Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 26 januari 2012, 12:48:49 »

3.8 grader är ju ganska bra och kanske helt normalt för 220m hål och en 12kW VP när CP är på 100%.

Men allmänt sett: Smuts i smutsfiltret för köldbäraren kan göra att diffen blir större också. Så det kan man alltid kolla. Även om pumpen är ny så finns väl alltid risken att något skräp råkat komma in i röret pga slarv eller så och nu sitter i filtret och blockerar lite.
Skrivet av: Hedlund_87
« skrivet: 26 januari 2012, 11:31:25 »

Har nu ställt upp min KB-pump till 100% och kollat diffen.
Precis innan vp stanna hade jag en diff på KB på 3,8 ºC som minst.
Får man leva med de eller är det nått annat man kan göra?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2012, 21:55:08 »

+1

Som ett exempel. Skiljer någon tiondel hit eller dit på min faktiska effekt, mins inte siffrorna men det är ganska rättvisande i alla fall. Men som man då ser ger  0.2 respektive 0.4 i skillnad på deltat ganska stor effekt.

5,9k = 18,58kw
5,7k = 17,96kw
5,5k = 17,33kw

Och det är alltså inte när jag stryper utan detta är resultat av lägre KB och högre VB.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 januari 2012, 21:30:19 »

Jag tror aldrig jag sett att deltat varierat med mer än högst nån halv grad upp eller ned oavsett badväder eller svinkyla. Tur eller skicklighet vid intrimmning? vem vet? ;D
Hos mig skiljer det en del när kb in ligger på +4 grader och framledningen på 35 grader eller kb in 0 och framledning 48 grader men vet inte hur mycket men om effekten varierar så varierar deltat oavsett om man har tank eller ej.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2012, 15:11:08 »

 Thumbsup

Precis det gäller att hålla tungan rätt i mun och skilja på deltat över värmepumpen och deltat över en given radiator. Eftersom jag går mot en tank med ett separat flöde gissar jag att det tydligare framgår för mig hur det samlade deltat över radiatorerna skiljer sig vid olika drifscenarion - än om man bara kollar deltat över värmepumpen som ju är mer eller mindre konstant.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 25 januari 2012, 15:06:55 »

Det är möjligt att mina värden inte är representativa då jag har tank. Jag har ju konstant delta över värmepumpen då den jobbar mot tanken. Men när jag mäter på en given radiator så skiljer sig deltat utifrån vilken framledningstemperatur som råder för stunden.

Typ ju större skillnaden mellan framledningstemperaturen och inomhustemperaturen desto större delta får jag över radiatorn. Så det är lite olika saker jag pratar om gissar jag!
Deltat över radiatorn kan variera, skulle du ha en framledning på 30 och lika varmt i rummet får du ju inget delta alls på den radiatorn.
Däremot är ju deltat på VP:n(förutom effektändringen vid olika framledningar) konstant vid samma flöde oavsett utetemp, skillnaden är bara att returtempen stiger till dess att radiatorerna uppnår samma avgiven effekt och därmed lika delta som VP.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2012, 14:53:28 »

dom där nibarna kan man väl bara tjonga in något USB eller SD minne i eller?

Finns inga sådana funktioner får man köra med en separat logger med egna tempgivare.
För thermia finns thermiq men jag vet inte om det finns något motsvarande till nibe som är prisvärt. Thermiq kopplar upp sig mot värmepumpens egna givare/dator.
Skrivet av: Hedlund_87
« skrivet: 25 januari 2012, 14:48:15 »

ok. varit nere och skruvat lite så vi får väl se då. strypt lite radiatorer då jag fick lite kallt i garaget när jag öppnade alla för full. garaget är jue så klart längst ifrån pumpen.

men är det någon som har koll på hur man loggar pumpen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2012, 14:36:16 »

Det är möjligt att mina värden inte är representativa då jag har tank. Jag har ju konstant delta över värmepumpen då den jobbar mot tanken. Men när jag mäter på en given radiator så skiljer sig deltat utifrån vilken framledningstemperatur som råder för stunden.

Typ ju större skillnaden mellan framledningstemperaturen och inomhustemperaturen desto större delta får jag över radiatorn. Så det är lite olika saker jag pratar om gissar jag!

