Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 november 2015, 07:42:57 »

Håller med om dina beräkningar cocacola, däremot finns det ju inget som tvingar en att ha 20 graders deltaT över en radiator som sitter i ett system designat för 20 graders deltaT.
Det uppstår inga slitage INUTI en radiator som har ett högre flöde.
Radiatorn får högre uteffekt om man ökar flödet.

Det är ju bara om rörsystemet är designat för 20 graders deltaT man bör vara försiktig med att öka flödet.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 21 november 2015, 10:31:55 »

 :-))  ska kolla om det finns i mina instrument ,
Men du är med på skillnaden ?  10 m 22cu rör uppehåller sig vattnet som gått ut från vp
100pascall på flödet ca 3 sekunder .   delar flödet  över radiatorytan  och där skall det som i exemplet upprätthålla sig i 5 minuter .   öppnar man upp flödena för att "rädda" en anläggning där man gjort fel
från början  kommer man alltid att ha en haltande anläggning som under hela livslängden  kommer att
gå under fel förutsättningar ...

cc
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 november 2015, 09:12:35 »

Då kan man ju kolla med klocka i stället för med ir termometer i fortsättningen  ;)
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 19 november 2015, 22:01:08 »

Nej det jag säger är att det finns egentligen ingen Rak exakt temperatur på deltat att rekomendera,
Det har alltid att göra med dom olika dimensioneringarna  .

som väljer du en 7 kw vp till ett hus som vill ha 10 kw  i toppeffekt 55/45( 0,23lps)
med 7 kw levererat från vp  blir deltat utan spets 7° 

Har man ett gammalt system som är anpassat för lågflödes på 10 kw  ( 0,11lps)
en 7 kw vp   monteras  blir delta 15,2°   a:gl  när systemet är adekvat beräknat
se det som beräknade skillnader ,
 
för dom intresserade fungerar det så här
Det gäller att inte vattnet går för fort genom radiatorn  vi tar en TP 22 40 hög och 90 bred , den ger  556 watt
vid 55-45 / 20°   vatten volymen  är 4,1 l    vattnet ska upprätthålla sig i radiatorn 5,2 minuter  i just detta exempel  för att linjärt kunna växla effekten  som skall tillföras  och för att deltat över radiatorn ska bli det rätta , 

cc
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 november 2015, 20:06:30 »

Jag servade bilen på märkes verkstad för ca 6 månader sedan frugan sa att den läckte olja så jag kröp under och olje pluggen satt helt löst antagligen ej dragen på verkstan vad hade hänt om den lossnat ? Jag har servat bilar själv ett flertal tillfällen och har hittills inte glömt dra åt olje pluggen så proffsen är inte alltid så proffsiga.
Skrivet av: egeninstallationkaninget
« skrivet: 19 november 2015, 19:54:23 »

Exakt  då är vi överens med deltat är uteffekten
Ur tillförd effekt mot flödet

Då blir deltat i varje unik anläggning varierande
Gentemot förutsättningarna
Tex en 50% effekt dimensionering
I ett system med 20 g delta ska ha 10 g över
VP adekvat beräknat
10g delta 50% effekt 5 g
Om man skall vara adekvat 
Så som information till läsare
Ett delta över värmepumpen flyter med
Effekten som installerats mot avspeglingsytor
Så 10 g kan vara precis det som behövs för att undvika
Hög retur i VP drift beroende på vart brytpunkten och väderleken säger
Cc
OM deltaT över värmepumpen är 10.5 grader så tycker jag att du ligger lite för högt.
Ett högre deltaT gör att man får höja kurvan en aning för att ha lika varmt inne, men COP påverkas inte nämnvärt av det.
Så antingen ökar du kurvan lite, eller så ökar du flödet i ditt system en aning - ekonomiskt har det ingen större betydelse men du kommer att få lite varmare inne.

Uuuuhhhtaack!?
Inga 50% här, snarare ca 90-100% hoppas jag  8)
Vet inte om jag fattar rätt..Du Cola säger inte emot Rickard då eller?

Min VP retur med min kurva under 4 blir kanske som mest 46C enl diagram, den bryter först vid 57C. Om det är detta du menar?

Jag skruvade lite på mina "avspeglingsytor" (på känn) så nu är mitt delta något lägre, ca 9,8C. och pumpen gick ca 42 min senast.
Fattar som jag kanske skall vara rätt nöjd så här långt eller ser någon annan bättre inställningar?
(Egentligen siktade jag min sista fråga på ett svar från Lexus om en UKV tank :o)

Hur som helst , tackar så här långt !!


PS, servade bilen själv idag, nya belägg + ventilerade skivor fram, OEM delar från Tyskland, ingen Mek-omen skit. sparade >4000kWh (3000kr).  mycket enklare besparing känns det som för att ha lite distans till saker och ting.


