Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med bra lösning  (läst 7713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeterTh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med bra lösning
« skrivet: 27 juli 2015, 00:33:53 »
Hej,
Möjligen kommer här en del dumma frågor som jag skulle kunna ha sökt svaret på i forumet. Jag hoppas att ni kan ha överseende med det. I kväll när vi kom hem visade det säg att vår pelletsanläggning hada sagt upp sig, tagit eld och i princip förstört allt i pannrummet. Det känns inte bra att satsa på pellets igen så tankarna går till bergvärme för att slippa elda i bostadshuset. Frågan är om ni kan hjälpa mig med ett "överslag" vad detta skulle kunna kosta på längre sikt? Som ni förstår så måste jag agera ganska snabbt eftersom vi inte har fungerande värme eller varmvatten just nu. Jag brukar vilja sätta mig in i saker och ting innan jag fattar beslut men nu finns inte riktigt tiden. Huset befinner sig i närheten av Alunda, öster om Uppsala och är ett hus murat 1952 i två plan med hel källare. Ytterväggar är cementhålsten med någon form av fibermatta på insidan som är inputsad. Fönster är tvåglas och vinden är isolerad med kutterspån. Huset är ganska litet, ca 100 kvm boyta och 60 kvm källare , delvis under jord. Huset är alltså dåligt isolerat. Tidigare uppvärmt med pellets där pelletsbrännaren var installerad i en vedpanna med omvänd förbränning (CTC V30) och med två ackumulatortankar på totalt 1000 liter. Troligen en ganska ineffektiv combo med tanke på pannans stora volym och tankarna. Med denna setup förbrukade vi ca 8-9 ton pellets/år till en kostnad av cirkus 28800 kr/år. Utöver detta har vi hushållsel på knappt 6000 kWh/år. Elementen i det vattenburna systemet är av äldre typ och troligen behöver jag få ut lite högre temp på elementen när det är riktigt kallt. Det jag undrar över är om en bergvämepump skulle vara ett bra val för oss och vad som skulle kunna vara ett bra upplägg på en installation, val av pump etc. Om någon vågar sig på en ungefärlig kostnad vore det storartat. Tips på bra erfarenheter av installatörer i mitt område mottages tacksamt inför offerttagning.

Tack på förhand,
Peter

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med bra lösning
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2015, 09:18:22 »
Kort...

EN Nibe 1245 - 8 kW eller 10 kW (Eller motsvarande av annat fabrikat).
Använd en av dina gamla ackatankar som arbetstank.
När du sätter in en arbetstank behöver du en extern cirkpump, vilket du troligen kan återanvända från din nuvarande anläggning, det kan dock vara värt att byta ut den till en modern snål cirkpump när du ändå investerar.
Arbetstanken gör att du kan köra underhållsvärme i källaren om du vill det, det ger dig även större frihet att låta termostaterna på radiatorerna strypa bort övertemp i rum som påverkas av solinstrålning.

Pump ca 60 000 kr, cirkpump ca 3000 kr, rör och rördelar ca 10 000 kr, borrhål ca 50 000 kr, installation ca 15 000 - 25 000 kr.
Rotavdrag kan göras på ca 30% av totalsumman om jag inte minns fel.

Värmer du tappvatten via förrådsberedare eller tappvarmvattenslingor i tank idag?
« Senast ändrad: 27 juli 2015, 09:33:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PeterTh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med bra lösning
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2015, 10:45:51 »
Hej
Tappvarmvattnet är idag via en slinga i en av tankarna. Tack för råd. Om man får tro Nibes kalkylator skulle jag spara 20 000kr/år på att byta till bergvärme. Låter ju bra om man skulle våga tro på det...