Har du inte problem med missljud i rören eller ljud från radiatorerna så kanske det är en idé att ligga kvar på 5 i delta? Du borde kunna ha en lägre kurva med 5 i delta än 7. Men det är chansning från min sida :)
Skrivet av: 2000
« skrivet: 25 januari 2012, 13:25:46 »

Då får jag sikta på de. Gick ner och kolla lite nu och cp på varma sidan står på auto. och nu när vp inte går så har fram och retur på varma sidan samma temp. alltså måste cp stannat nu när inte vp går.
Vill man ha de så eller ska man ställa cp på kontinuerlig drift?

Nej cp går. Det är därför det är samma temp...
..."samma" vatten går förbi givarna utan att värmas.
Skrivet av: Hedlund_87
« skrivet: 25 januari 2012, 13:09:18 »

Då får jag sikta på de. Gick ner och kolla lite nu och cp på varma sidan står på auto. och nu när vp inte går så har fram och retur på varma sidan samma temp. alltså måste cp stannat nu när inte vp går.
Vill man ha de så eller ska man ställa cp på kontinuerlig drift?
Skrivet av: 2000
« skrivet: 25 januari 2012, 12:26:23 »

Jag tror aldrig jag sett att deltat varierat med mer än högst nån halv grad upp eller ned oavsett badväder eller svinkyla. Tur eller skicklighet vid intrimmning? vem vet? ;D
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 januari 2012, 12:19:25 »

 Diffen kommer att vara större vid varmare utetemp pga lägre framledning samt högre temp i borran men 7grader vid -5 blir nog ok.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 25 januari 2012, 12:17:14 »

Vad jag förstår så ska väl diff på varma sidan ligga runt 7. Så om jag trimmar in den vid -5 ute till 7 grader diff följer det väl med när det är -20 ute med. Pumpen ändrar jue bara framledningstemp. Diffen blir väl densamma.

Eller?

Jodå, det ska bli detsamma.
Skrivet av: Hedlund_87
« skrivet: 25 januari 2012, 12:13:01 »

Vad jag förstår så ska väl diff på varma sidan ligga runt 7. Så om jag trimmar in den vid -5 ute till 7 grader diff följer det väl med när det är -20 ute med. Pumpen ändrar jue bara framledningstemp. Diffen blir väl densamma.

Eller?
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 25 januari 2012, 11:32:24 »

Om man kör värmepumpen direkt mot sina radiatorer så kan man anta att diffen kommer skilja beroende på utetemperatur genom att man skickar ut mer effekt vid kallare temperaturer.
Nja, något mindre effekt blir det beroende på ökad VB-f och troligen minskad KB, vilket gör att  :dt: minskar vid kallare väderlek.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2012, 10:31:42 »

Om man kör värmepumpen direkt mot sina radiatorer så kan man anta att diffen kommer skilja beroende på utetemperatur genom att man skickar ut mer effekt vid kallare temperaturer.

Dimensioneringen utgår oftast från DUT. Dvs typ den kallaste dagen på året. Då ska man med radiatorer vara uppe i normalfallet på 55 grader och då ska deltat vara det som indikeras.

5 grader är inget att förvånas över och du kan ju ha lite koll och se hur detta utvecklas i takt med kallare väder. Om du ser att deltat ligger kring 5 även vid -15 osv så kanske det är läge att testa och sänka farten ett snäpp. Men här, när det kommer till varma sidan, är det utifrån mitt kompetensperspektiv, mycket svårare att säga vad som är bäst.

Personligen och helt utan belägg så väljer jag att köra lite snabbare, dvs lägre delta, om jag är tvingad att välja mellan onormalt högt eller lågt delta. Dvs jag tar hellre 5 i delta på varma sidan än 10. Men jag har inga direkta belägg. Jag har analyserat min maskin och tycker den verkar gå bättre kring 6k i delta än 10k i delta. Men jag har inte testat nog för att kunna dokumentera och specificera detta.
Skrivet av: Hedlund_87
« skrivet: 25 januari 2012, 10:25:22 »

Tack för era svar. Då har jag förstått varför.

Nästa fråga då.

