Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Arbetstank eller volymtank, för- och nackdelar  (läst 3299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kang

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Arbetstank eller volymtank, för- och nackdelar
« skrivet: 04 oktober 2011, 11:02:10 »
Hej,

Jag försöker bestämma mig för hur jag ska koppla in min blivande tank och skulle behöva goda råd. Jag har en Thermia Diplomat 16 kopplad till radiatorer och har kommit fram till att jag behöver mera vattenvolym eftersom pumpen ibland stannar på hög retur istället för att räkna gradminuterna till slut, samt för att få ner antalet starter. Jag har inga knäpp problem annat än vid en väggenomförning där det är enkelt att utvidga hålen för radiator rören.
Planen är att skaffa en Nibe UKV 200 tank men problemet är inkopplingen. Ger arbetstank modellen med extern cirkulationspump egentligen något större mervärde jämfört med att koppla som volymtank och använda pumpens egen CP? Kostnadsmässigt är det ju en betydande skillnad främst i installations kostnader men även i framtiden med en extra pump snurrande 24/7.

Tacksam för goda råd!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Arbetstank eller volymtank, för- och nackdelar
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2011, 11:11:59 »
Om det nominella flödet i radiatorsystemet avviker väsentligt från VP'ns och/eller flödet varierar mycket pga många termostater så kan man behöva separera flödena med en arbetstank och separata cirkpumpar.
Om du alltid kan upprätthålla rätt flöde genom VP'n med nuvarande koppling så räcker det med en volymtank och VP'ns inbyggda pump.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank eller volymtank, för- och nackdelar
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2011, 11:13:50 »
Kang,

Hur ofta startar din värmepump, så här års?
Hur har du ställt in integral för VP start?
Hur har du ställt in hysteresen för värme (det problem du har med stopp innan gradminuterna räknat till 0)

Har du erfarenhet av driften under vintern eller är pumpen ny?

Vad har du för värmesystem i övrigt? Radiatorer, golvvärme, mix av båda, termostater. Är värmesystemet nytt eller gammalt. Vad var tidigare uppvärminigskälla (som systemet bygdes för)? Olja eller el? Är det störande flödesljud från rören? Hur stor volym uppskattar du att du har nu?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank eller volymtank, för- och nackdelar
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2011, 11:15:31 »
Skillnaden i installationskostnad behöver inte vara så stor. Och den externa pumpen får gärna vara av låg-energi-typ och den kommer gå merparten av tiden - i stället för din hög-energi-pump som sitter i värmepumpen, vilket kommer innebära en lägre driftskostnad.

Precis som purjo säger är ju valet av tank beroende på en mängd olika parametrar. Därav alla mina frågor :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kang

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Arbetstank eller volymtank, för- och nackdelar
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2011, 12:30:47 »
Oj, inget att klaga på responstiden här inte!
David: Jag har enbart radiatorer i systemet (9 st Purmo Compact C22 1200/450 och 2 st C33 1200/450) vilket tillsammans med rören väl ger knappt 100 liter vattenvolym? Inga termostater på radiatorerna. I dagsläget så startar pumpen med 20 minuters mellanrum och går endast någon minut. Jag har ingen erfarenhet av hur den beter sig när det blir vinter (5 år gammalt system men vi köpte huset för några månader sedan). Jag har försökt justera intergral & hysteres men inte inte åstadkommit någon större skillnad och i dagsläget så kör jag på fabriksinställningar.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank eller volymtank, för- och nackdelar
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2011, 16:38:05 »
Genom att öka upp hysteresen låter du maskinen gå längre tid innan den klipper på grund av för hög skillnad mellan framledning bör/är. (jag har ställt in 15)

Ökar man integralen sÃ¥ blir normalt sett körningarna längre men med liten vattenvolym kan det vara verkningslöst och bara innebära att man ännu fortare slÃ¥r i hysteres-taket.  Jag har integralen mellan 150-200gm.

Du har nog helt rätt i att du behöver öka din vattenvolym och enklaste vägen till detta är en volymtank. Jag har ingen personlig erfarenhet av volymtank. Men vad jag kunnat läsa mig till fungerar dessa som utlovat :) Personligen resonerade jag som att arbetstanken gav en ökad flexibilitet samt möjliggjorde termostater utan nÃ¥gon särskilt mycket högre kostnad. Men dÃ¥ mÃ¥ste man även köpa in en cirkulationspump och hitta en installatör som är kompetent nog att göra en vettig koppling. Annars kan det nog. 

Jag har 300l Nibe UKV på min 16kw Diplomat och jag har vad jag anser trevliga vara bra gång/start-tider. Jag har 14st c22 1st c33 och 1st c21. golvvärme på 7m2 samt hyfsat grova rör i stammarna så att säga. ca 230m2 uppvärmt.

Vart i sverige bor du?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank eller volymtank, för- och nackdelar
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2011, 17:14:41 »
Är radiatorerna injusterade med endast nån minuts drifttid hinner ju knappt vattnet snurra ett varv i systemet kolla så att radiatorerna är varma upptill och ca 6 grader kallare nertill. Hur mycket skiljer det i temp på ingående och utgående vatten från vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank eller volymtank, för- och nackdelar
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2011, 23:39:14 »
Om ditt hål inte är väldigt grunt så kan nog din pump sparka i väg en sisådär 20kw så här års.

Mot 100 liter. Det blir ganska korta gångtider även om du trimmar, vrider och vänder, optimerar och funderar.

:)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!