Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kollektorslang  (läst 4722 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leif

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Kollektorslang
« skrivet: 25 februari 2004, 09:28:39 »
Det är c:a 5 meter från borrhålet till källarväggen,
jag undrar om man skall isolera slangarna denna del?
De ligger på c:a 80 cm djup.Vad är annars bäst att återfylla med? ???

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Kollektorslang
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2004, 10:45:26 »
Alla slangar isoleras ca 2 meter ut frÃ¥n väggen. De övriga tre metrarna kan lämmnas oisolerade om det inte finns vatten eller avlopp i närheten. Men jag skulle isolera "in" om de ligger i samma dike för att undvika djup tjäle. Tre meter markkollektor är ändÃ¥ tre meter extra och ca 100kWh!  ;D

Om det är mycket sten i massorna lägger man först ett skyddslager av sand runt slangen. Sen är det bara att skotta igen.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Kollektorslang
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2004, 14:52:14 »

tre meter spelar nog inte så stor roll......
lägg slangarna i varsinn kant på schaktet isolera mellan slangarna.
Har du smalskopa, fixa två shakt med en bit mellan varje...
osså intill grunden förstås.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Kollektorslang
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2004, 01:00:21 »
Varje meter ytjorvärme du kan tillföra din bergvärmekälla är en fördel, jag fattar inte att (många med dig) alla skall försöka få bergborran så nära huset som möjligt. ???

De slangar som ligger i "marken" belastar inte borran, de tillför istället (under en stor del av året) energi till både värmepumpen och borran. :o

Slangarna får dock inte ligga för nära varandra, minst 80 cm mellan rekommenderar jag... :P

Hade du gjort rätt (nu sticker jag ut hakan) hade du borrat så långt från huset som möjligt och fått en ytjordvärmekompletterad bergvärmeanläggning, som på lång sikt förmodligen hade haft bättre verkningrad... 8)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Kollektorslang
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2004, 19:18:58 »
Det beror pÃ¥ offerterna. 390 kr/meter utöver 4 meter skulle det ha kostat i mitt fall. DÃ¥ blir det billigare att borra djupare. Skall det vara nÃ¥gon vits med en markslinga mÃ¥ste den vara sÃ¥ lÃ¥ng att det gÃ¥r att fÃ¥ ett vettigt pris för den och dÃ¥ är det väl lika bra att lÃ¥ta den täcka hela behovet om det finns plats för den.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Kollektorslang
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2004, 22:18:18 »
Citera
Det beror pÃ¥ offerterna. 390 kr/meter utöver 4 meter skulle det ha kostat i mitt fall. DÃ¥ blir det billigare att borra djupare. Skall det vara nÃ¥gon vits med en markslinga mÃ¥ste den vara sÃ¥ lÃ¥ng att det gÃ¥r att fÃ¥ ett vettigt pris för den och dÃ¥ är det väl lika bra att lÃ¥ta den täcka hela behovet om det finns plats för den.  

"Rimliga" priser borde ligga ungefär på dessa nivåer: (ca.)

grävning 25 kr/m
slang   10 kr/m
sprit   5-7 kr/m

totalt ca 40 kr/m, men det är klart, måste borraren köpa en 100 meter längre kollektor (2X50m) så fördyras det hela avsevärt...

Kanske skulle ha hört med en annan leverantör ???

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Kollektorslang
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2004, 00:22:07 »
kul om nån som har en för klen borra provade att förlänga med ytjordvärme, jag är lite sugen själv
men isåfall bara för att det är kul (att se ev effekt).
Det känns som enda alternativet om man har för klen borra, men lite skakigt att rekommendera
om man inte vet säkert.....
Själv har jag 20 meter ut till borran pga av miljö/hälsas rek. pga av enskild vattenbrunn i närheten.
Tyvärr ligger slangarna med ca 0,60 avstånd och ganska grunt ca 0,7m.

Jag har lite djupare hål än rek. (160 meter rek var 144), men jag tror ändå att ytjorden hjälper
till rejält....
Jag har kört 4 1/2 säsong, minimitempen ligger nu på +2 grader in, den pendlar mellan 2-3 grader.......
Vid svinkyla (-20 och kallare) när VP går flera dygn kommer temperaturen ned till +1, men direkt
efter stiger den igen...
Sommar och höst oftast kring 5-8 grader in, andra borror som jag kollar stiger inte så mycket på
sommaren. Huset ligger inte i SkÃ¥ne utan i Jämtland...  
Hur vet jag att tempmätarna visar rätt... jag har aldrig ens tendens till is/rimfrost på inkommande....
endast nån liten ispärla mitt under avst.ventilen på returen men är det varmare ute ca +-0 då har
jag kondens även på returen.

En 25 kw anläggning som jag sköter med fyra borror,  har temp enligt mätarna ca 0 till -0,5 in och
ca -4 ut.
Där fryser det ca 5 mm is på returens synliga delar tex ventilerna och det kan bli lite is även på
strypventilerna på inkommande.
Tyvärr är tomten helt omöjlig annars skulle det va en perfekt anläggning för ytjord på varje retur...


Hoppas nån testar och rapporterar hit......



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Kollektorslang
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2004, 19:41:30 »

"Rimliga" priser borde ligga ungefär på dessa nivåer: (ca.)

grävning 25 kr/m
slang   10 kr/m
sprit   5-7 kr/m


HÃ¥ller med, men dÃ¥ handlar det om hundratals meter. Skulle du vilja komplettera din jordvärmeslinga med 10 -20 meter borrhÃ¥l skulle det blir en ordentlig kostnad per borrad meter. Det är, som jag ser det, problemet med kombinationen jordvärme + borrhÃ¥l. Man för betala för ställkostnaderna bÃ¥de för grävning och borrning. Är man som i Bertils fall tvungen att gräva är det ju bara att gilla läget.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Kollektorslang
« Svar #8 skrivet: 02 mars 2004, 22:54:58 »
Jag vet inte hur nedgrävningen av slangarna utförs när de grävs ned från en borra som ligger 4 meter från huset, men det är klart, görs det för hand så förstår jag att det blir dyrt. (kanske ligger på fastighetsägarens ansvar att fixa)

Har entrepenören ändå dit en minigrävare för de 4 meter som skall grävas så borde ytterligare metrar inte bli speciellt dyrt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!