Skrivet av: cocacola
« skrivet: 19 november 2015, 17:20:26 »

Exakt  då är vi överens med deltat är uteffekten
Ur tillförd effekt mot flödet

Då blir deltat i varje unik anläggning varierande
Gentemot förutsättningarna
Tex en 50% effekt dimensionering
I ett system med 20 g delta ska ha 10 g över
VP adekvat beräknat
10g delta 50% effekt 5 g
Om man skall vara adekvat 
Så som information till läsare
Ett delta över värmepumpen flyter med
Effekten som installerats mot avspeglingsytor
Så 10 g kan vara precis det som behövs för att undvika
Hög retur i VP drift beroende på vart brytpunkten och väderleken säger
Cc
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 november 2015, 16:00:20 »

Flödet, samt temperatur på brine och temperatur på framledningen = uteffekt.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 19 november 2015, 11:47:09 »

Delta över en värme pump
Vad är det som bestämmer det  egentligen ?
Cc
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 november 2015, 06:57:32 »

OM deltaT över värmepumpen är 10.5 grader så tycker jag att du ligger lite för högt.
Ett högre deltaT gör att man får höja kurvan en aning för att ha lika varmt inne, men COP påverkas inte nämnvärt av det.
Så antingen ökar du kurvan lite, eller så ökar du flödet i ditt system en aning - ekonomiskt har det ingen större betydelse men du kommer att få lite varmare inne.
Skrivet av: egeninstallationkaninget
« skrivet: 18 november 2015, 07:59:55 »

Det jag reagerade på var att du ansåg tanken endast skapade längre gångtider.
En tank är framförallt problemlösning för flödesproblem och minskar eventuella knäppningar.

Eftersom vi vill ha en värmepump som klarar sig utan tillskott, blir värmepumpens flöde ofta högre än det flöde som villan är designad för. Lösningen är en tank.
Uppstår knäppningar i golvslingor och radiatorer. Lösning på problemet är en tank.

Finns säker fler positiva egenskaper som kanske CC eller någon annan kan fylla på med.

Hej igen,
Nu är det 3C ute och min kurva står på 3,5. Det verkar bli en visst underskott då inne givaren visar -0,3C på morgonen jmft börvärde, påverkan 4. Samtidigt så är Dt 10,5C genom pumpen, den går något längre också kanske 35-38min.
Har jag tejpat, IR mätt och strypt elementen för mycket? Tjänar jag på att få elementen mer jämnvarma och försöka få ner Dt över pumpen något eller hur skall jag tänka? Och ger en volymtank någon förbättring?  Jag vill inte höja kurvan väl?
(Hoppas jag inte upprepar någon redan besvarad fråga)
Tack på förhand.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 06 november 2015, 19:31:22 »

Det blir mycket att svara på ,, Jag börjar med detta,
Du skrev ,
Gamla 80/60-system var ju ofta gjorda för självcirkulation med grova rör, det finns väl inget i anläggningen som hindrar att man kör dubbelt så högt flöde i ett sånt system som har grövre ledningar än om man idag dimensionerar ett 55/45-system?,

Ett gammalt självcirkulations system  ler ,,, Du! rören är bara en del i distributionen ,  akilleshälen är radiatorns yta.
Den avgör vad effekten blir enligt gällande Naturlagar , sen kan man " med tejplappar och IR mätare skruva hur mycket man vill, Det går bara att göra fram till vad fysiken / mattematiken säger ...
20 talet -30 talet 40 talet 50 talet 60 talet 70 talet här är risken stor att allt är 80-60 system vid radiator.
Den "skapligt dimensionerade värmepumpen"   Här gäller ingen politik eller tyckande i ett 80/60 system
Enbart Naturlagar .   

Att man ska göra en Adekvat beräkning  är en självklarhet  i ett värmesystem och det har jag beskrivit i spaltmeter ,
med dom gångtider och stillestånd var rekommendationen från mig att avstå Tanklösning , Vart skrev jag att han skulle ha en , ?

Du skriver  Sc:,h
Jag tror att du cocacola får folk att tro att tanken i sig löser problemen då tanken bara är en del av lösningen, den huvudsakliga lösningen ligger i att balansera flödet rätt i befintligt system.
I trådstartarens fall är det uppenbart/mycket troligt att det finns en he del att göra med flödena - som i så många andra fall när vi talar "villainstallationer", speciellt i äldre hus.

De riktiga problemhuset är ofta hus byggda på 70-talet med högtempsystem, med enrörsslingor i klen dimension.

