Skrivet av: putte82
« skrivet: 23 januari 2017, 18:02:29 »Bättre sent än aldrig..
Det mesta är saker jag kommit över snarare än införskaffat för ändamålet. Batteriet är från en fastighetsanläggning. Märkeseffekt 60-70kW har jag för mig. Uppskattningsvis 60x60x20cm. Helt klart onödigt stort om man skulle köpa för detta endamål.
Luftflödet är tyvärr fortfarande uppskattat, skall fixa en mätare. Aggregatet är specat 400 och jag uppskattar till ca 250-300m3/timmen med nuvarande inställning.
Angående temperaturer så skulle jag säga att köldbäraren legat runt 2-3 grader högre i snitt per körning, som sämst. Avluften har oftast legat på 6-8 grader. Endast en dag har avluften varit kallare än borrhålet. Idag sken solen en del och då hoppade temperaturen upp till 9 vid start och 5 vid stop. Utan systemet skulle temperaturen uppskattningsvis varit 4-2 grader vid start och stop.
Systemet har dock stor utvecklingspotential. En större tank(på g) för att tillvara på mer energi = högre snitttempersturer. Sedan skulle det vara optimalt med ett batteri med stor korsväxling så man stryper vätskeflödet i förhållande till luftflödet och laddar tank och borrhålet i serie. Då skulle man alltid kunna kyla avluften till samma temperatur som köldbäraren från borrhålet(som alltid är kallare än tanken) Som det är nu så försvinner energi från avluften i takt med att tanken blir varmare. Tex kan tanken vara 10 grader och borrhålet 4. Då försvinner 6 grader ut i luften istället för att pumpas ner i borrhålet.
Det mesta är saker jag kommit över snarare än införskaffat för ändamålet. Batteriet är från en fastighetsanläggning. Märkeseffekt 60-70kW har jag för mig. Uppskattningsvis 60x60x20cm. Helt klart onödigt stort om man skulle köpa för detta endamål.
Luftflödet är tyvärr fortfarande uppskattat, skall fixa en mätare. Aggregatet är specat 400 och jag uppskattar till ca 250-300m3/timmen med nuvarande inställning.
Angående temperaturer så skulle jag säga att köldbäraren legat runt 2-3 grader högre i snitt per körning, som sämst. Avluften har oftast legat på 6-8 grader. Endast en dag har avluften varit kallare än borrhålet. Idag sken solen en del och då hoppade temperaturen upp till 9 vid start och 5 vid stop. Utan systemet skulle temperaturen uppskattningsvis varit 4-2 grader vid start och stop.
Systemet har dock stor utvecklingspotential. En större tank(på g) för att tillvara på mer energi = högre snitttempersturer. Sedan skulle det vara optimalt med ett batteri med stor korsväxling så man stryper vätskeflödet i förhållande till luftflödet och laddar tank och borrhålet i serie. Då skulle man alltid kunna kyla avluften till samma temperatur som köldbäraren från borrhålet(som alltid är kallare än tanken) Som det är nu så försvinner energi från avluften i takt med att tanken blir varmare. Tex kan tanken vara 10 grader och borrhålet 4. Då försvinner 6 grader ut i luften istället för att pumpas ner i borrhålet.