Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att räkna ut förbrukningen pÃ¥ min Villa75  (läst 2859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinL72

  • Gäst
MartinL72
Att räkna ut förbrukningen på min Villa75
« skrivet: 04 januari 2005, 22:01:02 »
Nu när jag känner mig nöjd med hur jag trimmat värmen jag får från min Villa75 är det dags för mig att börja logga förbrukningen och se om uträkningarna säljaren gjorde i höst stämmer :-)

Jag har läst av de detaljer som finns i driftstid, men är lite intresserad av vad de olika driftstiderna innebär:

Värmepump;
Tillsats;
Tillsats 2;
Varmvatten;

Det jag är intresserad av att få grepp på är om dessa olika detaljer vardera har en fast kilowatt-förbrukning? Isåfall blir det en enkel grej för mig att knappa in lite siffror i excel och få fram lite riktiga siffror... Jag läser även av elmätaren, men det vore ju lite fräckt att kunna mäta pumpen för sig och hushållselen för sig....

Tacksam om någon upplyser mig!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Att räkna ut förbrukningen på min Villa75
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2005, 00:20:42 »
Det bästa är en undermätare  (elmätare) kopplad till pumpen...

En värmepumps förbrukning varierar mycket kraftigt med framledningstemperaturen

Thermia villa 75 drar

1,7 till 1,8 kw vid 35 graders framledning

2,2 till 2,3 kw vid 50 graders framledning.'Detta vid en brinetemperatur på +-0 grader. Vid kallare resp varmare brine ändras inte fröbrukningen speciellt mycket men total avgiven effekt påverkas mycket kraftigt...

Har du info från thermia? jag tror tillsats 1 är på 3 kw och tillsats två 6 kw mwn jag är osäker... på min finns det bara ett stag 6kw (äldre villa 75)

Timräknaren för VP skall vara totala antalet timmar, alltså dom för varmvatten är inräknade i dessa. Svårt att läsa sig till....

Ett grovt snitt kan väl vara 2 kw/timme men mycket beroende på vad man har för framledningstemp. Detta ska inkludera cirkpumparna... Men den på varma sidan går ju konstant så det blir lite missvisande..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:Att räkna ut förbrukningen på min Villa75
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2005, 00:25:28 »
det har du rätt i min kompressor skall dra 6.0 kwh men drar ca 6.8-7.2 kwh i snitt har mätare på endas kompressor strömen mvh vvp
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hÃ¥l 180m/a

MartinL72

  • Gäst
MartinL72
Re:Att räkna ut förbrukningen på min Villa75
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2005, 17:30:04 »
Ok, nu har jag loggat lite på egen hand enligt den info jag fick här ovan...

Så som det ser ut har inte tillsats gått in överhuvudtaget förutom den vecka då pumpen kördes enbart på tillsats innan kopplingen till borrhålet var gjort. Som ett snitt den senaste veckan är värmepumpen igång c:a 13,5 timmar per dygn med en utetemp på runt +6. Ingen aning om det är högt eller lågt, men om jag räknar mellan tummen och pekfingret med att pumpen drar 2 kw (framledningstemp 43 grader) så får jag fram att det blir c:a 420 kw på en månad, vilket låter väldigt rimligt, även om detta är lite ovanligt milt januariväder... Kan detta verkligen stämma, eller har jag missat något i min uträkning?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Att räkna ut förbrukningen på min Villa75
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2005, 23:58:48 »
Hoppas du bor en "bit" söderut... pumpen går ganska mycket redan vid +6 ute... men det kan va helt ok!!

13 timmar ger ju ca 25 kw/dygn det är låg förbrukning, ungefär som en kupévärmare till bilen ställd på max...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!