Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 10 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tom63
« skrivet: 30 september 2018, 20:14:21 »

Bra folk på forumet.
Leifa K skickade reservdel  på posten snabbt som tusan
Hoppas få liv i kortet igen
tack så mkt
Skrivet av: Tom63
« skrivet: 29 september 2018, 23:15:22 »

Blev ju ett billigt fel att åtgärda. Kostade inte många kr. Böt potentiometern nyss och återställde kurvorna. Pumpen har ju under ca. en månad producerat för varmt på framledningen, men det har inte påverkat inomhuskomforten eftersom jag har gamla schuntstyrningen med inomhusgivaren kvar i drift, så överskottet har lagrats i acktanken. Ingen "gänga på halsen" för fastsättning med mutter men det kvittar. Sitter bra ändå på kortet.

Tack Rickard för forat.
Tack DIY_freak för detta inlägg. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47475.0
Länk till Potentiometern. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=64-352-22&toc=20146

Har en extra liggandes ifall någon behöver.

Har du kvar nån potentiometer,har samma problem nu
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 19 februari 2018, 13:52:57 »

Tackar! Grannen var här på förmiddagen och hängde dit manometrarna o tempgivare, sedan justerade han lite. Detta skulle man nog ha gjort redan när jag installerade den. Den går bra. Han ska räkna på en Bosch compress 6000 8 lw/m. Han får fixa allt så spar jag på min rygg, källartrappor ni vet.  wave
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 februari 2018, 07:09:11 »

OM jag ändå bytte modul skulle jag sätta in snåla cirkpumpar också, de tjänar rätt säkert in sig under sin livstid, om nu inte vvb eller elektronik lägger av inom något år.
Och det är ju just det som är frågan, byter man motor i en 15 år gammal bil och tror att hela bilen fått nytt liv, nej - det gör man inte.
Visst, är man en som gärna skruvar och inte har några problem att leta upp ny eller begagnad utrustning att byta ut i den gamla värmepumpen eftersom de går sönder så kan man ganska säkert byta modul och det till ett lägre pris - även om man får räkna med att byta kontaktorer, kretskort, display o.s.v. med tiden.
Det enda som egentligen kan göra att modulbyte blir dyrare är om vvb springer läck.
Eller, om man inte kan skruva själv utan behöver köpa tjänsten till både modulbytet och de småreparationer kan kan förvänta sig längre fram.
Ringer du hantverkarn så snart det blir nåt så är jag inte säker på att modulbyte blir en bra affär.

Sen får man ju även väga in tillfredsställelsen av att ha nåt nytt i pannrummet, om man nu har den läggningen vill säga.  ::)
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 18 februari 2018, 19:58:18 »

https://www.buildor.se/nibe-kyldel-till-fighter-1210
Och en slangsats, så har du kommit undan med 23000 kr typ
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 februari 2018, 13:39:16 »

Du kan ju även titta på en Nibe F1226 lite billigare än F1245 och lite sämre cop men tror inte det skiljer så mycket numera sen F1226 fick snålare cp. Säljer grannen Bosch kan du säkert få ett bra pris på en sån och dom brukar ligga bra i pris och är säkert lika bra som nått annat.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 februari 2018, 09:51:00 »

Har du tank så tycker jag att du skall köpa en on/off-värmepump.
Fabrikat tror jag inte har någon större betydelse utan det är väl mer pris och installatör som avgör valet.
En Nibe 1245 är väl det som blir mest likt det du har idag, men det är ju inte omöjligt att lära sig de andra pumparna heller, i grunden är det samma parametrar som skall ställas in.
En ny modul är också ett val som troligen blir mest lönsamt (billigast) även om den äldre tekniken kanske inte ger riktigt lika hög COP så tar det tid att spara in de extra 25000 som en helt ny pump kostar.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 18 februari 2018, 08:17:44 »

en ny modul till din 1210, den kan du ju redan, och den är riktigt pålitlig dessutom.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 18 februari 2018, 01:03:39 »

