Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: S1326 rätt eller fel  (läst 1514 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Epedersen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
S1326 rätt eller fel
« skrivet: 18 oktober 2013, 20:20:49 »
Hejsan, har idag en källare som är helt ouppvärmt, som jag vill sätta in en värmepump i, och vill inte lägga för mycket då den inte används som boyta.. är en S1326 okej för detta ?, har klistrat in en skiss på hur planlösningen i källaren ser ut idag. och ca. mått på rummen. Grön färg anger fönster ut, Blå färg är dörröppningar mellan rummen, röd färg är skorsten, och Gul är där jag tänkte sätta pumpens innerdel, vad tror ni, blir det nog för att hålla typ 20 grader i mesta av källaren ?

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: S1326 rätt eller fel
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2013, 09:40:51 »
Väldigt svÃ¥rt att svara pÃ¥ när man inte vet hur isolering osv. ser ut. Jag har en S1332 som ger aningens mer effekt i min källare och när det blir riktigt kallt ute sÃ¥ orkar den inte riktigt. Jag har invändig isolering och ca. 50m2 som är helt öppet. MEN, när det är dom temperaturerena ute som det är nu, runt 10gr pÃ¥ dagen och 3-4 pÃ¥ natten sÃ¥ kör jag pÃ¥ 28-30gr i källaren och dÃ¥ fÃ¥r jag 22-23 pÃ¥ övervÃ¥ningen som är ca. 115m2.  Det är när frosten kommer som dessa billighetspumpar kommer till korta. Det är väl för att dom mÃ¥ste avfrosta väldigt stor del av tiden.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Epedersen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1326 rätt eller fel
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2013, 10:01:59 »
Det är en kall källare, ingen uppvärmning alls, skulle gissa på 40cm betong, ingen isolering, och om pumpen är ungefär lika med coolix lilla pump, så är jag mer än nöjd, för då klarar den att värma källaren :), vad jag menar är att där är ändå bara en liten dörröppning ovanför trappan mellan bottenplan och källaren, samt att trappan är en 180gradera, dvs litet utrymme för värmen att tränga upp via, så det jag förväntar mig av pumpen är att den kan hålla säg 20-22 grader i källarplanet då vi har tvätt maskinen där, samt kanske värma upp betongväggen lite och bjälklaget med, sen om något tränger upp i bottenplanet är inte så viktigt.
« Senast ändrad: 19 oktober 2013, 10:26:23 av Epedersen »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!