Diffen på varma sidan ligger på ca 5 grader.
Pratas om att man ska ligga på 7-10 grader?
Pratade med min installatör och han förklara att diffen 7-10 skulle vara under dom kallaste dagarna?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2012, 10:08:26 »

Maskinen lär ju inte gå sönder. Och frågan blir då vad man vill uppnå med sin förändring. Man kan säkert ha ett delta på 10 på kalla sidan och ändå klara sina värmebehov utan spets om hålet och maskinen är stort nog för att hantera behovet vid rådande omständigheter. Det behöver därmed inte betyda att processen därmed är optimal.

För att kunna utröna om maskinen går bättre krävs troligen att man har koll på ett antal värden i processen vara en del kräver omräkning från tryck till temperatur för att kunna ge svar på om processen blir effektivare. Men pratar vi om att ta ett KB delta från 6k till 3k så kan nog de flesta säga att det är ett vettigt steg att ta!

När jag och min installatör har räknat på det har vi kommit fram till att en sänkning från ett delta på 6k till 2k skulle kunna ge ca 1kw. Exakt slutsumma är svårt att svara på. Kompressorn och cirkpumpen kan ju dra lite mer. Men i grund och botten handlar det om att KBin 6 och KBut 0 ger ett snitt om 3grader. KB in 6 och KB ut 4 ger ett snitt om 5 grader. Det är nästan en fördubbling av temperaturen och rimligen ett antal procents bättre prestanda.

Om man har ett ickeföränderligt system utan termostater och en fast kurva utan inomhusgivare så skulle man kunna tänka sig att man noterar en varaktig förändring av inomhustemperaturen alternativt att värmepumpen drar något mindre ström.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 25 januari 2012, 10:07:47 »

Men som vi haft det den senast veckan har utetemp vartit allt mellan -6 till -17 och jag har inte en minut tillskott. är det någon idé att sänka diffen på KB?
Tillskott eller inte har ingen betydelse. Sänk diffen (från nuvarande 6 grader som du har) till ca 3 så blir pumpen effektivare, du får mer värme per kWh el pga högre COP.
Skrivet av: Hedlund_87
« skrivet: 25 januari 2012, 10:00:40 »

Som jag förstår det så vill man ha en lågt delta-t på KB då pumpen jobbar som bäst då? Och det kompenserar de lilla ström cp extra.

Men som vi haft det den senast veckan har utetemp vartit allt mellan -6 till -17 och jag har inte en minut tillskott. är det någon idé att sänka diffen på KB?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2012, 09:41:39 »

Rimligen strävar man efter att ta så mycket som möjligt från hålet och därmed ge värmepumpen bästa möjliga förutsättningar att hantera uppvärmningen med så lite tillskott som möjligt.

Ökar man hastigheten på pumpen så miskar deltat, alltså skillnaden mellan ingående och utgående.
Minskar man hastigheten på pumpen så ökar deltat.

I de aldra flesta fall rör det sig om små skillnader och därför kan det säkerligen finnas en punkt där en maskin totalt sett kräver något mindre tillskott med ett högre delta sett till drivström till cirkulationspumpar m.m.

Har man en hyfsat energisnål maskin borde det inte vara någon svår kalkyl.
Likaså borde effekterna av förändringarna bli tydligare ju större värmepump man har.
Skrivet av: Hedlund_87
« skrivet: 25 januari 2012, 09:24:52 »

ok. Om det nu inte finns någon anledning att ha mer än 3grader i diff och att de räcker för pumpen så måste det vara bättre att sträva efter de? spar på borrhålet? Men om jag nu ställer ner cp på KB borde inte diffen bli större då? Tänker att den har mer tid att plocka upp värme då?
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 25 januari 2012, 08:48:33 »

man brukar anse att 3k är en rimlig nivå. Ju fortare man kör cirkulationspumpen på kalla sidan desto mer ström drar den. Detta ska ställas mot de positiva effekter du får av att ha ett lågt delta på kalla sidan.
Man kan tänka så här angående varför lågt delta-T är bättre för KB: Det ger högre genomsnittstemperatur på köldbäraren som kommer in i värmepumpen jämfört med om delta är högt. Och högre KB-temperatur ger mer värme i huset med mindre elförbrukning i kompressorn. Värmepumpen är effektivare med relativt varm köldbärare.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 24 januari 2012, 23:49:44 »

i samband med nyinstallation kan det samlas smuts i ett smutsfilter som går att tömma. Hur man gör detta och vart det sitter skiljer sig från installation till installation.