Innebörden i det jag skriver gällande Tank är när installerat värmesystem inte kan ta emot flöde/effekt från en värmepump. ,  Det är som jag skrev ovan Naturlagarna bestämmer om installationen  ska fungera eller inte ,
Fysiker som din nickbild skulle nicka och hålla med i det jag skriver ovan ..

En rörssystem eller 2 rörssystem  ,, Dom Myterna måste vi ta död på en gång för alla,  Det är ingen skillnad!
Det är samma princip igen som ovan ,, installerad effekt gentemot tillgängliga avspeglingsytor , Baskunskaper inom vvs,, Och, det är så enkelt att följa då det återigen är Naturlagarna som gäller och inget tro prova och hoppas,

Du skrev
När det gäller UKV som kopplas utan extern cirkpump så är det en s.k. volymtank, den säkerställer inte rätt flöden i primär och sekundärkrets utan kan bara hjälpa till med att ge längre gångtider, mindre knäppningar i rör och radiatorer (om man har problem med det) och i viss mån att värmepumpen inte "övertempererar" lika mycket = lite högre COP.
För att lösa de problem cocacola talar om måste tanken kopplas som arbetstank med extern cirkpump.

Jag beskrev i mitt inlägg när jag kopplar det som en volymtank.  Vid höga momentan utag tex om man har vent som startar på tidur och intergralet inte hinner med att räkna ner och tillföra effekt ,  då har det hänt att jag kopplat system med volym tankar  för att slippa utlösta frysskydd,
När man bestämmer sig för en Bufferttank koppling/lösning ha man helt andra problem,

Du skrev ,,,

De där 10 000 kronorna som cocacola talar om i extra kostnad för en arbetstank, extern cirkpump, rör, rörkopplingar, montage samt injustering tror jag inte för en sekund på, inte om man skall generalisera. De allra flesta installatörer skulle nog ta 20 000 kr för en sådan lösning, och en väldigt liten procent av installatörerna skulle veta vad de gjorde och varför.
10 000 kr i i princip vad materialet kostar.
Jag kan tänka mig att cocacola erbjuder ett sånt pris för att han (gratis) vill bevisa sin tes, och det är väl bara att uppskatta som en mycket vänlig gest från cocacolas sida, men att på ett forum som detta försöka inbilla folk att det är vad de får betala om de lägger till det på en befintlig installation av sin lokala installatör känns inte riktigt seriöst i mina ögon.

Hur målar du ut mig egentligen  Sc:,h
Du skriver att du inte tror på det jag skriver  Sc:,h då skriver du att jag ljuger om jag tolkar det rätt, Här har du helt fel och jag ser gärna att du påvisar fakta i dina skriverier   det är arbete och material för min del för ca 8000 kr plus mons i kostnader för en Tank lösning till en normal villa. 
20 000 kr för en tank och justera in en villa i samband med installation ,,, Inte i min offertbok ,
Vart skrev jag att kunden skulle få betala 10 000 kr i en efter montering av en Tank lösning Sc:,h Sc:,h
du tror att jag vill prova en Tes!  med dom tankarna / installationer jag gör Sc:,h
Vad grundar du det på?    Ingen kund har någonsin agerat försökskanin !!!
Jag behöver inga Teser/ Gissningslekar Då vi återkommer till grunden hela tiden . Naturlagarna!!!! dom ingår i en vvsares grundutbildning  samt en förmåga att ha systemförståelse ,,
 Hur man kopplar en  värmepump som har för stor effekt och förstora flödeskrav gentemot
Distributionen enligt den teknik jag anammar är mer en 20 år gammal  i år !!!!!
baskunskaper och erfarenheter jag fått lära mig av någon som starta sin karriär 1944..
Den information/kunskaps källa jag fått förmånen att studera gör att jag aldrig behöver gissa mig till en lösning,
Farsan min va fullslipad långt innan dom flesta av oss låg i trasor/blöjor ,,
Betydelsen av att skapa balans i ett värmesystem och förstå vad man har att jobba med  fick jag börja lära mig 1976
som 12 åring .   Här börja min VVS bana ,,  Det finns inga Teser eller tro prova och hoppas  teknik hos en röris
om man är röris , Då vet man om det kommer att fungera eller inte! 
Led ord 1 från min Farsa ,,, Vet du inte hur det fungerar får du inte installera det! 

Man skall inte framställa andra människor som lögnare när det ända man gjort skrivit så öppet och ärligt man kan
cc
 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 november 2015, 07:03:19 »

Gamla 80/60-system var ju ofta gjorda för självcirkulation med grova rör, det finns väl inget i anläggningen som hindrar att man kör dubbelt så högt flöde i ett sånt system som har grövre ledningar än om man idag dimensionerar ett 55/45-system?

