Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isbildning EcoAir  (läst 3138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattaahm

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lagan
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Isbildning EcoAir
« skrivet: 26 mars 2006, 22:37:59 »
Tjenna!!

Hur har ni andra fixat vattenbildningen som blir under EcoAir??  Jag kan säga att jag har en ganska fete stor isklump under min nu som just nu liger kant i kant med undersidan pÃ¥ värmepumpen. Jag funderar pÃ¥ hur man kan fixa detta till nästa vinter...kanske nÃ¥gon typ av vattenuppsamlare eller...nÃ¥gra förslag??
CTC Eco Air + Eco El. 1-Plan med gillestuga (112+112) Lagan i Småland.

Utloggad Jassej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isbildning EcoAir
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2006, 10:04:24 »
Hej!
Jag har under 2 tillfällen den senaste månaden hackat bort is som var 30cm tjockt.Har även testat med tösalt.
Det har nästan konstant varit minus sedan jag installerade min Eco Air i mitten av januari, så de +5 som det är nu har varit efterlängtade.
Någon med bra tips hur man löser detta bäst?
mvh Jassej
ctc eco el+eco air 107 installerad jan 2006.
1 1/2 plan 163m2 värmd bi yta 8m2. bygg år 1982
2 vux+ 2 barn
mitt i Skaraborg

Utloggad Urban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa värme.....Ootroligt.....
SV: Isbildning EcoAir
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2006, 12:17:29 »
Till min EcoAir 107 har jag gjort en uppsamlingsplåt. Vattnet led sedan in i huset och ner i avloppet. För att det inte skall frysa på plåten och rör har jag en värmekabel som håller det is fritt. Fungerar mycket bra, ingen is under vp.

//Urban
CTC EcoEL + EcoAir 107  Hus byggt 1942 65 kvm + 65 kvm källare i Södra Stockholm

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Isbildning EcoAir
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2006, 12:52:44 »
Till min EcoAir 107 har jag gjort en uppsamlingsplåt. Vattnet led sedan in i huset och ner i avloppet. För att det inte skall frysa på plåten och rör har jag en värmekabel som håller det is fritt.

IVT, som har en uppsamligsplåt, rekommenderar två lösningar.
-smältvattnet leds, såsom Urban gjort, in i huset. Om ledningen då mynnar ut vid en golvbrunn, måste detta ske "ovanför" brunnen. På detta sätt hålls ledningen frostfri genom att luft dras inifrån huset. Någon värmekabel behövs då inte.

-smältvattnet släpps utomhus i dagvattnet. Då måste enl IVT ledningen förses med värmekabel för att undvika frysning. Förberedda plintar finns i pumpen och värmekabeln styrs av pumpens styrsystem (på vid avfrostning och ytterligare 15 min, kan ändras i menyn)

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!