Efter ett tag, när det inte längre finns smuts där i kan man ju plocka bort filtret och då få lite bättre flöde.

Jag förutsätter att man testat att öka farten på cirkpumpen

Det är även så att deltat på kalla sidan kan bli lite högre inledningsvis pga av att hålet då är väldigt bra. Det ger så pass hög inkommande temperatur att värmepumpen hämtar massor med effekt och det borde resultera i ett högre delta. Med tiden skulle man då alltså kunna se hur detta delta minskar.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 24 januari 2012, 23:46:57 »

man brukar anse att 3k är en rimlig nivå. Ju fortare man kör cirkulationspumpen på kalla sidan desto mer ström drar den. Detta ska ställas mot de positiva effekter du får av att ha ett lågt delta på kalla sidan.

Jag dras som du med ett väldigt högt delta på kalla sidan och jag väntar med spänning på en fetare pump så jag kan plocka hem den ca kw som jag förlorar på detta. (obs obs.. jag säger inte att alla förlorar 1kw. Det beror ju på vilken pump man har osv!!!!!)

Om vi bortser från ökad drivström för cirkulationspumpen så ser jag ingen nackdel med ett så högt flöde = litet delta som bara går att få.

På varma sidan gäller andra sanningar
Skrivet av: Hedlund_87
« skrivet: 24 januari 2012, 22:25:34 »

En annan fråga. Har en nyinstallerad 1145 med en 300l vb. men jag ligger på kalla sidan 4grader in och -2 ut. diff 6grader. varför vill man ha en diff på 3?
Skrivet av: c2h5oh
« skrivet: 17 januari 2012, 11:37:52 »

Jag har gradminuter ställda på -250 och tillsats på -1000, upplever inumhustemperaturen som jämn, max 0.6 grader enligt logg. Har ca 0.8 start i timmen med några minus ute. Är det helt i sin ordning och kan  jag sänka gm ytterligare?
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 11 januari 2012, 10:04:27 »

Bara ett tips; Nibes Installatörsmanual för pumpen beskriver alla menyer, även de "dolda". Finns på http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/NIBE-F1245/#tab-4
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 11 januari 2012, 08:35:58 »

Hej Bopakoster.

Nu kan jag inte kolla på pumpen, men jag har för mig att jag kunde ställa CP vid 4 olika körningar, Värme, VV, Pool och nått mer om jag inte minns fel.

Det var kanske -3 i snitt ute och kring 19C inne. Så neråt -10 skulle jag klara utan tillskott.

"Ekonomi" var det du glömde. Det är driftfallet när ingen värme produceras utan pumpen pumpar bara runt vattnet i värmesystem. Jag har det satt till 20%.

Och du kan mycket väl justera flödet vid VV-körning. Det är en trevlig finess på de senare 1x45-pumparna som saknas på de äldre pumparna.
Skrivet av: huggorm
« skrivet: 11 januari 2012, 07:24:28 »

Hej Bopakoster.

Nu kan jag inte kolla på pumpen, men jag har för mig att jag kunde ställa CP vid 4 olika körningar, Värme, VV, Pool och nått mer om jag inte minns fel.

Det var kanske -3 i snitt ute och kring 19C inne. Så neråt -10 skulle jag klara utan tillskott.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 10 januari 2012, 23:21:59 »

Tror inte du ska justera deltat  vid  VVkörning,  jag kan i alla fall inte sätta CPn separat för VV.
Annars är du på helt rätt spår.
Så nu återstår att trimma in rätt innetemp med värmekurva.

19h gångtid är knappt 80% av tiden, vilken ute resp innetemp hade du då?
Om den diffen var typ 25 ºC,  minus 4 ºC ute och plus 21 ºC inne) så kan du grovt räkna med att du kan kör ner till diffen 25 ºCx100/80=31 ºC (dvs -10 om du har 21 ºC inne) innan tillskott går in.
Ska man vara petig så ska tiden för VVkörning räknas in, det ökar tempen för tillskott lite.
Skrivet av: huggorm
« skrivet: 10 januari 2012, 22:46:45 »

Halloj!

