Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp att välja rätt värmepumpslösning  (läst 2710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus24

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Är alldeles ny här på forumet och i värmepumpsfrågor.

Har för en tid sedan köpt mig ett hus i Skövde som är byggt 1962 och är på 90 + 65 kvadratmeter. Av ytan ska totalt 120 kvadratmeter värmas upp. Jag håller nu på och renoverar huset och kommer direkt at byta ungefär hälften av fönstren till nya 3-glas och montera nya ytterdörrar. Resterande fönster kommer att bytas efter hand och vinden ska tilläggsisoleras.
 

Idag sitter en olja-/elpanna från 1994 i huset som heter Diaom CE5 . Gubben (84 år) som ägde huset tidigare har endast kört med el de senaste 10 åren. Pannan är kompletterad med luft/luft-värmepump. Elförbrukningen har enligt uppgift legat på ca 20 000kwh/år.

Luft/Luftvärmepumpen är installerad på ett sätt att den både är ful och sitter ivägen. Därför ska den bort. Min tanke är att istället montera en Luft/Vattenvärmepump. Jag har titta på Nibe Fighter 2025. Säljaren jag pratat med på Rinkaby Rör ansåg att en 6Kw skulle täcka mina behov. Spontant tycker jag att det känns klent, men jag har eg. ingen grund för det.

Min tanke är också att montera en ackumulatortank. Eftersom jag inte har några utrymmesproblem i pannrummet, efter att jag sågade isär och bar ut oljetanken, har jag titta på några olika tankar på 500 liter.

Då kommer nästa fundering:
Det första alternativet är att behålla min panna och komplettera den med en luft/vattenvärmepump och en ackumulatortank. Hur kopplar jag då? Min panna har ju ganska många år på nacken, men den bör ända hänga med ett tag till.

Det andra alternativet är att satsa på att byta ut pannan mot en modernare variant som kanske en Nibe VVM 300 eller möjligtvis en EVP 500.

Jag behöver råd från er som är insatta i ämnet. Hur skulle ni göra? Hur stor pump behöver jag? Vilken lösning skulle ni välja?

Jag vill ha ett driftsäkert och problemfritt uppvärmningssystem som ger en lÃ¥g uppvärmningskostnad  :)


 


Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp att välja rätt värmepumpslösning
« Svar #1 skrivet: 17 november 2009, 08:02:25 »
jag hade satsat pÃ¥ wwm dÃ¥ fÃ¥r du en snygg installation som inte tar nÃ¥gon plats. Men om det är 20000kw med luf/luft i gÃ¥ng sÃ¥ skall du nog kolla pÃ¥ en 2025-8.   Stäng av luft pumpen och kolla under ett dygn när det blir lite kallare ute ock räkna ut snittet.
6 kw ger 6 kw när det är +7 grader ute och sjunker i effekt desto kallare det blir
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver hjälp att välja rätt värmepumpslösning
« Svar #2 skrivet: 17 november 2009, 10:25:43 »
Skall försöka vara litet tvärvigg...

-vad skall du med acktanken till??

-en L/V av den typ du tänkt dig räcker nästan alltid  - eller aldrig. Den tappar gnistan runt -5 ºC ute och ger inte mycket värme under -10  ºC. Oavsett storlek! Men annars kan den ge bra med värme!

Gissar att en "lagom stor" L/V utan acktank (dockad till Diomen) räcker lÃ¥ngt.  Resten kompletterar elpatronen med (eller en LL) Iallafall i Skövde.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp att välja rätt värmepumpslösning
« Svar #3 skrivet: 17 november 2009, 12:44:38 »
om du tänker docka på den gammla pannan så kolla upp hur mycket volym du har. Jag har dockat mig på en diom kombipanna den har ordentlig vattenvolym 190l + 110L inbygd beredare så jag får bra gångtider trots 10 kw pump.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad magnus24

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Tack för alla svar!

Tanken med ackumulatortanken var att ha en större reservoar för varmvatten. Men det kanske är "overkill"?

Sitter just nu många mil från manuel till pannan, men vad jag har hittat på nätet så ska den ha en inbyggd volym på 190liter + en volym på den inbyggda beredaren. Ska kolla upp det!

Efter att ha läst era svar och sökt lite mer är jag inne nu mest inne på att köpa en 8kw-pump och docka den direkt utan ack.-tanken enligt skissen på sidan 15 i detta dokument: http://www.nibeonline.com/pdf/031243-2.pdf

Frågan är bara hur jag hittar signalen på dagens reglerutrustning?

FRJO: Hur har du gjort som har dockat med en Diom-panna?

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp att välja rätt värmepumpslösning
« Svar #5 skrivet: 18 november 2009, 20:54:06 »
rör ut från baksidan av pannan(hetvatten retur) och matar in från vp i ett extra hål i toppen spm är avsett för expansion.
kör pÃ¥ inbygda styrningen i vp start 37 stopp 45  dÃ¥ blir det runt 50 ºC i toppen av pannan i slutet av körningarna. Värmen shuntas ut till radiator systemet med automatisk shuntstyrning som gÃ¥r pÃ¥ ute temperatur.
och slutligen har jag en 100 L vv beredare i serie med pannan  som jag kör pÃ¥ 60 ºC
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver hjälp att välja rätt värmepumpslösning
« Svar #6 skrivet: 18 november 2009, 22:04:26 »
Tack för alla svar!

Tanken med ackumulatortanken var att ha en större reservoar för varmvatten. Men det kanske är "overkill"?


Behöver du mycket varmvatten är det bättre med en rejäl VVB som FRJO föreslår. En stor acktank ger bara sämre värmeekonomi. (Om du inte skall elda ved mycket tex)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver hjälp att välja rätt värmepumpslösning
« Svar #7 skrivet: 18 november 2009, 22:32:29 »
hur kan en volymförstorare ge sämre värme ekonomi?
c-c

En volymtank behöver inte ge sämre värme-ekonomi. Jag skiljer på acktank och volymförstorare.
« Senast ändrad: 18 november 2009, 22:34:00 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!