Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem  (läst 5929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #15 skrivet: 21 september 2006, 22:25:14 »
Ett  12 l tryck kärl med armatur kostar 500 kr varför krÃ¥ngla med en massa konstiga lösningar med bilventiler och annat bara för att det vita kärlet är gratis.
Och att nivån inte skulle gå att kolla var det dummaste jag hört hur ofta kollar ni nivån på varma sidan och hur gör ni det eller ni kanske har plastkärl där också.
Om man ändå ska göra en nydragning varför inte kosta på 500 kr och få det riktigt från början!

Det är inte alltid det billigaste som är det bästa!!!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #16 skrivet: 21 september 2006, 23:05:22 »
Ett  12 l tryck kärl med armatur kostar 500 kr varför krÃ¥ngla med en massa konstiga lösningar med bilventiler och annat bara för att det vita kärlet är gratis.
Och att nivån inte skulle gå att kolla var det dummaste jag hört hur ofta kollar ni nivån på varma sidan och hur gör ni det eller ni kanske har plastkärl där också.
Om man ändå ska göra en nydragning varför inte kosta på 500 kr och få det riktigt från början!

Det är inte alltid det billigaste som är det bästa!!!

Tack Thumbsup kunde inte sagt det bättre....
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #17 skrivet: 22 september 2006, 00:11:47 »
Jeg skjønner ikke hva som skal være så mye bedre med ett rødt kärl istedenfor ett hvitt ?

Forøvrig, om man ikke har ventiler, hvordan øker dere da trykket i kretsen ? Fyller på vann, slik som på den varme siden ? Isåfall blir det jo minst like mye koblinger der som jeg har på toppen av det hvite.

Selv har jeg (som dere kan se pÃ¥ bildet) en kran øverst som kan Ã¥pnes for Ã¥ fylle pÃ¥ mer brine. Ã… sette trykk pÃ¥ systemet tar maks 5 minutter for Ã¥ koble opp den lille kompressoren. Med bilventil kan tilogmed hÃ¥ndpumpe benyttes men jeg gadd ikke siden jeg har to kompressorer  ;)
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #18 skrivet: 22 september 2006, 06:32:20 »
Man ökar trycket genom det normala påfylningskopplet. Fördelen är gummiblåsan jämt tryck hela året. Hur ofta behöver du fylla varma sidan typ aldrig om du inte har läckage har haft rött kärl på kalla sidan i två år och aldrig fyllt brine.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #19 skrivet: 22 september 2006, 08:06:19 »
Citera
Och att nivån inte skulle gå att kolla var det dummaste jag hört hur ofta kollar ni nivån på varma sidan och hur gör ni det eller ni kanske har plastkärl där också.

PÃ¥ varma sidan sitter kärlet som regel INTE pÃ¥ högsta punkten, varför skulle man inte kunna göra likadant pÃ¥ kalla sidan.  Sc:,h

Jag tycker att ni överreagerar, och har fel.

Det enda kravet för att köra med enbart "det medföljande" nivåkärlet är att man trycksätter KB-retsen med ett tryck som motsvarar det antal meter vattenpelare som behövs. Det är ingen rymdteknologi precis, och kräver exakt samma insats som att trycksätta ett "rött" tryckexpansionskärl.
Dessutom håller jag med om att det är en fördel att se nivån i nivåkärlet, ytterligare en fördel är att det inte finns, eller behöver finnas, någon gummiblåsa som kan gå sönder, fel av mig, som går sönder.

Min uppfattning är alltså att det är bättre att köra enbart med det medföljande genomskinliga kärlet på kalla sidan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #20 skrivet: 22 september 2006, 14:45:21 »
Hur får du upp 10 m vattenpelare i ett plastkärl??????
och låt oss säga att du luftar ur och kör med kärlet på en lågnivå pumpar upp tryck mm vid +10 brine och i februari -1 vad händer med det lillla motrycket du hadde i plastkärlet då? Varför inte sätta ett plastkärl på varma sidan också så ser man nivån i rad kretsen.

Det funkar säkert jätte bra med plastkärl men när man ändå instalerar nytt varför inte ta det säkr för det osäkra om man måste dra brine röret i taket.
Annars får du göra som dom rekomenderade på ivt och sätta plastkärlet på vinden.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #21 skrivet: 22 september 2006, 18:33:07 »
Fruktansvärt dumt ställe att långtidsförvara 30% fin sprit!
Vi kommer nog att se A-lagare i framtiden som smyger runt och gräver upp våra brineslangar och tappar av lite.

Skämt åsido. OM allt är tätt och man har en bilventil och en manometer på sitt nivåkärl så kommer det, som Rickard skriver, att funka alldeles utmärkt som trycksättare och hålla tillbaka det vatten som finns ovanför nivån, t ex takdragna ledningar. (Vattnet som hänger däruppe i taket "har ingen aning" om det finns en kvävgasfylld gummiblåsa eller luft i toppen på ett kärl att expandera mot därnere)

Sen om det är snyggt eller proffsigt kan man alltid diskutera. Digital och Overlander har ju sin proffsvariant som såklart kostar lite extra. (Jaja era lösningar ÄR elegantast kanske)

(Själv har jag lyckats undvika upp och nerstigningar av rör helt)
« Senast ändrad: 22 september 2006, 18:38:24 av maha6305 »

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #22 skrivet: 22 september 2006, 18:36:14 »
Jag har satt ett 4l tryckkärl på brinekretsen, jag har frikyla med en fläktluftkylare på övervåningen och värmepumpen på bottenplan, det finns ingen möjlighet placera nivåkärlet på högsta punkten i mitt fall, vad har jag då för glädje av det ?
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #23 skrivet: 22 september 2006, 18:49:12 »
Hur får du upp 10 m vattenpelare i ett plastkärl??????
och låt oss säga att du luftar ur och kör med kärlet på en lågnivå pumpar upp tryck mm vid +10 brine och i februari -1 vad händer med det lillla motrycket du hadde i plastkärlet då? Varför inte sätta ett plastkärl på varma sidan också så ser man nivån i rad kretsen.

Det funkar säkert jätte bra med plastkärl men när man ändå instalerar nytt varför inte ta det säkr för det osäkra om man måste dra brine röret i taket.
Annars får du göra som dom rekomenderade på ivt och sätta plastkärlet på vinden.

Jag har +10 grader nu, tryck 0.5 bar (5 meter), på vintern när jag har som kallast 0/-5 grader har trycket legat på runt 0.3 bar.

Jag antar att kollektorn är lite mer flexibel än kopparrören på varma sidan och ger med sig lite när trycket och värmen stiger på sommarn. I alla fall inga problem med för högt tryck.

10 meter vattenpelare får man genoim att höja trycket till 1 bar.
Säkerhetsventilen lyfter på 1.5 bar.
Slangen håller för 6.3 bar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!