Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.  (läst 324320 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #660 skrivet: 03 augusti 2013, 21:17:05 »
Om man vet vilken framledningen man behöver så är ju allt enkelt annars får man kolla vilka radiatorer som sitter i huset och räkna ut vilken effekt dom avger vid tex 55 grader men det gäller att man har lite koll på vilken max effekt huset behöver.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad styrman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #661 skrivet: 03 augusti 2013, 23:34:29 »
men det gäller att man har lite koll på vilken max effekt huset behöver.
Skulle kanske börja där. Speciellt om man är tveksam... Billigare VP kan bli dyrt... Eller en dyrare... onödvändig.
;)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #662 skrivet: 04 augusti 2013, 09:08:46 »
En kunnig installatör ordnar allt sånt klarar han inte av det ska man nog välja en annan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #663 skrivet: 04 augusti 2013, 09:44:09 »
Se till att ta pris samt beräkningar från flera installatörer/märken så bör man hamna rätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

PetriH

  • Gäst
PetriH
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #664 skrivet: 25 juli 2017, 19:39:39 »
Skriver väll i den officiella tråden även om den varit död i några år! Betyder det att systemen tuffar och går eller har de blivit utbytta  ;)

Till min fråga nu efter att ha läst hela tråden. Gått igenom manualer etc.

Jag flyttar in i hus nästa vecka med en Daikin Altherma..
Vill gärna gå igenom systemet för att säkerställa att den fungerar som den skall. Behöver jag göra något mer än och:

-Kolla vattentryck (fylla på om nödvändigt)
-Trycka på knappen för att sätta igång värmen i huset och säkerställa att värmen är
på för varmvatten.

(Skall jag ställa om nått för att provocera uppvärmning? Eller räcker grundinställning 25grader som förmodligen är grundinställning för sommartemp? för att systemet skall köra igång)

Jag kommer självklart gå igenom alla inställningar för att optimera på bästa vis men vill bara veta att allt tycks fungera som sig skall dag1.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #665 skrivet: 26 juli 2017, 14:40:47 »
Skriver väll i den officiella tråden även om den varit död i några år! Betyder det att systemen tuffar och går eller har de blivit utbytta  ;)

Till min fråga nu efter att ha läst hela tråden. Gått igenom manualer etc.

Jag flyttar in i hus nästa vecka med en Daikin Altherma..
Vill gärna gå igenom systemet för att säkerställa att den fungerar som den skall. Behöver jag göra något mer än och:

-Kolla vattentryck (fylla på om nödvändigt)
-Trycka på knappen för att sätta igång värmen i huset och säkerställa att värmen är
på för varmvatten.

(Skall jag ställa om nått för att provocera uppvärmning? Eller räcker grundinställning 25grader som förmodligen är grundinställning för sommartemp? för att systemet skall köra igång)

Jag kommer självklart gå igenom alla inställningar för att optimera på bästa vis men vill bara veta att allt tycks fungera som sig skall dag1.

De flesta tuffar nog bara på...
:o)

Ring vår support på 010-7222470 när du flyttar in så kan de gå igenom med dig när du står vid maskinen.

Lycka till !
/D

NiclasBson

  • Gäst
NiclasBson
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #666 skrivet: 20 oktober 2017, 09:57:28 »
Testar om någon kunnig på Daikin Altherma har något bra tips på mitt problem:
Har en Daikin Altherma som är ca 9 år gammal. Efter sommaren har jag märkt att manometern visar fallande tryck från 1. Har gått rätt långsamt nedåt och jag har fyllt på allteftersom. Stabilare runt 0,7-0,8. Varit orolig för att det varit något läckage på radiatorkretsen som varit dolt.
Nu igår så skulle vi ha gäster och hade dragit upp värmen (då alla tycker vi har kallt hemma  ::)). Märker då att manomentern står på 0 vid kontroll, men har fortfarande varmt på elementen. Luftar jag elementen finns där ingen luft.
Istället blir det tydligt att vattnet går ut via spillvattenrören (förmodligen inte rätt benämning). När jag fyller på vatten till 1,0 blir det tydligt att övertrycksventilen (säkert inte rätt benämning heller) släpper ut vattnet.
Nu har jag sänkt värmen och kör på 25 grader ut och då sjunker trycket sakta igen. Varmvattnet kan jag värma som normalt.
Är det så enkelt som att ventilen har gjort sitt och behöver bytas? Eller kan det ha att göra med expansionskärlet i övrigt? Något jag kan göra (som bara är halvhändig) eller ett jobb för servicekille? Finns det risk med att köra systemet om det faller till 0 och jag inte uppmärksammar detta (exempelvis under dagtid när man jobbar)?
Hoppas någon kan ha tips eller annan värdefull info!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #667 skrivet: 21 oktober 2017, 12:35:59 »
Vad är det för tryck på säkerhetsventilen till värmekretsen? Om det är 1,5 bar har dessa en tendens att läcka efter varje gång man gjort årliga testet. Brukar vrida på "kranen" för påfyllning så vattnet forsar genom säkerhetsventilen en kort stund. Därefter brukar den hålla tätt. Förmodligen spolar man då bort lite smuts och avlagringar som gör att det läcker.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

