Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Mikael Salomonsson
« skrivet: 30 december 2012, 22:31:46 »

Hej, jag har samma problem. Förra vintern gick det bra, men nu har vi haft en kallperiod på -37 grader då jag slagit av systemet och kört med gamla villavedpannan.
Nu efter återstart har jag problem med att elpatronen som vanligen är på 6 kw, aldrig "lastar av", utan istället, när den uppnått börvärdet fortsätter ligga kring 3-4,5 kw och "smygvärma" antingen vp-delen eller framledningsvattnet, vilket vet jag ej, jag vet bara att VP sjunker från t.ex 42 grader till 38, inte nog djupt för att slå på. den håller sig på samma temperatur som övre (el)pannan. Har ofta låga framledningstemperaturer, kring 37 grader vid -15. Vid högre yttertemp, som idag -7, har VP haft:

Börvärde 40
Ärvärde 36,37

Elpanna börvärde 39, 38
Elpanna ärvärde 39, dock fortsatt elpatronlast 3kw
DVS- elpannan tjuvvärmer vattnet så att VP aldrig slår på. Vad ska jag göra?

Här är det så att man inte kan slå av elpatron, för då fryser man arslet av sig när temperaturen snabbviker ner till -30, vilket den ofta gör, ibland på bara någon timme. Yttertemp kan variera mellan -5 och -35 såhär i Januari. (Jukkasjärvi).


Skrivet av: goransson89
« skrivet: 28 december 2012, 16:11:23 »

Hej många år sedan jag sålde såna. Men det ringer en klocka om elpatronen. Det fanns en serie som hade en bugg i eprom tillverkade just runt 2004/2005, var både luft/vatten och bergvärme. Slå en pling till ctc, prata med Mikael Friden, så tror jaghan kan hjälpa dig.
Mvh
Eva

Jag var i kontakt med CTC förra vintern, och felet var ingenting dom viste av.
Men jag kanske ska försöka få tag på Mikael Friden?
Vad gör man då? Byter mjukvara?
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 28 december 2012, 12:49:43 »

Hej många år sedan jag sålde såna. Men det ringer en klocka om elpatronen. Det fanns en serie som hade en bugg i eprom tillverkade just runt 2004/2005, var både luft/vatten och bergvärme. Slå en pling till ctc, prata med Mikael Friden, så tror jaghan kan hjälpa dig.
Mvh
Eva
Skrivet av: Malte75
« skrivet: 23 december 2012, 01:33:40 »

Problemet är väl, som jag förstått det, inte styret i första hand utan konstruktionen.

Kort sagt så värmer elpatronen den övre pannan för varmvattnet och pumpen den nedre pannan för värme. När pumpen inte uppnår rätt temp inom 240 minuter shuntas vatten ner från den övre till den nedre pannan.
 
Alltså går elpatronen oberoende av pumpen så länge pumpen inte kommer upp till börvärdet i övre pannan. Vilket den sällan gör.

Lösningen hade varit att ha en elpatron i nedre pannan som hjälper till om pumpen inte fått upp tempen inom en viss tid.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 10 december 2012, 22:52:36 »

Jag kör utan elpatron tills tanten gnäller  a:gl

Ang returtemp så finns det ingen givare på CTC V2 som mäter denna temperatur, så jag tror inte kompressorn kan bryta på för hög returtemp?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 december 2012, 20:58:44 »

T.ex
Det är -2°C ute, Framledning är låt säga 42°C, VP klarar det UTAN problem, Värme i "El-del / El-tank" är 42°C. Aktiverar jag då Elpatronen så hoppar den in och "stöttar" hela tiden och antal timmar på kompressor går ner.. Men det funkar ju lika bra utan elpatron?!

Tyvärr tror jag att det är styren som är lite dum på CTC v2.  :'(
Kompressorn ska jobba upp till 5 °C över börvärdet på framledningen, och det innebär att den trycker på med elpatron om den inte panntemperaturen når 47 °C när börvärdet på framledningen är 42 °C. Och det spelar i detta fallet ingen roll att den klarar av att hålla börvärdet på framledningen.

Strategin jag skulle testa är att begränsa elpatrons uteffekt, prova nu när det är riktigt kallt ute att ställa ner uteffekten tills du märker att det blir kallare inne, då har du i alla fall begränsat elpatron på ett sätt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 december 2012, 20:11:41 »

Du ska nog ha låg retur om kompressorn ska arbeta vid 66 grader i framledning på en Vp som fixar 55 grader framledning vad ligger max retur på 48 grader ? Vilka menar du med alla andra 65 graders framledning finns det ju många som fixar med kompressorn i dag och elpatron hjälper till med 1 grad men på lite äldre vp är det nog sämre vid så höga temperaturer men det lär väl gälla äldre Ctc också antar jag.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 10 december 2012, 20:01:45 »

I min sitter det 9kw elpatron.

