Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av innerdel ovanför dörr med överljus  (läst 4049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering av innerdel ovanför dörr med överljus
« skrivet: 15 december 2015, 13:10:53 »
Jag funderar på att byta ut min LLVP, idag har vi en 10år gammal pump som sitter i vardagsrummet enligt planlösningen nedan.
Dock tycker jag att ljudet stör lite så jag skulle hellre vilja sätta den nya pumpen ovanför ytterdörren, dock sitter det småfönster där. Det är ca 35cm mellan innertaket och dörren.

Skulle man på på något vis kunna lösa detta eller kräver det att jag byter ut dörren till en utan överljus? Hur flexibla är rören som man ansluter till innerdelen? Skulle man t.ex. gå snett genom dörrsmygen isf. rakt igenom väggen?





Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av innerdel ovanför dörr med överljus
« Svar #1 skrivet: 15 december 2015, 19:27:53 »
Du kommer med stor sannolikhet få sämre utbyte av pumpen om du flyttar den till det utrymmet.
En ny pump låter troligen mindre. Den kan då möjligtvis få samma montering som befintlig.
Vill du ändå ha en i farstun så kan du väl sätta den bredvid dörren till vänster som på bilden?
Annars är ju rören rätt medgörliga.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av innerdel ovanför dörr med överljus
« Svar #2 skrivet: 15 december 2015, 19:55:30 »
Du kommer med stor sannolikhet få sämre utbyte av pumpen om du flyttar den till det utrymmet.
En ny pump låter troligen mindre. Den kan då möjligtvis få samma montering som befintlig.
Vill du ändå ha en i farstun så kan du väl sätta den bredvid dörren till vänster som på bilden?
Annars är ju rören rätt medgörliga.
Vad gör att det skulle bli sämre att ha den i hallen? Jag fick för mig att det skulle bli bättre men har egentligen ingen koll.. Trodde ocksÃ¥ att det skulle vara bättre att ha pumpen ovanför dörren och blÃ¥sa pÃ¥ rakt mot trappen  istället för att ha den pÃ¥ sidan. Men som sagt sÃ¥ har jag ingen riktig koll.

Upplys mig gärna!

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av innerdel ovanför dörr med överljus
« Svar #3 skrivet: 16 december 2015, 23:29:13 »
Utrymmet i volym betydligt mindre, den kommer att gå ner i effekt förtidigt
Dörren är liten och mycket effektbegränsande du tappar säker 2grader till nästa rum.
Detta kan medföra att du behöver ha mycket högre fläkthastighet och flera grader varmare i farstun för att nästa rum skall få någorlunda jämn temperatur. Övervåningen kan du nog glömma helt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering av innerdel ovanför dörr med överljus
« Svar #4 skrivet: 16 december 2015, 23:48:00 »
En golvmodell kan vara ett alternativ i det utrymmet om det inte ser för konstigt ut till höger om dörren,  kanske inte finns tillräcklig höjd där under fönstret.
Man får ha lite varmare där än man normalt har men har ni barnen mycket blöta kläder och skor så kommer dessa torka betydligt snabbare än vanligt.
Golvmodeller är ganska sällan rekomenderade men är ofta bästa alternativet vid "sämre" placering eller där planlösningen inte är så öppen.
Enda nackdelarna är att dom är dyrare än motsvarande väggmodell samt att det kan bli svårare att möblera om.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av innerdel ovanför dörr med överljus
« Svar #5 skrivet: 17 december 2015, 07:47:12 »
Utrymmet i volym betydligt mindre, den kommer att gå ner i effekt förtidigt
Dörren är liten och mycket effektbegränsande du tappar säker 2grader till nästa rum.
Detta kan medföra att du behöver ha mycket högre fläkthastighet och flera grader varmare i farstun för att nästa rum skall få någorlunda jämn temperatur. Övervåningen kan du nog glömma helt.

Okej, tack för info, öppningen mellan hall och vardagsrum är ca 1m och öppet hela vägen upp till tak.
Som vi har det idag tycker jag ändå att vi får upp en hel del värme till övervåningen, det blir rätt bra skorstenseffekt i trappen. Vilket också är en anledning att sätta den nya pumpen på samma ställe som den gamla.

Idag sitter det en Pannasonic CS-XE9CKE / CU-XE9CKE hur mycket tystare upplevs en FH35?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!