Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SÃ¥ja nu är 107an + ecoel pÃ¥ plats...  (läst 5320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« skrivet: 06 december 2006, 20:33:00 »

 
Efter ett antal frågor här på forumet, funderingar och beslutsvåndor är nu min VP installation klar.
Här är lite fakta om vad som hänt.
Före installationen fanns en gammal elpanna + VVB från slutet 70 nånting. Årsförbrukning inkl HH-el ca 26-27000.

Det blev en ecoair 107 + ecoel efter att ha kollat på div nyare alternativ. "Volvo alternativet" kändes tryggast helt enkelt...
Jag har även kompletterat radiatorsystemet genom att byta ut 4 enkelpanel mot dubbel samt återanvända
en av de gamla under ett fönster där det inte satt någon radiator.
Radiatorerna köpte jag på Bauhaus och installerade själv till en totalkostnad på 7000:-. Tror att jag
kommer ha igen det pga sänkt framtemp.
Rördragningen för den nya radiatorn gjorde firman som installerade CTC:n.
Installationen av panna + VP och rördragningen till nya radiatorn gjorde de på 1 dag (06.30-17.00).
Mycket effektiva och proffsiga måste jag säga. De var 4 man som mest under dagen (2 rörisar och 2 elisar).
Jag hade ett tag funderingen på att göra detta själv men är i efterhand glad att jag lät en firma göra
jobbet. De första offerterna jag fick in var på tok för dyra men när jag fick en offert på ca 15000 billigare
så slog jag till.

Har även lite driftsfunderingar som jag gärna luftar...  :)

Nu efter några dagar kan jag konstatera att elförbrukningen har gått ner från ca 85 (snitt 2 sista veckorna i nov) till 50 KW per dag.
Om man räknar bort HH-el ca 15 KW så är det alltså en halvering av förbrukningen. Jag hade nog väntat mig
lite mer besparing vid de temperaturer som varit senaste månaden (6-10 grader).
Vad tror ni andra om det? Nu kan det säkert vara så att vi kanske har en halv till en grad varmare än innan och det påverkar ju förstås också...
Finns det nåt sätt att se/utröna ungefärlig verkningsgrad på VP:n genom det man kan se i menyerna?

En annan sak jag funderar på är antalet starter som har legat på 36-50 stycken per dag. Det känns
som ganska många. Fast det kanske är normalt i denna typ av väder? Gångtid på VPen har varit 8-10 timmar/dag.
Jag har cirk-pumpen till VP:n satt på högsta hastigheten. Kan det vara idé att dra ner den?
Delta VP in/ut ligger fn på ca 4-6 grader.
Hur påverkas VP driften av hastigheten på cirkpumpen till radiatorerna?
Vet inte vilket delta jag har mellan ut/in till radiatorerna.

Mvh Roosen
110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« Svar #1 skrivet: 06 december 2006, 21:07:56 »
72 timmar inkörning inna man kan börja kolla besparing.....den producerar max 50 grader nu.......vad har du övre delen av pannnan inställd på????

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« Svar #2 skrivet: 06 december 2006, 22:11:37 »
Den har iofs snurrat i 5-6 dagar nu så 72 timmar har väl passerats.
Övre och nedre är inställda på 47 grader.
Börvärdet (inom parantes) för nedre brukar ligga på ca 40 grader.
Tycker mig ha märkt att tempen i nedre delen pendlar mellan 35 och 40. Vissa gånger värmer VPn upp till 48-50 nånting.

110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« Svar #3 skrivet: 06 december 2006, 23:13:18 »
Utan att veta hur du lever tycker jag att 15 kwh i HH verkar litet litet. Det är mörkt nu och du kanske har TV, spis, disk, tvätt och kyl. Jag skulle nog räkna med 25 i HH.

Ett alternativ är att räkna bakvägen.8-10 timmar à ca 2 kW ger 16-20 kWh till 107. Vart tar resten då vägen???

Jag tycker du skall dra ner cirken så mycket du kan, utan att VP löser ut.

En annan intressant beräkning du kan göra är följande:

Vid ca 8° har du 1/3 av tiden inkopplad. Du kan få ut nästan tre gånger mer (effekten sjuker dock litet med lägre temp) 8° innebär 11 graddagar per dygn (man anser att 17° inte kräver värme.) Du skall alltså kunna gå ner till ca 30 graddagar per dygn, vilket motsvara minus 13. Fast då måste du ha ett väldigt litet eller snålt hus. Detta och dina 60 kWh som endast är förklarade till en tredjedel kan tyda på att elpatronen går, Kolla alla menyer noga.

