Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar pÃ¥ inställningar/driftoptimering samt Kb fr Kb till  (läst 4159 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Hej.
Jag tänkte höra om ni har några synpunkter på mina värden och inställningar.

Bor i ett hus utanför Örnsköldsvik på 138kvm i två plan + källare på 80kvm huset är byggt 1950. Halva övervåningen är kallvinda den del i övervåning som är uppvärmd är det radiatorer. Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker. Vi köpte huset i juli -08.

VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB

Det är några saker som gör att jag känner mej ganska osäker på denna installation.
Här kommer storyn.
När vi köpte huset så var gräsmattan otroligt bucklig med mycket stora sprickor där slangen ligger. Har fyllt upp med matjord i fårorna samt brottas med jordfräsen på topparna för att försöka jämna ut gräsmattan. Blev väll så där kommer nog att behöva ett lass matjord till efter vintern.

Sedan vi flyttade in så har jag haft känslan att nått inte är rätt med VP, dels gräsmattans skick samt att jag tittade på drifttiderna. Samt att jag tycker VP går ofta och länge.
När vi köpte huset så berättade förra ägaren att det var ca 400m slang i backen. Det fick förra ägaren veta då han installerade nuvarande VP (uppmätt liter vatten i slang) Slangen är 2 slingor på vardera 200m nerlagd i slutet av 80-talet. Hur som helst så av en händelse så upptäckte jag för en månad sedan att en slinga var avstängd (kranarna var stängd på en inkommande och en utgående) F-n tänkte jag här är förklaringen till att gräsmattan och höga värden på DT. Jag undrade direkt varför den var stängd så jag pratade med förra ägaren och han lät uppriktigt förvånad. Han hade inte mixtrat nått med VP utan bara betalat en installatör för en ny VP 2002 och efter det inte gjort mer än ändrar temp (rumbör antar jag). Han kände inte till nått om att en slinga var stängd. Tusan här luktar doltfel tänker jag, ringer till installatören och frågar om dom minns eller har anteckningar från installationen. Saken blev inte bättre med det utan installatören tog det som att jag anklagade dom för att ha stängt en slinga. Men jag förklarade ca 10 ggr att jag inte är intresserad av at utse nån syndabock. Jag vill veta varför en slinga på 200m av 400m är stängd. Men efter lång diskussion och grävande i papper från 2002 så kunde dom inte ge nån förklaring.
Följden blev att samma installatör som installerade VP 2002 kom hem till os och monterade manometer pÃ¥ behÃ¥llaren satte tryck (ca 0,7 bar) pÃ¥ behÃ¥llaren/slingan och öppnade de tvÃ¥ kranarna. Trycket minskade inte och inget hände med nivÃ¥n i behÃ¥llaren heller. Vilket indikerar att slingan som var stängd tidigare inte har ett läckage. Installatören sa när han var färdig att han inte kunde utesluta att han glömt att öppna kranarna. Men han avslutade med en fras att vi inte bott där sÃ¥ länge sÃ¥ att vi inte förlorat nÃ¥gra summor pÃ¥ det. Nä tänkte jag men den stackars förra ägaren har kört pÃ¥ 200m slinga istället för 400m i 6 Ã¥r. Hur mycket har han loosat.  Samt att jag kommer fÃ¥ betala dej för den här timmen.
Ja ja vi droppar det men det är en faktor som gör att jag känner osäkerhet angående VP.

Nu till mina inställningar/värden (avlästa idag)
Drift timmar sedan 2002-11
DT VP 24 933 h
DT TS 808 h
DT VP VV 2586 h
Att den har gått på TS ca 130h /år känns mycke…är det mycke?

Framl 38
Retur 35
VV 46
Kb fr -1
Kb till 2
Ute 2
Kurva 37
Ska det inte vara större diff mellan Kb till och Kb från ?

Jag tycker som sagt att VP går nästan jämt.
Ja jag skulle bli jätteglad om ni ger synpunkter pÃ¥ mina värden. Jag känner mej jätteosäker pÃ¥ denna installation samt inställningarna. Har ingen tidigare erfarenhet av VP och är som sagt ny i huset. Är det nÃ¥tt jag bör ändra fixa eller ska jag slappna av? Man gÃ¥r som och tänker pÃ¥ VP ganska ofta och kollar och läser av värden och kollar nivÃ¥n pÃ¥ kärlet var enda dag nu. Knappt man vÃ¥gar Ã¥ka o jaga.   ???
« Senast ändrad: 15 november 2008, 14:17:31 av jajje »
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Ja 1 sak som man ser är tex att framl. och returledning diffar bara på 3 grader när vp går.
Optimalt är kring 7 grader detta ändras genom att sänka cirk.pumpen till radiatorerna, kontrollera också att alla termostater på radiatorerna är öppna för fullt, ta även bort själva termostaten och kontrollera stiftet så det ej fastnat på ngt sätt.
KB in och ut ska diffa på 3 grader optimalt så är givarna riktiga ser det bra ut, du kan ju även kontrollera givarna på väresidan då kompressorn ej går så ska de visa hyffsat lika.
Tillskott på 130h/år är kanske lite mkt men inte oerhört mkt om elpatronen är inställd på 6kw så blir det ju 1000kwh/år det borde minska nu när du har dubbelt så lång slinga som innan.
En början i alla fall
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4

Nu till mina inställningar/värden (avlästa idag)
Drift timmar sedan 2002-11
DT VP 24 933 h
DT TS 808 h
DT VP VV 2586 h
Att den har gått på TS ca 130h /år känns mycke…är det mycke?

