med både fläktkonvektor + bortforsling av panna och mer kollektor.
Skrivet av: JensH
« skrivet: 09 april 2013, 11:40:33 »

Gå på den ÅF som känns bäst. I övrigt kan du ju fråga varför Thermia rekomenderar en 10kW men NIBE bara 8kW? Är de oense om uppvärmd yta eller?
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 09 april 2013, 11:21:41 »

Ett sätt kan vara att välja den som tar sig tid att prata på ett sätt som du förstår kring de frågor du har, och att välja bort den som säger saker i stil med "det löser jag", "så gör man alltid" eller "sånt behövs inte" utan att förklara för dig varför.
Skrivet av: HDS
« skrivet: 09 april 2013, 10:11:51 »

Hej!

Första inlägget här.

Jag och min sambo har köpt hus och har tänkt byta ut vår kombipanna olja/el CTC265EM mot en värmepump kopplad mot jordvärme.

Huset är från slutet av 1800-talet på 164kvm på torpargrund/krypgrund. Äldre radiatorer under alla fönster.
Pannrum i tillbyggd källare med groventré och badrum ovanpå. På 70-talet gjordes en utvändig renovering med kopplade tvåglasfönster och plåtfasad utanpå den gamla fasaden.
Vinden skall sprutisoleras till hösten.
Gott om mark att gräva ner kollektorslangen på.

Jag har sållat bland offerterna och väljer nu mellan dessa nedanstående.
Vilket borde jag välja och varför?



THERMIA

Thermia Diplomat Duo 10
MBH 200 varmvattenberedare
500m jordkollektor
Aermec UL 26 fläktkonvektor till pannrum
Demontering av panna samt oljetank ingår ej

Pris efter ROT: 109 000:-

För värmepump Optimum G3 till ovanstående tillkommer 14 450:- efter ROT (tot 123 450:-)

Bergvärme med borrdjup 180m tillkommer 16150:- efter ROT.



IVT

Greenline HA C9
2x300m jordkollektor
NMS 30F fläktonvektor till pannrum
Demontering och bortforsling av befintlig panna (ej oljetank)

Pris efter ROT: 121 656:-
Vårkampanj: -10 000: som dras av på ert pris för din gamla panna.

För värmepump Premium Line EQ C10 till ovanstående tillkommer 17 744:- efter ROT (tot 139 400:-)
Vårkampanj: -10 000: som dras av på ert pris för din gamla panna.



NIBE

Nibe fighter 1245-8
500m jordkollektor
1st element i pannrummet? (ingen modell eller pris är specad i offerten dock pratade vi om 3-4000:-)
Demontering och bortforsling av befintlig panna (ej oljetank)

Pris efter ROT: 109 400:- (+ 3-4000:-)

Vid för låg takhöjd monteras F-1145-8 med VPB200 och då tillkommer 3238:- efter ROT. (tot 112 638:-)

Önskas Nibe F-1226-8 med 480m avgår 13 825 inkl. moms.




Tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh
Daniel

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!