Utloggad Älgen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« Svar #4 skrivet: 06 december 2006, 23:23:12 »
Grattis till nya utrustningen!
Satte själv in en 105:a och EcoEl för 2 veckor sen och hade själv liknande funderingar.
Det skall vara 72 kompressortimmar, inte dygnstid. Du har nog inte nått riktigt dit. Efter denna tid går den upp på 55gr var 4:e start.
Själv har jag nu ca 11h kompressortid och ca 24 starter per dygn.
Min övre är ställd på 47gr och undre på 55gr, inbillade mig att pumpen skulle värma tappvattnet mer då. Det verkar dock som att pumpen reglerar mot radiatorvattnet och eftersom där inte behövs så mycket vid dessa utetemperaturer så går den mellan 35 och 40 för att sen var 4:e gång gå upp till 55gr. Någon som kan bekräfta att det funkar så här?
Ditt delta VP verkar ju ok enl. boken, mitt ligger på 3-4 men jag kör ju en 105:a. Hastigheten på cirkulationspumpen påverkar ditt delta, du kan med fördel sänka den.

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« Svar #5 skrivet: 07 december 2006, 10:03:28 »
Tack för svaren!
Jag har ocksÃ¥ konstaterat att om man räknar pÃ¥ att VPn vid denna temp drar ca 2.5KW och 10 timmars gÃ¥ngtid sÃ¥ är det ju följdaktligen 25KW som gÃ¥r till VPn. DÃ¥ är det 25 till annat... Ja, det kanske man gör av med... Fast vi har iallfall ingen platt-TV som bidrar  :D
Enligt menyerna har den dragit totalt 27 KW på elpatronerna (den övre antar jag, för spets av VV). Det ger ca 4.5KW per dag (räknat på 6 dagar drift). Är det mycket för spetsvärmen?
Det skulle alltså innebära ca 30 KW för värme+VV och 20 till HH-el.
Total drifttid på ecoel är nu 155 timmar. VPn har snurrat totalt 63. Så den är alltså ännu inte uppe i 72 timmar. Har sett att den får upp tempen vissa körningar till ca 48-50 grader. Jag ska alltså förvänta mig att den går upp mot 55 efter 72 timmars körtid...?

Ang hastigheten på cirkpumpen. Pratar vi då ut till VPn antar jag?
Pratade med installatören och han tyckte att 36-38 starter vid denna typ av väder är helt normalt. Tyckte inte heller att jag skulle dra ner cirkpumpen till VPn. Men cirkpumpen till radiatorerna kunde jag testa att sänka ett snäpp.
110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« Svar #6 skrivet: 07 december 2006, 11:08:33 »
Ang hastigheten på cirkpumpen. Pratar vi då ut till VPn antar jag?
Pratade med installatören och han tyckte att 36-38 starter vid denna typ av väder är helt normalt. Tyckte inte heller att jag skulle dra ner cirkpumpen till VPn. Men cirkpumpen till radiatorerna kunde jag testa att sänka ett snäpp.


När det är så här varmt ute ska väl tempdiff över VP:n vara lite högre eller? jag har för mig om att ca 7 ºC tempdiff vid 0 ºC ute är en bra tumregel för luft/vatten värmepumpar med R407C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« Svar #7 skrivet: 07 december 2006, 16:25:56 »
Pratade med installatören och han tyckte att 36-38 starter vid denna typ av väder är helt normalt. Tyckte inte heller att jag skulle dra ner cirkpumpen till VPn. Men cirkpumpen till radiatorerna kunde jag testa att sänka ett snäpp.

Att jämföra med mina 11 - 13 starter/dygn, nu har jag visserligen ingen ecoel- panna utan kör min ecoair 5.9 + ecologic dockad till en gammal kombipanna. Kanske är det som så att de extra starterna beror på att pumpen kör tappvatten när inte kåken behöver radiatorvärmning, men jag tycker ändå att antalet starter som du har är i högsta laget - de borde gå att minska ned. Möjligheten att din pump är för kraftig för ditt behov kan också vara en förklaring, i så fall kan du installera en volymförstorare.