Framl 38
Retur 35
VV 46
Kb fr -1
Kb till 2
Ute 2
Kurva 37
Ska det inte vara större diff mellan Kb till och Kb från ?

Jag tycker som sagt att VP går nästan jämt.
Ja jag skulle bli jätteglad om ni ger synpunkter pÃ¥ mina värden. Jag känner mej jätteosäker pÃ¥ denna installation samt inställningarna. Har ingen tidigare erfarenhet av VP och är som sagt ny i huset. Är det nÃ¥tt jag bör ändra fixa eller ska jag slappna av? Man gÃ¥r som och tänker pÃ¥ VP ganska ofta och kollar och läser av värden och kollar nivÃ¥n pÃ¥ kärlet var enda dag nu. Knappt man vÃ¥gar Ã¥ka o jaga.   ???

Pumpen har gått lite mer ca 4200 h/år. Siffran är kanske lite i högsta laget, men den kommer att sjunka med bägge slingorna i drift. 130 h/år tillsats är inte mycket. Jag tycker det verkar som en rätt normal installation och inget att oroa sig för.

Kontrollera att köldbärarpumpen står i läge 1. Gör den det så är det bara att låta det vara. 3-5 graders differens är helt normala värden. Däremot är det låg differens på varma sidan, 5-10 grader brukar rekommenderas. Kontrollera inställningen på cirkulationspumpen.

Det var klantigt av installatören om det nu var hans fel, men jag tycker att som husägare skall man ha lite koll på huset och vad som finns i det. Kolla att det inte har blivit fuktskador och annat. Vill man inte det skall man inte äga hus. Troligen har aldrig silarna på köldbäraren och radiatorsidan blivit rensade eller varmvattenberedaren blivit luftad så jag rekommenderar att göra det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Det är R404 i Eko:n, så det funkar utmärkt med 3° delta även på varma sidan.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Hej.
Tack för svaren, det finns nog mycket kunnande och erfarenheter här på forumet.
Men era svar genererar en massa frÃ¥gor  b00k

Jag blir lite fundersam på diffen mellan Framl och Retur. Ska det vara mer är 3° ? ja säger några att det är ok säger nån. Lexus har rätt i att det är R404A i min VP. Men skall det inte vara mera diff för det, vad gör det om det skulle ligga på typ 5-6° ?
Om det nu visar sig att man kan ha lite större diff på Framl & Rerur med R404 då kommer min stora fråga, hur sänka cirk.pumpen till radiatorerna?? Thermias I-bok är inte den bästa!!

Nästa fråga hur kontrollerar jag köldbärarpumpen vilket läge den står i?

Roland du skerv "Troligen har aldrig silarna på köldbäraren och radiatorsidan blivit rensade" Nä det tror inte jag heller (du skulle fått se hängrännorna ute dom var inte rensade sedan Sundsvall brann). Skulle gärna vilja göra det men finns det nått man bör tänka på och hur gör man då? Måste man lufta efter?

Givarna på Kb in o ut visar rätt, dom har jag kontrollerat med egna givare och logger. Lika så växelventilen läste mej till här på forumet att då VP står still skall det inte diffa mellan Framl och Retur. Om det gör det så kan vx-ventilen vara pajj. Den verkar kry.

Som sagt tack för all hjälp hoppas ni har överseende med alla frågor, men man vill ju lära sig. Vist man kan prova själv utan att fråga, men kunskapen finns ju här.

Nu medans jag skrev detta så läste jag av värderna
Framl 43
Retur 40
VV 47
Kb fr 0
Kb till 3

När jag ändå var i farten så lyfte jag på locket och tänkte kontrollera om det finns manuella reglage på cirkpumparna. På cirk.pumparnas lock till strömen sitter det ett reglage med verkar vara 3 lägen. Är det där man ändrar hastigheten? Båda cirk.pumparna står på 3.
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Ja det är där man ändrar hastighet.
Jag skulle sänka cirk.pumpen som är till elementen 1 snäpp, 3 graders diff över vp betyder ju också 3 graders diff över elementen, optimalt kring 7 grader.
Det hela leder ju till at vp stannar och startar oftare med 3 graders diff. enl.mig
Cirk.pumpen som är till elementen är den som inte har rören isolerade
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Ja, det är vredet för att ändra hastighet på pumpen. På köldbärarsidan bör läge 1 fungera bäst med tanke på att det är två parallellkopplade slingor (numer). Tror att det går att sänka på varma sidan också, prova med läge 2.

