Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.  (läst 14580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gradde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #15 skrivet: 22 september 2014, 13:13:47 »
Tack för svaren!
Jag har kört igång med att ta in offerter via den tjänst som finns på den här sidan.
Jag berättar senare hur det gick.

Spontant lutar det åt BV.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #16 skrivet: 22 september 2014, 16:22:35 »
Ja den gÃ¥r ännu tystare eftersom den stÃ¥r utomhus.  tOOmten
Fläkten hörs om man kommer nära, men eftersom den står på baksidan (norrsidan) dit vi aldrig går, så hör vi den aldrig.

Rickard, ja LVVPn stänger av och värmesystemet går helt på elpatron när det blir riktigt kallt, men spelar det nån roll? Jag bryr mig bara om vad vi får för totala utgifter i hushållet, inte exakt vilka poster som blir stora eller små. Jag kan köra mycket elpatron för 50 000, typ 5000 kWh per år om vi räknar med att anläggningen håller i 10 år. Och vem vet vilka värmepumpar som finns om 10 år och vad de LVVP som säljs då klarar av?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #17 skrivet: 22 september 2014, 18:39:09 »
Det är väl nästan så att det är efter 10 år som bergvärmen blir riktigt bra ekonomiskt i jämförelse med luft/vatten dels genom att bergvärmen bör hålla längre och dels att när man byter vp så finns hålet kvar och går att återvända vilket gör att 2a bergvärme vp bör kunna bli billigare än 2a luft/vatten vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #18 skrivet: 22 september 2014, 18:47:31 »
Även luft/luft pumpen har aggregatet utomhus.. men det sitter direkt i väggen så den ger nog en del resonans. Ja ja, jag som normalt är väldigt känslig mot ljud störst inte alls av BVPn så jag är mer än nöjd :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #19 skrivet: 22 september 2014, 18:54:49 »
Det finns markstativ till luft/luft vp då slipper man stomljud.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #20 skrivet: 22 september 2014, 20:28:47 »
För att belysa lite om ljud
För det första så är det inte många luft/vatten värmepumpar hänger på husväggen?

Inte av märketpumparna i vart fall då de brukar väga runt 150kg ungefär
Alltså inget stomljud.
Däremot kan man höra ett svagt susande innomhus från pumpen om man har en väldig tur.

Sen är det här med ljud väldigt olika från person till person men om jag tittar lite på min egen pump så har den en ljudnivå på ca 65dBa 30cm från väggen och eftersom det är en ON/OFF maskin så går den alltid 100% när den går (antingen har jag max ljud eller helt tyst).
Observera sedan att dessa maskiner står ute och om man tittar på vad tex. ett fönster reducerar i dBa så har tvåglasfönster en reduktion på ca 35dba och tre glasfönster reducerar runt 42dBa.
Att jag tog upp ljudreduceringen på fönster beror på att fönstret är det som släpper in mest ljud på hela fasaden.
Måste jag tala om att jag är tvungen att ÖPPNA mina 2glas fönster för att höra min pump!

Betänk sedan att en hummla surrar med mellan 50-60dBa, på biblioteket är det ofta 40dBa, ett kylskåp med 40dBa anses som tyst.
Duggregn mätt med min telefon 42dBa, passerande bil (ca15 meter avstånd) mätt med telefonen 62dBa (gå in på appstore eller market och ladda hem en decibelmätare) kanske inte 100% korrekt men kan ge en bra fingervisning


Arbetsmiljöverket har en skala där man kan se hur mycket dB(A) som olika saker har
http://www.av.se/teman/buller/fordjupning/termometer/