Mvh
Peter

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med bra lösning
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2015, 10:49:46 »
Om du använder den tanken som arbetstank kan du förvärme vv i den innan det gÃ¥r in i vp beredaren vilket ger mera vv till bättre cop  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PeterTh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med bra lösning
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2015, 12:23:15 »
Förstår jag er rätt att ni föreslår att värmepumpen arbetar mot min befintliga ackumulatortank och att radiatorkretsen i sin tur får sitt varmvatten från ackumulatortanken via en extra cirkuationspump (via en shunt antar jag)? Den varmvattenslinga som finns i min ackumulatortank kopplas in i värmepumpens varmvattenberedare som därmed får förvärmt vatten. Det jag skulle tjäna på detta vore en del värmeavgivning i källaren och längre gångtider på pumpen samt tillgång till mer varmvatten. Korrekt uppfattat?

Mvh
Peter

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Hjälp med bra lösning
« Svar #5 skrivet: 27 juli 2015, 12:25:50 »
Om man får tro Nibes kalkylator skulle jag spara 20 000kr/år på att byta till bergvärme. Låter ju bra om man skulle våga tro på det...

Mvh
Peter

Med "rätt" radiatorer och inte allt för dÃ¥ligt isolerat hus är Nibes kalkylator i stora drag fullt trovärdig  tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med bra lösning
« Svar #6 skrivet: 27 juli 2015, 12:30:08 »
Förstår jag er rätt att ni föreslår att värmepumpen arbetar mot min befintliga ackumulatortank och att radiatorkretsen i sin tur får sitt varmvatten från ackumulatortanken via en extra cirkuationspump (via en shunt antar jag)? Den varmvattenslinga som finns i min ackumulatortank kopplas in i värmepumpens varmvattenberedare som därmed får förvärmt vatten. Det jag skulle tjäna på detta vore en del värmeavgivning i källaren och längre gångtider på pumpen samt tillgång till mer varmvatten. Korrekt uppfattat?

Mvh
Peter

Ingen shunt behövs när du kör med arbetstank.
Vattnet för varmvatten går som följer: Från kommun in i slingar i arbetstanken, ut från den slingan och in på kallvattenanslutningen på värmepumpen.
Det gör så att du får förvärmt vatten till värmepumpen, sommartid gör det ingen större skillnad, men vintertid så får du bra med extra tappvarmvatten och en högre årsmedel-COP på din anläggning, du skulle t.o.m kunna spara mer än Nibes kalkyl säger.

Och tänk på att Nibe bara är en av de aktörer som finns, som kan leverera en pump som passar dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med bra lösning
« Svar #7 skrivet: 27 juli 2015, 12:49:43 »
Förstår jag er rätt att ni föreslår att värmepumpen arbetar mot min befintliga ackumulatortank och att radiatorkretsen i sin tur får sitt varmvatten från ackumulatortanken via en extra cirkuationspump (via en shunt antar jag)? Den varmvattenslinga som finns i min ackumulatortank kopplas in i värmepumpens varmvattenberedare som därmed får förvärmt vatten. Det jag skulle tjäna på detta vore en del värmeavgivning i källaren och längre gångtider på pumpen samt tillgång till mer varmvatten. Korrekt uppfattat?

Mvh
Peter
En del av fördelarna är att du kan välja en större vp om man vill utan att få problem med start stopp eller flöden. Om man kopplar in en vanlig vp mot systemet utan tank så måste radiator systemet och vp ha samma flöde för att vp ska gå bra är tex radiator systemet byggt för ett lägre flöde och man pressar igenom ett högre kan det bli missljud från radiatorerna i många fall funkar det utmärkt. Med tank får vp sitt flöde och rad systemet får sitt flöde oberoende av varandra och vp får längre gång tider och eftersom du redan har en tank och som dessutom har slinga så tycker jag det är självklart du ska använda det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PeterTh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med bra lösning
« Svar #8 skrivet: 27 juli 2015, 18:19:58 »
Hej,
Här haglar det med goda råd och jag lär mig massor! Rickard, du skrev ovan ca 50kkr för borrhålet. Hur beräknar man hur djupt hål man behöver och hur djupt hål skulle jag behöva till de pumpar som du föreslår?