Men vid 66°C framledning så hjälper kompressorn elpatron att klara av det :)

Inte tvärt om som på alla andra...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 december 2012, 19:26:06 »

Hur kraftig elpatron sitter det i Ctc om det behövs 66 grader framledning går den ju enbart på elpatron och 6 kw lär ju inte räcka. Det låter som styren har en hel del att önska tycker det är riktigt skumt eftersom när v2 såldes var det vanligt att man dimensionerade för bra mycket mera spets än i dag och då bör det funka automatiskt med spets.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 10 december 2012, 18:31:01 »

Ja så fungerar det på dom nyare :) Men inte på V2:an, jag läste alla trådar jag hittade förra vintern med folk som hade V2, och ingen verkar ha någon bra lösning :/
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 december 2012, 17:20:06 »

Att tillskottet ligger i när det är så kallt så inte framledningen räcker till är ju ok men varför stänger inte shunten när det blir varmare ute så att vp skulle kunna klara sig själv på värmen från nedre pann delen det måste gå att ordna med nån inställning Sc:,h för det är ju i stort sett samma innedel som används till luft/vatten vp och dom brukar inte klara sig utan spets hjälp. Vad skiljer i styren mellan v2 och v3.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 10 december 2012, 17:17:09 »

Med andra ord får jag leva med att ha ett "manuellt" eltillskott?  >:(

Tycker fortfarande att den borde stänga av tillskottet när kompressorn klarar sig bra utan, men det är väl bara i nyare pumpar det funkar :)

Och nån ny pump blir det nog inte förrens den här havererar eftersom jag hyr huset :)


Men då får jag tacka för svaren  tummenupp
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 10 december 2012, 14:32:19 »

Jag har inte hört att någon uppgraderat styren, tror knappast att det är ekonomiskt försvarbart.
Var köper du en lös panel?
En ny eller begagnad pump är nog rätt väg, eller stänga av tillskottet. ;)



Tom
Skrivet av: 109an
« skrivet: 10 december 2012, 12:36:43 »

Vad kostar det att uppgradera till v3 av styren?
Kanske kan vara värt det?
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 10 december 2012, 12:04:17 »

Goransson:

Jag tror att jag förstår ditt problem?

Du vill ha så lite TS som möjligt, enligt första inlägget.

Problemet är att det går inte att styra på det viset i Ecoheat V2. Styren är för enkel ur den aspekten.

Tillskottet är inte kopplat till styren på något vis med undantaget BÖRVÄRDET för elpannan.
Det här resulterar i att när trevägsshunten öppnar övre delen av tanken, beroende på inställd fördröjning, kan shunten stå öppen hur länge som helst. Styren kommer att försöka jobba ikapp ELPANNA BÖRVÄRDE. Om då värmebehovet på framledningen och BÖRVÄRDE ELPANNA är större tempmässigt än din maxtemp på eltillskottet, fungerar elpatronerna som en ren doppvärmare som jobbar mot sin egen termostat. Eltillskottet kommer att jobba så länge shunten är öppen, det omgivande vattnet har en lägre temperatur och BÖRVÄRDE ELPANNA inte är uppnått.

6 KW eller 3KW inställt på tillskottet kommer bara att reglera tiden för inkoppling, men termostaten kommer att jobba mot din inställda temp och BÖRVÄRDE ELPANNA. Om pumpen hinner jobba ikapp, kan tillskottet bli lägre på grund av lägre effekt vid inställt 3 KW.

Har du fått svar på din fråga?

Andra pumpar än CTC V2 har oftast en fördröjning med integral och gradminuter som räknar ner både på pumpen och tillskottet. Där tvingas pumpen att jobba in i det längsta och tillskottet blir då i bästa fall lägre.

Enligt din beskrivning fungerar tempgivarna för tillskottet, eftersom det slår av då och då.

Ovan beskrivet, är den förenklade sanningen, därför måste både du och jag köra med tillskottet avslaget om vi vill ha en låg uppvärmningskostnad. Köper man inte det får man antingen byta pump eller göra förbättringar i fastigheten.

