Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh  (läst 8058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Newmill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« skrivet: 05 december 2010, 18:41:59 »
Har fått offerter på Thermia 8kwh och 6kwh men vet inte vilken jag ska välja, båda funkar enligt försäljarna,
Lite fakta:
-1,1/2 villa Södertälje trakten
-156 kv + 40 biyta
-Anebyhus -78  3glas, ok iso
-20 grader + 15 grader biyta
-22000 kwh total 2006-2008
-24200 kwh total 2009 (halva året med ett utespa)
-25400 kwh total 2010 ( spa hela året )
-Dom här siffrorna fick jag fram nu när jag gick igenom elräkningarna och stämmer inte riktigt på offerterna.

6 kwh 130m Borra. Beräknad värme/vatten 23500kwh vinst 15200kwh

8 kwh 140m Borra. Beräknad värme/vatten 24000kwh vinst 15500kwh

Räknar på att höja innetemp ca 1-2 grader, skiljer bara 5500:- mellan pumparna

Så vad tror ni blir bästa valet mellan dom två

Utloggad fjord

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #1 skrivet: 05 december 2010, 18:55:06 »
Hej.
Jag  valde ogsÃ¥ mellan en 6 och en 8 ,ville vara pÃ¥ den säkra sidan ,vill inte ha sÃ¥ mycket eltilsats sÃ¥ jag valde en 8,har varit nede i -17 gr utan at elpatron har gÃ¥tt inn. har läst om ganska mÃ¥nga här pÃ¥ forumet som har fÃ¥tt offerterad för liten pump.lycka till hoppas du blir nöjd.
thermia optimum G2,klart maj-10. 180 m borra,172 aktivt.1,5plan 143kvm,byggår 1966, enrörsystem.Enhörna utanför S-tälje.5 personer i hushållet. Tidligare 3kbm olja.Keddy regal murspis.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #2 skrivet: 05 december 2010, 19:12:34 »
Vad har du för värmesystem nu? Radiatorer eller golvvärme? Vad har du för typ av radiatorer, hur många, hur stora? Vad ger elpannan för temperatur till radiatorerna vid 0-gradigt ute och vid svinkyla?

Detta är viktiga frågor vid dimensionering av pump. Värmepumpar behöver generellt en stor vattenvolym att jobba emot, 20-30 liter / kW. Om pumpen är överdimensionerad bör du definitivt ligga i övre delen av det spannet. Om man överdimensionerar blir det därför ofta läge att installera en volymtank på radiatorkretsen i samband med installationen. Temperaturen är viktig att få reda på för att säkerställa att du inte har ett högtemperatursystem idag, då kan det nämligen behövas modifikationer på radiatorsystemet för att din värmepump ska funka bra. En annan grej att veta med radsystemet är att det är viktigt att veta att raddarna tillsammans kan avge all den effekt som kompressorn tillför, om så inte är fallet måste man öka på radiatorytan eller installera en fläktkonvektor ed. Och alla dessa ev. ändringar i systemet är väldigt mycket billigare att göra rätt från början, när rörisen redan är på plats med verktyg och tömt system.

Sen tycker jag det lÃ¥ter smÃ¥snÃ¥lt med 140 meter till en 8. DÃ¥ ska du nog  vara bra säker pÃ¥ att nästan hela hÃ¥let blir aktivt. Ã…terigen, det kostar inte mycket att borra nÃ¥gra meter till. Tänk pÃ¥ att du inte kan lägga till pÃ¥ borrdjupet i sista sekund eftersom borraren förbeställer slangen med färdig längd.
« Senast ändrad: 05 december 2010, 19:18:32 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Newmill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #3 skrivet: 05 december 2010, 20:13:42 »
Jag har ettrör system med 4 grupper om totalt 12 st element ca 60x120 & 60x180  (varav 4 st dubbelradiga) +4 st smÃ¥,
ingen golvvärme
vid 0 grader ute 38 grader framledning, 140 m ska vara aktivt djup.
En av offerterna har med en volymtank på 100 l, dom andra tyckte det inte behövdes.
Vad jag förstår så går eltillskott in vid -6 på 6kwh och -11 vid 8 kwh
så där får man då gissa vad det blir för temp i framtiden ???

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #4 skrivet: 05 december 2010, 20:46:34 »
Med tanke pÃ¥ att 6 kW pumpen bara ger lite över 5 kW skulle jag nog satsa pÃ¥ den större. DÃ¥ vore det idé att fundera lite närmare pÃ¥ hur mycket vatten det är i radiatorerna och ev. volymtank. BorrhÃ¥let, 140 meter, räcker till för pumpen kommer sällan att gÃ¥ mer än den mindre. Jag brukar säga utifrÃ¥n egen erfarenhet att en nÃ¥got för stor pump Ã¥ngrar man bara en gÃ¥ng och det är när man  betalar fakturan. En för liten pump Ã¥ngrar man varje elräkning efter en kall period.

Citera
Vad jag förstår så går eltillskott in vid -6 på 6kwh och -11 vid 8 kwh
Skall tas med en nypa salt, det förutsätter att värmebehovet har uppskattats korrekt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #5 skrivet: 05 december 2010, 20:48:18 »
OK, vi medlar till att alla raddarna är 590 x 1500 och höftar sen till baserat på Lenhovda Radiatorer tabeller (MP panelradiatorer 590 enkel och dubbel utan konvektor):

Volym: Vi säger 8 enkelradiatorer x 5 liter samt 4 dubbelradiatorer x 10 liter. Om du har 15 mm rör har jag svårt att tänka mig mer än 10 liter i rören. Det borde bli ungefär 90 liter vattenvolym i systemet. Du lär behöva en 100 liters seriekopplad volymtank. Personligen skulle jag rekommendera en sådan oavsett om du väljer en 6 eller 8.

Effekt: 8 enkelradiatorer x 500 W (vid dt30, baserat på din framledningstemp som tyder på att du nog behöver runt 55 graderframledning vid sträng kyla) samt 4 dubbelraddar x 700 W, vilket blir 6800 W effekt. En Thermia 8 ger strax över 7 kW effekt på radiatorvattnet vid kyla, och vid sträng kyla ska du dessutom ha 3 kW tillsats utöver kompressorns effekt. Ekvationen verkar inte gå ihop, det är stor risk att din kompressor kommer stanna pga hög retur, eftersom radiatorerna inte kommer kunna avge all den effekt som Thermian tillför vattnet. Baserat på detta kanske en 6-a blir bättre, eller så kanske du kan sätta in ett par fläktkonvektorer centralt i huset om du har öppen planlösning.

Jag tycker ditt system känns så pass gränsfall att du borde räkna ut din vattenvolym och din radiatoreffekt mer exakt. Mina höftningar här är som sagt höftningar, föreslår att du kräver din installatör på lite mer exakta svar avseende ditt radiatorsystem mm. Som sagt, det blir bra mycket billigare att fixa allt i en stöt.
« Senast ändrad: 06 december 2010, 05:25:40 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Newmill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #6 skrivet: 05 december 2010, 21:19:55 »
Tack för all respons  :)
Jag har tänkt inom en snar framtid fixa golvvärme i hall o eventuellt i sovrummet (måste bryta upp där för att få fram rören till hall)
det är 18m2 + 18m2  behöver man volymtank ändÃ¥ ?
Priserna är ca 120-126 för 6 kwh & 125-133 för 8 kwh netto
(dÃ¥ dom högre priserna är frÃ¥n en med 100 l volymtank  och 115m/140m borra )
är det rimligt?
Som nykomling här sÃ¥ tackar jag för ett förträffligt forum  tomte::

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #7 skrivet: 05 december 2010, 21:44:17 »
Golvvärme ger inte så mycket volym, det beror dock helt på vilka rör du stoppar in i golvet och hur tätt. Grov höftning säger mig ca 25 liter volym på 36m2. Vilket gör att du börjar närma dig vettig totalvolym för en 6-a. Men som sagt, alla mina siffror är grova höftningar för att hjälpa dig med hur du ska tänka och resonera med din installatör. Och det är som sagt viktigt att tänka till i förväg. Om installatören inte är intresserad att diskutera dessa frågor med dig på ett adekvat sätt - hitta någon annan!

Om priserna är före ROT-avdrag så är det inget som får mig att haja till.

Har du strypmöjlighet på dina 4 radiatorslingor? Annars skulle jag försöka deala in 4 stryp-ventiler monterade på returledningarna från varje slinga, så att du har fina möjligheter att balansera flödet mellan de olika slingorna, inte minst om du nu ska lägga till golvvärme-avstick inom snar framtid (givetvis ska du ha en strypventil även på avsticket).
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad stig37

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #8 skrivet: 08 december 2010, 13:04:39 »
Hoppas du satsar på en större pump. Jag satte in en villa90 1999 men skulle klarat mig med en villa60, har en kåk byggd 1932 på knappt 100kvm och ett nytt garage på 45kvm med 30kvm öv och jag har inte använt elpatronerna på hela tiden! En pump som står still kan inte slitas säga vad man vill, det enda som slits är väl isåfall startrelät och det kan inte kosta en förmögenhet. satsa på ett djupare borrhål och en större pump, här i Närke borrar man numera runt 200m för att vara säker, extra kostnaden är ju inte så stor när man ändå ska borra. Det är väl bergvärme du vill ha och inte en halv elpanna? Att köra elpatroner när elen är som dyrast kan inte vara försvarbart!
Lycka till //Stig

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #9 skrivet: 08 december 2010, 13:32:40 »
Jag tror också att du ska satsa på den större pumpen, min förbrukning var ungefär som din och jag köpte en 6 kW pump. Med den klarar jag mig till ungefär -14 grader utan tillskott om det är vindstilla blåser det kanske -10. Med facit i hand skulle jag kanske valt en 8a och i princip sluppit nått eltilskott och ev haft en lägre huvudsäkring. Bara en mindre huvudsäkring skulle skulle hos mig betyda en tusenlapp lägre kostnad varje år så merkostnaden skulle snart vara betald. Kostnaden för eltilskottet är , hos mig, ca 4-500:-/år. Den kostnaden skulle för mig bli 100 - 200:-/år.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #10 skrivet: 09 december 2010, 08:47:02 »
Jag skulle valt 8 kw...
OBS att borran ska ha "effektivt djup" djup under grundvattenytan.
Försök gärna få en lite extra djup borra, det är alltid skönt att veta man har djup så det räcker...

Ovanstående i ljuset av att ni vill har varmare än tidigare.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Newmill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #11 skrivet: 10 december 2010, 21:24:59 »
Jag har nu beställt en 6 kwh pump och 130 m borra, tvärt emot alla rÃ¥d  ::) fÃ¥r lita pÃ¥ försäljaren och magkänsla, ligger i grÃ¥sonen mellan 6-8 an
med en förbrukning av ca 18000kwh v+v, 20-21grader inne och inte tänkt att höja nämnvärt, tycker att elementens volym räcker utan en volymtank, priset landar på 118000 efter rot, om man bara sparar ca 500kwh med istället en 8 så satsar jag nog på en 6a istället Sc:,h

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #12 skrivet: 10 december 2010, 21:28:17 »
Lycka till, hoppas det blir bra! *vinkar*

Skriv gärna ett nytt inlägg i den här tråden när du är igång och har kört ett par veckor, alltid intressant att få lite verklighetsanknytning för att knyta ihop en dimensioneringstråd.
« Senast ändrad: 10 december 2010, 21:42:41 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #13 skrivet: 10 december 2010, 21:39:49 »
Jag har nu beställt en 6 kwh pump och 130 m borra, tvärt emot alla rÃ¥d  ::)
...
Tror tyvärr det är stor risk att du kommer att ångra det valet. :'(
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #14 skrivet: 10 december 2010, 21:49:11 »
Jag har nu beställt en 6 kwh pump och 130 m borra, tvärt emot alla rÃ¥d  ::)
...
Tror tyvärr det är stor risk att du kommer att ångra det valet. :'(

+1
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!