Det jag än en gång menar är att "ett 80/60-system" inte med automatik gör att det inte kan fungera bra med en skapligt dimensionerad värmepump.

Trådstartaren skriver "Har säkert sned/feljusterade flöden, flera våningsplan, olika dimensioner etc" vilket innebär att man i detta läge kan börja med att försöka trimma in systemet så gått det går, och se om det fungerar som tänkt - först sedan kan man börja titta på en tanklösning.

Jag tror att du cocacola får folk att tro att tanken i sig löser problemen då tanken bara är en del av lösningen, den huvudsakliga lösningen ligger i att balansera flödet rätt i befintligt system.
I trådstartarens fall är det uppenbart/mycket troligt att det finns en he del att göra med flödena - som i så många andra fall när vi talar "villainstallationer", speciellt i äldre hus.

De riktiga problemhuset är ofta hus byggda på 70-talet med högtempsystem, med enrörsslingor i klen dimension.

När det gäller UKV som kopplas utan extern cirkpump så är det en s.k. volymtank, den säkerställer inte rätt flöden i primär och sekundärkrets utan kan bara hjälpa till med att ge längre gångtider, mindre knäppningar i rör och radiatorer (om man har problem med det) och i viss mån att värmepumpen inte "övertempererar" lika mycket = lite högre COP.

För att lösa de problem cocacola talar om måste tanken kopplas som arbetstank med extern cirkpump.

De där 10 000 kronorna som cocacola talar om i extra kostnad för en arbetstank, extern cirkpump, rör, rörkopplingar, montage samt injustering tror jag inte för en sekund på, inte om man skall generalisera. De allra flesta installatörer skulle nog ta 20 000 kr för en sådan lösning, och en väldigt liten procent av installatörerna skulle veta vad de gjorde och varför.
10 000 kr i i princip vad materialet kostar.
Jag kan tänka mig att cocacola erbjuder ett sånt pris för att han (gratis) vill bevisa sin tes, och det är väl bara att uppskatta som en mycket vänlig gest från cocacolas sida, men att på ett forum som detta försöka inbilla folk att det är vad de får betala om de lägger till det på en befintlig installation av sin lokala installatör känns inte riktigt seriöst i mina ögon.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 05 november 2015, 22:51:28 »

Tankar i ett värmepumps system och Varför vi monterar dom .
Jag tänker skriva fritt från hjärtat och allt är min personlig åsikt , observera  Ingen kritik åt någon annan,

Man kan behöva en volym tank i vissa fall  beroende  på vad som ska avspegla tillverkad energi
och speciellt om det finns ventilation  som startar på tider och kräver stora effektvariationer när dom ska igång,

Jag som ansvarig installatör ska avgöra om och när en Arbetstank ska med in i ett värmesystem.
Genom dessa premisser ,
Distributionen är avgörande , , har man ett 80-60 system  med en toppeffekt på 12 kw  0,14 lps skall man inte
rekommendera en 85% effekt dimensionering ,   en standard kommentar av många är ,, ta en 10a och borra 200 m
Den ska ha 0,35 lps,   Här skall en tank in   spets köpet i mina krokar blir 197 kwh enligt program , 
Det ser jättebra ut ,, Med en sån Kalkyl från en "pappers försäljare"     En  "säker dimensionering" Utan tank är 6 kw vp .
Den adekvata beräkningen säger att allt ovan detta är det en arbetsatank som gäller,,,, Det är kunskapen/naturlagarna/  o Mattematiken och inte kundens tyckande som skall avgöra om tanken är en nödvändighet    Tro prova och hoppas tekniken  nono,  Varför ? ända sen mänskligheten börja med energi i alla dess former och nyttjandet av det
har det provats och räknats,  Det är den samlade kunskap vi har idag som gör att vi VVSare  kan räkna fram i princip allt och veta resultatet innan Installationen  är påbörjad, .

Idag när energikraven / målen ställs på sin spets är kraven så höga på oss installatörer att installerad värmepump ska lämna 100% av sin möjliga besparings möjlighet efter dom förutsättningar som finns i fastigheten (  tummenupp det här är det roliga jobben )   Fastighets ägarna vill ha ut 100% av sin investering , Det skall villaägarna också ha,, Det får dom om vi tillåter
VVs tekniker att göra rätt bedömning på plats hos villaägarna,   180 tkr tex och en värmepump som fungerar som en tyrann i pannrummet  Allt måste stå fullt öppet radiatorerna är bara en förstoring av röret  Hysteres problem  mm
En sak som alla styrgubbar måste lära sig är att det går inte att styra bort fel som beror på avikelser på naturlagar
Bara för att få kompressorn att gå .  Ansvarig skall åtgärda  dom VVS tekniska felen åt kunden ,,, och ja  den kostnaden skall installatören Ta,  Han /Hon som sålde skiten har lurat kunden ,  ,  dom där 180 tkr är en sjukt dålig affär !
lägg till ca 10 000 och få en som aldrig krånglar aldrig övertempererar  maximerara komfort och besparing
skapar förutsättningar för värmepumpen att gå på plustid över sina beräknade gångtidstimmar mm