Nu har jag justerat så jag ligger rätt nära en diff på 3C på kallsidan när pumpen jobbar värme.
Intempen ökade från ~-0,3 till +0.7 in.
Samtidigt har jag rattat fram en diff på varmsidan på ~7 grader.

Pumpen verkar ha gått 19h senaste dygnet.

Nu ska jag skruva på diffen när pumpen jobbar varmvatten så den blir 8-10C.
Ska hålla koll på antal starter fram till imorrn denhär tiden.

Är jag på rätt spår?  :)

Skrivet av: huggorm
« skrivet: 10 januari 2012, 07:56:45 »

Hej hej igen,

kollade i morse och båda värdena gick åt rätt håll så jag ratta lite mer så ska jag kolla efter jobbet.

Delta T(?) på Varmsidan hade ökat till kring 4,5 C och brinediffen var nästan 2,5C.

Som sakt, siktar mot ~7C och 3C.

Skrivet av: 2000
« skrivet: 10 januari 2012, 00:38:17 »

Den fanns där med, KB farten.
Jag har skruvat på båda farterna så nu får den gå till imorgon får vi se vad som hänt.

Tack för all hjälp!  Thumbsup

Natti Natti *vinkar*
Skrivet av: huggorm
« skrivet: 10 januari 2012, 00:37:29 »

Den fanns där med, KB farten.
Jag har skruvat på båda farterna så nu får den gå till imorgon får vi se vad som hänt.

Tack för all hjälp!  Thumbsup
Skrivet av: 2000
« skrivet: 10 januari 2012, 00:22:07 »


Nu funderar jag på en sak om man kan ställa farten även på kallsidan.
Rent hypotetiskt: 70% fart på kallsidan. Uttemp: -4, Intemp =-1C, Temp i hålet 3C
Det skulle betyda att mitt hål klarar av att värma brinen 3C ?
Om jag då körde pumpen saktare så skulle jag få högre temp in? Tillräckligt sakta skulle ge 3C in.
Vad är vinsten/förlusten där? Jag har fått för mig att 3C in skulle vara bättre än -1C in, fast det kankse kvittar?

Är jag helt ute och cyklar nu?

Lite cykling...
Se bopakosters inlägg.
Returen skulle bli lägre och genomsnittet detsamma.

Försök få till ett delta på ca 3 ºC.
Hittade du ingen meny för köldbärarcirkpumpen? Är pumpen helt ny borde det finnas. Meny 5.1.9.
Eventuellt får du uppdatera programvaran. Det finns under DENNA tråden hur du gör det.

Tidigare 1145/1245 fick man öppna på framsidan, meka bort en plåt och ställa direkt på pumpen.
Det finns beskrivet också, sök. Tror jag har skrivit nått om det.

Skrivet av: 2000
« skrivet: 10 januari 2012, 00:10:37 »

Nja inte riktigt så Rookie, skrev just detta till Huggorm, det passar in här med:
"En höjning av framtempen mha lägre CPfart ger också lägre returtemp. Men om du vill ha varmare i huset så ger det ingenting eftersom medeltempen på värmeavgivaren är densamma. Att justera CP gör man för att VP ska gå så ekonomiskt som möjligt. Det brukar vara bäst verkningsgrad med en tempdiff på c:a 8  på värmebäraren. När du fixat det med CP (och balansering av värmen till hus och garage) så kan du justera till en värmekurva som ger dig den innetemp du trivs med. "

Nej, men en väl injusterad värmepump och ett balanserat radiatorsystem ger i alla fall pumpen möjlighet att göra sitt allra bästa. Det brukar också som du säger innebära bättre effektivitet och i längden bättre ekonomi.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 09 januari 2012, 23:57:41 »

Nja inte riktigt så Rookie, skrev just detta till Huggorm, det passar in här med:
"En höjning av framtempen mha lägre CPfart ger också lägre returtemp. Men om du vill ha varmare i huset så ger det ingenting eftersom medeltempen på värmeavgivaren är densamma. Att justera CP gör man för att VP ska gå så ekonomiskt som möjligt. Det brukar vara bäst verkningsgrad med en tempdiff på c:a 8  på värmebäraren. När du fixat det med CP (och balansering av värmen till hus och garage) så kan du justera till en värmekurva som ger dig den innetemp du trivs med. "
Skrivet av: 2000
« skrivet: 09 januari 2012, 23:57:09 »

Hej igen, nu tror jag att jag är med på noterna!