Jag visste om problemet vid dimensioneringen av min anläggning och har lyckats med 100% täckning av behovet med enbart kompressordrift. I mitt fall funkar det beroende på ett överdimensionerat hål i berget och 24/7 kompressordrift vid utetemp under -15.

Jag valde CTC för att jag tyckte att den hade en bra kompressor, enkel styrning och shuntning på framledningen. Dessutom var behovet av VV ganska litet i hushållet.

Tom








Skrivet av: goransson89
« skrivet: 10 december 2012, 06:04:23 »

Tack, men det du föklarar är precis så som allt redan är inställt på här hemma :)
Och som det är just nu så klarar sig VP utan eltillskott, men blir det typ 15 - 20 minus så måste den ha tillskott.

Jag tror inte riktigt du förstår mitt problem? :)
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 09 december 2012, 23:01:33 »

Goransson:

Jag ska försöka hjälpa dig med en optimering.

Stäng av eltillskottet helt, jag tror att du kommer klara dig ändå. Tillskottet gör ingen nytta och kommer att gå in nästan konstant eftersom huset kräver högre framledning än de 40 grader du ställt in och du ska inte höja mer.

Ställ upp fördröjningen på shunten till 240 min under inställningar. Se instruktionsboken. Kommer att ge bättre varmvatten vår och höst eftersom man inte skiktar övre delen av tanken. Det är egentligen shunten som ställer till det just nu eftersom övre delen av tanken öppnas hela tiden när det finns ett underskott i framledningstemp.

Grundinställningen för värmekurvan på ett typhus i mälardalen brukar vara 50 grader i framledning vid -15. Se instruktionsboken. Ditt hus verkar kräva 50 grader redan vid -10? Det här beror troligen på för små och för få radiatorer. Kolla kurvan och höj den en aning eventuellt. Skaffa en inomhusgivare om du inte redan har en och sikta på att nöja dig med en inomhustemp på 20 grader.

Sänk hastigheten på cirkulationspumpen på framledningen. Radiatorerna kommer att avge mer energi eftersom vattnet cirkulerar långsamt. Temperaturskillnad/DeltaT, uppe/nere på varje radiator bör vara 5-7 grader vintertid. Se till att alla radiatorer har fullt flöde och har ungefär samma temp i alla rum när värme produceras. Stäng inga termostater och ta bort dom om du misstänker att de stryper. Eventuellt kan du behöva strypa in ingående/utgående på radiatorerna för att uppnå DeltaT 5-7 grader. Kan finnas möjlighet att göra det i kopplingen nertill.

Kolla flödet från markslingan BRINE IN/UT, i diagnos. Se instruktionsboken. Tempskillnad/DeltaT bör vara 3 grader när kompressorn producerar värme. Justera eventuellt flödet med hastigheten på Brinepumpen. Rengör eventuellt filtret för markslingan. Var vaksam på minusgrader på inkommande. Har du minus hela vintern bör du gräva ner mer slang till sommaren.

Nästa projekt är att byta ut radiatorena till dubbelradiga och eventuellt installera fler. När det är gjort kommer framledningstempen att kunna sänkas, pumpen kommer att gå mindre och värmekomforten bli bättre. Det finns tabeller för dimensionering av radiatorer med ledning av golvyta och önskad framledningstemp. Kan du hamna under 50 grader vid -15 är det jättebra. Höjer värmepumpens verkningsgrad. Finns tabeller för sådant också.

Om du är missnöjd med mängden varmvatten i anläggningen, är den enklaste lösningen att koppla på en beredare i serie med pumpen och styra med tidur. 60-110 liter kan vara lämpligt om man är 2-3 pers som vill duscha varmt i följd.

Att värmepumpen går dygnet runt just nu är billigare än att stötta med tillskott.

Hoppas detta hjälper och hör gärna av dig via PM med resultat och frågor.

Tom
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 09 december 2012, 21:08:52 »

Hej!
Vad har du för inställning på reservlägestermostaten (ratten uppe till vänster)?
Den ska stå i läge F eller OFF.
Sen är det en fråga om vilken temperatur det står på ELPANNA?

Elpannan står på 40°C
Termostaten står på F / OFF
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 09 december 2012, 21:08:04 »

Tack för många svar:)

Isolering och 3-glas finns det gott om, fler / större radiatorer behövs men har ingenting med detta att göra:)

Temperatur elpanna har jag ställt ner till 40°C förra vintern.
Varmvatten klara man sig på sommaren genom att ställa in VPmin till den temp man vill ha på vattnet. :)

Men problemet är som jag sa tidigare:

Exempel 1=
Utetemp: -10°C
VP går 24h / dygn
Framledning 50°C (Börvärde 53°C)
Alltså behövs eltillskott för att få dom sista 3°C
Tillåter jag då elpatronen på låt säga 6kw så går elpatronen i princip hela tiden och drifttimmarna på kompressorn sjunker till kanske 20h / dygn.