55-45  38-30 system  80% effekt dimensionering  Det kör jag utan tank  och med termostater som max begränsare
går man över det skall en tank in  vid on-off värmepump

Invertrar  ;) 
gamla hus 80-60 system   här är det allmänna rådet  Ta en inverter  det löser allt nono här behöver många  .,;-
Det systemet skriker Tank och buffert kopplat ,,, När man som jag Lexus Cougar Oraklet  tex tillsammans har ett par 100 000 tusen timmars erfarenhet tillsammans Bor i olika delar av Sverige och har samma åsikter genom kunskap som utvunnits av erfarenhet  Bör man lyssna på råden ,  Det kräver ännu mer kunskap av dom som ska kalla sig för installatörer när kunden
och tillverkare trycker på med reklam för Inverter ,  väljer man en Kalkylsäljare har man tappat dom adekvata funktioner
jag anser att man ska ha ,, Det är en omöjlighet att göra en inreglering av radiatorsystemet  och säkerställa det Konstantflöde
som ett värmesystem egentligen är.

vad gör vi med systemen som har 8-10° delta då och en inverter ? :)
En VVSare vet  tummenupp  .
Som jag skrev ovan ,, Invertern kräver mer kunskap VVS tekniskt .
men här kan i alla fall jag koppla med den specifika VVS teknik jag UTV hemma på kammarn med hjälp av några 33cl cocacola burkar :) ,,  Så Vill kunden ha 100% i effekt täckning säkerställda flöden en inreglering som fungerar till 100% och termostat drift och Marginella övertempereringar på beräknad kurva ,, 
Här kommer vi inte behöva någon tank  i ett standard system ,, Blandar vi  typ golv värme och en radiatorkrets,, 
dom systemen skriker i princip alltid efter en Tanklösning ,  . 

Jag har skrivit detta innan ,,  Villa ägarna förtjänar 100% funktion av det kapital dom investerar.
Lägg ansvaret på oss installatörer  och våran ansvars försäkring ..
Kalkyler från våra tillverkare är ett bra stöd . men det saknas en stor variabel i dom ,, förutsättningarna på plats
Det gör att varje gång vi lämnar en kalkyl kan det va så illa att vi gör fel / ger fel råd ,,
 Vem ska ha ansvaret för dåliga / felaktiga råd som hos  många skribenter framställes som absolut Fakta?
är man osäker ta till brasklappen och skriv ... så här kan det vara,,

En Tank är när den behövs den bästa investering en kund kan göra,
sen har varje tillverkare sina principer ,,, kom ihåg att en princip är en vägledning på en funktion , Inte Facit
inom VVS är Facit ett flytande svar , 
Det är anledningen tex att jag och flera Bransch kollegor ritar och beställer egna konstruktioner/funktioner i utförandet
Arbetstank ..   Det går att för samma pris i inköp få något som är Bättre en tillverkarnas förslag .

Det finns en nackdela till med att ha ett system som går  med stora varierande temperaturer.  Knarr.
det räcker med att det finns en vass kant som ligger dikt mot röret , Det äter hål på röret av rörelsen till slut . (lagade ett sånt i somras där röret gnagits av med en rörelse på 1,5 mm )
med små förändringar ligger dom i princip still . 

cocacola

 
Skrivet av: egeninstalationkaninget
« skrivet: 05 november 2015, 21:45:17 »

Hej igen, många frågor blir det....

Kollade el pushen, dT är 3C (24-27C).  Mer vill jag inte ha, då blir det inte jämnvarmt. Eller vad gäller??
Om man justerar dT8C , blir inte närmaste elementen ändå de som kortsluter först, hur löses detta?

Sedan lutar det åt att ingen tank behövs enl CokaCola.
Förstärks av kurvan som du Rickard visar, du har kortare gångtider trots att returen höjs 10C jmf mina 7C.

Men jag fattar kanske ändå inte, jag har nu hittat Nibe UKV tankar och beskrivning.  Man kan koppla som volym+flödesutjämnare (parallel+serie kopplad, använda 3 anslutningar)?  Då behövs ingen extra CP. Är inte detta bra eller är det EPA?  Är Nibe UKV ok eller finns det bättre?
En annan sak som jag inte nämnt som kanske har betydelse, min pump höjer tempen 10,5C, kanske skulle en tank också sänka detta lite?