Jaha, kom upp från källaren nu kl 00:30. Lite stressad blev man ju när det var 18gr i huset i går morse.. Bvpumpen hade löst på HP-MS larm. Elpatronens överhettningsskydd hade löst också pga att jag hade kopplat om den interna vb-pumpen till att den skulle gå när KB-pumpen gick. Det innebar att elpatronen löste ur på hög temp eftersom vbfram:s cirkpump inte gick. Det jag kom fram till är att bvp gick fint vid låga temperaturer/tryck. När trycket o tempen ökade så fick kompressorn spatt. Märkeffekt = 5,5Amp. På en fas så tog den 6,5Amp, på de andra sjönk den ned till 2,5Amp.. sedan så löste det ut. Många provkörningaar eftersom jag bara har ett mätinstrument att mäta spänning o ström med, Det är ju 3-faser att mäta allt mellan. Kom fram till att det var mjukstartern jag installerade för några år sedan, kopplade bort den så det blev direktstart igen, som original, nu verkar det som att det fungerar igen..Tittar på en nu BVP. Någon som har råd att ge? Det skall vara en pump som jag begriper. Kör ju nu mot en 800l acktank, Pumpen får leva sitt liv mot aktanken, sedan så har jag en sekundär schuntstyrning från acken till radkretsen i bostaden. Smurfen? Cocacola? Osv. Rickard kan också lämna tips. Nu är klockan 01:00 och jag hör att värmepumpen går, går ned i källaren o kollar att det är ok. Det var OK! Grannen som är ganska erfaren inom detta kommer på Måndag och tittar, Han säljer Bosch. Vilken tycker ni att jag skall välja?
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 27 september 2017, 00:01:04 »

Insatsen till växelventilen bytt för ett halvår sedan. Inga problem nu.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 14 oktober 2016, 18:36:01 »

Jahopp, ännu ett år..  blev lite skraj när den löste på ht... Det var växelventilen som inte gick tillbaka efter varmvattenproduktion. Lite smörja i denna så växlar det fint igen.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 25 oktober 2015, 09:12:20 »

Blev ju ett billigt fel att åtgärda. Kostade inte många kr. Böt potentiometern nyss och återställde kurvorna. Pumpen har ju under ca. en månad producerat för varmt på framledningen, men det har inte påverkat inomhuskomforten eftersom jag har gamla schuntstyrningen med inomhusgivaren kvar i drift, så överskottet har lagrats i acktanken. Ingen "gänga på halsen" för fastsättning med mutter men det kvittar. Sitter bra ändå på kortet.

Tack Rickard för forat.
Tack DIY_freak för detta inlägg. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47475.0
Länk till Potentiometern. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=64-352-22&toc=20146

Har en extra liggandes ifall någon behöver.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 23 september 2015, 09:57:57 »

Ingen rumsgivare till bvp.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 september 2015, 09:39:10 »

Har du rumsgivare med påverkan aktiverad så kan det vara den potentiometern också.
Eller nåt glapp på kabeln.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 22 september 2015, 21:21:46 »

Ja, jag tror det är ratten på fronten som spökar.  Ett vanligt fel.

Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 22 september 2015, 20:09:46 »

Driftsatt 2010-09-05. Inne på 6:te året hos mig. Böt kontaktorer förra året i förebyggande syfte. Nu har den beräknade framledningstempen, den inom parentes vandra upp och ned, efter ett tag så stannar den på tex. 15gr. när den skall vara ca 27gr. Utetempgivaren är stabil i sitt värde. Ska kolla upp potentiometer´n för förskjutning av värmekurva, tror att den spökar eftersom det vandrande värdet blir stabilt om man ökar med ca. +8 eller mer.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 09 december 2012, 12:03:19 »

Skulle man kunna få ett omdöme om hur bvpumpen arbetar/fungerar? Har ju aldrig satte mig in i själva kylfunktionen eller vad det heter, det är dags att förkovra sig lite nu. Hoppas att benämningarna är rätt.