Exempel 2=
Utetemp: -5°C
VP går 20h / dygn
Framledning 44°C (Börvärde 44°C)
Alltså behövs inget eltillskott
Tillåter jag då elpatronen på låt säga 6kw så går elpatronen i princip hela tiden och drifttimmarna på kompressorn sjunker till kanske 17h / dygn.

På exempel 1 så använder den eltillskott som den borde, men på tok för mycket.
På exempel 2 så använder den eltillskott fast den klarar sig utan..

Jag läste i en tråd förut att det var någon som hade samma problem som mig och att det bara var att gilla läget, att V2 var så..   Sc:,h


Att den vill ha eltillskott ibland köper jag, och självklart ska den ha det, men att den använder det utan att den behöver gör mig lite irriterad.  ???


Observera att siffrorna inte är exakta, utan bara en uppskattning :) Orkar inte springa ner till källaren hela tiden med papper och penna. :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 december 2012, 20:58:01 »

Alltså kommer ts att få kallt inne utan tillskott om huset kräver 66 grader och vp klarar runt 55 i maxtemp om effekten räcker till. Jag tycker inte att tillskott ska användas slentrianmässigt men faktum kvarstår vill man ha varmt inne och behöver 66 grader då blir det tillskott samt att vill man ha bra med vv får man räkna med eltillskott eller skaffa en elberedare efter vp. Om du läser lite på forumet så kommer du nog snart att inse att det inte är så ovanligt med lite eltillskott även på nya installationer det lönar sig helt enkelt inte att dimensionera för 100% effekttäckning i alla anläggningar. Och en sak till jag har mitt eltillskott blockerat. Som jag fattade det hade ts full koll på hur man slår av och på tillskott det han ville ha hjälp med var att det inte skulle gå in i onödan och det har varken du eller jag lyckats hjälpa till med det enda det här tjafset leder till är att jag och du har fått några poster till i räkneverket.
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 09 december 2012, 20:40:43 »

Smurfen:
Du ska få två ledtrådar
A: Tillskott (66 grader levererar nog inte CTC över kompressorn)
B: Var fjärde körning och om man vill, vinter som sommar, jobbar pumpen upp VB till 55 grader, vilket även höjer tempen på VV i övre delen av tanken genom skiktning. Inte helt optimalt, men det räcker till två snabba duschar eller en lång.

Resten får du läsa på och lägga upp i en fin optimeringsplan till Goransson89. Ett tips kan vara att han behöver fler och större radiatorer, 3-glasfönster och mer isolering.

Min grundkritik kvarstår dock: Du hjälper ingen att optimera anläggningen genom att skriva att de får räkna med eltillskott slentrianmässigt. Det ska vara en kortsiktig lösning när inget annat hjälper vid köldknäppar.

Tom
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 december 2012, 19:50:32 »

Då får du förklara för mig som inget begriper hur man fixar en framledning på 66 grader med en ctc v2 ?  Jag tror inte Ts är så dum att han vill köra sin vp som elpanna då hade han antagligen inte ställt nån fråga här. Du som har bra koll kan väl upplysa om hur Ts ska göra så att tillskott går i när det behövs men inte används i onödan att koppla ur det helt bör väl inte vara enda vägen att gå. Läser man i manualen till ecoheat så står det att elpatron ska värma övre delen av tanken för att få vv det var bla det som gjorde att jag inte köpte en Ctc sök på forumet efter vv och Ctc så förstår du vad jag menar.
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 09 december 2012, 19:29:34 »

Smurfen:
Jag tycker inte att du hjälper Goransson89 genom att skriva att man får acceptera tillskott i alla lägen. Jag har uppfattningen att många som ställer frågor här ställer stor tilltro till de svar de får.
Att då svara generellt och svävande kan göra att Goransson tror att det är okej att köra sin värmepump med samma verkningsgrad som en elpanna.

Det du skriver i övrigt i denna tråd är allmängods och baskunskaper och kräver inga övriga kommentarer. Läs igenom bruksanvisningen för CTC, jag tycker att det är dags.
Det går att producera VV både i V2 och V3 utan tillskott. Jag säger inte att det blir stora mängder hett vatten i V2 men jag har klarat mig under sex år.