Sedan som Oraklet skriver:  "distributionen redan klar.   Vi vill då inte ändra på radiatorsystemet för mkt."
Och Har säkert sned/feljusterade flöden, flera våningsplan, olika dimensioner etc men vill då därför ha det mer robust, jämnare värme.

Tacksam för svar från "Tank-anhängarna"   ::) :)
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 05 november 2015, 19:20:18 »

Det du inte tar i beaktande Rikard är att oftast är distributionen redan klar.   Vi vill då inte ändra på radiatorsystemet för mkt.   Det vi kallar tillgängligt flöde.

För mig blir då tanken det som gör att jag KAN ha en värmepump överhuvudtaget , om jag inte vill ha en liten pytte maskin vill säga.

Jag missade att det handlade om volym tank i början....my bad .
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 november 2015, 14:24:44 »

Du gör helt rätt, som förklarar fördelarna för kunden och har kompetensen att justera in anläggningen för optimal funktion, men handen på hjärtat, hur stor procent av installatörerna tror du har den kompetens, tid, vilja och engagemang att göra det?

När det gäller nämnvärt så skrev jag att det behövs en arbetstank för att förbättra situationen nämnvärt, vilket en volymtank inte gör alls om det handlar om ett flödesproblem. 100 liters arbetstank tycker jag är för litet, "för knappt" = för lite för att det skall fungera som önskat.

Jag är visst positiv till arbetstank, men jag är inte lika tvärsäker på att det lönar sig ekonomiskt att sätta in det.
Allt beror på vilka krav och förväntningar kunden har, och vilket värmesystem de har.
Vill de köra med termostater, har ett hus i flera plan, och har hög effekttäckningsgrad så kan man dock säga att det är min absoluta rekommendation att sätta in arbetstank om det finns plats.
Anser sig kunden inte ha råd är det bättre att köpa värmepump utan arbetstank än att köra vidare med elpanna.

Om besparingen blir 75% med värmepump och arbetstank så kanske den blir 70% utan arbetstank, en skillnad på 300 kWh/år om värmepumpen förbrukar 6000 kWh/år.
Även om det skulle skilja 10% till arbetstankens fördel är det inte så att det med säkerhet lönar sig under anläggningens livslängd (600 kWh/år)

Det som eventuellt kan göra att det blir en "säker" vinst är att livslängden kan bli längre, men det är väldigt svårt att börja spekulera i vad som skall hända om 15-20 år - använder vi ens värmepumpar då, eller är det kall fusion, bränsleceller eller nåt annat som gäller då?
Min värmepump fyller snart 15 år trots att jag valde marknadens billigaste värmepump och kör 100% effekttäckning i ett för litet system, jag hoppas att den håller 20 år, men det kanske  vore lönsamt att uppgradera till en ny redan nu tack vare den högre COP som en modern värmepump har.
Om jag gör det så kommer den nya värmepumpen troligen att vara en inverter, med extern cirkpump och bypass. Inga termostater i drift.

Jag ser diskussionen om "arbetstankens förträfflighet" lite som när man diskuterar bilar, snöskotrar, mc eller andra maskiner - visst är det oftast bättre att köpa dyra prylar, en BMW är bättre än en KIA, En Skii-Doo är bättre än en Polaris o.s.v. - men det finns väldigt många nöjda KIA och Polarisägare också, även om de inte har världens bästa maskiner.

I vissa anläggningar kan arbetstanken vara mer eller mindre nödvändig, men även i trådar som avhandlar den typen av anläggningar kan jag vara lite "anti" bara för att jag först vill att de som har problem skall försöka komma tillrätta med de grundläggande problemen som allt som oftast är fel kurvlutning och termostater som stryper bort tillgängligt flöde.
OM det visar sig fungera dåligt även efter att man gett värmepumpen grundläggande förutsättningar att fungera så är det på sin plats att rekommendera arbetstank.

Att bara sätta in en arbetstank, utan att justera in de grundläggande förutsättningarna för optimal drift är ofta SÄMRE än att låta bli.

En anläggning utan arbetstank är "bra" på det sättet, det blir snabbt uppenbart att injusteringen inte gjorts på rätt sätt, man får problem med för varmt inne, eller strypande termostater och larm från maskinen om man inte justerar in de grundläggande parametrarna rätt.

Om jag får ställa en hypotetisk fråga till dig Lexus...
Hur stor procent av värmepumparna tror du skulle gå med default värden om ALLA värmepumpar installerades med arbetstank?

Jag tror att det rör sig om ca 90% av värmepumparna som skulle lämnas "väl fungerande" men fel injusterade av installatörerna med COP som låg 0-30% sämre än möjligt om de justerats in på ett adekvat sätt.