Utetemp           -18
kb in                  5.56
kb ut                  0.12
Exp.ventil före     7.44
Exp.ventil efter  32.69
Förångare efter   9.56
Hetgas             64.88
Vb fram           41.38   
Vb retur           31.56
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 09 december 2012, 11:53:21 »

Skall absolut fortsätta att elda när andan faller på, fast det blir lite mindre brasor i fortsättningen. Har ju en 800l tank kvar. Rivningen av den ena tanken är pga utrymmesskäl. Bvp skall ställas där istället.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 december 2012, 10:33:13 »

Varför river du tanken har du slutat elda ?
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 08 december 2012, 22:16:52 »

Lördagsnöje. Att skära ned ena acktanken så det blir görligt att bära ut. En annans rygg är ju inte som en "rautakanki" precis.. Lånade hem en liten portabel plasmaskärare från jobbet, helt suverän, inte tog den mycket luft heller. Nu var 800l tanken av 6mm gods för 30-40kr ett minne blott. Den rostfria 300l vvberedaren vete tusan vad jag skall göra med.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 18 februari 2012, 22:29:19 »

Visst f**n  huvuddunk var första tanken, for ut o hämta rörtången o fixat. Tog längre tid att få bilden ur telefonen.. Tur jag la ut bilden, tack så mycket för påpekandet.  *vinkar*
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 18 februari 2012, 21:56:14 »

Ser ut som en icke godkänd installation av pumpen då axeln skall vara horisontell och kretskortet vertikalt.  Om jag inte tolkar bilden fel.

Du bör vrida pumpen ett kvarts varv annars kan lager m.m ta skada och avluftning av pumpen försvåras.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 18 februari 2012, 21:46:10 »

Fick "offra" min reservcirkpump till grannen när det var kallt nu sist en fredagkväll, så han fick tillbaka värmen i kåken. Det gav ju en öppning till att handla en Wilo Pico 25 1-4 180 från Ebay för 168.90 Euro. Det var bara å ta fram rörtängerna, rörgängsatsen, pinnsvetsen mm å sätta igång, installerade en energimätare samtidigt. Gamla cirkpumpen ligger på reservhyllan nu. Roligt att "hålla på".
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 21 april 2011, 21:19:29 »

Kom över ytterligare en samma mjukstart för 480kr på Tradera. Jaja, kunde inte låta bli....
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 25 mars 2011, 13:12:07 »

Pratade även med en tekniker hos Nibe i Markaryd idag och frågade om ramp-up tider. De hade inga såna uppgifter, inte mera än att spetsen på ramp-up ratten skulle peka rakt upp....
Ska föra över mätvärdena från multimetern till en dator nästa vecka, kan va roligt att se kurvor på`t.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 mars 2011, 12:56:08 »

Där ser man  Thumbsup
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 24 mars 2011, 21:13:18 »

Bra med lite feedback! Jepp, det stämmer, ramp upp över 3,5s. Kan ju bli hur fel som helst med tanke på motorlinningar, motorskydd osv. Den här inställningen var den som gjorde den lägsta startströmmen enligt instumentena jag hade tillgång till. Vet ej vad fabriksinställningar brukar vara, har väl kanske läst det någonstans men kommer ej ihåg. Minskar jag rampuptiden till under 3,5s så är jag över 30 Amp i startström enligt instrument. F--n, nu blir jag orolig, men det är bra. Då stagnerar man inte. All input är värdefull. Jag tackar. Någon mera?

Edit: Hittade länken angående start tiden.    http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=3667.0
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 24 mars 2011, 20:56:53 »

Har du en ramp-up på över 3,5s? Det låter mycket tycker jag.

Risken är väl att trycket byggs upp innan den kommit upp i fullt varvtal.

Vad brukar de fabriksmoterade vara inställda på?

Min Stiebel-Eltron har en väldigt enkel mjukstart, med tre kraftiga motstånd och två kontaktorer, och den första kontaktorn matar kompressorn via motstånden, och den andra matar direkt, och jag tror inte tiden mellan första och andra kontaktorn är mer än några hundra ms.

