Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högre effekt eller bättre COP?  (läst 9909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #15 skrivet: 13 februari 2011, 10:15:23 »
Nibe och en del andra väljer att stoppa in kompressorn samt allt kyltekniskt i en modul som vem som helst kan byta.  Detta är ett slöseri med resurser utan dess like.  Om en scrader läcker sÃ¥ byts allt huvuddunk

Sedan sÃ¥ används kylmodul konceptet för att dÃ¥ kan alla rörisar byta allt.  Man behöver inte vara kylgubbe. Finns sÃ¥klart fördelar med detta, men det lockar ocksÃ¥ mindre begÃ¥vade installatörer.


Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #16 skrivet: 13 februari 2011, 10:59:48 »
Varmvatten skiljer det väl också på mantel eller slinga ?
slinga återhämtar väl sig snabbare ?
Jag funderar på nästan samma sak Nibe 1145 10 eller Bosch 11 Lw.
Jag tänkte köra med Nibe VPB så att jag får slinga i båda fallen, och med 300'an behövs nog inte lyx läget från Nibe.
( jag har bara 205 i takhöjd så det blir svårt att få in Bosch combiberedare).
Jag får en effekttäckning på 64% med Nibe & nästan 75% med Bosch.
Blir det Bosch väntar jag till maj när "nya" compress kommer med klass A pumparna.

Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #17 skrivet: 13 februari 2011, 11:10:13 »
Nibe och en del andra väljer att stoppa in kompressorn samt allt kyltekniskt i en modul som vem som helst kan byta.  Detta är ett slöseri med resurser utan dess like.  Om en scrader läcker sÃ¥ byts allt huvuddunk

Sedan sÃ¥ används kylmodul konceptet för att dÃ¥ kan alla rörisar byta allt.  Man behöver inte vara kylgubbe. Finns sÃ¥klart fördelar med detta, men det lockar ocksÃ¥ mindre begÃ¥vade installatörer.



Bara för att man har en kylmodul så behöver inte allt bytas men det är en fördel för det finns många som inte kan byta en scrader vad det nu är Sc:,h Nibe redovisar cop både med och utan cp. Menar ni att Nibes beräkningsprogram fuskar till Nibes fördel eller är det ivt som räknar fel Sc:,h Ivt c9 är ju en äldre vp som jag tror utgått har inte lågenergi cp tex.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #18 skrivet: 13 februari 2011, 11:17:51 »
Varmvatten skiljer det väl också på mantel eller slinga ?
slinga återhämtar väl sig snabbare ?
Jag funderar på nästan samma sak Nibe 1145 10 eller Bosch 11 Lw.
Jag tänkte köra med Nibe VPB så att jag får slinga i båda fallen, och med 300'an behövs nog inte lyx läget från Nibe.
( jag har bara 205 i takhöjd så det blir svårt att få in Bosch combiberedare).
Jag får en effekttäckning på 64% med Nibe & nästan 75% med Bosch.
Blir det Bosch väntar jag till maj när "nya" compress kommer med klass A pumparna.



Är nog inte så säkert compressen kommer i maj. Den skulle lanseras i augusti i fjol sa dom till mej. Var med i 2010 års katalog och beräkningsprogram sen plockade dom bort den bosch verkar ha dålig koll. Du kan ju köpa en Nibe 1145 12 kw om du vill ha bättre effekttäckning men då får du scroll kompressor med sämre cop så driftkostnaden kanske hamnar på samma summa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #19 skrivet: 13 februari 2011, 11:24:13 »
Helt klart är det nibe som fuskar till sin fördel.  Kom igen 80% besparing!  och nästa är är det väl 85.

hur var det nu med ljudvolymen i Nibe kolv ::)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39723.0

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #20 skrivet: 13 februari 2011, 11:37:36 »
Jag mailade med Bosch och en ÅF och båda svarade med Maj-jun för Compress.
tittar man på ljudsiffrorna verkar bosch vara klart tystast.
Men Nibe verkar ha ett sämre buller även om DB siffrorna är lägre en Termias.
Jag har en gammal IVT 4 (nutekvinnaren) idag, inte en DB under 60  huvuddunk
Men Bosch har "bara" 3Kw på elpatron !
Bosch 11 Kw är den i serien som har bäst COP ocksÃ¥  Thumbsup
Jag kollade pÃ¥ Nibe 1145 12 ocksÃ¥ men ska det vara Nibe ska det vara KOLV  ;)
Men RMU 40 är snygg .......
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #21 skrivet: 13 februari 2011, 12:13:08 »
Helt klart är det nibe som fuskar till sin fördel.  Kom igen 80% besparing!  och nästa är är det väl 85.