En värmepump utan arbetstank larmar ofta när det börjar bli kallt ute, och anläggningsägaren blir då uppmärksammad på att det finns ett problem i anläggningen.
Lösningen är först att justera in grundflöden och kurvlutning så att värmepumpen har en chans att fungera.
Fungerar det fortfarande dåligt så kan man sätta in en arbetstank för att lösa eventuella flödesproblem, eller problem som beror på t.ex. överdimensionering eller ett radiatorsystem som är dåligt anpassat för värmepumpsdrift.

Både du Lexus och Cocacola tillhör förmodligen två av de 10-20 mest kompetenta värmepumpsinstallatörer som finns i Sverige - ni är en gigantisk tillgång för detta forum, för branschen, ja t.o.m för Sverige.  tummenupp

Det vi har lite olika uppfattning om är alltså huruvida det krävs arbetstank eller ej, och hur pass "säkert" det är att den tjänar in sig under anläggningens livslängd.

OM jag vore installatör skulle jag onekligen vilja installera arbetstank i alla min installationer, dels för att det minskar risken för driftsproblem som har att göra med flöden, kurvlutning, och termostater, men även för att det är "lindrigare" att övertyga kunden om arbetstanken än att förklara för en kund att de inte får ha termostaterna aktiva i alla rum, förstår om det kan vara svårt och innebära mycket spilltid med att försöka förklara detta för missnöjda kunder.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 november 2015, 13:26:25 »

Det jag reagerar på är ditt negativa sätt att beskriva saker som du har eller har haft en bestämd åsikt om.

Om arbetstank skriver du "nämnvärt" och "knappt" d.v.s. jag uppfattar dig som att du inte är alltför positiv till arbetstankar.
Dessutom skrev du att volymtank endast förlänger gångtider, och inget om att de även reducerar knäppningar.

Jag har ingen avsikt av du ska "framstå som mindre vetande". Absolut inte! Ber om ursäkt om du tolkade mitt inlägg på det viset.

Jag säljer allt som oftast in värmepumparna med arbetstank, med argument som du beskriver som tveksamma.
Är min kund här och läser dina inlägg, och du anser att dina påstående är de sanna och rätta......så har jag sålt på mina kunder grejer de inte behöver.
I alla fall kan deras investering tolkas som mindre nödvändig, efter att ha läst dina inlägg.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 november 2015, 10:00:16 »

Nu är ni idiot-envisa, jag säger att en VOLYMTANK inte hjälper mot flödesproblem, och det vet ni MYCKET VÄL, men det ser ut som att ni vill få mig att framstå som mindre vetande?
Varför?

Det är flera år sedan jag accepterade och håller med om att en tank är den optimala lösningen för en värmepumpsinstallation - jag fattar inte varför ni vill försöka få det att se ut som motsatsen?

Det enda jag skriver, och anser, är att det måste vara upp till kunden att bestämma om de vill betala vad det kostar extra.
Vore det ett krav så skulle värmepumparna levereras med arbetstank, som CTC tidigare gjorde, men nu gått ifrån.

Arbetstank (inte volymtank) gör systemet robust och utbyggbart, men det SÄKERSTÄLLER inte optimal funktion, det är enbart en kunnig och engagerad installatör eller anläggningsägare som kan säkerställa optimal funktion.

ARBETSTANK gör det mycket enklare att köra en värmepump med dåliga parametrar utan att det märks, det kan ge upp till 30% sämre COP på anläggningen utan att vare sig installatör eller anläggningsägare uppmärksammar att det finns ett stort problem i anläggningen.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 05 november 2015, 09:21:20 »

Som Lexus säger så är tanken en flödesutjämning.   Den är inte en sak vi enkom installerar för att täta ut VP  eller få längre gångtid.
Vi sätter dit den för att vi får möjligheten att få en optimal drift på VP,  distributionssystemet  samtidigt som vi kan ha termostater osv     vi ger helt enkelt alla delar i värmesystemet optimala förutsättningar  och vi får total valfrihet i hur vi bygger ut dystemet genom att
ha en tank och extra CP installerat.

Rikard     skicka ned din grabb till mig så får han gå praktik här, jag bjuder på en Orakel kurs och när han kommer tillbaka upp till polcirkeln så går ljuset upp även där fast solen inte gör det vid denna årstid  :)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 november 2015, 08:40:24 »

Det jag reagerade på var att du ansåg tanken endast skapade längre gångtider.
En tank är framförallt problemlösning för flödesproblem och minskar eventuella knäppningar.