Skillnaden bör vara mer på varmsidan, altså ut jämfört med det som kommer tillbaka. Jag vill "förlora" mer värme ut i elementen innan det kommer tillbaka igen, jag måste då sänka farten på varmpumpen, ska springa och kolla direkt vad jag hittar i hemligamenyn.

Precis, läs vad jag la till i förra inlägget.

Och som nämnts tidigare, försök få ungefär 7 - 8 ºC  skillnad mellan in och ut på varma sidan. Och 2,5 - 3 ºC  skillnad på kalla. Obs kontrolleras när pumpen har gått ett bra tag på värmeproduktion. Blir fel om den håller på med tappvarmvattnet.

Sänkt fart ger ökad skillnad. (skillnaden i temperatur in och ut kallas för delta T)

Sedan kan kolla vid tillfälle om radiatorerna är kännbart svalare i nederkant. Har du någon radiator som är lika varm upptill som nedtill kan den behöva strypas lite. De ska ju hinna avge värmen också.
Bäst är om alla radiatorer står på fullt, helst med borttagna termostater och att man reglerar på fast instrypning. Troligen sitter det strypmöjlighet på returen eller under termostaten. Beror på radiatortyp. Vi kan återkomma till det.
Skrivet av: huggorm
« skrivet: 09 januari 2012, 23:49:09 »

Hej igen, nu tror jag att jag är med på noterna!

Skillnaden bör vara mer på varmsidan, altså ut jämfört med det som kommer tillbaka. Jag vill "förlora" mer värme ut i elementen innan det kommer tillbaka igen, jag måste då sänka farten på varmpumpen, ska springa och kolla direkt vad jag hittar i hemligamenyn.


UPDATE:
Hittade hemliga menyn och ändrade värmebärarcirkulationnånting från 70% till 60%. (fart på pumpen?)

Jag antar nu att när ni snackar VB och KB så är det varmsidan och kallsidan?

Nu funderar jag på en sak om man kan ställa farten även på kallsidan.
Rent hypotetiskt: 70% fart på kallsidan. Uttemp: -4, Intemp =-1C, Temp i hålet 3C
Det skulle betyda att mitt hål klarar av att värma brinen 3C ?
Om jag då körde pumpen saktare så skulle jag få högre temp in? Tillräckligt sakta skulle ge 3C in.
Vad är vinsten/förlusten där? Jag har fått för mig att 3C in skulle vara bättre än -1C in, fast det kankse kvittar?

Är jag helt ute och cyklar nu?
Skrivet av: 2000
« skrivet: 09 januari 2012, 23:37:59 »

Om du när du har "förstasidan" framme med bilden på huset, pumpen, vattendroppen och i:et, håller in "bakåtpil-knappen" 6-8 sekunder så dyker service menyn upp. Klicka in och vidare in i första "5.1 driftinställningar", och rulla ned till 5.1.11 för värmebärarpumphastighet. Eventuellt har du även köldbärarhastighet här någonstans. (Beror lite på vilken pump som sitter i)



Och som nämnts tidigare, försök få ungefär 7 - 8 ºC skillnad mellan in och ut på varma sidan. Och 2,5 - 3 ºC skillnad på kalla. Obs kontrolleras när pumpen har gått ett bra tag på värmeproduktion. Blir fel om den håller på med tappvarmvattnet.
Skrivet av: huggorm
« skrivet: 09 januari 2012, 23:11:43 »

Jag ska kolla till imorgonkväll hur mycket den gått, 875h och 1900 starter hade jag nu.

