Författare Ämne: vilken värmepump ska jag välja?  (läst 1683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad edward

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
vilken värmepump ska jag välja?
« skrivet: 18 september 2007, 13:23:52 »
Bor i ett 2 vånings sutteräng radhus på 116 m2 i stockholm och ska byta uppvärmning från olja till luft/vatten men vilken ska jag välja? Alla säger att deras är bäst. Har fått in offerter från Thermia(dyrast 125 000), NIBE, IVT, CTC (ung samma prisklass). Hjälp en novis, snabbt det är bråttom. edward

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: vilken värmepump ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 18 september 2007, 14:10:26 »
NIBE, IVT, CTC (ung samma prisklass). Hjälp en novis, snabbt det är bråttom. edward

Har inte sett någon som är missnöjd med dessa tre. Välj en leverantör som inger förtroende.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: vilken värmepump ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 18 september 2007, 14:53:16 »
Peronligen tycker jag om Nibes styrsystem.
Alla fabrikaten är kvalitetsprodukter så det är en smaksak.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: vilken värmepump ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 18 september 2007, 19:21:46 »
Hej,

leverantören är det viktigaste. Du måste kunna vända dig till någon som du har förtroende för när pumpen ev strular.

Mikael

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vilken värmepump ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 19 september 2007, 19:59:21 »
Jag håller också på att handla upp, och måste nog hävda att det handlar mer än om bara leverantör. Olika tillverkare har tacklat problemen på olika sätt och därför passar de mer eller mindre bra beroende på husets uppvärmningsmetod.

Exempelvis har IVT-säljare har sagt direkt ut till mig att lösningen Optima + 290A/W inte ska användas i mitt hus pga lågtempdiff över värmesystemet och att jag använder golvvärme på sommaren (ger ideliga start/stopp). Andra med traditionella radiatorer rapporterar om problem med knäppningar (från exempelvis Nibe/IVT?) men inte med CTC som i sin tur kan vara sämre på annat.

För min del handlar det först om att hitta ett system som passar mitt hus, därefter letar jag upp en leverantör som ger ett bra intryck. I Skåne finns det minst en leverantör av varje fabrikat på varje ort med mer än 10000 pers, så det finns ju att välja på!

Nu pratar jag generellt, men naturligtvis kan många ha hus + värmesystem där att de "fyra vanliga" passar. Sån tur har inte jag...

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!