Vad är att anse som normalt antal starter/dygn vid kombinationen ecoair + ecoel? Någon i forumet som har driftat en sådan anläggning kan säkert ge ett besked...

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« Svar #8 skrivet: 07 december 2006, 17:58:49 »
Som jag skrev tidigare så tyckte installatören att det lät normalt med så många starter...men vore som sagt intressant att höra någon annan erfaren ecoel+air ägares åsikt.
Förklaringen installatören gav är att eftersom radiatortempen är så låg nu så jobbar VPn mot ett börvärde på ca 40 grader. Och diffen för att köra är 5 grader och därför startar den när pann-tempen nått 35 grader. VPn ger (enligt datablad) 7.1 KW (förbrukar 2.5 KW) vid 8 grader. Det gör att den fort hinner jobba upp tempen till 40 grader.
Sen är det inte så mkt värmeenergi i 35-40 gradigt vatten, så tempen sjunker ganska fort igen.

En rolig nyhet är att min mätning 2 senaste dagarna ger ett snitt pÃ¥ 40KW (ink HH el) per dag  :D kanske att den börjar reka till sig efter inkörningsperioden...

110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« Svar #9 skrivet: 07 december 2006, 20:26:40 »
Har du ett dåligt isolerat hus eller? Jag ställer frågan, för att om man låter pumpen/pannan jobba mot en stigartemp på 40°C nu när det är så milt ute, vilken temp ska du då ha när utetempen kryper ner mot -5°C eller ännu kallare? Jag kollade min egen (noggrant kontrollerade) huskurva och den anger att just i detta nuet så behöver pumpen jobba upp stigarsidan till 26°C, min rumstemp är då 20,4°C. 40°C på stigarsidan vill min kåk ha när utetempmätaren visar -11°C.

Precis som du själv beskriver, "att den fort hinner jobba upp tempen till 40 grader." är det jag menar med att din pump verkar vara överdim. och det blir extra tydligt vid mildväder.

Alltid kul med glada nyheter - Grattis! Thumbsup

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« Svar #10 skrivet: 07 december 2006, 20:48:16 »
Huset klassas nog inte som dåligt isolerat. 3-glas och tilläggsisolerat med tegelfasad.
Min huskurva är ställd till 50 (alltså 50 framled temp vid -15) just nu. Sen får vi väl se vad min radiatoruppgradering har gjort för behovet av framledningstemp.
40 grader är alltså tempen i nedre delen av pannan. Framledningstempen just nu till radiatorerna är 32 grader (6 grader ute).
Minsta temp i nedre delen av pannan är inställd till 35 grader (default). Jag har hört att man inte vill ha lägre temp eftersom denna del av pannan även värmer varmvattnet (som sen spetsvärms av övre delen av pannan).

Denna storlek på pump är vad alla som offererat har rekomenderat. Jag antar att effekten behövs sen när det blir lite kallare.
110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« Svar #11 skrivet: 07 december 2006, 21:33:45 »
Pröva att ställa ned huskurvan (min är ställd till 43°C) i små intervaller (2°) per gång tills du märker att det blir för kallt. OBS! innegivaren skall inte vara med när du optimerar systemet, fullt öppnade radiatortermostater skall det också vara. Hela operationen kommer att ta en lång tid innan du har hittat rätt, räkna med ett par veckor i alla fall.

Jag kan inte inse varför panntempen inte skall gå under 35°, det borde bli en högre besparingvinst (i alla fall inte lägre) om du kör systemet 100% flytande kondensering och spetsvärmer tappvattnet med vad som för tillfället behövs.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Ferdinand

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Parhus 125m3 CTC ECO-EL Snart ECO-AIR ocksÃ¥
SV: Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« Svar #12 skrivet: 08 december 2006, 14:51:59 »
Hej! Har kört min 105:a och Ecoel i 13 dagar nu 7-9 grader utomhus 16-22 starter

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« Svar #13 skrivet: 08 december 2006, 17:48:10 »
nedre delen på¨en ecoel går lägst till 35 grader.......allt under & runt 40 starter är normalt.....

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Såja nu är 107an + ecoel på plats...
« Svar #14 skrivet: 08 december 2006, 20:39:34 »
Hoppsan, där ser man. Så då innebär väl det i praktiken att en ecoel inte kan köra flytande kondensering när utetempen är varmare än ung. -5 ºC. Eller uppfattade jag fel nu Sc:,h

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!