DKT: Huset ligger i norra Västmanland.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 09 januari 2012, 23:02:44 »

Rätt så Huggorm! Gå igenom alla isoleringsmöjligheter innan du tittar efter kraftigare värmekälla. Själv skaffade jag en pump som inte klarade nollan utan tillsats, nu efter isolering av vind och väggar klarar den -10 ºC ute. Det var mitt mål, hade räknat på energibehovet för ett isolerat hus innan jag beställde pumpen.
Även mina fönster är liksom dina dåliga map U-värde (ungefär 3) så jag kommer att bygga om dom själv till U-värde 1,2. ( kommer att kosta en bråkdel av nya fönster, köper lösa energiglas och gör om enkelglasinnanfönstren till tvåglas isolerfönster) Då ska jag tåla -15 ºC ute utan tillsats och har minskat uppvärmningskostnaden totalt med 75%
Skrivet av: DKT
« skrivet: 09 januari 2012, 22:56:47 »

Ungefär hur mycket går kompressorn/dygn? Eller per timme?
Var ligger huset?
Skrivet av: huggorm
« skrivet: 09 januari 2012, 22:45:49 »

Halva huset är från kring 1945 ,den andra halvan är "nybyggd/tillbyggd" på 60-70 talet skulle jag tro.
Huset är 1-plans med källare/gillestuga.
På hela övreplan är det vattenradiatorer, i källaren har ena halvan golvvärme.

Borrhålet är 140m, typ berg direkt enligt borrarkillen.
Hela huset har mexitegel, skulle kunna tro att gamla delen är kass isolering (vild gissning).

När jag flyttade in fanns en kass vedpanna som inte dög till mycket, då köpte jag luftvärmepump som skulle värma övervåningen (drog halvt av elementen) och körde elpatron till golvvärmen nere. Men de senaste iskalla vintrarna Nov-Mars så behövde luftpumpen mycket stöd av elpatron och element vilket gav en månadskostnad på 7lax oxh då hade jag inte direkt värmebölja inne. Skulle nog helst behöva byta till nya fönster (svindyrt - hoppar över), däremot ska jag nog tilläggsisolera vinden inför nästa vinter.


Skrev ett inlägg innan som försvann... men jag fyller på här.

Anläggningen är oskruvad, den vart nog inställd och kör på nå standardvärden, ingen kontroll av installatör sen den kört ett tag.
Borde diffen på in och ut vara mer än ~2C som det istortsett alltid är? Vart skruvar man det? Tycker jag vart in överallt i alla menyer.

Men man kan säga att någon kasta in anläggningen och sen skulle de ge en genomgång senare, men jag har inte hört nå mer sen dess..
Skrivet av: 2000
« skrivet: 09 januari 2012, 22:31:34 »

Uppgifter på huset, storlek?, ålder? isolering? var? golvvärme? radiatorer? uppvärmning tidigare? etc. Ju mer desto bättre.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 09 januari 2012, 22:27:22 »

Är det borrhål du har? Hur mycket ström behövde ditt hus innan VP:n ?

Min pump mäktar heller inte med särskilt länge till utan tillsats, kul att följa även någon annan som vill optimera. Thumbsup
Skrivet av: 2000
« skrivet: 09 januari 2012, 22:22:11 »

Har du precis som många andra fått en värmepump installerad av en installatör som slog på pumpen, gav dig en snabb genomgång och sedan försvann???

Hela systemet kan behöva balanseras/justeras in. Men det är här vi kommer in. Fråga på så ska vi hjälpa till. Tror att du kan "kräma" ur mer med med rätt justeringar.
Välkommen föresten Thumbsup


Skrivet av: GöranA
« skrivet: 09 januari 2012, 22:19:03 »

Det ser väl ganska okej ut i min mening. Du verkar ha ett ganska högtempererat system med tanke på att vid -5 så har du som mål 47 graders framledning. Var i landet befinner sig anläggningen?

Mycket riktigt, om du inte har ändrat värmekurva eller påverkat systemet så närmar du nog dig en gräns för vad du klarar utan tillsats. Du kunde nog ha tagit en storlek större. Men man ska ju komma ihåg att spets är inte hela världen. Din värmepump kommer ju hänga med vid -10 och ge större delen av energibehovet. Vid kanske -20 så blir spetsen en betydande del av den totala effekten till ditt hus. Men hur många dagar har du -20? Allt är en trade-off. Dimensionerar du upp så kostar det mer. Den mest ekonomiska och den mest energieffektiva anläggningen är inte samma anläggning.

Köldbärare som ligger strax under nollan är ingen fara. Bara det inte faller till flera minusgrader mitt under vintern så är det ok skulle jag säga.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!