Finns det skillnader i hållbarhet/kvalitet om man jämför olika märken? Min kompis har haft en del problem med sin Nibe-pump och är tveksam till dessa nu. Hans pump är 6-8 år gammal och hör kanske till en annan generation pumpar? Jag föredrar stabil och beprövad före ny och spännande men kanske oprövad teknik.

Mvh
Peter

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med bra lösning
« Svar #9 skrivet: 28 juli 2015, 07:17:14 »
Borrningen kostar i runda slängar 600 kr/m rördrivning (normalt kanske 12 meter?) 7200 kr.
Om borran är 160 meter så blir det över 148 meter a 300 kr/meter =44400 kr
44400 + 7200 = 51600 kr.
Detta är inga exakta priser utan mellan tummen och pekfingret, men det rör sig i dessa häraden.

Nibe är väl det mest välbeprövade fabrikatet på Svenska marknaden, Svenskägt dessutom.
IVT ägs av Bosch.
Thermia ägs av Danfoss.
CTC är också svenskt.

Huruvida utländskt ägarskap ändrat företagskulturerna i IVT och Thermia eller ej är svårt att säga, jag har i alla fall inte märkt någon större skillnad.
Alla Svenska fabrikat har ju funnits länge på marknaden, och jag tror allvarligt inte att det finns någon av dem som har en genomgående bättre eller sämre produkt än övriga, det handlar nog mest om slumpen vilken som håller bäst.
Det kan ju räcka med att en av tillverkarna väljer ett nytt fabrikat av kontaktorer eller elpatroner för att det skall visa sig bli en svag punkt i årets serie...
Och allt är dyrt att reparera.
Skall man titta på "nyheter" så finns Daikin med sin 13 kW inverter, och Wiessmann med sin nära på testvinnande pump (Se energimyndighetens test för bergvärmepumpar). Jag har personligen ingen erfarenhet av dessa och kan inte uttala mig om dem utöver att jag inte läst något speciellt negativt om dem i forumet, de verkar fungera bra.

Borrhålets djup har mest att göra med var du bor och hur stort energibehov ditt hus har, även om du skulle behöva 12 kW effekt när det är som kallast ute så kommer en 8 kW värmepump (utan eltillskott inräknat) att stå för runt 96% av energibehover, en värmepump med full effekttäckning skulle alltså bara kräva ett 4% djupare borrhål.

En 8 kW värmepump tar ca 3/4-delar av energin ur berget, alltså runt 6 kW.
I stockholmsåmrådet brukar man räkna med ca 40 W/meter borra schablonmässigt, vilket skulle ge ett behov om 150 meter aktivt borrdjup.
160 meter är absolut inte för mycket, bättre med lite mer än mindre, 180 meter kan jag tycka kan vara en lagom avvägning för en 8 kW värmepump med 60-80% effekttäckning i Uppsala, men det där är ju borrarna experter på, det beror även på bergart och hur djupt det är ned till grundvattnet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PeterTh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med bra lösning
« Svar #10 skrivet: 02 augusti 2015, 14:15:26 »
Hej,
Här ligger det lite lågt just nu eftersom pannrummet saneras efter branden. Även värmepumpsförsäljare tycks vilja ha semester så det kommer inte att hända så mycket förren efter den 10/8. Efter era svar på mina frågor och en hel del läsning på forumet så tycker jag att jag har lyckats skaffa mig åtminstone någon form av baskunskap så tack för det! När jag nu letar installatörer för att be om offerter så inser jag att flera inte finns med bland de återförsäljare som anges på de olika märkenas hemsidor. Bl a en installatör som jag har fått varmt rekommenderat mig. Hur ska man se på det? Hur funkar det med garantier och vilja att "ställa upp" om den installatör man har valt inte finns med på tillverkarens lista? Det här med garantier är också intressant. Varierar mellan 2 och 10 år men i princip alla har en försäkring täcker självrisk och åldersavdrag upp till 14 år. Hur ska man se på det? Gör det någon skillnad? Känns ju spontant som att det är lättare att använda en garanti än en försäkring...
Mvh
Peter