Bästa temperaturdifferensen beror pÃ¥ köldmediet. De värden som Luckyman och jag angav gäller för R407 som jag trodde det var i pumpen men det är alltsÃ¥ R404 som mindre kokpunktsintervall. Om det är 3 eller 5 graders differens spelar inte sÃ¥ stor roll men det skall inte vara upp mot 10 grader som R407 fortfarande fungerar med utan alltför stora förluster. 

Läs instruktionsboken och glöm inte stänga av pumpen innan silarna rensas. Man bör lufta på radiatorsidan efter rensningen. På kalla sidan skall luften hamna i expansionskärlet av sig självt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Hej.
Ja jag har provat att sänka ett snäpp till 2 på cirk.pump på element sidan. Det blev genast 5° diff mellan Framl o Retur.
Ska prova nu med att sänka KB cirkpumpen till 2.

Men det här med silarna, måste ta tag i det. "Läs instruktionsboken och glöm inte stänga av pumpen innan silarna rensas. Man bör lufta på radiatorsidan efter rensningen. På kalla sidan skall luften hamna i expansionskärlet av sig självt. "
Ho ho..jo den där instruktionsboken som Thermia presenterar är inte den mest detaljerade.

Jag kollade nu och blir osäker vart silarna sitter. Tror jag hitta silen på KB sidan. Är det den där 6-kant locket (ca 25-30 mm) som sitter på KB in-ledningen tillhöger om vad jag kan förstå är elpatronen (se bild). Sitter silen under det locket? Kommer det inte att rinna ut mycke köldbärarvätska då jag öppnar? Måste man återfylla?

Okey om det nu var silen för kalla sidan, vart hittar man då silen för varma sidan, hittar inget liknande på den sidan (se bild)

Tack för all hjälp.
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Den sitter nog utanför vp. Oftast precis ovanför
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4

Ja jag har provat att sänka ett snäpp till 2 på cirk.pump på element sidan. Det blev genast 5° diff mellan Framl o Retur.


Det kanske är lika bra att köra vidare på läge 3. Ofta brukar högsta fart ge lite missljud i radiatorventilerna men är det inget problem med det är det bara att fortsätta med det.

Vad gäller silarna är det nog bäst någon Thermiaägare svarar men köldbärarsilen sitter troligen mellan ventilerna med röda vred. Finns det inte ett vred till 90 grader till vänster om 6-kantlocket? Det syns något på bilden men jag ser inte vad det är.

Finns det det är det säkert silen. Det brukar vara så silen sitter så att säga inne i kulan på en kulventil. Man vrider kulan och stänger av förbindelsen med köldbärarslingen. När man öppnar locket kommer det några matskedar köldbärarvätska. Det finns en fjäderring som låser fast silkorgen. Man tar bort den, i mitt fall följde det med en specialtång med pumpen. Sen är det bara att dra ut silkorgen.

PÃ¥ pumpar med inbyggd varmvattenberedare sitter silarna utanför själva pumpen men här var det sÃ¥ gott om plats att allt verkar finnas innanför höljet.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Den silen fungerar inte så utan själva filtret är bara att plocka ut men om man ska göra det smidigt så måste det finnas 2 kranar 1 före och 1 efter silen omdet inte ska rinna ut för mkt.
Inte de röda kranar man ser på bilden utan om det finns så är dom under isoleringen.
Lycka till.

« Senast ändrad: 16 november 2008, 16:28:51 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Luckyman, ja du har sÃ¥ rätt  Thumbsup Om jag bara lyfter blicken ett snäpp ovanför pumpen sÃ¥.. :D ja där sitter den, silen till elementsidan med kran och allt. Som jag förstÃ¥r sÃ¥ är det bara att stänga kranen, öppna locket och där under skall silen sitta. Skall provas innom snar framtid.

Då det gäller silen till Kb-sidan så ja Roland helt rätt Thumbsup nu när jag kollar Det du ser på bilden verkar vara axeln till avstängnings ventilen. Borde således bara vara att stänga ventilen med en 00 och öppna locket. Måste undersökas.

Roland, varför tycker du att jag ska gå tillbaka till läge 3? Är det inte bra med 5 grader diff Är det för mycke?? Kan det vara skadligt med 5grader diff och R404A

Mina värden nu med båda cirkpumparna på läge 2 är:
Framl 38
Retur 33
Kb fr -2
Kb till 2

Super mycke tack för svaren.
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4

Roland, varför tycker du att jag ska gå tillbaka till läge 3? Är det inte bra med 5 grader diff Är det för mycke?? Kan det vara skadligt med 5grader diff och R404A


Det är inte alls skadligt med 5 graders differens. Enda problemet kan bli att du kan bli tvungen att ändra inställning pÃ¥ värmekurvan dÃ¥ den temperatur som styr pumpen ändras. Inomhustemperaturen skall ju vara oförändrad. Jag vet inte vad som är optimal temperaturdifferens för R404. Kan alltsÃ¥ inte svara pÃ¥ om 3 eller 5 grader är bäst. Pumpen mÃ¥r lika bra, det som kan skilja är högst nÃ¥gon procents elförbrukning. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!