NiclasBson

  • Gäst
NiclasBson
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #668 skrivet: 15 januari 2018, 07:51:53 »
Glömt att återkoppla på mitt problem. Enligt servicefirman jag hade på besök var det säkerhetsventilen som hade gett upp. De bytte denna och gjorde samtidigt en rengöring av filtret.
Men det hjälpte aldrig helt utan systemet har fortsatt att tappa i tryck, långsammare dock. Servicefirman säger att det förmodligen är kvar luft i systemet, men har luftat i omgångar och problemet kvarstår.
De senaste dagarna har jag testat med att försöka få kläm på när den tappar tryck och läcker ut vatten. Värmer jag inte varmvatten (vilket jag gör med värmepumpen och inte elpatronen, annat än när den trycker upp några extra grader på slutet) så tappar systemet knappt något vatten. Men när jag värmer varmvatten så tappar systemet ca 2 dl. Inte under varmvattenberedningen, men de kommande ca 2 timmarna efteråt. Sedan håller den i stort sett tätt igen fram tills nästa gång jag värmer varmvatten och så upprepar det sig, ca 2 dl tappas ut med små skvättar under ca 2 timmar efteråt.
Kan ju inte ha med att det är luft i systemet, eller? Något som har något bra förslag på vad det kan vara? Eller någon som vet en bra firma i Stockholm som kan lösa felet? Inte riktigt säker på att den firman jag haft hemma har kunskap om vad de ska göra. 

Utloggad richardtenggren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #669 skrivet: 06 maj 2018, 20:26:20 »
 Hej,

Jag behöver er expertis, jag har denna L/V-VP, just nu så vill jag stänga av värmen då vi har det alldeles för varmt inomhus.

Jag tryckte på knappen längst upp till höger, så kontrollampan slocknar. Men den envisas fortfarande med att visa en sol i displayen och trycker jag på knappen med solen står det ”not allowed” eller liknande. Cirkulationspumpen går fortfarande osv.

Normalt så har jag kört med auto enligt utomhusgivaren, men det funkar inte så bra nu när det börjar bli varmt.

Hur får jag den att bara producera varmvatten?
« Senast ändrad: 06 maj 2018, 20:31:46 av richardtenggren »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #670 skrivet: 07 maj 2018, 09:11:06 »
Det ska räcka med att stänga den på on/off precis som du har gjort.

Din maskin är inte designad för kyla, varför du får ”not allowed” när du försöker ändra från värme till kyla.

Utloggad richardtenggren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #671 skrivet: 07 maj 2018, 09:29:16 »
Bra då har jag förstått det rätt. Men varför försvinner inte solen?

Insåg detta efter läst manualerna.ä att jag saknar denna funktion.

Men är det inte konstigt att cirk.pumpen går fast värmen är avstängd? Jag ringde Daikins support men de trodde att ESBE-ställdonet hade hängt sig eller något.
Det går ju köra dessa manuellt också, hur gör jag detta? Jag vet att jag drar ut vredet och då kan vrida ventilen manuellt, men jag är osäker på vilket läge som är värme och vilket som är varmvatten. Magkänslan säger att standardpositionen är värme?

Jag har även sett att elpatronen ofta körs enligt displayen, kan jag få denna att gå in mer sällan?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #672 skrivet: 07 maj 2018, 09:48:39 »
Det är uppenbart att din maskin har hängt sig. Har du provat bryta strömmen?

Den el-patron du ser aktiveras, är 3 kW:aren i beredaren. Det bästa är om den får fortsätta att vara aktiv.



Utloggad richardtenggren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #673 skrivet: 07 maj 2018, 16:58:34 »
Har brutit strömmen några gånger i går och en gång idag men esbe styrdonet står fortfarande i ”grundläget” och värmerören blir varma. Behöver jag lämna strömlöst längre än någon minut?
Har testat ställa om ställdonet manuellt till varmvatten nu, tror jag, men returen från elementen och ”KHB RETUR” på tanken går ju ihop sista biten, spelar detta någon roll?

Ställdonet heter ESBE Ara655

EDIT:
Märker ingen skillnad, elementen blir varma och vi får varmvatten...
« Senast ändrad: 07 maj 2018, 21:45:59 av richardtenggren »

Utloggad richardtenggren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #674 skrivet: 08 maj 2018, 20:21:50 »
Pratade med ”min” kyltekniker som jag använde förra sommaren när vi nyss köpt huset och den larmade. Han sa att det garanterat var ESBE styrdonet som hängt sig i något mellanläge efter jag beskrivit problemet. Så jag rev ner den, motionerade ventilen och skruvade ihop allt. Så nu verkar det fungera som det ska (y)

Esbes manual var inte den lättaste att förstå för mig som novis, men tror jag lyckades lista ut hur allt skulle ”stå” tillslut. Ställde ventilen i ”blandläge” och vred ratten på ställdonet till det manuella läget för ”blandning”, sedan monterade jag allt och satt ställdonet i autoläget. Den gjorde då varmvatten med hjälp av kompressorn, sedan stannade den och när jag var ner en stund senare så var styrdonet på läget för värme och har sedan stått där.

Men har sett att den kör värmepatronen nu, och kompressorn står still, varför gör den så, är inte det ineffektivt?
« Senast ändrad: 08 maj 2018, 21:46:35 av richardtenggren »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!