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med bra lösning
« Svar #11 skrivet: 02 augusti 2015, 15:01:19 »
Vet inte om du provat offerttjänsten som jag byggt upp, där kan du få offerter från företag som är i behov av uppdrag, och kanske lite bättre priser.
www.energioffert.se
Företag som inte finns med på listan beror nog mest på dålig uppdatering, sen är det olika på olika fabrikat, NIBE och CTC t.ex. kan vem som helst sälja och installera (säljs hos grossisterna) medan IVT, Thermia och kanske någon fler har "utbildade" återförsäljare i ett nätverk som i viss mån delat upp marknaden i lagom stora segment så att de inte skall priskriga med varann.

Frågan om försäkringar och garantier är alltid lite knepig, man får ju alltid betala för en försäkring och en garanti, de som säljer försäkringar tjänar ju pengar... Om du har tur så funkar din pump utan problem i 15 år.
Har du otur så gör den inte det, och då kan det vara bra med en försäkring.
Vet du med dig att du själv inte vill felsöka efter små enkla fel, t.ex. med hjälp från oss i forumet - utan kommer att ringa reparatör vid minsta fel så kanske försäkring är rätt viktigt, och en bra lösning för dig.
« Senast ändrad: 02 augusti 2015, 15:03:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PeterTh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med bra lösning
« Svar #12 skrivet: 02 augusti 2015, 15:53:07 »
Hej
Jag har lagt ut en förfrågan för någon vecka sedan men ingen respons...

Min fundering kring garantier och försäkringar gällde mer om det var ett argument för att välja den ena eller andra pumpen.

Mvh
Peter

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med bra lösning
« Svar #13 skrivet: 03 augusti 2015, 07:13:53 »
Mmm, offerttjänsten fungerar väl sådär under industrisemestern, de flesta VVS-firmorna stänger nog mer eller mindre helt i några veckor.

Som sagt, vet du med dig att du kommer att ringa efter hjälp vid minsta fel så är garantier/försäkring viktigare än om du är typen som kan fixa allt själv.
Visst, ett kompressorbyte eller byte av varmvattenberedare fixar nästan ingen själv, men i princip allt annat kan man ju fixa själv i en värmepump, typ byte av kretskort, cirkpumpar, tempgivare eller kontaktorer.
Nu har jag inte kolla på vilka garantier och försäkringar de olika leverantörerna erbjuder, kanske skulle det vara lättare att ge råd som du presenterade de maskiner du är mest intresserad av, priserna, och de garantier eller försäkringar som ingår?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PeterTh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med bra lösning
« Svar #14 skrivet: 03 augusti 2015, 10:24:33 »
Hej,
Jag har försökt komplettera min information så gott jag kan så får vi se om det blir mer respons på offertfronten.

Eftersom jag inte har fått några offerter ännu har jag väl inte någon direkt känsla för vilken tillverkare som "känns bra". Jag är ganska händig och grejar gärna själv med saker och ting så en tillverkare där det går att få tag i delar som privatperson och där det finns mycket information att få tag i skulle passa mig. Svensktillverkat känns väl alltid bra och en störrre tillverkare känns också stabilt. De acktankar som jag har idag kommer att skrotas eftersom de är fruktansvärt sotiga och svåra att sanera så att de slutar lukta så jag har ingen "gratis" arbetstank att ta till. Idag har vi ett dåligt isolerat hus med originalfönster och originalisolering på vinden. Pumpen måste dimensioneras efter det men om vi ändrar förutsättningarna längre fram genom att byta fönster eller isolera eller både och känns det som att en "flexibel" lösning vore bra, dvs en varvtalsstyrd pump. Nibe 1255-16 verkar väl vettig där men det finns säkert fler. Jag har också fått kontakt med en IVT installatör som säger att det kommer en helt ny IVT-pump i höst men mer än så vet jag inte men jag träffar honom nästa vecka. IVT verkar ju ha de bästa garantierna men jag har ju inte läst det finstilta...

Mvh
Peter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!