hur var det nu med ljudvolymen i Nibe kolv ::)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39723.0

Trodde han skulle köpa en 1245a 1225an säljs inte längre. Har läst om några med 1245or och dom kalkylerna verkar ha stämt men i det har fallet vem lovade 80% besparing. Tror min 1245a l8 kw åter lite mer än ivt 7 kw för polarn har en sån nyaste modellen med lågenergi cp men skillnaden är så liten så man blir osäker.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #22 skrivet: 13 februari 2011, 12:50:02 »
http://www.nibe.se/   80% Thumbsup    Det är bra det.

Är väl kanske inga större fel på Nibes grejer, mitt Nibe förakt beror på helt andra i detta fall irrelevanta orsaker.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #23 skrivet: 13 februari 2011, 12:59:49 »
http://www.nibe.se/   80% Thumbsup    Det är bra det.

Är väl kanske inga större fel på Nibes grejer, mitt Nibe förakt beror på helt andra i detta fall irrelevanta orsaker.


Med golvvärme och ingen vv förbrukning så kanske det går ;D. Hur som helst har 1245an bra cop sen om man spar 80%.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #24 skrivet: 13 februari 2011, 13:24:26 »
Har du inte tittat pÃ¥ alternativet med CTC? Jag är ingen expert men har nÃ¥gra bekanta med CTC där anläggningarna verkar fungerar glimrande bra utan problem och reklamationsarbeten. Om jag i dag skulle stÃ¥ inför ett köp av annan eller ny anläggning var nog CTC en av kandidaterna. En bekant till mig har en ny anläggning av ett fabrikat med kolvkompressor men oj vad missbelÃ¥ten han är. Det är viktigt att det som utlovas är rimligt och att grejerna hÃ¥ller, för min del är tillförlitligheten och livslängden viktigare än nÃ¥gon enstaka % pÃ¥ utlovad COP.   
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #25 skrivet: 13 februari 2011, 13:30:05 »
Har du inte tittat pÃ¥ alternativet med CTC? Jag är ingen expert men har nÃ¥gra bekanta med CTC där anläggningarna verkar fungerar glimrande bra utan problem och reklamationsarbeten. Om jag i dag skulle stÃ¥ inför ett köp av annan eller ny anläggning var nog CTC en av kandidaterna. En bekant till mig har en ny anläggning av ett fabrikat med kolvkompressor men oj vad missbelÃ¥ten han är. Det är viktigt att det som utlovas är rimligt och att grejerna hÃ¥ller, för min del är tillförlitligheten och livslängden viktigare än nÃ¥gon enstaka % pÃ¥ utlovad COP.   

Antar att det är Nibe vilka problem har han. Jämfört med ctc rör det sig om en del %
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #26 skrivet: 13 februari 2011, 13:37:56 »
Och jag blir förvÃ¥nad över att inte alla köper en Thermia för dom är utan tvekan  studs studs
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #27 skrivet: 13 februari 2011, 14:26:28 »
Och jag blir förvÃ¥nad över att inte alla köper en Thermia för dom är utan tvekan  studs studs

Skulle lika gärna köpt en thermia om dom sålt till privat personer. Att ta ut en installatör för att besikta min anläggning verkar bara löjligt huvuddunk annars verkar dom vara ligga i täten kommer med mycket nytt Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #28 skrivet: 13 februari 2011, 14:31:14 »
Jag mailade med Bosch och en ÅF och båda svarade med Maj-jun för Compress.
tittar man på ljudsiffrorna verkar bosch vara klart tystast.
Men Nibe verkar ha ett sämre buller även om DB siffrorna är lägre en Termias.
Jag har en gammal IVT 4 (nutekvinnaren) idag, inte en DB under 60  huvuddunk
Men Bosch har "bara" 3Kw på elpatron !
Bosch 11 Kw är den i serien som har bäst COP ocksÃ¥  Thumbsup
Jag kollade pÃ¥ Nibe 1145 12 ocksÃ¥ men ska det vara Nibe ska det vara KOLV  ;)
Men RMU 40 är snygg .......

Bosch compress finns inte med i beräknings programmet i dag men den kommer väl tillbaka snart.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högre effekt eller bättre COP?
« Svar #29 skrivet: 13 februari 2011, 15:33:35 »
smurfis   Danfoss ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!