Så har du tvåglasfönster och en värmepump som avger 65dBa ute så har du ca 30dBa inne vilket är lägre ljudnivå än på biblioteket (nästan i klass med en susande skog)
Inte sÃ¥ högt  ;)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #21 skrivet: 22 september 2014, 20:32:44 »
Men högre än total tystnad och hur mycket ljud som är ok är väldigt personligt och beror nog på vart man bor. Jag tror inte jag skulle bli störd av en luft vatten vp för jag skulle placera den på ett ställe där den inte stör man vill inte ha den utan för sovrummet och där vill jag inte ha en berg värme vp heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #22 skrivet: 22 september 2014, 20:53:46 »
Det är väl nästan så att det är efter 10 år som bergvärmen blir riktigt bra ekonomiskt i jämförelse med luft/vatten dels genom att bergvärmen bör hålla längre och dels att när man byter vp så finns hålet kvar och går att återvända vilket gör att 2a bergvärme vp bör kunna bli billigare än 2a luft/vatten vp.
Men med tanke på hur fort tekniken utvecklas är det knappast troligt att vare sig BVP eller LVVP har samma prestanda (eller ens samma teknik?) om 10-15 år som idag? Så att basera kalkylen på förutsägelser om priser och teknik om 10-15 år låter vanskligt. Sen beror det på hur man räknar på räntor osv.

För att göra en väldigt enkel jämförelse: om hela installationen av en VP-anläggning finansieras med ett lån, med en amorteringstid som är lika med förväntad livslängd, så måste den sänkta kostnaden som elbesparingen ger vara lika med eller större än den totala kostnaden för lånet (ränta plus amortering) per år, för att man ska kunna säga att installationen lönar sig. Annars byter man ju bara en kostnad (elvärme) mot en annan (VP-installation).
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #23 skrivet: 22 september 2014, 21:10:52 »
Hur lång är den förväntade livslängden på borrhålet ? troligtvis ganska lång men ny teknik kan ju komma och ersätta borrorna men knappast den närmsta tiden. Om man som jag tror att en bergvärme vp håller längre än en luft/vatten vp tex 13 år istället för 10 år så kan den ju kosta en del extra utan att egentligen kosta mer men spar mer och hålet håller längre allt beror på hur man räknar. Och jag tror att även om luft/vatten blir bättre lär bergvärme också bli bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #24 skrivet: 22 september 2014, 21:34:02 »
Men högre än total tystnad

Du vet om att din egen Nibe 1245-8 avger 42dB precis vid maskinen  ::)
Är det det du kallar total tystnad?

Men jag kan ju stänga dörren till rummet där pumpen står säger du.
Visst kan man men då har du fortfarnde ett ljud på runt ca30dB i huset från pumpen (lika mycket som L/V och treglasfönster)

Som bÃ¥de du och jag nämnt sÃ¥ är ljud subjektivt men det finns massor av förutfattade meningar om att  luft/vatten värmepumpar lÃ¥ter som jetplan som stÃ¥r vid husknuten vilket INTE är sant.
Så att förespråka det ena eller andra bara på ljud är fel
Bättre att ha riktigt underbyggda argument för båda produkterna såsom att större hus oftast får bättre ekonomi med bergvärme eller om det är långt till berg kan L/V vara ett bättre alternativ.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #25 skrivet: 22 september 2014, 22:06:46 »
Blev såklart nyfiken. Nu har barnen lagt sig, gumman är på övreplan å gör nått som inte låter nämnvärt. Mätte min BVP till 46db ca 3dm ifrån. I rummet bredvid mätte jag 26db.
-edit-
Kylskåpet låter 43db.
-slut edit-

Men visst hör jag den, låter som ett mkt tyst kylskåp :)

Ps jag säger inte att en LVVP låter mkt - jag har aldrig hört någon. Men jag tycker inte att min BVP låter spec mkt heller.
Ds.
« Senast ändrad: 22 september 2014, 22:25:50 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #26 skrivet: 22 september 2014, 22:24:27 »
Om man som jag tror att en bergvärme vp håller längre än en luft/vatten vp tex 13 år istället för 10 år så kan den ju kosta en del extra utan att egentligen kosta mer
Ja, men inte så väldigt mycket mer extra. Jag gjorde en enkel kalkyl baserad på Swedbanks nuvarande ränta på Energilån (5,1%) och en totalkostnad på 90000 för en installation med 10 resp 13 års livslängd, och då skiljer det 19000 i lånekostnad för att få samma annuitet. Om vi lägger på 50000 för prisskillnaden BV-LVVP så måste BV spara drygt 3000 mer om året. I mitt fall skulle alltså elförbrukningen för värme och VV, som hittills gått ner från ca 31 MWh/år till ca 14 MWh/år behöva gå ner ytterligare 3 MWh/år. I ena fallet är då anläggningen betald efter 10 år och i andra fallet efter 13 år, vilket möjligen också kan spela roll i kalkylen, beroende på hur gammal man är eller hur länge man tror att man kommer bo kvar, osv.

Var och en blir salig på sin tro. Har man investerat i BV så föredrar man troligen det, och det är naturligtvis likadant för den som installerat LVVP.

Jag bor i norra Sverige, jag har varmt i huset året om, varmvattnet räcker till, och anläggningen har betalat sig själv efter ca sju år. Vad finns att klaga på?

Och ljudet... Avfrostningen hörs som ett sus i rören i det rum där vattenrören går ut genom väggen, så man påminns då och då vintertid om att VPn fortfarande lever, men kompressorn och fläkten hör vi aldrig.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #27 skrivet: 22 september 2014, 22:28:04 »
Du vet om att din egen Nibe 1245-8 avger 42dB precis vid maskinen  ::)
Är det det du kallar total tystnad?

Men jag kan ju stänga dörren till rummet där pumpen står säger du.
Visst kan man men då har du fortfarnde ett ljud på runt ca30dB i huset från pumpen (lika mycket som L/V och treglasfönster)

Som bÃ¥de du och jag nämnt sÃ¥ är ljud subjektivt men det finns massor av förutfattade meningar om att  luft/vatten värmepumpar lÃ¥ter som jetplan som stÃ¥r vid husknuten vilket INTE är sant.
Så att förespråka det ena eller andra bara på ljud är fel
Bättre att ha riktigt underbyggda argument för båda produkterna såsom att större hus oftast får bättre ekonomi med bergvärme eller om det är långt till berg kan L/V vara ett bättre alternativ.
vp står i källaren som jag skrev tidigare jag vill inte ha den bredvid sovrummet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #28 skrivet: 22 september 2014, 22:30:42 »
Ja, men inte så väldigt mycket mer extra. Jag gjorde en enkel kalkyl baserad på Swedbanks nuvarande ränta på Energilån (5,1%) och en totalkostnad på 90000 för en installation med 10 resp 13 års livslängd, och då skiljer det 19000 i lånekostnad för att få samma annuitet. Om vi lägger på 50000 för prisskillnaden BV-LVVP så måste BV spara drygt 3000 mer om året. I mitt fall skulle alltså elförbrukningen för värme och VV, som hittills gått ner från ca 31 MWh/år till ca 14 MWh/år behöva gå ner ytterligare 3 MWh/år. I ena fallet är då anläggningen betald efter 10 år och i andra fallet efter 13 år, vilket möjligen också kan spela roll i kalkylen, beroende på hur gammal man är eller hur länge man tror att man kommer bo kvar, osv.

Var och en blir salig på sin tro. Har man investerat i BV så föredrar man troligen det, och det är naturligtvis likadant för den som installerat LVVP.

Jag bor i norra Sverige, jag har varmt i huset året om, varmvattnet räcker till, och anläggningen har betalat sig själv efter ca sju år. Vad finns att klaga på?

Och ljudet... Avfrostningen hörs som ett sus i rören i det rum där vattenrören går ut genom väggen, så man påminns då och då vintertid om att VPn fortfarande lever, men kompressorn och fläkten hör vi aldrig.
Prova att räkna på 11 resp 14 år dvs vp nr 2.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #29 skrivet: 22 september 2014, 23:52:59 »
Ändrar man 10 och 13 år mot 11 och 14 så blir kalkylen ännu sämre för BV. Det är tidsdifferensens relativa storlek i förhållande till den totala tiden som avgör. Om en BV-anläggning skulle hålla nästan dubbelt så länge som en LV-anläggning så skulle den kunna kosta nästan 50% mer även om den inte sparade mer el, och ändå bli lika billig sett på genomsnittlig månadskostnad. Fast det handlar ju också om hur länge man vill binda sig för en viss lösning. En mindre investering och en kortare pay-off-tid gör ju att man är fri att välja nytt ganska snart igen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!