Eftersom vi vill ha en värmepump som klarar sig utan tillskott, blir värmepumpens flöde ofta högre än det flöde som villan är designad för. Lösningen är en tank.
Uppstår knäppningar i golvslingor och radiatorer. Lösning på problemet är en tank.

Finns säker fler positiva egenskaper som kanske CC eller någon annan kan fylla på med.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 november 2015, 08:23:34 »

Jag skrev att en VOLYMTANK sällan är nödvändig, och att 100 liters arbetstank är i minst laget om det skall fungera bra.
Jag rymmer en tank, men värderar ytan för förvaring högre än den besparing på möjligen någon hundring/år som en arbetstank skulle innebära för mig.
När jag värmer poolen (50% av min förbrukning) skulle den inte ha någon som helst effekt, inte heller när det är riktigt kallt, så egentligen är det ju bara ett par månader höst och vår som den skulle ha önskad effekt på "övertempererad framledning".

Just nu är det som sämst.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 november 2015, 08:20:44 »

En volymtank ger egentligen bara längre gångtider och behövs sällan.

Och det påstår du........när du i din egen anläggning varken har rätt flöde eller en optimalt låg framledningstemperatur.
Du vet mycket väl att en arbetstank har varit lösningen på ditt problem, men att din brist av golvyta omöjliggör detta.

Jag påstår att en arbetstank ofta är nödvändig.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 november 2015, 07:27:47 »

En volymtank ger egentligen bara längre gångtider och behövs sällan.
Finns problem med driften så är det oftast en arbetstank som behövs för att förbättra situationen nämnvärt, och då är 100 liter som regel lite för knappt, 200 liter är OK.

Golvvärmen kan du justera i förhållande till de rum som värms av radiatorerna genom att justera på "skruv 11" i bilden.


Det du gör då är att öka/minska mängden vatten som tillförs sekundärkretsen (golvvärmen) från värmepumpen.
Du kan läsa mer om det här: http://www.vvshandboken.se/golvvarme/topics/Push/c_Push12.html

Om man inte kan räkna ut KV så är ett bra sätt att grundjustera systemet att dra upp kurvan/paralellförskjutningen så att värmepumpen går kontinuerligt, justera sedan grundflödet över varje enskild radiator till ca 6-8 grader (även fram/retur till golvvärmen).
Målet skall vara att deltaT över värmepumpen är 6-8 grader och att ingen enskild radiator eller golvvärmen kortsluter flödet.
Skrivet av: egenistallationkaninget
« skrivet: 05 november 2015, 07:18:35 »

Tack för snabbt svar, ursäkta om min "tank kommentar".

Räkna KV värden tror jag inte jag kan, ingen aning hur man gör.
Justerat har jag gjort, försökt få ca 8C, hur gör man med golvvärmen vad gäller där. Det är en Uponor el-push.

Vad behöver ni för uppgifter mer (som jag kan ge)?
Sätter gärna in en tank för några tusen om det blir mer robust för mej.
Vad kan detta ge? vilken tankar är mest prisvärda?
 
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 november 2015, 23:11:52 »

Vet inte om jag vill kalla mig förespråkare av Tank .
Det är en enhet som skall tas till när man matematiskt från börja kan se att systemet inte ska/ta emot all effekt/flöde som kommer .  kostanden för tanken när den behövs är snabbt insparad ,  Är systemen i balans med varandra sätter jag aldrig in den enheten ,

Har du 34 min i gångtid innan pumpen är mättad  och lyftet på returen är 6 °   och en framledning i slutet av körningen
som ligger runt 35-37°,,,  med dom knapphändiga uppgifter så tror jag inte du behöver en tanklösning ,,
försök räkna fram KV värdena på raditorventilerna och justera dom för att slippa kortslutningar ,
Med vänlig hälsning
cc
Skrivet av: egenistallationkaninget
« skrivet: 04 november 2015, 22:29:42 »

Hej på er
Läser olika teorier här på forumet, är lite rådvill.
Frågan riktas till förespråkare av tankar, (CocaCola mfl.)
Finns det någon vinst att koppla in en volym tank, och hur stor i så fall för att få en skillnad, 100liter skulle enklast få plats, är det för litet?
Gör detta gärna om det blir bättre.

Har en IVT E7 som går som följer:
-ute ca 5-7C, inne 21C
-34 min gångtid med retur +6C, (från 23 till 29C)
-golvvärmen + ngt element verkar kortsluta direkt efter 5min annars stiger returen snabbast efter 20-25min
-står sedan still ca 1-1,5 tim
-äldre hus mark plan 115m med 14 element varierande storlek och typ
-källar plan 3 element + lite golvvärme 60m slang, med termostater
-tror pumpen täcker 100%, vet inte säkert då jag satte in den tidigare i år

Tack på förhand

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!