Att bara maratonposta vitt och brett hjälper ingen, möjligtvis räkneverket för antalet postade inlägg.

Tom

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 december 2012, 17:28:11 »

Det är inte alls ovanligt att en vp behöver tillskott och behövs inte 66 graders framledning så bör kurvan justera så den blir rätt. När framledningen sjunker till tex 40 grader och det bör den göra före våren så måste man för att kunna få ut 40 gradigt vv ha tillskott om inte så förklara gärna jag kan säkert ha missat hur Ctc funkar.
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 09 december 2012, 17:04:02 »

Nej, acceptera inte tillskott om det går att undvika.
Slå av tillskottet och avvakta vad pumpen klarar. 66 grader i börvärde är styrens teoretiska siffror, vilket sjunker under arbetscykeln. Knappast troligt att huset behöver 66 grader i framledning hela tiden vid svinkyla. Är anläggningen kraftigt feldimensionerad, kan det bli tal om tillskott. Men att köra tillskott om det inte behövs är ekonomisk katastrof om det blir långvarigt.

SMURFEN: ditt inlägg andas maratonpostning utan konstruktivt innehåll. Varför acceptera tillskott om det inte behövs. Vad som händer till våren med VV är ju en helt annan historia och det justeras då.  Det är nu under vintern vi ska utnyttja pumpen till max, även om den måste jobba dygnet runt. Jag har 13 Kwh i tillskott sedan 2006 och de timmarna genererades under installationsdagen.

Tompa
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 december 2012, 12:47:18 »

Utan tillskott blir det nog dåligt med vv när det det blir varmare ute och framledningen sjunker. Har dålig koll på Ctc men det finns väl nån min temp på nedre pannan vad står den på samt vad står övre på. Att det värms enbart med el när inte framledningen räcker till är inte så mycket att göra åt men när det blir varmare ska den ju kompressorn ta över.
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 09 december 2012, 11:59:06 »

Slå av tillskottet helt och hållet i styren och avvakta om pumpen klarar jobbet själv.
Pumpen ska gå dygnet runt om det behövs, blir i längden billigare än en massa tillskott.

Hos mig går pumpen dygnet runt under -18 ute och har klarat jobbet till -23. Inomhustempen landar då på ca 18-19 grader under några dygn, men hellre det än en massa tillskott.

Och kolla inställningarna i styren som Carl N skriver om du behöver använda tillskottet.

Tompa
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 december 2012, 23:44:24 »

Hej!
Vad har du för inställning på reservlägestermostaten (ratten uppe till vänster)?
Den ska stå i läge F eller OFF.
Sen är det en fråga om vilken temperatur det står på ELPANNA?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 december 2012, 23:06:39 »

Måste vara någon inställning som är fel ju. Jag kan inte din panna men kan lite om den nyare ecoel. Och där ska man ju försöka ha så lågt inställd varmvatten temperatur så möjligt. Det är nog något sånt du har för högt inställt.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 08 december 2012, 22:23:15 »

Hej!

Jag har en CTC Evoheat 8,5 V2 installerad 2005, alltså gamla modellen.
Problemet jag har är att om jag tillåter elpatronen så går det typ hela tiden fast den inte behöver.
Så jag har elpatronen spärrad jämt, förutom när jag VERKLIGEN behöver den.

T.ex
Det är -2°C ute, Framledning är låt säga 42°C, VP klarar det UTAN problem, Värme i "El-del / El-tank" är 42°C. Aktiverar jag då Elpatronen så hoppar den in och "stöttar" hela tiden och antal timmar på kompressor går ner.. Men det funkar ju lika bra utan elpatron?!

Spelar ingen roll om den är 15°C ute så går den fortfarande på elpatron,
har läst här att många (Dom få med V2 ) har samma problem. Finns det någon lösning på det? Eller får man leva med att man får gå ner och aktivera Elpatronen när det blir för kallt i huset och sen går ner och av aktivera den när det blir tillräckligt varmt ute igen?

Det tråkiga är ju att som idag är det -19°C ute, Framledningen vill vara 66°C Vp klarar en framledning utan elpatron på ca 50°C
Aktiverar jag elpatronen på låt såga 6kw så drar den 6kw nästan hela tiden tills jag stänger av den igen.
Och blir det då -5°C följande 3 veckorna och jag glömer av aktivera elpatronen så kan jag lika gärna köpa en elpanna :/

Bara gilla läget? Eller finns någon bra lösning? :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!