1245:an är 18 mil bort, så den kan jag inte kolla.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 24 mars 2011, 20:36:06 »

Har nu monterat en mjukstart  https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-659-56&toc=19847. Vann ett bud på Tradera, (finns mycket nyttigt där om man har tiden för sig) fick den för 684kr, ny. Lånade hem över helgen en tångampmeter (fluke) + multimeter med loggfunktion, min max medelvärde (fluke) Sen blev det omställning på vvb tempar så det skulle gå mellan 3grader, vilket innebar start var tjugonde minut. Många mätningar, många avläsningar. Sökte och läste en del på forat om starttider. Kom fram till att rekommendationerna som getts stämmer ganska bra, men om man har möjlighet som jag och låna mätutrustning, så finns det någon Ampere till att hämta i lägre startström. Vet inte om instrumentena var tillräckligt snabba för att visa rätta värden, men många upprepade mätningar under en helg gav ett entydligt svar. Papprena säger 42 Amp i startström, kom ned i enligt mina många mätningar till 26-27 Amp. Kan det stämma? Ska koppla om med ett relä, så det ligger spänning på mjukstartaren hela tiden när första motorreläet med alla skyddsfunktioner är draget. Är det någon som vet var man kan få ut 24-110 VAC/DC+/- 15% ? Isåfall så kan man koppla in mjukstoppet med, och då bör man väl ha eliminerat så långt som möjligt fastsvetsade kontaktorer så inte pumpen bara går och går utan någe stopp som det skrivits om. Eller ska man satsa på en ny kontaktor i förebyggande syfte? Här kommer iaf en bild på inställningen.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 20 februari 2011, 00:03:36 »

Måste bara få skriva av mig lite om hur djäkla bra det funkar... Nu är det roligt att elda ved i pannan igen, när man inte måste. Det funkar såå djäkla bra om man vill elda helt plötsligt. Bvpumpen känner ju direkt när man eldar med fyttade tempgivaren (tack igen Carl N) och håller sig bara till tappvarmvattenproduktion. När tempen i acken svalnar så tar pumpen över värmeproduktionen helt automatiskt. Det jag har att invända emot är att gradminuterstyrningens tid inte räcker till, den vill gärna gå in och stötta, men den är bortkopplad sedan länge... Bättre med flyttade elpatroner högt upp i tanken som får jobba på den interna termostaten, då slipper man "tjyvel" till patronerna.

Om det dyker upp gamla vedeldare på forat med liknande önskemål som jag hade, varför inte rekommendera dem en pump som funkar som mitt gör? Dvs helt automatiskt, utan antingen eller. Inser ju att jag hade en enorm tur som blåbär att jag hittade denna pump på Blocket för 3 tusen, och att det kom att funka som jag hade tänkt mig med enbart flytt av en tempgivare, omkoppling av vbpump och mont av ett backslag på vbfram ledningen.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 11 december 2010, 22:12:02 »

Fick ju byta insatsen till växelventilen ganska snart efter idrifttagandet, sen blev det bra. Liite labb med gradminuter hit o dit, vb pumpens hastighet osv, men har nog hittat som jag vill ha't. Kb högsta fart, tempdiff 5-5,5gr, får väl plocka bort silen vartefter, den tror jag bromsar flödet en del, alternativt en sil till och köra de 2 silarna paralellkopplade? Vb lägsta fart temdiff 7-8gr. Bägge acktankarna fortfarande i drift   ::)  inga problem med att elda på med vedpannan, vp:n känner att den inte behöver producera någon värme eftersom tempgivaren är flyttad till acken, den tar över så fint när tempen i acken svalnar efter vedeldningen. Inga handventiler att lägga om, bara backventil på röret så vattnet går åt rätt håll. Jag är väldigt nöjd med konceptet, flytande mot acktank, toppladda, producerar mera värme än huset tar så det lagras i ackarna vilket bidrar till många färre starter hos mig, vilket kanske kostar lite mera med så mycket varmt vatten gentemot direktdrift. Lite frågetecken för kb-tempgivarna, men de verkar följa Nibens under drift, de är bara instoppade under isoleringen.

Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 09 september 2010, 08:05:28 »

Enligt manualen till en 1110 ska man koppla om VB-p så som du gjort när man kör mot extern tank så det är inga problem med de extra watten på reläet.
Dessutom står det att man ska flytta tempgivaren så det kan ju finnas en del tips i den som du har användning för.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 08 september 2010, 21:29:21 »

Aaah, fixar direkt, tack.  Thumbsup
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 september 2010, 09:36:14 »

Om du låter VP:ns värmebärarpump endast gå med KB-pumpen så kan du flytta framledningsgivaren till acktanken så vet VP:n då den ska starta.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 07 september 2010, 21:40:56 »

Nya ideer...Tycker att det är tokig styrning i pumpen med mitt upplägg. Jag toppladdar acktankarna med (har inte skrotat ut tank 2 ännu)  vedpanna, sol, bvp. För att få igång bvp så fick jag dumpa tankarnas lagrade energi i poolen så inte bvp löste ut på hög returtemp. Det blev ändå ingen värmeproduktion med bvp eftersom solen laddat tankarna, bara vv produktion, tack vare tror jag att vb-pumpen snurrar hela tiden, hela acken håller en jämn temp och det blir hög returtemp till bvp. Nu ikväll så kollade jag Reläkortets reläer,  och kom fram till att i mitt fall så blir det bäst om jag kopplar vbp till kbp:ens plint, reläet pallar nog med de extra 50?w, dvs när bvp pump står för att den är nöjd så står vbp pumpen också såsom kbp (annars så går ju vbp hela tiden) När vbp står stilla så kan det ju bli tokigt med värmeproduktionen, men jag får försöka balansera in acktankarnas/radkretsens flöde så att radkretsen alltid har ett litet flöde genom bvp och vet när den skall starta värmeproduktionen. Vv produktion känner den ju i manteln, så den skall ju inte störas? På detta sätt så kan jag hålla lägre flöde genom solkretsen/högre temp/ bättre skiktning i acktank/ förhindra i möjligaste mån utslagning av bvp pga hög returtemp?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 augusti 2010, 07:15:21 »

Det slog mig bara, om det är en utetempgivare som kräver en 2ledare, varför har de monterat med 4ledare, 2par ihoptvinnade? 

Samma hos mig, verkar vara branch-standard...  Sc:,h
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 30 augusti 2010, 23:15:13 »

Tack. Det är väl bara som så att de köpte in en massa av denna kabel och måste göra av med den innan de köper in nytt. Det var "bra" kablar iallafall, kunde skala av dom med morakniven utan att skada ledaren!
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 30 augusti 2010, 23:03:40 »

Vet ej, men kan bara bekräfta att utegivaren är inkopplad på samma sätt på min 1230.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 30 augusti 2010, 22:59:03 »

Har fått ned den till källaren nu. Skall installeras provisoriskt och dras igång (hoppas den funkar, gav ju bara 3ooo för den) så jag kan skrota ut den ena tanken (med vvb i) sedan så ska den monteras permanent. Det slog mig bara, om det är en utetempgivare som kräver en 2ledare, varför har de monterat med 4ledare, 2par ihoptvinnade? 
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 09 augusti 2010, 08:57:58 »

Meen då, tog ledigt idag för att de skulle komma och borra, så ringde de och sa att det var mycket mera meck med riggen än de trodde så de kommer i morgon istället.    :(   Fick åka till jobbet idag och vara ledig imorgon istället.  Thumbsup
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 15 juli 2010, 00:32:10 »

Har ju inte haft någon panik med installationen eftersom jag inte "sitter i sjön" när det gäller energikällor. Hålet är beställt sedan en tid och de fick själva välja när de ska borra. De kommer vecka 32. 200m aktivt hål beställde jag. Det blir 400m slang, 30-40 W/m innebär om jag inte räknat helt fel att jag kan plocka upp mellan 12-16 kW till 1210-7:an, så hålet bör räcka till. Engångskostnad och helt klart värt det anser jag, eftersom Poolen kommer att kunna användas tidigare på året, återladdning av hålet osv. Tar nog bort ena 800l acktanken, 800l kvar. En utrymmesfråga. Det blir fortfarande flera anslutningar med grova anslutningar på den kvarvarande tanken så jag kan välja vart jag vill ladda ved, sol, bergvärmep. Det skall givetvis förberedas för frikyla. CitCop pumpen lär ju inte hålla i evighet...
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 02 oktober 2009, 21:19:08 »

