Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lösning för flytande och fast kondensering i en samma installation  (läst 969 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
Hej,

har sökt ett tag efter en lösning där man kör flytande kondensering mot raddar och fast kondensering för tappvarmvatten. vad jag förstår så är detta lösningen:

http://iframe.nibe.se/epi/iframes/dockning_bvp+sol.asp#

I den tank som jag har är det kamrörsbatteri så jag kommer att bryta upp slingan och lägga förvärmning tappv. i botten på tank, sedan ett rör utanför tanken som går in där beredaren är idag på ritningen och ut i toppen- ingen risk för nedkylning av det "flytande skiktet"

Jag skulle vilja skära in en solslinga till precis under beredaren som kan värma tappvatten då säsongen inte tillåter uppvärmning av hel acktank. Detta skulle man kunna styra manuellt tex under tidig vår och sen höst, vad tror ni?

mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Så fungerar väl alla bergvärmepumpar av nyare modell utom CTC skulle jag tro :)
Mest kyla men lite värme också

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
Tjena Luckyman,

både ja och nej !

Skillnaden är ju att du kör flytande kondensering mot tank för radiatorvatten vilket man normalt kör fast kondensering. Sedan vinner man en annan sak och det är ju tex att om solen värmer upp tempen i  halva tanken till lÃ¥t säga 55 grader sÃ¥ kan du använda det vattnet till radiatorerna med flytande kondensering. I normala fall sÃ¥ är det ju endast tappvarmvatten som du använder soluppvärmt vatten till.

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!