Det var inga problem, konsigt nog. Hon knorrade lite när jag prata om 2025:an men det här gick hur smidigt som helst, måste ha gjort någe bra här hemma... Nu fick ja någe i halsen, host host, den är fortfarande kvar i kartongen... än så länge har jag plats för den.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 02 oktober 2009, 20:05:16 »

Haha, leifa.k, vad säger frugan nu då? ;)

Vilket kap du gjorde!

Vet inte men är det inte bättre att köra vp och ved parallellt istället för att få det på automatik?
Tror som du själv är inne på att det inte blir så mycket elda sedan....

Min gamla E9DKE utedel, vad blev det av den? ::)

Ha det gott!
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 02 oktober 2009, 13:03:08 »

Joo de klart, ska svetsa in ytterligare två anslutningar i ena tanken så det blir 4 i höjdled. Då kan man "minska" volymen i tanken, blir ca 270l. mellan varje anslutning och så stänger man den andra tanken, blir ju några handventiler innan man är färdig. För att producera värme till poolen, är det bara att lura utomhusgivaren med ett annat värde eller ska man lägga den i frysen ;)?
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 02 oktober 2009, 06:08:22 »

1210-7 är väl i princip samma pump som 1215-7 och 1225-8 om du vill använda något beräkningsprogram.  Köpte själv en begagnad 1210-7 för några år sedan, fast jag fick betala 18,000  >:(   Men då hade den en sprillans ny VV-beredare (aldrig använd) och en kompressor-modul som inte var mer än något år gammal.  Men 3,000:- är ju ett verkligt kap.

Tycker att 2 * 800 liter volymtankar verkar på tok för stort.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 01 oktober 2009, 23:39:31 »

Jahaja, vet att jag spånat om Nibes 2025-8/10 att komplettera med, men såg en annons på Blocket i förrgår em och blev lite nyfiken. Ringde igår morse vi 9-tiden och det var ju bara att åka till minuten först och sedan till Finspång. Det blev en Nibe 1210-7 -99:a för 3000kr. Han hade inte tänkt på att notera antal starter och drifttimmar, men det såg bra ut vid kontaktorerna och cirkpumparna, vad annat hade man kunnat kolla när den var bortmonterad? Ned till arbetsplatsen för att hämta hjullastaren för mellanlagring på arb.platsen. När vi höll på att böka ut den till skopan så ringde hans mobil väldigt mycket om denna vp... Nåja, hursomhelst så står den på min arbetsplats i väntan på hemtransport med en bil med bakgavellyft. Svågern hade inte kvar beräkningsprogram till så här gamla Nibepumpar efter en städning i datorn så jag ringde till Nibe och med tanke på att jag vill hålla en grundtemp i Poolen om en yta på nästan 40m2, grundtemp i garaget 52m2, huset bortåt120m2 1,5 plan + källare så tyckte Nibefarbrorn att borran skulle vara 180m med tanke på återladdning som han sa. Helt ok. blir en rotborra. Pumpen är ju för stor för min fastighet med garage, så min tanke var att ha mina bägge 800l tankar som volymtankar....fast det är ju inte direkt optimalt, utegivaren får styra framledningstempen till tankarna och den gamla shuntstyrningen med inomhusgivare får styra radiatortempen. När värmepumpen får för hög returtemp från acken om jag eldar med ved så larmar den och stannar. Startar den automatiskt med fallande temp eller måste man återställa något? Som ni märker så kanske jag är på väg bort från veden fortare än jag själv trodde! Väldigt tacksam för synpunkter från er alla.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser